Subwoofer: DIY vs. nieuw

Started by r3v0ss, July 13, 2013, 09:40:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

r3v0ss

Hoi allemaal,

Ben een al een tijdje aan het oriënteren en op zoek naar een nieuwe subwoofer. Ik had oorspronkelijk het idee opgevat om er 1 in de winkel te kopen. Maar na een tijdje hier rondkijken en -lurken begint het te kriebelen om er zelf 1 te bouwen. Middels dit topic wil ik mijn bevindingen spiegelen met jullie en besluiten welke kant ik op ga: zelf bouwen of toch nieuw aanschaffen. De sub zal voornamelijk gebruikt worden voor films, TV series, muziek (ook in die volgorde). Ik heb geen dedicated HT kamer, hij zal in de woonkamer komen te staan.

De sub waar ik eerst op uit kwam is de SVS SB12NSD. In mijn optiek is dat exact wat ik nodig heb, zowel qua prestaties als qua formaat. Ook het aanwezig zijn van een metalen grille is mooi meegenomen aangezien er over ca. 1,5 maand er een kleine mix van mij en m'n vriendin hier rondkruipt die m't d'r tengels niet overal aan mag komen.  :pompom:

Eisen:
- kleine vormfactor (dan kom je, volgens mij, uit op een sealed ontwerp (WAF))
- budget: ca. € 600,-
- plate amp (WAF)

Wensen:
- de driver moet/mag , qua vormgeving, aansluiten bij de drivers van m'n zuilen (Dali Zensor 7).
- Als het geluid onder de 20Hz kan is mooi meegenomen, is geen vereiste.
- Een flinke punch is niet verkeerd.


Wat ik zie, hier op het forum, is dat de combinatie van een JL Audio 13W3v3 en een Hypex DS4 goed zou moeten liggen.


Tips, op- en/of aanmerkingen. Ik hou me van harte aanbevolen!
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

rovinggecko

Kijk ook eens naar een 26W/4558 T00 met een passieve radiator en een hypex (2.0 of 4.0).
Draait bij mij in room tot 17.5Hz en is niet te groot. Heeft ook nog een groter broertje als dit te klein is...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Quote from: r3v0ss on July 13, 2013, 09:40:05
Hoi allemaal,

Ben een al een tijdje aan het oriënteren en op zoek naar een nieuwe subwoofer. Ik had oorspronkelijk het idee opgevat om er 1 in de winkel te kopen. Maar na een tijdje hier rondkijken en -lurken begint het te kriebelen om er zelf 1 te bouwen. Middels dit topic wil ik mijn bevindingen spiegelen met jullie en besluiten welke kant ik op ga: zelf bouwen of toch nieuw aanschaffen. De sub zal voornamelijk gebruikt worden voor films, TV series, muziek (ook in die volgorde). Ik heb geen dedicated HT kamer, hij zal in de woonkamer komen te staan.

De sub waar ik eerst op uit kwam is de SVS SB12NSD. In mijn optiek is dat exact wat ik nodig heb, zowel qua prestaties als qua formaat. Ook het aanwezig zijn van een metalen grille is mooi meegenomen aangezien er over ca. 1,5 maand er een kleine mix van mij en m'n vriendin hier rondkruipt die m't d'r tengels niet overal aan mag komen.  :pompom:

Eisen:
- kleine vormfactor (dan kom je, volgens mij, uit op een sealed ontwerp (WAF))
- budget: ca. € 600,-
- plate amp (WAF)

Wensen:
- de driver moet/mag , qua vormgeving, aansluiten bij de drivers van m'n zuilen (Dali Zensor 7).
- Als het geluid onder de 20Hz kan is mooi meegenomen, is geen vereiste.
- Een flinke punch is niet verkeerd.


Wat ik zie, hier op het forum, is dat de combinatie van een JL Audio 13W3v3 en een Hypex DS4 goed zou moeten liggen.


Tips, op- en/of aanmerkingen. Ik hou me van harte aanbevolen!
Daar bouw je idd een hele leuke sub mee ,combinatie is ok

r3v0ss

Quote from: rovinggecko on July 13, 2013, 10:00:21
Kijk ook eens naar een 26W/4558 T00 met een passieve radiator en een hypex (2.0 of 4.0).
Draait bij mij in room tot 17.5Hz en is niet te groot. Heeft ook nog een groter broertje als dit te klein is...

Dank. Naar gekeken en overwogen, alleen optisch vind ik het niet mooi. Dus het wordt 'm niet.  :)


Het begint in m'n hoofd al aardig een vorm aan te nemen.  :P  Voorkant hoogglans zwart met op de zijkanten een zwart houten 'fineer', beetje zoals dit. Verder ben ik wel gecharmeerd van het ontwerp van Spollie. Goeie vormfactor, het middelste schot dient dan ook meteen als versteviging voor de gehele kist, in mijn optiek. Ik ga informeren bij de oom van m'n vriendin, die is timmerman en kan, hopelijk, goedkoper aan MDF komen met een hoge persing.

Dus ik denk dat ik wel de kant op ga van de JL Audio 13w3v3 i.c.m. een plate amp. Ook omdat de 13w3v3 lekker 'smoelt', eventueel aangevuld met de SGRU-13. Al even rond zitten kijken waar hij eventueel te verkrijgen is, in de USA is hij aanzienlijk goedkoper, alleen zit je met achterlijke verzendkosten (op Amazon.com zo'n $585...). Dat wordt 'm dus niet. Verder zoeken of 'ie 2e hands te verkrijgen is.

Qua amplifiers, zijn er (op Hypex na) nog andere fatsoenlijke aanbieders in Nederland/Europa? Ik zie OAudio, maar die zijn er mee gestopt.

Verder heb ik de gegevens van de 13w3v3 in WinISD ingegeven, in combinatie met diverse volumes, er verschijnen allerlei curves, ik heb alleen een beetje moeite om ze te lezen/interpreteren.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

morca

Quote from: r3v0ss on July 14, 2013, 12:02:10
Dank. Naar gekeken en overwogen, alleen optisch vind ik het niet mooi. Dus het wordt 'm niet.  :)


Het begint in m'n hoofd al aardig een vorm aan te nemen.  :P  Voorkant hoogglans zwart met op de zijkanten een zwart houten 'fineer', beetje zoals dit. Verder ben ik wel gecharmeerd van het ontwerp van Spollie. Goeie vormfactor, het middelste schot dient dan ook meteen als versteviging voor de gehele kist, in mijn optiek. Ik ga informeren bij de oom van m'n vriendin, die is timmerman en kan, hopelijk, goedkoper aan MDF komen met een hoge persing.

Dus ik denk dat ik wel de kant op ga van de JL Audio 13w3v3 i.c.m. een plate amp. Ook omdat de 13w3v3 lekker 'smoelt', eventueel aangevuld met de SGRU-13. Al even rond zitten kijken waar hij eventueel te verkrijgen is, in de USA is hij aanzienlijk goedkoper, alleen zit je met achterlijke verzendkosten (op Amazon.com zo'n $585...). Dat wordt 'm dus niet. Verder zoeken of 'ie 2e hands te verkrijgen is.

Qua amplifiers, zijn er (op Hypex na) nog andere fatsoenlijke aanbieders in Nederland/Europa? Ik zie OAudio, maar die zijn er mee gestopt.

Verder heb ik de gegevens van de 13w3v3 in WinISD ingegeven, in combinatie met diverse volumes, er verschijnen allerlei curves, ik heb alleen een beetje moeite om ze te lezen/interpreteren.
Die kist van spollie heb ik als voorbeeld kist berekend,als je de maten wilt kan je zo aan de gang.
WINisd heb ik hem al gecheckt,bij 42 liter is de Xmax percies binnen de limit,en het vermogen ook.
JL woofer koop je hier ook goedkoper als adviesprijs,ik weet wel een paar plekje,s.

Kistje met amp:
Mdf 22mm dik

3x 45x45 cm  voor/achter /extra baffle
4x 42.8x42.6 cm  b/o/l/r
2x 40.6x27 cm bracing
1x 40.6x40.6 cm   tussenschot bracing/amp.
15,6 cm diepte voor de amp.

r3v0ss

Quote from: morca on July 14, 2013, 12:07:22
Die kist van spollie heb ik als voorbeeld kist berekend,als je de maten wilt kan je zo aan de gang.
WINisd heb ik hem al gecheckt,bij 42 liter is de Xmax percies binnen de limit,en het vermogen ook.
JL woofer koop je hier ook goedkoper als adviesprijs,ik weet wel een paar plekje,s.

Kistje met amp:
Mdf 22mm dik

3x 45x45 cm  voor/achter /extra baffle
4x 42.8x42.6 cm  b/o/l/r
2x 40.6x27 cm bracing
1x 40.6x40.6 cm   tussenschot bracing/amp.
15,6 cm diepte voor de amp.

Dank, met deze maten gaan we ff stoeien, o.a. ff uittekenen in sketchup. :)
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

r3v0ss

Quote from: morca on July 14, 2013, 12:07:22

Kistje met amp:
Mdf 22mm dik

3x 45x45 cm  voor/achter /extra baffle
4x 42.8x42.6 cm  b/o/l/r
2x 40.6x27 cm bracing
1x 40.6x40.6 cm   tussenschot bracing/amp.
15,6 cm diepte voor de amp.

Even checken of ik correct aan het calculeren ben met bovenstaande maten:

Ok, de buitenmaten van de box zijn dus 45x45x49,4cm (hxbxd), uitgaande van 3x 0,22cm + 42,8cm in de diepte.

Moeten de 4 zijkanten niet 42,8 x 42,8  zijn (vierkant dus) i.p.v. 42,8 x 42,6? Ik zie niet waar je die 2 millimeter verschil vandaan haalt.

Tussenschot snap ik, bracing half. Die is 40,6cm hoog en 27cm diep? En die komen aan de linker- en rechterzijkant te zitten? Dus de binnenmaten van het compartiment waar de woofer in zit komt dan uit op 40,6 x 27 x 36,2 cm (hxbxd)? Dat is een totale inhoud van afgerond 39.7 liter. Ik kom niet aan de 42. Verder hou ik dan 13,6cm diepte over voor de amp, geen 15,6.

Corrigeer me als ik er naast zit. ;) Zal eens kijken of ik de tekeningen (voor-, boven- en zijaanzicht) erbij kan zetten ter verduidelijking in de loop van de week.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

mijkie

je berekening klopt, type-foutje denk ik !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6


r3v0ss

Ok, even met de maten aan het stoeien geweest.

Buitenmaten worden 450x450x500mm (hxbxd).

Voor de voor- en achterkant heb ik dan 3x 450x450x22 nodig (1x achter, 2x voor).
Voor de zijkanten 4x 428x428x22mm
Voor het tussenschot 1x 406x406x22
Voor extra braces 2x 406x286x22

Zo heb ik voor de driver een ruimte beschikbaar van 406x362x286 (hxbxd). Dat is omgerekend 42,033992 liter. Achter het tussenschot is er dan nog een ruimte beschikbaar die 126mm diep is. Een Hypex DS4 is 70mm diep, dus dan blijft er nog 56mm over.



Zit alleen even te denken over de kabeldoorvoer door het tussenschot heen. Hoe doe je dat? Gaatje boren en kabels er doorhalen of middels een kabelwartel o.i.d.?
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

knubbe

Hmmm dat lijkt me een oude versie van Sketchup met die kromme lijnen :)

Heb je ook rekening gehouden met het volume van de woofer zelf? Normaal reken je namelijk met netto volumes.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

r3v0ss

Quote from: knubbe on July 17, 2013, 02:21:19
Hmmm dat lijkt me een oude versie van Sketchup met die kromme lijnen :)

Heb je ook rekening gehouden met het volume van de woofer zelf? Normaal reken je namelijk met netto volumes.

Dat is inderdaad de handmatige versie.  8) Nee, geen rekening mee gehouden. Terug naar de tekentafel! :P
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

knubbe

Het volume van de woofer zelf staat vaak netjes aangegeven bij de specs :)
Alles moet je eraf halen wat ruimte inneemt, dus ook evt. bracing die IN het compartiment komen.

Voor de kabeldoorvoer heb ik wel een gewoon een gaatje geboord, kabel erdoor en afkitten.
Netter/beter zou je ook een terminal kunnen gebruiken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

r3v0ss

Quote from: knubbe on July 17, 2013, 07:39:04
Het volume van de woofer zelf staat vaak netjes aangegeven bij de specs :)
Alles moet je eraf halen wat ruimte inneemt, dus ook evt. bracing die IN het compartiment komen.

Voor de kabeldoorvoer heb ik wel een gewoon een gaatje geboord, kabel erdoor en afkitten.
Netter/beter zou je ook een terminal kunnen gebruiken.

Bracing had ik al rekening mee gehouden, woofer niet. De fabrikant geeft aan dat de driver displacement 2,72 liter is, die moet er nog bij in verwerkt worden.Vanavond meer!

Een terminal is een goed idee, gaan we uitzoeken.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

Ejorne

Bij een gesloten kistje komt het niet op een litertje meer of minder, dus volgens mij zul je er niet zoveel 'last' van hebben dat het volume van de woofer niet is meegerekend. Maar om het geheel netjes te doen (kistje net als de tekening en de tekening net als het ontwerp/specs dat je bedacht hebt) dan moet je natuurlijk wel op de kleintjes letten.

morca

Quote from: r3v0ss on July 15, 2013, 23:08:30
Even checken of ik correct aan het calculeren ben met bovenstaande maten:

Ok, de buitenmaten van de box zijn dus 45x45x49,4cm (hxbxd), uitgaande van 3x 0,22cm + 42,8cm in de diepte.

Moeten de 4 zijkanten niet 42,8 x 42,8  zijn (vierkant dus) i.p.v. 42,8 x 42,6? Ik zie niet waar je die 2 millimeter verschil vandaan haalt.

Tussenschot snap ik, bracing half. Die is 40,6cm hoog en 27cm diep? En die komen aan de linker- en rechterzijkant te zitten? Dus de binnenmaten van het compartiment waar de woofer in zit komt dan uit op 40,6 x 27 x 36,2 cm (hxbxd)? Dat is een totale inhoud van afgerond 39.7 liter. Ik kom niet aan de 42. Verder hou ik dan 13,6cm diepte over voor de amp, geen 15,6.

Corrigeer me als ik er naast zit. ;) Zal eens kijken of ik de tekeningen (voor-, boven- en zijaanzicht) erbij kan zetten ter verduidelijking in de loop van de week.
tekening klopt als een blok,je kan de panelen zo halen.
Hier is rekening gehouden met 15 cm voor de plate ,dus als die minder diep is kan die  42,8 minder.
Voorste kamer blijft dan hetzelfde ivm genoemde volume van 42 liter
Ik weet zeker dat ie klopt zo,hij kan alleen iets ondieper afhankelijk welke plateamp je erin hangt.

Dat vierkant is niks,er is je iets opgevallen wat ik zo berekend heb  ;)

r3v0ss

Opnieuw:

Buitenmaten worden 450x450x500mm (hxbxd).

Voor de voor- en achterkant heb ik dan 3x 450x450x22 nodig (1x achter, 2x voor).
Voor de zijkanten 4x 428x428x22mm
Voor het tussenschot 1x 406x406x22
Voor extra braces 2x 406x304x22

Zo heb ik voor de driver een ruimte beschikbaar van 406x362x304 (hxbxd). Dat is omgerekend 44.679488 liter. Dat komt aardig dicht bij de 'ideale' 44.72 liter. Achter het tussenschot is er dan nog een ruimte beschikbaar die 108 mm diep is. Een Hypex DS4 is 70mm diep, dus dan blijft er nog 38 mm over.



Zo, 2e versie van m'n 'handmatige' schets.  :pompom:
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

morca

Word een mooi kistje zo  :thumbs-up:
44 liter kan idd nog wel,JL,s moet je niet in te grote kist douwen,daar gaat ie te snel over ze Xmax heen.
Maar dit is mooi zo
Al over de afwerking gedacht?

knubbe

Kijk, meteen je versie van sketchup geupdate ;)

:thumbs-up: Ziet er goed uit zo, gaat een behoorlijk stevig kistje worden!
Ook ik ben benieuwd naar je afwerkingsgedachte ;P
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

r3v0ss

#19
de zij- en achterkant wil ik gaan bekleden met zelfklevende folie met houtmotief, in de kleur zwart. Iets zoals dit of dit. Kan het in Nederland zo ff niet vinden. Maar dat kan ook aan m'n Duits liggen.  :smile:

Ik wil tussen de voorste 2 'baffles' een randje laten frezen van ca. 1 à 2 mm. De voorkant moet afgeronde hoeken krijgen en in hoogglans zwart gespoten worden. Dit om een beetje het effect van m'n Dali's na te apen.  :coffee:

En de kabeldoorvoer door het tussenschot wil ik middels dit soort terminals laten lopen. Om het geheel netjes af te werken.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

knubbe

Ben benieuwd! Zulk folie hebben ze trouwens vaak in hobbywinkels of behangshops.

Die terminals heb ik ook voor mn project, zijn fijne dingen waar de de draad los aan een ringetje soldeert.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

heb nog een klein subje te koop staan in de markt, conuskleur zou je nog in kleur kunnen spuiten ook !!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=135160.0
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

r3v0ss

Quote from: mijkie on July 18, 2013, 00:31:24
heb nog een klein subje te koop staan in de markt, conuskleur zou je nog in kleur kunnen spuiten ook !!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=135160.0

Dank voor het aanbod, maar 500x500x600 is net te groot voor bij mij in de hoek. Wel gaaf dat je het hele proces vastgelegd hebt!  :worship:
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

r3v0ss

weet iemand wat trouwens de hoogte van de rand (reciever ring) van de driver is? In de specificaties wordt die maat niet genoemd.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.