Het Adam Audio topic

Started by Thanatos, July 25, 2013, 20:41:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

Wegens nog niet bestaan en ik sinds vandaag enthousiast eigenaar ben geworden van een setje Adam Audio Column MK3 hierbij de opening van een 'centraal' Adam Audio topic.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen over dit luidspreker merk.

Link naar uitgebreide reviews : http://www.adam-audio.com/en/taxonomy/term/2?page=1

www.adam-audio.com/





Edit : info toegevoegd.

Thanatos

#1
In het kort mijn ervaring met Adam tot nu toe.

Mijn reis naar 'de' luidspreker heeft vele omwegen gekend. Diverse high-end merken hebben de afgelopen jaren de revue gepasseerd. Sommige speakers waren goed genoeg om oud mee te worden. Andere weer niet aan het klinken te krijgen in mijn set en akoestiek.

Na een overtuigende luistersessie bij een dealer een setje Pencils MK3 ter leen mee genomen naar huis en dit was toch wel een verademing. Mooie neutrale luidspreker die met weinig moeite een mooi stereo beeld neerzet. Opvallend is de neutraliteit en hoeveelheid waar te nemen detail. Het laag is echt mooi strak en snel. De Column zou een wat meer aanwezig en gedetailleerd midden gebied hebben door de X-ART midrange AMT unit. Daarom besloten die te bestellen.

Ze staan net koud een paar uur in te spelen dus echt iets zinnigs valt er nog niet te vertellen. Maar de eerste indruk is een grote glimlach  :)

Xander32

Jouw bevindingen inzake de Pencills kan ik beamen; deze heb ik begin dit jaar mogen beluisteren bij een medeforumlid. De uitkomst daarvan is dat de Pencills als tweede kwamen te staan op mijn wishlist, echter wel ruim achter mijn numero uno, de Glennies.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Thanatos

Tannoy, erg mooi. Heb lang met veel plezier met een vintage Berkely 15" DC gespeeld. Ook de 12" DMT II gehad. Denk er nog wel eens met een beetje heimwee aan terug. Erg muzikaal maar gebaseerd op mijn ervaring een totaal andere sound als de Adam's.

Xander32

Quote from: Thanatos on July 25, 2013, 21:28:08
Tannoy, erg mooi. Heb lang met veel plezier met een vintage Berkely 15" DC gespeeld. Ook de 12" DMT II gehad. Denk er nog wel eens met een beetje heimwee aan terug. Erg muzikaal maar gebaseerd op mijn ervaring een totaal andere sound als de Adam's.
Klopt, daar waar de Adams heel veel informatie geven en super snel en droog zijn, klinken de Glennies veel meer vloeiend, in mijn oren veel meer muzikaal. Tijdens het luisteren van software via de Glennies ging ik op in de muziek en werd niet afgeleid door een surplus aan details.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

JAN, KOM ER MAAR IN!!!!!!!!! :clapping:    echt een topic "ForJanneMan" :P


Die foto's trouwens had ik al eens gezien, waanzinnig mooi :pompom:

twani

Quote from: Xander32 on July 25, 2013, 21:02:37
Jouw bevindingen inzake de Pencills kan ik beamen; deze heb ik begin dit jaar mogen beluisteren bij een medeforumlid. De uitkomst daarvan is dat de Pencills als tweede kwamen te staan op mijn wishlist, echter wel ruim achter mijn numero uno, de Glennies.
Xander, weet jij iets over de (klank) verschillen tussen de diverse prestige modellen? Ik doel dan op de wat meer hanteerbare (financieel en qua grootte) modellen zoals oa. Turnberry Kensington en nog meer van de kleinere versies...

Xander32

Quote from: twani on July 25, 2013, 22:01:42
Xander, weet jij iets over de (klank) verschillen tussen de diverse prestige modellen? Ik doel dan op de wat meer hanteerbare (financieel en qua grootte) modellen zoals oa. Turnberry Kensington en nog meer van de kleinere versies...
Die heb ik geen van allen beluisterd, slechts de Sandrigham Se en de Stirling. Beide vond ik te sloom, te donker, de bass veel te fluffy. Wel erg fraaie mids.

De Glennies klonken meer open, met een meer strakke bass en een met bovenstaande broeders te vergelijken mid.


Maarre; wij bevinden ons in het Adam draadje ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#8
Uhhh..... oh ja :bigsmile:

YamahaRXV

#9
Quote from: twani on July 25, 2013, 21:58:25
JAN, KOM ER MAAR IN!!!!!!!!! :clapping:    echt een topic "ForJanneMan" :P


Die foto's trouwens had ik al eens gezien, waanzinnig mooi :pompom:

JA JA, HIER BEN IK..... :D

Ik moet zeggen een mooi en goed initiatief van Thanatos, hulde  :worship:  Eerlijk gezegd heb ik ook al een tijdje rondgelopen met het idee, maar het was er nog niet van gekomen..
Gelijk een paar mooie foto,s neergeknald van die heerlijk klinkende en statige Column,s en ook de link naar de mooie positieve reviews is top !

Tja, wat kan ik hier verder vermelden over mijn ervaringen met Adam Audio.....de meesten weten wel dat ik er nog steeds zeer tevreden mee ben.
De grootse stage, de enorm snelle en dynamische respons, het zeer strakke en diepe laag en vooral de gedetailleerde,natuurgetrouwe en eerlijke weergave.
Neutraal...tja, ik vind van wel en de vele vaak positieve recensies met mooie vlakke frequentie curves in de metingen onderbouwen dat toch wel  ;)

In ons land is Adam Audio niet echt bekend, maar in vele andere landen staan ze al jarenlang aan de top op het gebied van studio en monitor speakers en sinds hun uitbreiding naar de home speakers divisie gaat het met de bekendheid op dit gebied ook in stijgende lijn opwaarts.

In dit topic mag natuurlijk een foto van Klaus Heinz (oprichter en CEO van Adam Audio) niet ontbreken. Een nuchtere kerel met oog voor kwaliteit en een heerlijke ''no nonsense'' mentaliteit. Schreeuwerige en (over)promotende toestanden hoef je niet te verwachten bij Adam Audio. Hun filosofie is dat kwaliteit zich zelf wel verkoopt op de lange duur....

Klaus aan het woord, heerlijk die technische uitleg  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=8J8g1MkKMF8




Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani


Thanatos

 ;D

Quote from: YamahaRXV on July 26, 2013, 20:04:15
In ons land is Adam Audio niet echt bekend, maar in vele andere landen staan ze al jarenlang aan de top op het gebied van studio en monitor speakers en sinds hun uitbreiding naar de home speakers divisie gaat het met de bekendheid op dit gebied ook in stijgende lijn opwaarts.

De Home audio tak is er nog niet zo lang tov de Pro series. Wat bredere bekendheid zal zeker nog wel komen. De kleine Artist speakers zijn hele leuke instappers. Ze hebben dezelfde X-ART tweeter als die in de duurdere jongens zit. Ik overweeg een setje voor bij de TV..

Er zit wel een gat tussen de Artist serie en de Classic serie. Misschien dat een betaalbare instapper wat meer bekendheid aan het merk kan geven. Geen idee of die er komen gaat.

Van de Tensor reeks heb ik laatst de Beta mogen horen...  :happy: :blink: :wub: wat een speaker is dat. Volledig actief en daarmee totaal aan de akoestiek in te regelen.



Voor wat betreft de Column's.. die beginnen al een beetje los te komen. Heb ze vandaag met wat stevige rock even wakker geschud. De buren ook vrees ik  :angel: Wat een druk en dynamiek! :D Schitterend. Maar ook een stuk Bach Cello Suite geluisterd. Wat een realisme en stage...echo's en uitsterven van tonen wat ik nog niet eerder zo nadrukkelijk gehoord heb. Kippevel  :)

YamahaRXV

Quote from: Thanatos on July 26, 2013, 21:44:26
Voor wat betreft de Column's.. die beginnen al een beetje los te komen. Heb ze vandaag met wat stevige rock even wakker geschud. De buren ook vrees ik  :angel: Wat een druk en dynamiek! :D Schitterend. Maar ook een stuk Bach Cello Suite geluisterd. Wat een realisme en stage...echo's en uitsterven van tonen wat ik nog niet eerder zo nadrukkelijk gehoord heb. Kippevel  :)

Lekker hé  ;)  Het maakt niet uit wat voor soort muziek je speelt, alles klinkt gewoon goed op de Adam,s  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Han S

#13
Mijn zoon heeft een home studiootje en zette zijn kleine ADAMS A3X monitortjes bij me neer. 'Moet eens ff proberen pa' en dat heb ik gedaan. Ik had een opname van een CD met een groepje dat middeleeuwse instrumenten gebruikten en muziek maakte uit lang vervlogen tijden. De hele CD heb ik opgenomen en gemixed met de kleine A3X en het klinkt prima. Je kunt er ook heel lang mee werken zonder luistermoe te worden.

We hebben het over twee kleine actieve monitoren die rond 400 euro kosten, de twee dus. Nou wil het toeval dat we in die tijd een meeting hadden in mijn studio met het blauwe forum. Twee dure ADAM vloerstaanders stonden er en er werd muziek gedraaid. Op een gegeven moment werden er twee goedkope Eltax monitoren neergezet, iets van 139 euro het paar. Of ik een eindversterker had en ja, die had ik, een Sony TA-N7B, ongeveer het mooiste dat Sony heeft gemaakt.
Die Eltax monitortjes klonken niet echt fraai en dat zou hebben gekomen omdat de ruimte (90m²) te groot was voor die kleine speakertjes.

Daar wil ik niet aan, dus ik pakte die nog veel kleinere ADAM A3Xjes uit de controlroom en zette ze in de grote ruimte en zette de kabels over. Mensen konden niet geloven dat zo'n groot geluid uit zo'n klein speakertje kan komen en waren zeer verbaasd.

Een paar maanden later was ik bij mijn zoon en hij had inmiddels een bijpassende ADAM sub er bij gekocht. Wij luisteren en we waren erg tevreden over het mooie laag. Bleek die sub helemaal niet aan te staan.

In de studiowereld en met name in Engeland en Amerika is ADAM een veel gebruikte monitor en terecht.

carlo

Tja...ik heb sinds een jaar Adam columns in mijn werkruimte/luisterruimte staan naast Master Two luidsprekers in de woonkamer...en ben er nog steeds heel tevreden over! Veel detail maar nooit scherp en vooral bij kleinere bezettingen zo levensecht...Gitaar , ben nu veel Spaanse muziek aan het beluisteren, kan niet beter, echter klinken...ik ben nu aan het overwegen de actieve subwoofer erbij te gaan nemen.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Thanatos

Quote from: Han S on July 27, 2013, 00:22:35
Een paar maanden later was ik bij mijn zoon en hij had inmiddels een bijpassende ADAM sub er bij gekocht. Wij luisteren en we waren erg tevreden over het mooie laag. Bleek die sub helemaal niet aan te staan.

In de studiowereld en met name in Engeland en Amerika is ADAM een veel gebruikte monitor en terecht.

Hier moest ik wel even om lachen  ;D

Ben ook wel benieuwd naar dat cd'tje met middeleeuwse muziek die je aanhaalt. Is die vrij verkrijgbaar in de handel ?

Quote from: carlo on July 27, 2013, 00:35:22
Tja...ik heb sinds een jaar Adam columns in mijn werkruimte/luisterruimte staan naast Master Two luidsprekers in de woonkamer...en ben er nog steeds heel tevreden over! Veel detail maar nooit scherp en vooral bij kleinere bezettingen zo levensecht...Gitaar , ben nu veel Spaanse muziek aan het beluisteren, kan niet beter, echter klinken...ik ben nu aan het overwegen de actieve subwoofer erbij te gaan nemen.

Als ik in je handtekening lees is het bij jou zeer goed vertoeven op muziek gebied  :clapping:

Het realisme van de Column's heeft mij gisteravond ook doen verbazen. Drums op een demo cd van Chesky Records. Daarna nog wat Hadouk trio. Wat een live gevoel. Heb vandaag genoeg te doen. Maar de dag gestart met wat muziek  :D

Thanatos

Quote from: YamahaRXV on July 26, 2013, 23:32:17
Lekker hé  ;)  Het maakt niet uit wat voor soort muziek je speelt, alles klinkt gewoon goed op de Adam,s  ;D

Het valt me wel op dat hoe beter je ze 'voert' des te beter ze gaan zingen.. wat high res materiaal van Chesky gedraaid..  :omg: :clapping: Ik probeer me een beetje in te houden maar ben echt heel enthousiast  :D

Han S

Quote from: Thanatos on July 27, 2013, 08:50:15
Hier moest ik wel even om lachen  ;D

Ben ook wel benieuwd naar dat cd'tje met middeleeuwse muziek die je aanhaalt. Is die vrij verkrijgbaar in de handel ?

http://www.codacoda.nl/?h=oud%20hollands&s=CD


Thanatos

#19
Update na 2 weekjes spelen met de Column's.

Ze hebben nu elke dag flink wat uren staan spelen en ook een aantal nachten op wat zachter volume laten draaien.

Het lijkt er op dat ik blijvers gevonden heb  :clapping:

Bevindingen tot nu toe. Ze geven een bijna nearfield luister ervaring door de gebruikte units. Bij sommige luidsprekers heb je het idee naar het geluid te kijken. Bij deze zit je er meer in het stereo beeld.

Ze zijn zijn zeer gedetailleerd van hoog tot laag. Klankmatig zeer neutraal en opvalt zonder enige scherpte in het hoog. Je blijft luisteren ook op hoger niveau zonder de bekende vermoeide oren. Heb dempingspaneeltjes hangen voor mid/hoog reflecties. Inmiddels heb ik er 2 weggehaald omdat het teveel dempte..

Het laag is ook heel mooi gecontroleerd en zeer strak. Opvalt is de echtheid van drums, druk en dynamiek. Erg knap.

Ook bij het wisselen van apparatuur. Je merkt direct alle verschillen op. Makkelijk aan te sturen heb een vintage Marantz 1060 met 2x30watt aangesloten gehad en dat ging erg goed. Maar terug naar de PM11S2 staat je wel direct met 2 benen weer in 2013  ;)

Hoe beter je ze 'voert' des te beter gaan ze klinken. Niks verhullende weergevers. Maar hoe mooier de opname des te mooier de weergave.

Al met al hele positieve indruk van deze luidsprekers. Enig minpuntje voor mij zou dan toch het formaat zijn met de 1.20m Alhoewel ik van bezoek nog geen opmerkingen anders dan positief over het voorkomen heb ontvangen.

Jumping Jack

Er staat een setje Pencils bij ACF audio voor een mooie prijs... (uitverkoop)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Thanatos

Mooie speaker. Die heb thuis kunnen beluisteren voor een paar dagen en dat was zeer overtuigend.

YamahaRXV

#22
Even wat promotiemateriaal om dit topic een beetje actueel te houden... ;D

Uit de studio en monitorwereld waar Adam een erg goede naam hoog te houden heeft:
http://www.adam-audio.com/files/downloads/TozerStory.pdf

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/news/adam-b-sharp


Adam Audio Alpha MK1 en MK2 in het testlab van Adam  :o  :pompom:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Quote from: Thanatos on August  8, 2013, 14:19:18
Update na 2 weekjes spelen met de Column's.

Ze hebben nu elke dag flink wat uren staan spelen en ook een aantal nachten op wat zachter volume laten draaien.

Het lijkt er op dat ik blijvers gevonden heb  :clapping:

Bevindingen tot nu toe. Ze geven een bijna nearfield luister ervaring door de gebruikte units. Bij sommige luidsprekers heb je het idee naar het geluid te kijken. Bij deze zit je er meer in het stereo beeld.

Ze zijn zijn zeer gedetailleerd van hoog tot laag. Klankmatig zeer neutraal en opvalt zonder enige scherpte in het hoog. Je blijft luisteren ook op hoger niveau zonder de bekende vermoeide oren. Heb dempingspaneeltjes hangen voor mid/hoog reflecties. Inmiddels heb ik er 2 weggehaald omdat het teveel dempte..

Het laag is ook heel mooi gecontroleerd en zeer strak. Opvalt is de echtheid van drums, druk en dynamiek. Erg knap.

Ook bij het wisselen van apparatuur. Je merkt direct alle verschillen op. Makkelijk aan te sturen heb een vintage Marantz 1060 met 2x30watt aangesloten gehad en dat ging erg goed. Maar terug naar de PM11S2 staat je wel direct met 2 benen weer in 2013  ;)

Hoe beter je ze 'voert' des te beter gaan ze klinken. Niks verhullende weergevers. Maar hoe mooier de opname des te mooier de weergave.

Al met al hele positieve indruk van deze luidsprekers. Enig minpuntje voor mij zou dan toch het formaat zijn met de 1.20m Alhoewel ik van bezoek nog geen opmerkingen anders dan positief over het voorkomen heb ontvangen.

Mooi om te lezen dat je zo tevreden ben met de Columns  :clapping:

Ik sluit mij volledig aan bij jouw beschrijvingen; heb nagenoeg dezelfde ervaringen met de Column MK3, maar ook met de Pencil MK3 die ik hier heb staan.
Voor mij zijn het ook ''blijvers'' hoor  ;)  Ik heb nog steeds momenten dat ik mij verbaas over hetgeen waartoe ze in staat blijken te zijn.
Gisteren nog een paar uurtjes op redelijk hoog volume niveau aan het spelen geweest en het is vooral de rust en controle over het hele beeld wat zo indrukwekkend blijft.
Nergens scherpe randjes of stress waarneembaar; ze dagen je als het ware uit door te zeggen: ''je wilt mijn grenzen vinden ?, doe vooral je best lukt je toch niet...''  :headbanging:
In mijn beleving komen eerder evt. tekortkomingen van de bron en versterker naar voren als dat de Adam,s zelf in ''ademnood'' komen.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Thanatos

Korte update. De Columns hebben een ADHD broertje erbij! Genaamd de Adam Compact MK3 Actief  O0 :D

DAC'je er aan en spelen maar. Heb even tijdelijk voor mijn zolder luisterruimte een geleende YBA Design WD202 DAC er aan.. Hier kun je zonder meer oud mee worden zonder ook maar iets gemist te hebben  :angel: :music: