Iets als lightroom maar dan gratis?

Started by Erik, July 28, 2013, 14:05:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Wil wel eens met RAW gaan rommelen, nu kan ik natuurlijk lightroom kopen om wat kleuren op te halen en onderbelichting te corrigeren. Kost alleen 150 euro voor even proberen of ik het de moeite vindt.
Bestaat er misschien ook goede freeware hiervoor?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Je kan Lightroom 30 dagen gratis uit proberen.
Uiteindelijk ga je denk ik achteraf spijt krijgen als je niet direct naar Lightroom gaat, het is gewoon de industrie standaard en ondersteund ook zeer snel nieuwe camera's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 29, 2013, 09:55:06
Je kan Lightroom 30 dagen gratis uit proberen.
Uiteindelijk ga je denk ik achteraf spijt krijgen als je niet direct naar Lightroom gaat, het is gewoon de industrie standaard en ondersteund ook zeer snel nieuwe camera's.
Sinds Lightroom 1 een happy gebruiker. 5 heeft wel weer wat verbetering en is vooral sneller in het omzetten van RAW naar JPEG. Is mijn tak van fotografie is dat enorm fijn. Vpoorheen schoot ik dubbel. JPEG voor directe plaatsing van foto's met auto beelden en RAW voor de nabewerking als een klant iets wilde. Nu kan dat allemaal met lightroom. Photoshop gebruik ik bijna niet meer.

Etiennevh

Ik weet niet of het nog steeds legaal is/zo werkt, maar volgens mij mag je als je schoolgaande kinderen hebt een lightroom versie via hun aanschaffen. Op Slim.nl betaal je dan een x-bedrag voor een jaarsubscriptie op Adobe Lightroom of gelijk het masterpakket.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 29, 2013, 09:55:06
Je kan Lightroom 30 dagen gratis uit proberen.
Uiteindelijk ga je denk ik achteraf spijt krijgen als je niet direct naar Lightroom gaat, het is gewoon de industrie standaard en ondersteund ook zeer snel nieuwe camera's.
Heb er wel aan zitten denken en nog steeds trouwens. Maar om voor een camera voor €400 software te kopen voor €120 voelt niet helemaal ok. Maar wie weet trap ik er toch in hangt ervan af hoe slecht de freeware is...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: Christiaan S on July 28, 2013, 14:16:09
Misschien heb je hier wat aan? ;)

http://www.gratissoftware.nu/gratis-raw-converter-software.php
Eerste pakket zag er veelbelovend uit maar als ik op DPreview kijk moet ik eerst 20 stappen plan uitvoeren om het pakket de camera's zijn raw's goed te laten "snappen". Niet iets dat je meteen denkt die neem ik :-)
Maar ik zal er serieus naar kijken schijnt wel goed pakket te zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

Wellicht kan je The Gimp eens proberen.  Dat is een soort photoshop maar dan gratis.  Je hebt dan wel de gratis pligin UFRaw ook nog nodig. Ik weet niet of het iets voor je is maar het is gratis.


Hier nog een gebruikersgroep die gimp gebruikt:
http://www.flickr.com/groups/gimpusers/discuss/72157622703617189/
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Je moet niet naar de camera vs lightroom kijken maar naar hoe makkelijk werkt het.
Dat is net zoiets als geen nieuwe BDs kopen omdat je een goedkope speler hebt :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Voor de Nikon gebruikers is er ook nog het gratis ViewNX 2.
http://nikonimglib.com/nvnx/index_nl_eur.html#os-windows

Dit is wel vrij beperkt wat betreft raw bewerking.  Ik geloof dat je enkel witbalans en exposure kan aanpassen.  Verder kan je ook croppen en converteren.  Maar het is wel voor Nikon gebruikers alleen en het is gratis.  Voor Capture NX 2 moet je betalen maar daar zitten dan wel meer mogelijkheden in.

Tegenwoordig zijn programma's als DXO Optics Pro (99 $USD)  en Adobe Lightroom (129 Eur) wel steeds goedkoper aan het worden dus het is niet meer extreem duur zoals vroeger , maar aan de andere kant komen ze om de haverklap weer met updates aan zetten waaar je dan ook weer voor moet betalen.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Erik

Quote from: Tube-freak on July 31, 2013, 00:03:21
Tegenwoordig zijn programma's als DXO Optics Pro (99 $USD)  en Adobe Lightroom (129 Eur) wel steeds goedkoper aan het worden dus het is niet meer extreem duur zoals vroeger , maar aan de andere kant komen ze om de haverklap weer met updates aan zetten waaar je dan ook weer voor moet betalen.
Dat is wel het irritante. Nu wordt je camera ondersteunt en ben je tevreden., koop je volgend jaar een nieuwe camera dan wordt die ondersteund in LR versie 6 en moet je enkel upgraden omdat daar je camera in wordt herkend.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#11
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 30, 2013, 09:49:03
Je moet niet naar de camera vs lightroom kijken maar naar hoe makkelijk werkt het.
Dat is net zoiets als geen nieuwe BDs kopen omdat je een goedkope speler hebt :D
Na twee gratis programma's die niet lekker werkten toch eens de 30 dagen versie van LR gedload en dat is wel een andere wereld zeg  :worship:
Precies wat je allemaal hoopt dat het doet. Mooie interface, intuïtief, na 20 min had ik al een onderbelichte foto bruikbaar gekregen. Ik zie me alleen niet 50 foto's op die manier bewerken. De correcties als standaard batch verwerking uitvoeren lijkt me voor mijn type foto's niet handig gezien de wisselende lichtomstandigheden op elke foto. Maar ik laat me graag ongelijk krijgen.

Waar ik wel (voor mij) grote meerwaarde in zie. Is net te donkere foto's wat meer oplichten, en een korrelige foto 3200 iso bv wat onscherp maken zodat hij egaler wordt eventueel wat spelen met scherpte filter voor meer detail terug te brengen. Maar als het goed is geloof ik het wel. Niet de moeite om er extra tijd in te steken. Ik hoef er ook niet m'n brood mee te verdienen.  :angel:

Twee foto's heb ik echt een stuk mooier gekregen, maar als iets echt veel te donker is dan kan LR er ook niets van maken. Ik laat het maar even op me inwerken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Je kan met de curves ook nog veel doen, dus naast schaduwen/hoge lichten ook de settings daaronder darker/midtones/highlights.

Ik zou geen programma weten die 50 foto's sneller doet dan Lr, je kan er 1 doen en dan de rest selecteren en op sync drukken, dit doen trouwens de meeste programma's maar sneller is er niet. Je kan natuurlijk als het echt snel moet gewoon op AUTO drukken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik zou eerst eens je camera en fototechnieken goed onder de knie proberen te krijgen voordat je je ook nog eens gaat verdiepen in LR  ;)

Als je toch iets wilt om een beetje me te spelen, zo ik Snapseed aanraden, werkt volledig intuitief

Tube-freak

Ik denk dat DXO optics pro het toch wel sneller doet en helemaal als je een batch hebt met foto onder verschillende licht omstandigheden.
Het is goedkoop, snel en automatisch, zelfs als je geen drol van foto's begrijpt komt het er nog goed uit (wat bij lightroom toch niet helemaal het geval zal zijn).

Ik zeg niet dat het photoshop lightroom of capture nx/niksoft plugins vervangt maar als je quick en dirty exposure en white balance goed wil zetten is DXO echt wel heel goed (om nog maar niet te spreken van hun uitstekende lens sharpness tool).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Ik ben een image master van DxO en Adobe Influencer dus ik ken hun software best wel goed :D
Trust me, als je begint dan is Lightroom een stuk makkelijker en sneller.

Waar DxO optics in UITBLINKT is de RAW conversie, die is absoluut de top maar qua gebruikersvriendelijkheid etc. is Lightroom gewoon heer en meester op dit moment. Ik gebruik DxO optics als ik absoluut zeker wil zijn dat mijn conversie helemaal top is, en ik geen colorcheckers nodig heb (word "nog" niet ondersteund door Optics).

Lightroom omschrijf ik altijd als volgt:
Als je ALLES wilt doen op top niveau, je wilt bewerken, je wilt bewaren, je wilt terug zoeken, filters toevoegen, een naadloze connectie met andere Adobe producten en je bent bang voor dingen die moeilijk zijn.... dan is Lightroom de perfecte keuze.

DxO optics omschrijf ik altijd als volgt:
Als je Lightroom goed kent, je weet wat RAW conversie is en je wilt het laatste beetje detail uit je files persen die Lightroom er niet uit haalt, dan is DxO optics de keuze voor je. Dit pakket is zonder twijfel de cutting edge op het gebied van lens correcties, camera body optimalisatie en verscherping/noise reductie. De interface is een stuk makkelijker in de nieuwere versies dus als je Lightroom onder controle hebt zul je veel vertrouwde dingen vinden, exporteren naar andere bestandsvormen is iets moeilijker maar op zich goed te leren. Let wel, er is geen support op dit moment voor DCP kleur profielen, iets wat Lightroom wel ondersteund.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#16
Quote from: Starred on July 31, 2013, 08:47:44
Ik zou eerst eens je camera en fototechnieken goed onder de knie proberen te krijgen voordat je je ook nog eens gaat verdiepen in LR  ;)

Als je toch iets wilt om een beetje me te spelen, zo ik Snapseed aanraden, werkt volledig intuitief
Ik heb nu een boek van Gary Friedman liggen om door te nemen. En verder heel kritisch naar m'n eigen foto's kijken wat soms wel eens pijnlijk kan zijn  :D

Snapseed is niet meer, schijnt teruggetrokken te zijn, alleen nog als App verkreijgbaar en op een enkele vage website die wil dat je eerst hun downloader dload. 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: Tube-freak on July 31, 2013, 08:59:40
Ik denk dat DXO optics pro het toch wel sneller doet en helemaal als je een batch hebt met foto onder verschillende licht omstandigheden.
Het is goedkoop, snel en automatisch, zelfs als je geen drol van foto's begrijpt komt het er nog goed uit (wat bij lightroom toch niet helemaal het geval zal zijn).

Ik zeg niet dat het photoshop lightroom of capture nx/niksoft plugins vervangt maar als je quick en dirty exposure en white balance goed wil zetten is DXO echt wel heel goed (om nog maar niet te spreken van hun uitstekende lens sharpness tool).
Even hun 30 dagen versie geïnstalleerd. Plaatjes zien er meteen redelijk verminkt (niet kloppend) uit en na een preset uitvoeren nog meer. Ook de interface komt me niet duidelijk over. Voor mij is het nog geen liefde op 1e gezicht.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd met DxO moet je even spelen en mee leren omgaan, maar ik denk als beginner dat Lr echt makkelijker is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

Als je met Canon spul werkt, kan ik DPP aanraden. Gratis bij je camera en prima raw conversie. In mijn vergelijking met de bekende tools, zie ik duidelijk minder ruis.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Ik zat van de week naar een internet workshop te kijken over Photoshop en daar lieten ze iets zien zogenaamde "healing tool" als verbetering op het ouderwetse klonen. Ontzettend mooi om te zien. Zit dat ook toevallig in LR5 of heb je daar echt PS voor nodig?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

LR5 heeft ook zoiets.
Maar wel veel simpeler.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

#23
Heb je het gratis Darktable al geprobeerd?

Erik

Quote from: Audioloog on August  9, 2013, 10:16:48
Heb je het gratis Darktable al geprobeerd?
Wat ik begrijp werkt dat alleen onder linux en niet onder windows.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill