50hz weggefilterd??

Started by boem, July 12, 2013, 11:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boem

Ik heb een antimode 8033s. Bij nameting van de calibratie kwam ik erachter dat rond de 50hz de output geheel wordt onderdrukt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik speel nu dus weer zonder de antimode ertussen (dan is de 50hz er wel). Ik denk dan meteen aan lichtnetstoring, maar heeft iemand ( of misschien de sponsor) hier ervaring mee?
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Raphie

Boem, leuke nick voor vragen over 50hz
je zal waarschijnlijk een staande golf op die freq hebben waardoor de antimode daar gaat cutten.
als je liever een boom (of boem) in je kamer hebt kan dat natuurlijk ook  ;)
JBL PRX Power!

R0N

Quote from: boem on July 12, 2013, 11:51:29
Ik heb een antimode 8033s. Bij nameting van de calibratie kwam ik erachter dat rond de 50hz de output geheel wordt onderdrukt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik speel nu dus weer zonder de antimode ertussen (dan is de 50hz er wel). Ik denk dan meteen aan lichtnetstoring, maar heeft iemand ( of misschien de sponsor) hier ervaring mee?

Hallo,
Om hier een verstandig antwoord op te kunnen, geven is meer informatie nodig. Hoe is gemeten en kun je dat laten zien?
Zie ook antwoord van Raphie.
Je kunt bij een staande golf ook in de 'knoop' zitten van de staande golf en dan hoor je inderdaad niks. Flinke dips worden niet versterkt door Anti-Mode omdat dat op een andere plaats in de ruimte een te grote versterking geeft en daarmee wordt het probleem erger.

Overigens kun je een S opwaarderen naar SII wat meer mogelijkheden biedt.
Meer info vind je hier.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

boem

#3
Tja, ondanks m'n nickname vind ik een boem in de kamer wel genoeg. Overigens had ik de nickname ver m'n eerste sub, maar dat terzijde.

Ik heb gemeten met sinus testtonen en een Conrad dB meter, stand C, vanaf precies de lokatie van de meetmicrofoon van de antimode. Als ik het principe van de knopen en buiken een beetje begrijp, dan neem ik toch niet aan dat de antimode een knoop in een buik kan veranderen? Daarvoor moet ik toch de fysieke parameters aanpassen, zoals de vorm van de kamer (onmogelijk) of de plaats van de sub (waarschijnlijk onbespreekbaar)? Of kan de antimode meer dan versterken en verzwakken van frequenties?

Overigens, alvast bedankt voor het meedenken. Om te zeggen dat ik hierover met een knoop in m'n buik zit gaat wat ver, maar ik vraag me wel een beetje af of het niet aan de antimode zelf kan liggen...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

R0N

Quote from: boem on July 12, 2013, 22:27:05

Ik heb gemeten met sinus testtonen en een Conrad dB meter, stand C, vanaf precies de lokatie van de meetmicrofoon van de antimode. Als ik het principe van de knopen en buiken een beetje begrijp, dan neem ik toch niet aan dat de antimode een knoop in een buik kan veranderen? Daarvoor moet ik toch de fysieke parameters aanpassen, zoals de vorm van de kamer (onmogelijk) of de plaats van de sub (waarschijnlijk onbespreekbaar)? Of kan de antimode meer dan versterken en verzwakken van frequenties?

Je begrijpt het principe: het gaat om de plaats van de sub en luisterplek in de ruimte. Anti-Mode zal vooral de pieken verzwakken en de ondiepe dalen wat versterken. Maar een knoop op de zitplek blijft een knoop, daar kan de AM niets aan veranderen.
Dat dat precies bij 50Hz is, is toeval c.q. als gevolg van de fysieke parameters.
Of er moet bij het meten een flinke storing op het meetsignaal hebben gezeten, maar dat is op afstand niet vast te stellen (en ook niet aannemelijk).

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

morca

8033s vlakt alleen af als ik het goed heb,die boost niet.
Bij gebruik in een ruimte waar je op de staande golf zit werkt ie erg slecht,..maar
Wat jij beschrijft kan ook je roommode zijn,heb je gemeten met REW met en zonder antimode,en daar een plaatje van?