Google introduceert mediacenter op dongel Chromecast

Started by Charlemagne, July 27, 2013, 03:35:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Bron Nutech.nl

QuoteGoogle introduceert mediacenter op dongel Chromecast

Google heeft het makkelijker gemaakt om video- en fotocontent te tonen op een tv met Chromecast.

Het kleine apparaatje werd tijdens een presentatie aan de pers getoond. De dongel draait op Chrome OS en dient slechts in een tv met een hdmi-poort gestoken te worden. Vervolgens dient er bijvoorbeeld op een tablet op een 'cast'-knop gedrukt te worden en verschijnt de content op tv.

Chromecast kan vergeleken worden met Apples Airplay, maar is crossplatform en werkt met alle pc's, laptops, Android-apparaten, maar ook telefoons en tablets die op iOS draaien.

Terwijl video, of geluidcontent wordt afgespeeld dient de telefoon of tablet als afstandsbediening maar andere functies kunnen ook nog wel gewoon gebruikt worden. Chromecast speelt de content namelijk af vanuit de cloud.

Chromecast kan ook webpagina's tonen wanneer men Google Chrome gebruikt. Gebruikers kunnen daarbij zelf kiezen welke content er getoond wordt. Daarna kan men gewoon verder browsen.  

Het apparaatje kost slechts 35 dollar en is vanaf vandaag in de Verenigde Staten te koop. Een Europese lanceringsdatum is nog niet bekend.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

modde239

Had er over gelezen op verschillende sites lijkt mij een mooi en goedkope oplossing. Hier een kort filmpje.


alexander2

Quote from: modde239 on July 27, 2013, 12:06:19
Had er over gelezen op verschillende sites lijkt mij een mooi en goedkope oplossing. Hier een kort filmpje.



Daar kan ik niet naar kijken wat een ADHD typje.

garmtz

Quote from: alexander2 on July 27, 2013, 12:20:26
Daar kan ik niet naar kijken wat een ADHD typje.

Standaard Amerikaanse nerd... :)  Zelf geen probleem mee... ;)

danielo

Het is een soort 50% appletv, nooit begrepen dat apple zelf niet een zoiets gedaan heeft.

Technisch zitten er voor en nadelen aan de 2 technieken die ze gebruiken. Het meeste gaat niet van de 'zender' naar de dongle maar download zelf de content. Voordelen zijn aanzienlijk zo maar nadeel is dat de cpu/memory in de dongle bepaald wat er kan. 2de techniek is wel p2p dus van bijvoorbeeld je telefoon naar de dongle via 'tab' sharing de eerste feedback die ik zie is dat het redelijk werkt maar niet zo soepel als bij apple nog. Beide zijn open standaarden (DAIL en WebRTC) vooral de eerste is iets wat google (youtube) en netflix willen pushen het is simpel een 'url' naar je tv kunnen sturen zodat hun de interface kunnen bepalen. Veel van de interactive tv makers willen er niet aan (denk aan HbbTV, smarttv etc etc) want dan verliezen ze de controle over 'hun' device. De kernvraag hier is is je TV gewoon een ander output/ontvangst kanaal voor audio, video en web content.

Eens kijken of google dit keer wel volhoud, ook bijzonder dat ze eigenlijk toegeven dat dlna, googletv, mirrorcast toch te lastig waren en ze zelf alles moeten doen net als apple om het 'it just works' te bereiken.

Voor zeg 30 Euro zullen ze er best veel verkopen de vraag wordt waar kan de normale man die zo kopen? Indien ze niet in ketens als mediamarkt komen wordt het lastig in europa.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

XanaduNL

Sinds kort levert Amazon.com ook aan NL.
Kosten komen op 40 euro incl. verzending.

StefaanD

#6
Amazon.com levert toch al jaren en jaren naar Europese landen ?

Met die 40 € loop je natuurlijk wel kans op douane kosten, of je moet Expedited Shipping kiezen.

danielo

Quote from: XanaduNL on October  8, 2013, 16:20:32
Sinds kort levert Amazon.com ook aan NL.
Kosten komen op 40 euro incl. verzending.

Er is zover ik weet nog geen ondersteuning voor nederland en het is mij niet duidelijk wat dat inhoud wat werkt wel en wat werkt niet als ik ze bestel (voor testen) zoals veel met google de wereldwijde verspreiding is onduidelijk.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.


XanaduNL

#9
Quote from: StefaanD on October  8, 2013, 17:08:50
Amazon.com levert toch al jaren en jaren naar Europese landen ?

Met die 40 € loop je natuurlijk wel kans op douane kosten, of je moet Expedited Shipping kiezen.
Ja, maar soms blokkeren ze verzending aan non-VS landen. Deze blokkering is gisteren opgeheven, na bijna 3 maanden.
Wat betreft de douane, Amazon stuurt het volgens mij als "cadeau" op, waar een vrijstelling op is tot 45 euro. Mijne is verzonden, ik laat wel weten of er wat gebeurt is.

Quote from: danielo on October  9, 2013, 09:16:48
Er is zover ik weet nog geen ondersteuning voor nederland en het is mij niet duidelijk wat dat inhoud wat werkt wel en wat werkt niet als ik ze bestel (voor testen) zoals veel met google de wereldwijde verspreiding is onduidelijk.
Ik weet niet precies welke ondersteuning je bedoelt, maar hij werkt gewoon in Nederland, inclusief Netflix.


Ik lees overigens net op Tweakers dat Amazon Nederland weer uit de lijst heeft gehaald.
Geplaatste bestellingen zijn wel verzonden.

KillerbeeNL

ja gadver...net te laat, deze is nu niet meer te bestellen via Amazon.com

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

danielo

Quote from: XanaduNL on October  9, 2013, 12:11:11
Ja, maar soms blokkeren ze verzending aan non-VS landen. Deze blokkering is gisteren opgeheven, na bijna 3 maanden.
Wat betreft de douane, Amazon stuurt het volgens mij als "cadeau" op, waar een vrijstelling op is tot 45 euro. Mijne is verzonden, ik laat wel weten of er wat gebeurt is.
Ik weet niet precies welke ondersteuning je bedoelt, maar hij werkt gewoon in Nederland, inclusief Netflix.


Ik lees overigens net op Tweakers dat Amazon Nederland weer uit de lijst heeft gehaald.
Geplaatste bestellingen zijn wel verzonden.

Maar dit geeft het wel een beetje aan google wil blijkbaar nog niet dat ze naar nederland komen. netflix is vrij open merken we nu ook via inloggen met vs account op nederlandse netflix maar we weten het niet zeker. Zowel bij apple als bij google worden een soort 2e rangs landen waar ondersteuning later wordt of onduidelijk. Apple is meestal later maar duidelijk (zoals bij iphone, ipad, music match etc etc) google laat het vaak in het midden.

Het kan goed zijn dat alles werkt maar het kan ook zijn dat slechts een subset van dingen werkt proefpersonen moeten dan ondervinden maar als alles bij je werkt vraag ik wel of mensen mij er een paar opsturen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

gast2018

Van de week eentje gekocht voor 38 euro incl verzendkosten op google play. Net even geïnstalleerd, you tube ziet er goed uit, De rest later maar even bekijken, Makkelijke en snelle installatie, wel eerst firmware update.


Hans47

Leuk, ik krijg em maandag in huis, ben benieuwd naar Netflix streamen

knapejor

Quote from: Hans47 on March 22, 2014, 21:22:54
Leuk, ik krijg em maandag in huis, ben benieuwd naar Netflix streamen

Ben benieuwd naar je bevindingen, mogelijk wil ik deze ook gaan aanschaffen.

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

gast2018

Het is een leuke gadget voor weinig. Mijn dochter speelt veel youtube filmpjes op tv. Verder kun je makkelijk je foto's van je NAS streamen op je TV. Er zijn verschillende apps die al dan niet lekker werken. Netflix zou moeten werken maar dat heb ik niet. Ook zou je via de chrome browser content van je PC naar de tv moeten kunnen streamen. Hiervoor moet je een beta versie hebben en een bepaald commando in de adres balk ingeven, maar zover ben ik nog niet met uitzoeken.

Het is een leuk geinig ding maar het staat nog wel voor wat betreft de toepassingsmogelijkheden in de kinderschoenen. Even afwachten wat de toekomst brengt. Maar voor 38 euro absoluut een leuk speeltje.

gast2018

Quote from: CineSmurf on March 27, 2014, 13:51:21
Werkt het ook met IOS of alleen met Android?


Dacht beide, bij mij Android. Je moet het een beetje zien als de tegenhanger van de apple tv.

Kwabbernoot

Kun je ook je beeldschrem op de tv mirror-en (als dat een woord is) zoals de ASUS miracast dongle dat schijnbaar kan?

Groeten...

gast2018

Quote from: Kwabbernoot on March 27, 2014, 14:01:19
Kun je ook je beeldschrem op de tv mirror-en (als dat een woord is) zoals de ASUS miracast dongle dat schijnbaar kan?

Groeten...

Nee dat gaat volgens mij nog niet. De Miracast dongle werkt iets anders. Die heeft twee modussen. De Miracastmodus (moet je tablet ook miracast compatibel zijn) en een DLNA modus.


Leesvoer:

http://www.androidplanet.nl/72994/miracast-dongel-hdmi-review/