960 Gb SSD in Buffalo Ministation Thunderbolt

Started by ijscobar, July 15, 2013, 19:05:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ijscobar

Ik heb een 27" iMac uit 2012 en nu heb ik heb een tijdje terug een Buffalo Ministation gekocht (500Gb meende ik) met een Thunderbolt aansluiting. Deze Ministaion heeft geen extra voeding: alles komt uit de Thunderbolt aansluiting. Vervolgens heb ik een Samsung 840 pro van 256 Gb in de Ministation gezet. Dit gaat redelijk eenvoudig en werkt goed.

Nu heeft Crucial een M500 van 960 gb en het leek mij aardig om de Samsung te vervangen door zo'n grote M500. Nu lees ik op MacRumors dat je dan problemen kan krijgen met de voeding van de M500 vanwege het feit dat die meer vraagt dan de Samsung. De M500 zou hierdoor beschadigd kunnen worden. Zelf zie ik niet in waarom maar om nu zomaar een M500 in de kliko te gooien is me ook wat te gortig.

Wie kan hier zijn licht eens op laten schijnen?

weust

Logisch gezien kan ik mij niet voorstellen dat enig SSD meer stroom vraagt dan jouw externe behuizing kan leveren.
De HDD vraagt volgens mij meer dan iedere SSD.

Zoek voor de zekerheid de specificaties op van beide SSD's. Daar staat dan ook te stroom verbruik bij.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

ijscobar

Dit project heeft een tijdje stil gelegen vanwege andere bezigheden. Het stroomverbruik heb ik inderdaad al eens gecheckt. Maar het kan geen kwaad dat ik dat nogmaals doe. Thanks.


weust

Groot? Je hebt het over een paar Watt maximaal. Dat is niks vergeleken met een 2,5" HDD.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

dennism

Als die diskstation een 500GB 2,5" standaard HD van stroom kan voorzien moet een SSD (welke dan ook) geen probleem zijn. De enige mogelijkheid die ik zie waarom het problemen zou kunnen geven is een specifieke incompatibiliteit tussen de buffalo en de M500 en zelfs dat lijkt me vreemd.

ijscobar

Okee, binnenkort dan maar eens proberen...

Kjelt

Quote from: ijscobar on July 15, 2013, 19:05:05
Nu heeft Crucial een M500 van 960 gb en het leek mij aardig om de Samsung te vervangen door zo'n grote M500. Nu lees ik op MacRumors dat je dan problemen kan krijgen met de voeding van de M500 vanwege het feit dat die meer vraagt dan de Samsung. De M500 zou hierdoor beschadigd kunnen worden. Zelf zie ik niet in waarom maar om nu zomaar een M500 in de kliko te gooien is me ook wat te gortig.   
Kijk even voor de zekerheid wat de Power Supply (PS) van je apparaat aan 5V kan leveren. De M500 heeft minstens 1Ampere nodig (5Watt). Als ie dat kan leveren zit je goed. Het is iets te kort door de boch om te redeneren dat als er een willekeurig 2,5" device in kan dat het wel zou loslopen want er zijn talloze 2,5" HDDs die veel minder vermogen nodig hebben dan die 5W.
Voorbeeldje een WD Blue 2,5" conventionele hdd:
WD Blue
Huidige vereisten
Vermogensdissipatie
Lezen/schrijven 1,4 Watt
Inactief 0,59 Watt
Stand-by 0,18 Watt
Slaap 0,18 Watt

Een conventionele hdd zoals deze gebruikt dus slechts een derde van de M500.
De Samsung 840Pro 512MB gebruikt 3,5W max dus dat is ook 3/4 van de M500 maar de niet pro versie trekt zelfs meer.

Oftewel het zou waarschijnlijk wel kunnen maar als er mensen zijn die schrijven dat de PS het misschien niet aan kan zou ik toch voor de zekerheid even bij de fabrikant het opvragen of nagaan wie dat heeft geschreven (wat voor kennis hebben die mensen of zijn het newbies die maar wat roepen, wat zijn de reacties daar op hun posts van anderen) wat kan de PS aan het device leveren en als dat minder dan 5W dus 1 Ampere is zou ik er zelf niet aan beginnen.

ijscobar

Thunderbolt levert 10 Watt volgens deze link van Apple (tekst bij het stekkertje): http://www.apple.com/thunderbolt/

Kan ik dat concluderen dat als mijn iMac Thunderbolt aansluiting 10 Wat kan leveren, de Buffalo Ministation dit ook zou moeten kunnen?

weust

Volgens mij is dat juist, ja.

Bij USB was vooral met USB 1.0/1.1 het nog wel eens zo dat de USB poort weinig of geen stroom doorgaf.
Er zat dan een USB kabel bij met twee USB connectoren, of een voeding aansluiting op het USB apparaat.
Dat zal je in dit geval niet nodig hebben dan.

Als je gaat testen merk je het ook snel genoeg. Als het apparaat niet herkend word, dan werkt het niet.
Ik kan mij niet voorstellen dat een te laag Wattage de behuizing zal beschadigen. Iig niet bij lang gebruik.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Kjelt

10W zou ruim voldoende moeten zijn, de TB-Sata adapter zal niet zoveel slurpen. Stuur anders eens een linkje naar het draadje waar die waarschuwing stond.

dennism

Kjelt, het lijkt er echter wel op of in jouw overzicht geen rekening is gehouden met het vermogen wat gevraagd wordt tijdens de spinup, dit is vaak waar conventionele HDD's hun piek belasting qua vermogen hebben. Iets waar een SSD natuurlijk geen last van heeft.

Kjelt

Ja de spinup kost even veel stroom iets waar makkelijk rekening mee kan worden gehouden in het aangesloten device door te zorgen voor een vermogensbuffer in de vorm van een paar dikke elco's. Echter als er consequent een grotere stroom getrokken wordt dan heeft dat geen nut meer en zal het host device (de computer) dit volledig moeten kunnen leveren.

ijscobar

Quote from: Kjelt on July 16, 2013, 12:09:39
10W zou ruim voldoende moeten zijn, de TB-Sata adapter zal niet zoveel slurpen. Stuur anders eens een linkje naar het draadje waar die waarschuwing stond.

Zal nog even zoeken!

ijscobar

Gevonden! Post 37 is van mij... echt snappen doe ik het overigens nog steeds niet.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1478771&page=2

weust

Hmm, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het niet uitproberen ;)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Kjelt


ijscobar

Tja, ik heb die Buffalo al... Snappen jullie wat ze bedoelen op MacR. ?

weust

Beetje vaag vooral. Dat over de stroom die in elkaar zakt slaat nergens op.
Er is een max wat er gekeverd kan worden, meer kan niet geleverd worden.
Als er dus niet genoeg stroom/wattage is om te voeden, dan houd het op.

Je kunt de Buffalo natuurlijk ook verkopen enzoeken naar een geschikte behuizing.
Of gewoon er bij houden.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Kjelt

Waar ik me zorgen over zou maken is dat dit real life ervaringen met het apparaat in combinatie met andere ssd's zijn. Als het theoretisch was zou je er nog vraagtekens bij kunnen zetten maar nu het in de praktijk een paar keer is fout gegaan zou ik zelf het risico niet nemen.
Het is natuurlijk niet alleen de 10W (2A) die de computer moet kunnen leveren maar ook wat er in het portable device zelf nog zit. Die moet ook het interne device die 5W kunnen voeden. Als het apparaat daar niet op gebouwd is om wat voor reden dan ook (bv intern gezekerd of te dunne printspoortjes of wat dan ook) dan houdt het op. Wat je nog zou kunnen doen is om de SSD zelf apart te voorzien van een externe 5V power supply maar dan zou ik zelf eerder proberen deze te ruilen of te verkopen en voor een desktop versie gaan als die tenminste wel die stroom kan leveren.
Heb je perse 960GB nodig? Anders zou je nog voor die kleinere energiezuinigere versies kunnen gaan.

ijscobar

Het lijkt me inmiddels duidelijk dat het een goed idee is om het maar niet te proberen. Dank voor jullie input!

Die 960 Gb heb ik echt wel nodig. Misschien kan ik hem toch beter inbouwen ipv de originele HD. Ik zou zo 1,2,3, ook geen betaalbare externe behuizing weten waarin het wel werkt.