Zelf een lineaire voeding maken? Squeezebox en DAC

Started by Madhouse, July 23, 2013, 10:06:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Ik ben in het bezit van een Squeezebox Classic en een Cambridge Audio DacMagic 100. Voor beiden zijn natuurlijk de Squeeze upgrade BOTWS voedingen beschikbaar maar DIY blijft natuurlijk leuker. Is dit eenvoudig te doen en zo ja, zijn er schema's/bouwtekeningen beschikbaar?

Ik kan natuurlijk 250euro uit geven voor 2 BOTWS voedingen en ik ben klaar maar zou je met DIY niet veel goedkoper uit kunnen komen met het zelfde resutaat?

Ik moet zeggen dat ik hier weinig tot geen ervaring in heb, is het dan verstandig om aan zoiets te beginnen of zeggen jullie koop maar 2 voedingen?

Solderen ed. dat kan ik wel dus dat is geen probleem.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

thebest106

Ik ben hier een tijdje geleden eens een artikel over tegengekomen.
In dit artikel wordt een voeding voor de Squeezebox gebouwd op basis van een Tentlabs spanningsregelaar.
http://www.audio-creative.nl/projecten/zelfbouw-voeding-voor-squeezebox/2/

en daarnaast is er hier op het forum eens een topic geweest over een voeding voor de squeezebox op basis van een batterij.


Madhouse

Thanks voor de link, weer lekker veel leesvoer. Maar dit is enkel voor de Squeezebox terwijl in mijn geval de meeste winst valt te halen bij de Dac. Iemand daar nog info over?

Ik weet niet wat ik me bij een voeding op basis van een batterij voor moet stellen, zal er eens naar gaan zoeken.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Dac heeft 12V DC nodig, wat wil je nog meer weten?

Madhouse

#4
Dat is het enige verschil? Dacht dat misschien de voeding anders was opgebouwd oid. Maar dus de zelfde voeding alleen andere trafo aen voeding ls ik het goed begrijp?

Is het dan niet mogelijk 1 behuizing met IEC inlet, naar 2 trafos (2x6V en 2x9V), en 2 voedingen (1 op 5V en 1 op 12V)? Of gaat dit niet?

Waar staat DC voor?

Sorry voor al mijn vragen, ben hier vrij nieuw in en vind het wel super interessant.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

DC is gelijkstroom.
De 'grotere' DacMagic had 12V wisselstroom en DacMagic Plus en de 100 hebben weer DC. 

Kingpin

Zoek eens op linieare voeding!
Je kan ze ook vrij goedkoop bouwen op basis van een regulator, weet je zeker dat je spanning als output altijd hetzelfde is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Madhouse

Thanks voor de tips en uitleg allen! Ik zal eens gaan zoeken en lezen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Ik kan de ontwerper van de 100 wel een keertje vragen wat hij ervan denkt
(we drinken soms een biertje) maar eigenlijk valt er niet meer te weten dan 12V DC. 

thebest106

Ha madhouse,

Misschien dat je dit ook eens kunt proberen om de geluidskwaliteit van je squeezebox / dac combinatie te verhogen.
Het volgende topic gaat over een app voor de squeezebox die het mogelijk maakt om de squeezebox met de usb aansluiting op de dac aan te sluiten, en dit schijnt de geluidskwaliteit ten goede te komen.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput

Madhouse

Quote from: AbZ on July 23, 2013, 13:23:04
Ik kan de ontwerper van de 100 wel een keertje vragen wat hij ervan denkt
(we drinken soms een biertje) maar eigenlijk valt er niet meer te weten dan 12V DC.

Ik wist niet dat de ontwerper een Nederlander is? Op zich wel leuk om te weten hoe hij er over denkt.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Quote from: thebest106 on July 23, 2013, 13:34:33
Ha madhouse,

Misschien dat je dit ook eens kunt proberen om de geluidskwaliteit van je squeezebox / dac combinatie te verhogen.
Het volgende topic gaat over een app voor de squeezebox die het mogelijk maakt om de squeezebox met de usb aansluiting op de dac aan te sluiten, en dit schijnt de geluidskwaliteit ten goede te komen.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput

Dat is toch alleen mogelijk met de Touch? Ik heb een Classic. Ik wil nog wel een keer naar een Touch maar die prijzen zijn 2e hands mij te hoog.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Quote from: Madhouse on July 23, 2013, 14:51:47
Ik wist niet dat de ontwerper een Nederlander is? Op zich wel leuk om te weten hoe hij er over denkt.
Het is een Brit.  In Londen hebben ze ook bier.

Madhouse

Quote from: AbZ on July 23, 2013, 14:57:08
Het is een Brit.  In Londen hebben ze ook bier.

En goed bier zelfs!! Leuk dat hij een vriend van je is, ik ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Kjelt

Quote from: Madhouse on July 23, 2013, 10:06:28
Ik moet zeggen dat ik hier weinig tot geen ervaring in heb, is het dan verstandig om aan zoiets te beginnen of zeggen jullie koop maar 2 voedingen?
Solderen ed. dat kan ik wel dus dat is geen probleem. 
Hier was ik nog in dubio of ik je zou adviseren om er wel of niet aan te beginnen.

Quote from: Madhouse on July 23, 2013, 13:05:41
Waar staat DC voor? 
Hier was ik niet meer in dubio: niet aan beginnen, te heftige leercurve om als eerste project te nemen.  :nowink:

Madhouse

Thanks voor je input! Wat ik er van begreep is het allemaal niet zo spannend maar ik ben natuurlijk geen expert in dit soort dingen natuurlijk. Maar wat zou wel een goede leercurve zijn dan?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Kjelt

Ik zou eerst beginnen met het in elkaar zetten van een reeds ontworpen en beproefde lineaire voeding waar je de print en onderdelen kant en klaar van kunt kopen met een bouwhandleiding. Zeg maar de ver-edelde Velleman kit.
Want als je niet weet wat DC is dan vraag ik me serieus af hoe ver je kennis gaat. Weet je bv wat een elco is en dat deze bv gepolariseerd is en als je die verkeerd om monteerd hij kapot kan gaan (zelfs uit elkaar knallen in sommige gevallen) dat soort basis zaken. Ik ben gewoon bang dat je kennis wat te kort schiet en dat je dadelijk meer kapot maakt dan je lief is. Als je het wilt leren zul je een coach willen vinden die je de kneepjes bij brengt of een opleiding zoeken. Of eerst eens flink gaan lezen in de vele sites op het internet over dit onderwerp.

AbZ

Valt best mee.  Verpruts je een onderdeeltje, so what.

Madhouse

Tja ik heb nu eenmaal verstand van andere zaken maar ik leer graag. En zoals ik al zei heb ik weinig tot geen ervaring dus je hoeft het je niet af te vragen. Het is ook niet dat ik morgen een voeding ij elkaar wil knutselen hoor, ik wil eerst een hoop info inwinnen.

Daarbij is het niet mijn intentie om zelf printplaatjes te gaan maken, dat laat ik aan de vakmannen over. Bij Tentlabs kun je ze gewoon bestellen en hoef je het enkel in elkaar te knutselen.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar mijn voorkeur gaat meer uit naar een eenvoudige bouwtekening en zelf assembleren.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Dit was mijn inspiratie: http://www.mcfrede.dk/projects/sigma11_psu/sigma11_psu_05.shtml

De Sigma11 is in principe geassembleerd te kopen, dus het word dan enkel assembleren in een mooie behuizing. Misschien denk ik natuurlijk te makkelijk maar hiervoor heb je toch niet heel erg veel kennis voor nodig?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Kjelt

Ok dat is dus een ander verhaal, ik dacht dat je zelf een voeding wilde/ging ontwerpen.

Quote from: AbZ on July 23, 2013, 18:13:09
Valt best mee.  Verpruts je een onderdeeltje, so what.
Als je elco's kapot zijn staat er een behoorlijke rimpel op je uitgangsspanning, iets waar sommige apparaten dus niet tegen kunnen, dan is dus niet alleen je elco stuk maar ook het apparaat wat er achter hangt, tenzij je daar weer maatregelen (zoals een crowbar) voor neemt.

Madhouse

Nee ik ga absoluut niets zelf ontwerpen, ik weet dat ik daar niet goed in ben.

Maar zo'n Sigma11 is toch een heel mooi stukje techniek? Wat voor trafo zou daar bij moeten?

Dan is het een kwestie van behuizing, ledje, schakelaar, iec inlet, zekeringhouder en zekering en benodigde bekabeling aanschaffen en het geheel netjes in elkaar zetten en alles afwerken met krimpkous. Mis ik iets?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

BuSpu

Ik snap je vraag niet. De sigma 11 is een complete voeding. Die sluit je aan op het lichtnet en dan komt er 5 volt uit, als vervanging van de 5 volt die met een USB verbinding 'meekomt'. Daar moet je hem dus ook voor gebruiken lijkt me.

Madhouse

#23
Ik dacht dat de Sigma11 enkel het printplaatje(voltage regulator) is..
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

BuSpu

Misverstanden  ;) . Ik keek bij jouw link van McFrede.dk. Hij noemt zijn project ook Sigma 11 vandaar. Ik heb even bij de printleverancier gekeken en je moet denk ik wel weten wat je doet. De standaard bezetting voor die print is gebaseerd op een 24 volt DC output. Wil je iets anders dan moet je de waarden van de componenten aanpassen.
McFrede.dk heeft het zo aangepast dat hij een 5 volt output kreeg. Dat hangt natuurlijk ook met de trafo samen maar er is dus duidelijk meer dan alleen de trafo.