actieve dynaudio speakers, welke units en welke meetmethode etc?

Started by kww, July 23, 2013, 11:19:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww

hallo
ik heb mijn dynaudio zuiltjes nu al een paar jaartjes en spelen erg leuk.
dit is een concept met de volgende units:
hoog: MD330D (gelijk aan T330D)
mid: MD140D (ik dacht dat de d52oid gelijk was)
laag: MW160 (W17 oid gelijk)
filter: X360 auto filter aangepast door speakerworld in zuidbroek na metingen.
speakerworld heeft aangegeven dat het nog niet optimaal is maar dat het filter de beperkende factor is.
nu heb ik een partijtje dynaudio speakers overgenomen en wil ik de zuiltjes dus upgraden.
de speakers die ik heb zijn: MD100, MD140, MW150, MW170.

het idee is om nu actief te gaan om zodoende meer mogelijkheden te hebben om de speakers zelf in te passen.
ik heb met de caraudio wel wat ervaring met actief spelen.

2 units staan vast, de esotar tweeters MD330D worden weer gebruikt (zijn simpelweg de beste tweeters)
en de MW170 (20 cm) als laag bij voorkeur in een gesloten kast.
dit omdat subjes het hele laag wel overnemen en ik de klank van gesloten wel kan waarderen.
bovendien doen de specs van de mw170 mij vermoeden dat ze gemaakt zijn voor gesloten.

nu de opties:
1: 3 weg met MD330D, MD140, MW170
2: 3 weg met MD330D, MW150, MW170
3: 4 weg met MD330D, MD140, MW150, MW170

ik weet niet zo goed wat de potentiele voor en nadelen zijn van de dome mid tov de gewone mid maar gevoelsmatig ga ik voor de 4 weg systeem.
ik hoor graag jullie advies hierin.

omtrent het meten en inregelen zou ik ook graag wat advies willen hebben, want bij voorkeur zou ik 1 systeem willen gebruiken waarmee ik ook de sub in dsp mee kan inregelen maar dan heb ik dus 4 of 5 weg nodig.
en per unit een bandpass filter neem ik aan.
welke mogelijkheden heb ik hier zonder dat het meteen in de 4 cijfers gaat lopen?

qua versterkers sta ik nog open maar het lijkt me leuk om de tweeter of de dome mid en tweeter door een buizentrap aan te sturen en de laag of mid en laag door een wat krachtiger versterker zoals een onkyo integra of rotel oid.
helemaal buizen is ook leuk natuurlijk maar dat is allemaal van latere zorg.

bedankt alvast voor het meedenken.

Gabor

Quoteen per unit een bandpass filter neem ik aan
Als je actief gaat filteren sluit je de units juist rechtstreeks op de versterker aan, zonder filter er tussen.

kww

dat snap ik,
in de carhifi kun je elke unit zowel aan de bovenkant als aan de onderkant begrenzen en is dan ook in te stellen met welke flanksteilheid.
althans de wat uitgebreidere units.
met bandpass filter bedoel ik dus softwarematig en niet via een losse filter.

kww

vanwege de complexiteit en de benodigde extras om dit tot een goed project te maken zie ik hiervan af.
het volgende idee is om een luidspreker te maken zoals die wel vaker voorkomt.
de MW170 in gesloten kasten en daarboven een wat smallere kast waar de MD330D, MD140 en MW150 in zitten.
dat moet dan passief gefilterd worden.
buiten dat om moeten er 2 subs bij die het echte laag moeten gaan doen.
hoe de MW170 samen met de andere moet gaan werken ben ik nog niet helemaal uit
misschien een leuke buizen klasse A ampje voor de mids en een wat strakkere voor de MW170
voor ideeen en suggesties ben ik erg nieuwsgierig.