Zolder Project

Started by Workaholic, January 9, 2004, 15:35:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Workaholic

Dag HT Members,

Na het lezen en zien van alles over HT's en wat er bij hoort heb ik toch maar de knoop doorgehakt en ben ik begonnen aan een HT zolder kamer. De verbouwing is al een heel eind op weg, en ik plaats hier toch wat vroeger wat plaatjes vanwege wat vragen. Ik was al eerder van plan om te beginnen, echter kwam ik er achter dat je eerst moet gaan beluisteren,bekijken en uitzoeken wat je nou precies wil en hoeveel geld je er voor hebt.

Wegens een studenten budget begin ik onderdeel voor onderdeel. Mijn eerste overweging was een Sanyo Z1, echter na het zien van een CRT Beamer ben ik gelijk opzoek gegaan naar een 2dehands barco model.
Hij lag wat boven mijn budget, echter verwacht ik dat hij dit zeker wel goed maakt! Heb de 701 nog niet werkend gezien echter gaat dat heel snel gebeuren.

Aanschaf Januari :

Barco 701S (alvast bedankt rob!)
Philips DVD 963SA Progressive

Reeds in bezit :

TV Grundig 55CM (nog maar de vraag of ik deze op me kamer plaats)

Sony Surround/Reciever 5.1 Home Cinema Set (wegens beperkt budget gebruik ik voorlopig deze, helemaal niet slecht als je het zowat gratis hebt gekregen :))

Videorecorder PAL/NTSC

Sateliet Tuner SECA (Sat ird 500)


De kamer

De kamer is zo'n 5.5 meter lang en zo'n 5 meter breed (laagste punt uiteraard)

Op het adres hiernaast kunt u wat verkleinde foto's vinden van de kamer : http://www.xs4all.nl/~jsbosch/zolderht/

De vragen:

De inrichting heb ik al een beetje in gedachten. Maar kan nog veranderen vanwege de plaatsing van mijn bureau/scherm.

Vloer

Een houtenvloer vind ik stukken mooier, en vooral voor zo'n oud huis (monument). Maar het is niet echt praktisch kwa geluid. Is dit om een bepaalde manier alsnog op te lossen dmv goede isolatie? Zo ja welke? Of zal ik alsnog toch beter voor tapijt kunnen gaan?

We hebben nu 2 offertes laten maken voor tapijt en (oud/klassiek)houtinleg. Ik denk dat hout toch een stuk duurder is, wellicht maken mijn ouders alsnog de keuze om voor hout te gaan vanwege het beter bij het huis/zolder passen.

Het is een slaap kamer voor de duidelijkheid, en ik zal hoogst waarschijnlijk eind 2005 naar enschede gaan voor een opleiding daar. En ik zal vanwege de afstand toch op kamers gaan. Dus ik probeer niet te veel eisen aan mijn ouders te stellen aangezien ik er uiteindelijk toch weer uit ben. Ik laat de keuze's zoveel mogelijk over aan hun, het is uiteindelijk niet mijn huis maar die van mijn ouders :)

Verf:

Ik heb 2 kantel/dakramen, niet zo gek veel licht. En ze kunnen bijna perfect worden verduisterd met rolgordijnen die er voor komen. Maar het lijkt me beter om de kleur wat lichter te houden, anders word het allemaal zo donker? Ik had gedacht aan een donkere kleur vloer/tapijt. Over de wanden en muren ben ik het eigenlijk helamal niet uit. Hebben jullie ideeen of voorstellen? Lichte kleur is niet echt optimaal voor een beamer toch?

Ik had verder als idee om "zwarte gordijnen" ofzoiets dergelijks links en rechts van mijn scherm te kunnen spannen zodat het kijken wat minder storend is. Maar ik betwijfel dat dit er komt, volgens mij is dit niet echt haalbaar. En zal het er waarschijnlijk ook niet uitzien vanwege de schuine daken. Zou niet weten hoe ik zoiets zou op moeten hangen.

Apparatuur:

Het scherm :

Tja hij kan eigenlijk maar op 1 locatie. Dus dat is vrij duidelijk voor me. Maar hoe verder? Idee was om hem precies onder die balk te hangen/bevestigen. De ruimte tussen het smalste stuk daar is 2meter.

Een vast scherm of zo'n roll-up scherm? Vast scherm maken met het thommy doek, is teneerste goedkoper en ook nog is mooier wat mij betreft. Echter vrees ik dat ik dan de ruimte en de hoek achter het scherm niet meer kan gebruiken. Dan moet je constant bukken, beetje jammer dus. Daarnaast het probleem als ik verhuis kan ik geen vast scherm in de auto gooien en transporteren... Dan toch maar zo'n rollup scherm.. maar ze zijn zo prijzig.. ik had eigenlijk max 300 euro voor het scherm. Zeker omdat ik later gewoon een vast scherm wil kopen, en die mag gerust duurder zijn. Maar zo'n "tijdelijk" scherm hoeft van mij geen 700 euro te zijn. Heeft iemand een idee waar ik goedkope maar dan toch ook redelijk goed presterende rollup schermen kan krijgen?

Beamer:
CRT's zijn groot..dat valt gelukkig nog wel mee met de 701, die is al een maatje kleiner. Maar hij moet alsnog ergens te komen hangen zodat hij correct beeld geeft op het scherm. Hoe pak ik dit aan? Dat lens programma krijg ik niet aan de praat hier, en ik had in gedachten om gewoon dat ding te halen en zelf te kijken waar die moet hangen als het scherm hangt.

Ik had eerst in gedachten op die balk tegenover het scherm (zie foto), die is zo'n 3 meter 71 verwijderd van het scherm. Ik denk dat dit toch iets te ver weg is. Maar ik zou hem wel bijvoorbeeld er voor kunnen plaatsen, en dan een soort plank aan die balk vast kunnen maken? Dan zit je ong op 3.1 ofzo(gemeten vanaf de lens van de barco?)

Op de grond zetten, op een tafeltje of dergelijke zou ook nog kunnen. Maar dat heb ik liever niet vanwege de ruimte dat, dat tafeltje in neemt.

Overige Apparatuur

Lijkt me logisch om die ergens dicht bij het scherm te plaatsen vanwege al het andere audio apparatuur wat daar nog moet komen.

Toekomst plannen

Kwa verbouwing aan de kamer laat ik het zoveel mogelijk aan me oduers over aangezien ik er toch niet zo lang in verblijf. Wel ga ik audio etc aanschaffen, want dat kan gewoon mee.

Ik heb al wat geluisterd bij hobo in arhnem. En de rotel/b&w 804 combi beviel me wel. Ik moet echter nog veel luisteren, zoiezo ook kwa andere merken. En ik heb er nog niet echt een budger voor opgesteld, dus dit bewaar ik nog ff tot midden 2004.


Ik hou het voorlopig hier even bij, ik hou jullie op de hoogte kwa verbouwingen en verdere belangrijke vorderingen.
Ik zie graag jullie reacties te gemoet!

mvg

Jasper
Classé Audio | Pioneer | B&W | AudioQuest | MJ Acoustics

Doerak

Hi en welkom op ons forum.

Je foto's gezien hebbende ben je lekker bezig.
Tof dat jullie in een boerderij wonen.
Ik zou 2 balken van links naar rechts plaatsen en daar de CRT aanhangen.
Bij een Barco 701 en een scherm breedte van 200 x 112.5 (16:9) komt de voorste ophangbeugel op 271.4 mtr en de achterste op 327.4 mtr te hangen.
De bovenkant van het scherm is ongeveer 15 cm onder de ophangbeugel van de Barco.
Je moet wel bukken anders loop je er tegen aan  ;D
Voor het scherm zou ik voor zelfbouw gaan met een doek van Yves (Thommy doek). Scherm is later altijd wel te verhuizen met een paardentrailer o.i.d.

Suc6