Wat mag een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

Started by J.A.F._Doorhof, January 9, 2004, 10:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat mag een een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

€ 5,00
67 (14.1%)
€ 7,50
107 (22.5%)
€ 10,00
183 (38.4%)
€ 12,50
47 (9.9%)
€ 15,00
19 (4%)
€ 17,50
3 (0.6%)
Ik zal altijd blijven kopieeren
31 (6.5%)
Kopieeren is fout dus ik betaal alles
19 (4%)

Total Members Voted: 442

webster

Quote from: Scarp on January 25, 2004, 09:01:52
Voor mij is trouwens nog steeds niet bewezen dat kopieren en downloaden compleet de oorzaak is van de dalende verkoop.

IMHO vindt er een verschuiving plaats van het kopen van cd's naar het kopen van dvd's. In totaal wordt er nog evenveel uitgegeven aan 'media', maar op een andere manier.

Je dan wel gaan zeuren dat het slecht gaat, en piraterij de schuld geven, maar volgens mij veranderd gewoon de vraag van de markt en zul je daar op in moeten spelen.

Dit heb ik nog nergens gelezen, maar lijkt me zo klaar als een klontje... niet dan?



Jiri

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

sjappie

een tientje lijkt me redelijk. overigens kun je zat CD's voor een tientje kopen, alleen moet je dan niet altijd het allernieuwste meteen willen hebben. veel winkels hbben afgeprijsde 9 euro CD's, of twee CD's voor 15 euro, etc. En twee of drie keer per jaar hebben de meeste winkels uitverkoop. Dan sla ik grof in.

Ik download ook redelijk wat nieuwe CD's uit nieuwsgroepen. Als ik het goed vind koop ik het origineel zodra die een normale prijs heeft. Als ik het niks vind gebruik ik de gebrande CD voor die 1 of 2 keer dat je toch een bepaald nummertje wil luisteren

J.A.F._Doorhof

Dat van die verschuiving naar DVD roep ik al een tijdje inderdaad, vroeger kochten wij best wel veel CD's maar de laatste 2 jaar is dat terug gebracht tot gemiddeld 2-3 per JAAR.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Die omslag wordt ook wel geforceerd. Bij de meeste free record shops bv is meer ruimte voor dvd's dan voor muziek. En de muziek die ze dan verkopen is alleen het gangbare top 40 spul. Wil je een beetje minder gangbare muziek dan moet je toch echt naar cd speciaalzaken.

Daarbij vonden de maatschappijen het niet zo erg om meer dvd's te gaan verkopen omdat die minder makkelijk copieerbaar waren. Dit is echter niet meer zo en dus richten ze hun pijlen daar weer op.

De muziekindustrie moet eens ophouden met afschuiven en eens zelf te rade gaan hoe ze beter met nieuwe media om kunnen gaan. Op internet is ook prima te verdienen met muziek verkoop als je het maar op de juiste manier doet (bv Apple's Ipod).

Overigens Frank...toen ik bij jullie winkel was zag ik geeneens cd's liggen.

@webster: de mindere verkoop van cd's wordt niet compleet goed gemaakt door dvd verkopen, dus het klopt niet helemaal wat je zegt, maar klopt voor een deel.

J.A.F._Doorhof

@Scarp.
We hebben we CD's maar alleen voor de PC :D.
Als HT shop zijn we meer een custom installer, we verkopen wel projectoren, schermen en bekabelingen etc. maar hebben er voor gekozen dit op maat te doen, de DVD markt en CD markt hebben we eigenlijk totaal geen intresse in, die kun je online goedkoper kopen, wij leveren eigenlijk alles waar een goede service zeer belangrijk is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

De verschuiving naar dvd lijkt me logisch.
Tegenwoordig hebben veel mensen een multichannel setje thuis staan en dan klinkt een dvd in 5.1 veel leuker.

Ik koop eigenlijk alleen nog maar dvd,s het laatste jaar. Ik hou persoonlijk ook wel van live concerten dus dan is de keuze heel makkelijk

webster

#57
Quote from: Scarp on February 15, 2004, 12:24:47
@webster: de mindere verkoop van cd's wordt niet compleet goed gemaakt door dvd verkopen, dus het klopt niet helemaal wat je zegt, maar klopt voor een deel.

Wellicht, maar ik vergat nog dat bij de uitgaven aan home entertainment ook  computerspellen horen. De markt voor console games is nog nooit zo sterk geweest. Houd elkaar wel in evenwicht denk ik...

Scarp

Ja, computerspellen is ook een grote markt, echter zijn dit toch andere bedrijven dan de aloude muziekmaatschappijen. Dus gaat het geld ergens anders naar. Maar je hebt helemaal gelijk, kids van tegenwoordig spellen veel console speller ipv muziek luisteren.

De markt verandert gewoon en muziekmaatschappijen kunnen moeilijk omgaan met veranderingen. Vooral als het tenkoste gaat van hun geld.

Jinsu

Quote from: Scarp on February 15, 2004, 12:40:55
De markt verandert gewoon en muziekmaatschappijen kunnen moeilijk omgaan met veranderingen. Vooral als het tenkoste gaat van hun geld.

Hoi,

Amen ;) .

Bovendien zijn ze het zelf schuld als ze bepaalde artiesten contracten aanbieden van miljoenen. Er is geen garantie dat de muziek wordt verkocht. Kijk bijvoorbeeld naar Robbie Williams een klasse artiest, maar in Amerika kent hem geen hond, tja effe weer die 90 miljoen binnen halen, alleen is de vraag nu: hoe?

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jiri

Quote from: Scarp on February 15, 2004, 12:24:47
Op internet is ook prima te verdienen met muziek verkoop als je het maar op de juiste manier doet (bv Apple's Ipod).

De ellende hiervan is dat de mp3 kwaliteit zo mager is. Datzelfde geld in mijn ogen ook voor de kwaliteit van DD of DTS voor muziek.
Ik hoop dus wel dat de muziek altijd op DVD-A of SA(CD) te koop zal blijven.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Scarp

Jiri,

Ik ben het met je eens dat de kwaliteit van mp3's niet kan tippen aan die van cd's (vooral als je zo'n mooie cd speler als jij hebt), maar voor het gros van de mensen maakt het niets uit.

De meesten horen amper verschil of maakt het geen bal uit (onder het motto van: het bonkt dus is goed).

Muziekmaatschappijen gaan met de massa mee en ons cd-fielen zullen de richting opgaan van de huidige LP-Fielen.

Jiri

@ Scarp,

Ik ben bang dat je daar wel eens helemaal gelijk in kan krijgen :-[
Ach.....we zullen zien. ;)

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Maximus_Aurelius

Ik koop altijd cd's origineel , ik brand er geen één.Mp3tjes haal ik er wel vanaf maar alleen voor te luisteren als een album goed is.Mp3tjes zet ik dan op minidisc neer.Op mij top sony MD 980QS.

Ik heb alleen maar originele cd , ook Bootleg cd's ;DDaar heb ik vele van.
Alleen Metallica al 1020 originele bootleg cd's.

Er gaat gewoon niks boven originele cd's als je ze doet branden hoor je het verschil zelfs de goeie mp3 op zéér goede kwaliteit hoor je.Maar dat is mijn mening.

Over de prijs van cd's maak ik me niet druk om.Ik haal ze meestal bij de lokale cd-boer die goedkoper is dan Free en Van leest.Maar ik ga ook vaak naar Duitsland toe waar ze vele malen goedkoper zijn.

Bootlegs zijn een ander verhaal die zijn uiteraard duurder.

Ik kan makkelijk voor een cd 50 -100 Euro uitgeven.Bootlegs zelfs meer als het collectors items zijn of zeldzame cd's zijn. ;D
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

MdB

Niets, voor slechte geluidsdragers betaal ik niet.

Ben van de LP en CD generatie maar van een analoog systeem met een oneindige resolutie en real-time naar een digitaal syteem met maar 16-bits en sample rate van 44.1KHz is voormij hetzelfde als CD en MP3.

JE BETAALD OP DIT MOMENT TOCH NIETS VOOR MP3 ???
(Let op ook dit kan zomaar veranderen)

Voor kwaliteit moet betaald worden. Conclusie: Begraaf de CD en breng ALLES minimaal uit op DVD-A of SACD.

Einde discussie wat mag een CD kosten (RIP)
Beter duur dan niet te koop.

martin-dvdtje

Toch zijn er mooie opnamens op CD verkrijgbaar, maar dan kom je wel met speciale Labels zoals Chesky, Stockfish en Meer

Ook op Gold CD's zijn erg goede opnamens verkrijgbaar maar onder de € 30 kom je dan bijna niet.

Spacebass


Scarp

Een onderzoek naar de effecten van het downloaden van MP3's op de cd verkoop. Statistisch is er geen bewijs dat mp3's invloed hebben (juist zelfs een verhoging van de verkoop hierdoor soms!):
Zie hier

Spacebass

#68
Scarp  ::)  De link van mij wijst naar het betreffende Harvard rapport  ;D

Het zou natuurlijk een 1 april grap kunnen zijn  ;D  ;D

Dat is iets wat ze echt moeten afschaffen  ;D

Spacebass


Erik

Ik zag anders wel dat eea studio Warner bros ??? een hele zooi artiesten moest ontslaan omdat ze er niet genoeg aan verdienden. Dit zou oa komen doordat er teveel werd gekopieerd en te weing originele cds werden verkocht. En daar zat toch een grote band bij zoals krezip.

Geen cds meer te koop betekent geen nieuwe aanvoer van muziek in winkel en dus ook niet naar de consument. Dus eigenlijk schieten veel mensen zichzelf in de voet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: Spacebass on April  8, 2004, 16:22:52
Waarom is dit topic eigenlijk sticky?
Dat is een van de priveleges als je eigenaar van het forum bent ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

Heb je nou al dat rapport gelezen  ::)

Waarom zou je artiesten "ontslaan" als die artiesten je geld opleveren  :D

In die redenering zouden die "ontslagen" artiesten dus meer kosten dan dat ze opleveren...blijft een zakelijke overeenkomst.
Mensen vergeten wel eens dat Nederland heeeeeel klein is. Je kan niet alleen leven van een hitje in Nederland. Daar zit merchandising/uitverkochten concerten in de arena/kuip etc ook bij.

Waarom is Borsato bijv. nog niet ontslagen dan? Als er iets nederlands het kopieeeren waard is (persoonlijk) dan is het deze artiest wel.

Het schijnt dat videoclips een veel te grote kostenpost is geworden. Ook de belachelijke eisen die artiesten stellen (niet allemaal uiteraard)...
zo Heeft eminem 80!!!!!! hotelkamers geeist in engeland....snap je wat er gebeurd?

Grote artiesten kosten gewoon veel. Neem dus alleen een paar omzetmakers in contract en je bent veel beter uit dan die paar bandjes die een keer in de 100 jaar een hitje hebben.  Het is allemaal zaken doen > kosten/baten.

Sommigen zeggen ook dat het een verwoedde poging is om schuldgevoel te kweken en dat het niets anders dan een campagne is van de betreffende platenmaatschappij.

Nee ze zijn gewoon te ouderwets in hun denken, sterker nog, een IT bedrijf was begonnen de kastanjes uit het vuur te halen. En dat hebben zij zo goed gedaan , dat er een hoop mensen wakker zijn geworden...sommigen volgens mij te laat.

Erik

Duidelijk stukkie SB, zo had ik het nog niet bekeken. Jouw link was engels dus die had ik niet gelezen, dat snap ik pas na 20 keer lezen en dat doe ik alleen bij hele leuke onderwerpen.  ^-^
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Gewoon MTV cribs kijken en alle artiesten die zo superrijk zijn boycotten ...
Helaas werkt dat niet, want dan geven de maatschappijen iets anders wel weer de schuld.