Eerste zelfbouwsetje op basis van de jbl p20, Foto's!!!

Started by floeper, July 6, 2015, 22:30:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

floeper

Nu na enige tijd aktief te zijn op het forum is het me vandaag eindelijk gelukt om zelf eens iets te gaan bouwen.

Via Forum genoot Martin heb ik onlangs een setje gedemonteerde JBL p20's gekocht.
Omdat ik de afgelopen 6 jaar al met een harman kardon 5.1 systeempje draai op een marantz sr5004, begonnen mijn vingers nu wel heel erg te jeuken. Ik had tenslotte al nieuwe speakers liggen. Maarja, wat doe je als je schuur nog helemaal aangepakt moet worden en nog niet al het benodigde gereedschap hebt om met hout te werken. Juist, je kiest voor het meest voor de hand liggende materiaal. KARTON!!!

Ik heb van zolder de grootste doos geplukt en als eerste 3 lagen karton op elkaar gelijmd met houtlijm.
Dit om meer stevigheid te krijgen om de drivers op te schroeven. Vervolgens gekeken wat een mooi maatje was, zijn nu ongeveer 20cm x 40cm en de "baffle" is ca3cm dik.

Na 2 uurtjes hard werken en snijden waren de baffles klaar. Probleem nummer 1 deed zich voor. Hoe bevestig je drivers in karton? Hier had ik gelukkig snel een oplossing voor gevonden, hollewand pluggen!
Ik had toevallig nog een setje van 20 liggen. Het gaatje voor de plug vervolgens kleiner geboord als normaal (4 ipv 6mm.) en de plug er doorheen gedrukt. Door het smaller boren heeft de plug meer grip in het karton. Door het uitvouwen van de parachute van de plug worden de drivers echt strak en stevig tegen het karton gedrukt.

Ik heb ze meteen aangesloten en getest t.o.v. mijn oude set (daar draaide ik al 3.1 mee) heb gebruik gemaakt van de 2 zone functie waardoor ik door het wisselen van de zones kan switchen tussen oud en nieuw.

Wat een verschil, de nieuwe speakers hebben veel meer detail in het midden en hoog. Als ik switch tussen oud en nieuw lijkt het net of je een kussen tegen speaker zet en weer weghaalt.

Missie voor nu geslaagd.

Ik heb echter nog een vraagje, momenteel gebruik ik nog een marantz sr5004 home cinema receiver als versterker voor mijn speakers.
Echter wil ik overstappen naar een stereo voor en eind versterker.
Nu zie ik dat veel voorversterkers geen subwoofer uitgang hebben. hoe kan ik dit probleem oplossen? Momenteel is de subwoofer essentieel om een goed geluidsbeeld te krijgen.

Op dit moment is mijn PC voor 90% de bron van al het geluid, deze wordt nu via de HDMI uitgang van mijn videokaart naar de sr5004 geleid.

Ik ga binnenkort nog een externe geluidskaart kopen voor mijn PC zodat ik het geluid via tulp kabels naar de versterker kan leiden. Bij een vriend van mij gaf dit een aanzienlijke verbetering.

Als iemand ook nog tips heeft welke merken voor en eindversterker ik moet aanschaffen, plaats a.u.b. een reactie, ik ben met alle info geholpen. Ik sta open voor tweedehands.
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

floeper

#1




Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

floeper

Ik heb een aantal stereo receivers met sub out gevonden.
ONKYO A-9050
CAMBRIDGE CXA-80
CAMBRIDGE CXA-60

Hierbij hebben beide cambridge de mogelijk audio via usb te ontvangen.

Wat is jullie mening over deze stereo receivers?
Ook ben ik nog steeds benieuwd hoe ik met een 2.0 receiver/voorversterker toch een sub kan implementeren?

Alvast bedankt.
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

WilcoL

Ik wil je absoluut niet aanvallen ofzo, maar laat alsjeblieft ergens wat MDF op maat zagen, verlijm het en maak er een kistje van. Als je me de maten van je benodigde baffles stuurt, frees ik ze wel voor je en stuur ik je ze wel toe tegen verzendkosten. Dit is gewoon zonder als je het mij vraagt...

Vriendelijke groeten,

Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

floeper

Het doel is ook om ze mdf te gaan maken. Had er alleen nu nog niet de ruimte voor om het te doen. Ik wilde snel een upgrade van mijn harman kardon setje, dit is dus maar tijdelijk ;) als ik rond gevraagd had was er vast iemand van dit forum die mij in omgeving den bosch had kunnen helpen. Maar het gaat mij om het leer proces van de zelfbouw. Vandaar dus voorlopig van karton. Bedankt voor je aanbod.
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

WilcoL

Quote from: floeper on July  7, 2015, 22:53:23
Het doel is ook om ze mdf te gaan maken. Had er alleen nu nog niet de ruimte voor om het te doen. Ik wilde snel een upgrade van mijn harman kardon setje, dit is dus maar tijdelijk ;) als ik rond gevraagd had was er vast iemand van dit forum die mij in omgeving den bosch had kunnen helpen. Maar het gaat mij om het leer proces van de zelfbouw. Vandaar dus voorlopig van karton. Bedankt voor je aanbod.

Okay. Maar ze in een open baffle monteren doet ze niet perse goed... En klankmatig kome ze dan al helemaal niet uit de verf...

En karton zou misschien nog wel eens kunnen werken, maar dan moet het dus wel een behuizing zijn.

Succes met je plannen!

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

floeper

Mijn eerst volgende stap is de ts parameters op te zoeken en aan de hand daarvan wil ik gaan experimenteren met verschillende soorten kasten (bass reflex, gesloten, open baffle). Ik heb de orginele afmetingen van de speaker (bass reflex). Ik snap dat de huidige set up verre van optimaal is ;) mijn motto is een "aldoende leert men" ik ben nu met het meest simpele begonnen en het kan nu alleen maar beter worden. Zoals gezegd wil ik nu eerst mijn hardware upgraden naar een degelijke stereo set-up zodat ik daarmee wat beter kan gaan testen. Dus mocht je nog tips hebben betreft versterkers voor beginners dan zijn die heel erg welkom :)

Bedankt voor deze discussie, ook hier leer ik van ;)
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

hvlemmi

Ik zou je versterker voorlopig zo laten en je even storten op je speakers. Genoeg parameters daarin; demping, condensatoren, koppeling/ontkoppeling, hoeveelheid bracing etc...
Een 2-weg speaker is perfect speelmateriaal voor het uitproberen van verschillende condensatoren, weerstanden en spoelen.
Misschien een paar meter Canare 4s8 kopen voor interne bekabeling / speakerkabel.. werkt prima.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

floeper

Bedankt voor je idee hvlemmi, ik snap je beredenatie.
De reden dat ik een nieuwe versterker wil, is omdat ik een tijdje terug een stereo versterker van een vriend heb geleend (was een harman kardon, weet niet welk type) en dat gaf al een groot verschil). Mijn huidige verster is echt niet sterk in stereo. En het duurt nog even voordat ik mijn schuur kan gebruiken als werkplaats. Vandaar al mijn vragen over versterkers. 

Als ik met het filter ga spelen, moet ik dan ook niet een meetmicrofoon hebben om het een en ander door te meten?
Of kan ik het filter ook op een andere manier berekenen/simuleren?
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

morca

Je hebt een meetmic nodig idd als de speakers gaat bouwen.
Eigenlijk een gecalibreerde, een Umik zou kunnen voldoen die word geleverd met calfile per mic.

hvlemmi

Quote from: floeper on July  8, 2015, 06:38:33
Als ik met het filter ga spelen, moet ik dan ook niet een meetmicrofoon hebben om het een en ander door te meten?
Of kan ik het filter ook op een andere manier berekenen/simuleren?

Als je de literinhoud van de oorspronkelijke kast volgt, kan je in principe het crossover kopiëren.. Ik zou eerst zo beginnen, eens stap voor stap kijken wat een component doet. Dan kan je alsnog metingen doen, luisteren en uitproberen.. Als je van daaruit een zelfbouw-project wil starten heb je al wat houvast.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

martin778

#11
De crossovers zaten er bij, echt doodsimpele dingentjes. Ik denk zelfs een 1e orde filter...

+
Voila, 1e orde voor de tweeter (1 cap in serie):


Met zoiets kun je al een heel eind komen:
http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-4-x-out

Het nadeel van zo'n oplossing (lees - aktieve filtering) is dat je nog een eindversterker nodig hebt en nog een set interlinks + speakerkabels.
Ik ben niet thuis met HT receivers maar misschien kun je 2 losse eindversterkers van je Marantz zo gebruiken.