Wat mag een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

Started by J.A.F._Doorhof, January 9, 2004, 10:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat mag een een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

€ 5,00
67 (14.1%)
€ 7,50
107 (22.5%)
€ 10,00
183 (38.4%)
€ 12,50
47 (9.9%)
€ 15,00
19 (4%)
€ 17,50
3 (0.6%)
Ik zal altijd blijven kopieeren
31 (6.5%)
Kopieeren is fout dus ik betaal alles
19 (4%)

Total Members Voted: 442

Spacebass

#25
Blijft raar eigenlijk...

btw met de cd kosten van 5 gulden bedoeld hij alleen de perskosten/Buma/STEMRA/ Litho's/drukwerk/Jewelcases?

Ik koop alles! Mijn vrouw daarentegen... ;D Dus voor mij Ik koop alles en voor mijn vrouw: "als het een tientje kost koop ik het origineel"

webster

Quote from: Spacebass on January  9, 2004, 21:47:20
btw met de cd kosten van 5 gulden bedoeld hij alleen de perskosten/Buma/STEMRA/ Litho's/drukwerk/Jewelcases?

Kijk eens bij een cd perser: www.salisbury.nl

Kies audio-cd, cd-persingen en kijk dan pakket 3 (of 4). Daar zie je dat puur de fabricage van de cd (dus exclusief artwork ontwerp, distrubutie, reclame en schaamteloos grote winstmarge) op minder dan een euro per cd komen bij een redelijke oplage van 5000 stuks...

5000 stuks is natuurlijk geen grote oplage a la marco borsato, maar de trend is in de prijzen op de site wel goed te zien... (more=cheaper)


Spacebass

Bedankt webster :)

Dat persen zit het geld natuurlijk niet in en zoals meestal: kwantumkortingen.
Ik vond 5 gulden nl vrij veel dus er moet wel enorm veel dingen bij gebeuren om aan die 5 gulden te komen. Dus vandaar de vraag..

patrick_vdb

Hi,

Het begint wel wat off-topic te geraken maar vooruit ;D

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kortzichtig van ons om enkel te kijken wat de pressing kost en van daaruit te concluderen dat er wel een schandelijk grote marge zit op de cd. Een platenmaatschappij is een bedrijf en alle maar dan ook alle kosten welke dit bedrijf maakt moet betaald worden middels de opbrengsten van het product, dit gaat toch vele malen verder dan de pressing of marketing alleen, om nog maar te zwijgen van alle bijkomende kosten van de platenwinkel of de BTW;)

Mvrgr

Patrick

Spacebass

#29
Nou, niet helmaal mee eens.

Ik wil best wat betalen, maar niet om Jim of Jamai te sponsoren ;D
En dat is altijd het argument geweest.

een CD is goedkoper te produceren dan een LP en toch is een CD duurder dan de LP's vroeger (inmiddels niet meer bij nieuwe uitgaven).
De opnamekosten blijven gelijk dus daar zit ut um niet in.
Ik moet voor sommige cd's 32- 42 euro betalen dat is toch niet te rechtvaardigen?

Op internet kan je legaal songs downloaden op de Apple site voor een appel en een ei.
Als dat meer is dan waar apple het voor inkoopt, wat blijft er dan per song over?
10 x hoeveel? een euro?

E viola daar is de 10 euro die ik er best voor wil betalen ;D

Gaeje

maar bij apple koop je toch ook een gecompresseerd liedje? dus dat vind ik ook niet zo fair, je betaald ervoor, en je krijgt niet eens de opperbeste kwaliteit?

Spacebass

Copyrights gaan niet over kwaliteit maar over de songs zelf.
Ik mag niet kopieeren en verspreiden omdat er copyrights op zitten.

Nu is de kwaliteit niet perfect, ben ik het met je eens , maar voor drie kwart van de nummers hoef ik sowieso geen topkwaliteit omdat ik die alleen in een bepaalde periode draai + ik kan dus uitzoeken welke nummers ik wel wil hebben van een CD.
Geen illegale kopie en iedereen blij. Dus op omzet en niet op directe netto winst.

Zodra we naar Jazz en Klassiek gaan, is het allemaal een stuk logischer dat de CD's duurder zijn. Er wordt echt aandacht besteed aan de opnamen en er zijn er niet heel erg veel oplagen, wat de prijs dus doet stijgen. Allemaal geheel verklaarbaar en begrijpelijk.

VlisChris

Quote from: Shorty on January  9, 2004, 18:20:14
Helemaal mee eens, MickeyMan!
Met een plaat koop je een kloon van een origineel kunstwerk. Een mooie Van Gogh is kennelijk 100 miljoen waard. Is 20 of 25 euro dan te veel voor een muzikaal meesterwerk dat me bij de strot grijpt :-X?

Dat is toch een vergelijking die in mijn ogen niet helemaal opgaat. Ik weet wat je wilt zeggen, maar toch klopt het niet helemaal.
Wat gebeurd er met de prijs van diezelfde Van Gogh als er daarvan vele tienduizenden zoniet honderduizende/miljoenen van op de markt verschijnen? Juist, dan zakt de prijs ook enorm in.
De reden dat "een" Van Gogh of Karel Appel, of noem maar een schilder zo duur is, is niet alleen omdat men het werk zo ontzettend mooi vindt. Dat is mede doordat er maar stomweg 1tje van is. :).
Zelfs de proefdingen van beroemde schilders gaan voor soms absurde bedragen van hand. En dat terwijl het soms maar onafgemaakte proefschilderijngen zijn :).
Voor zover weer even mijn offtopic ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Trouwens steeds meer muzikanten doen dingen middels een eigen label omdat ziij zelf zeggen dat platenmaatschappijen alleen met geld bezig zijn en niet met hun product.
Zo hoor je van contracten van minimaal zoveel nummers per een bepaalde tijd.
dat helpt ook niet echt.
Geld verdienen is niets mis mee, maar je kan ook overdrijven.

off-topic
De dollar is enorm gedaald maar de benzine prijs niet.
Maar als de dollar stijgt dan is de benzine ineens wel gekoppeld aan de dollar en moet deze volgens shell omhoog...rararara ;D

on-topic De CD prijzen zijn ook niet gedaald in europa, eerder gestegen, terwijl de dollar juist laag staat. Wij kopen veel uit de VS niet andersom..

webster

Quote from: patrick_vdb on January  9, 2004, 22:14:01
Hi,

Het begint wel wat off-topic te geraken maar vooruit ;D

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kortzichtig van ons om enkel te kijken wat de pressing kost en van daaruit te concluderen dat er wel een schandelijk grote marge zit op de cd.

Dat is uiteraard waar.

Vergeet ook niet de detailhandel: ik ken iemand die bij Van Leest werkte en van hem weet ik dat hij standaard 80% marge rekende. Dan vind ik het niet gek dat een keten als Mediamarkt daar fijn onder kan gaan zitten.

Nog wat eigenaardige dingen:
- een cd van bassie en adriaan en van michael jackson zijn deze grofweg even duur
- een nieuwe studio cd is even duur als een verzamel album

Hier zijn natuurlijk allerlei redenen voor te verzinnen, maar ik denk dat we voorzichtig wel kunnen vaststellen dat prijzen van cd's niet op kostprijs gebaseerd zijn, of ga ik nu erg kort door de bocht? ::)

mvg,
Arjan S.

Spacebass

Nee hoor, je plaats de vinger precies op de goede plek :)

Het kan goedkoper!

patrick_vdb

Hi,

Uiteraard kan het goedkoper, alles kan goedkoper ;) Mijn eerdere post was ook niet om de platenmaatschappij te verdedigen of om de prijs welke gevraagt wordt voor cd's te rechtvaardigen maar enkel om aan te geven dat onze kijk op de "kostprijs" maar erg beperkt is, er worden meer kosten gemaakt dan alleen de productie-kosten. Denk aan lonen, kosten voor de gebouwen, electra, gas, water, pc's, papier, investeringskosten. etc etc etc. Al die kosten moeten terug verdient worden en het liefst met een behoorlijke winst.

mvrgr

Patrick

ps. SB wie zegt dat Apple winst maakt met hun download-systeem, misschien verkopen ze de rechten wel tegen kostprijs of zelfs minder en zit de echte marge op de verkoop van de iPod?

Erik

Ik denk ook dat er niemand is die mensen hun geen eerlijke winst gunnen, zelfs een grote winst. maar zodra het richting woekerwinsten gaat, gaan mensen zich enigzins bekocht voelen. Consumenten zijn namelijk niet helemaal gek. Wat de muziekindustrie wel meer dan eens lijkt te denken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

sarsippius

Er wordt wel beweerd dat de consument met het kopieeren zichzelf in de vingers snijdt. Misschien is juist het tegenovergestelde waar. Persoonlijk denk ik dat hierdoor het kaf zich van het koren gaat snijden. De muziek entertainment business is zo groot op dit moment dat echt alles en iedereen uitgemolken wordt om er geld aan te verdienen. Kijk bijvoorbeeld naar iets als Idols/Starmaker of "artiesten" als Chips, Aqua,....... enz. enz. Dat gaat gewoon helemaal nergens meer over. De enige reden dat zulke lui cd's uitbrengen is dat er flink veel knaken aan te verdienen is. Kwaliteit zal zich toch wel handhaven.



Jiri

Ik vind 10 euro een mooie prijs voor een nieuw stukje software.
Kopieren, daar houd ik niet van. Het verschil met de originele CD vind ik te groot.
De platenindustie loopt aan alle kanten te klagen over het thuiskopieren van muziek CD's.
Door dit thuiskopieren en het illegale downloaden van muziek op het internet, komen de platenmaatschappijen financieel in het nauw te zitten.
Hierdoor is het volgens de platenmaatschappijen niet meer rendabel om nieuwe opnames van nieuwe bands of concerten te maken. Met gevolg een erge verarming van de muziek verkrijgbaar op dragers.
De industrie probeert dit thuiskopieren tegen tegaan door allerlei dure kopieerbeveiligingen te ontwikkelen (die in een handomdraai gebroken kunnen worden), zich te storten op muziek op andere dragers (SACD en DVD-A) die vervolgens nog weer eens 5 euro duurder zijn dan een normale cd. Ook SACD en DVD-A zullen (als het nu al niet kan) in de zeer nabije toekomst ook gekopieerd kunnen worden. Zeker met de introductie van de 8.5 GB DVD-R in de lente van 2004.
In mijn ogen zullen deze wanhopige pogingen van de platenmaatschappijen niet tot een hogere verkoop van muziekdragers gaan betekenen. Waardoor in de nabije toekomst de platenindustrie zal veranderen.
In een doemscenario zie ik in de toekomst de verkoop van muziek alleen nog maar via het internet gebeuren, zoals via Apple's i-Tunes store. Dit zal voor een echte muziekliefhebber en voor de audiofiel een ramp betekenen, aangezien het hier gaat om de belabberde kwaliteit van een 128 Kbit MP3-tje.
Wordt dit de toekomst van de muziekverkoop?
De enige manier voor de industrie om de markt zoals we die nu kennen te behouden is door de prijzen van de CD, SACD, DVD-A te gaan verlagen en het blijven maken van mooie producties, denk ik??

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

VlisChris

Wil de muziekindustrie inderdaad op langere termijn ook nog gewoon cd's kunnen blijven releasen zullen ze toch wat moeten veranderen. Ze zullen toch gewoon goedkoper moeten worden.
Het is inderdaad jammer dat de industrie nu zoveel geld steekt in kopieerbeveiligingen, maar aan de andere kant: het geld dat dat kost, zou dat nou reden kunnen zijn voor een maatschappije om op den duur te stoppen met maken van platen? Zolang er nog gewoon artiesten zijn die muziek willen uitbrengen zijn er altijd nog gewoon maatschappijen die het wel op cd zetten :).
PS: Ik las ergens dat van leest met 80% marge werkt? Kan ik me toch moeililjk voorstellen. Kennisen van me hebben een music store, en die hebben maar een fraktie van die 80% aan marge.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Quote from: patrick_vdb on January 10, 2004, 00:30:37
Patrick

ps. SB wie zegt dat Apple winst maakt met hun download-systeem, misschien verkopen ze de rechten wel tegen kostprijs of zelfs minder en zit de echte marge op de verkoop van de iPod?

QuoteJust 99¢ a Song, Plus Generous Personal Use Rights
The iTunes Music Store lets you quickly find, purchase and download the music you want for just 99¢ per song. You can burn songs onto an unlimited number of CDs for your personal use, listen to songs on an unlimited number of iPods and play songs on up to three Macintosh computers or Windows PCs.

Ze doen dit niet alleen voor de iPod  ;)
Dat zouden Microsoft achtige praktijken zijn  ;D

Ik had het een hele tijd geleden al gezegd dat de muziek industrie had moeten innoveren naar deze tijd.
Apple heeft dit gedaan en is een groot succes.

Als de muziekindustrie het hier niet mee eens was hadden ze Apple nooit de licentie hiervoor gegeven. Voor mijn een bewijs dat ze liever een klein bedrag verdienen dan dat ze helemaal niets vangen.
Er zijn trouwens meerdere sites die dit voorbeeld volgen. inclusief een aantal platenmaatschappijen.

Een lage prijs heeft dus wel degelijk effect op de legale afname.
Je ziet ook dat beginnende en grote bands de platenmaatschapijen zat zijn en zelf ook op deze manier hun muziek aanbieden. Ik denk dat de trend wel gezet is.
Ook het in eigenbeheer opnemen van muziek is een stuk betaalbaarder geworden omdat de pre-productie in zijn totaliteit vrijwel geheel thuis uitgevoerd kan worden.

Het is juist een verrijking van de muziekindustrie. Gelukkig beginnen meerdere artiesten dit in te zien. Nirvana was bijv. ook niet goed genoeg, het is oa hiermee bewezen dat platenmaatschapijen ook de muziekwijsheid niet in pacht hebben. Ik kan eigenbeheer niet genoeg promoten. Als iets goed is komt het vanzelf wel bovendrijven. Artiesten kunnen in het begin zelf de moeite nemen en het "gratis" op internet verspreiden. Als het de aandacht heeft, zullen er vast websites ontstaan waar je muziek van beginnende bands zal kunnen  downloaden (kwam er laatst een tegen). Een top 100 zal vast de aandacht trekken van de geldjongens. Deze zullen dan vanzelf de bands met de meeste downnloads gaan spotten en als het commercieel haalbare muziek is, zulllen zij vanzelf contact gaan zoeken.
Op deze manier wordt internet een etalage kanaal voor deze bands.

Ik ben dus in het geheel niet bang dat wij daardoor niets nieuws meer zullen krijgen. Sterker we zullen alleen maar meer nieuwe en goede dingen krijgen dan ooit, ipv alleen wat de platenmaatschappijen mooi en commercieel vinden. De macht komt bij de artiest en de consument...daar waar het hoort  ;)

Jiri

@ Spacebass

De reden waarom Apple liedjes voor $0.99 en hele albums voor $9,99 kan verkopen is omdat ze Warner Music hebben gekocht een tijdje geleden. Het plan is om als I-tunes ook in Europa zijn intrede zal doen de liedjes € 0.99 per stuk gaan kosten en een heel album €9,99. Lijkt mij ook dat ze dan een CD voor € 10 a 12,- kunnen verkopen. Het is zeker waar, dat onbekende bands zo een platform hebben om hogerop te komen. Maar je hebt het wel over verkoop op MP3 formaat...en daar ben ik totaal niet blij mee. Nogmaals voor grote massa's consumenten is dit goed genoeg. Maar voor mij niet helaas.
Ikzelf ben een liefhebber van klassieke muziek. Ik zie het voor kleine en/of nieuwe orkesten in de wereld nog een probleem worden om eigen opnames van een hoog niveau te gaan maken (al dan niet uitbesteed).
Opnemen van grote orkesten is een vak apart en alleen bepaalde mensen (beroemdheden in hun vakgebied) beheersen dit. En dan ook nog eens klassiek op MP3!! :'(
Dus ja je begrijpt al dat ik persoonlijk het allemaal niet zo zie zitten met die verkoop via internet.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

AcornAtom

Ik vind 10 euro een prima prijs voor een cd ,vooral als je de productiekosten in ogenschouw neemt . De argumenten van de platenmaatschappij zijn naar mijn mening ook lang niet altijd steekhoudend. Ik heb in het verleden veel danceproducties gemaakt. Deze werden op vinyl en verzamel CD's uitgebracht . Mijn toenmalige platenmaatschappij had eigenlijk al als "voorwaarde"dat je zelf een compleet eindproduct (op DAT) kon aanleveren wat alleen nog gemasterd moest worden voor persing. Kortom je moest zelf beschikking over een studio. Grote investering voor jou voor 10% van de PPD !!! En de maatschappijen maar klagen over inkomsten......
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

MickeyMan

Quote from: Spacebass on January  9, 2004, 23:13:32
een CD is goedkoper te produceren dan een LP en toch is een CD duurder dan de LP's vroeger (inmiddels niet meer bij nieuwe uitgaven).
De opnamekosten blijven gelijk dus daar zit ut um niet in.

Ik denk dat de muziek nu veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden. Ga maar na: in 1980 zal een LP ongeveer 25 gulden gekost hebben. Met een inflatie van 3% zou de LP normaliter nu meer dan 50 gulden kosten (met een inflatie van 2% ruim 40 gulden). Nog duurder of gelijkwaardig met de huidige CD dus. Komt nog wel even bovenop dat 25 jaar geleden een album zo'n 40 a 45 minuten aan muziek bevatte en dat dat nu gemiddeld zo rond de 60 minuten zit. Bovendien is de kwaliteit ook nog eens veel hoger en gaat die niet (of in ieder geval veel minder) achteruit door het afspelen van het album.

Opnamekosten zijn natuurlijk wel gestegen met de rest van de inflatie (lijkt me zo). Maar eigenlijk is dit oninteressant, het gaat niet om de kosten van een productie om te weten wat iets waard is.

Ik denk dat de al dan niet te hoge prijs veel te veel gebruikt wordt als excuus om te mogen kopieren maar laten we eerlijk zijn: dat is een zwaar ongeldig excuus.

Overigens, ik spreek hier niemand in deze thread persoonlijk op aan (dus ook jou niet Spacebass), over het algemeen wordt er hier relatief netjes over gedacht.

En voor de duidelijkheid: ik ben op geen enkele manier verbonden met de muziekindustrie (nou ja, klant dan  :)).
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Spacebass

#45
Doe ik niet  :)

even voor de duidelijkheid  ;)
Ik heb geen enkele CD kopie. Ik koop alleen de originele, maar ik erger mij enorm aan de prijs. Ik heb verder wel eens een paar MP3'tjes gehad van iemand en dat op een CD gebrand, kzou liegen als ik zei dat ik dat nooit gedaan had. Dit echter nooit voor mijzelf. Ik wil alleen het origineel. Ik ben als de doods voor kwaliteitsverlies door compressie en trukendoos algoritmen  ;D

Ik zou zeggen, laat iedereen eens naar "MTV Cribs" kijken....zo slecht gaat het nog echt niet met de artiesten ;D
(Waarmee ik niet wil zeggen dat je daardoor legaal zou mogen kopieren voor derden)

@Jiri.

Ben ik helemaal met je eens. Daarom zal er voor de High-End markt altijd een drager zijn in de vorm van CD/DVD-A/SACD en wat de toekomst ook mogen brengen.

Maar goed Als artiesten zelf mixen/produceren dan komt het er volgens sommigen op de CD zoals de artiest het bedoeld heeft ;)  Kan eindelijk die kl*te technicus naar huis :p

Het formaat is nu nog MP3. Als iedereen breedband heeft (ala 10 Mb per sec) kunnen we vanzelf de "echte" WAV file downloaden  :)

suyver

Ik heb 'Kopieeren is fout dus ik betaal alles' gestemd, omdat ik principieel tegen kopieren van CD's / DVD's ben (het is gewoon stelen in mijn optiek). In mijn verzameling vind je dus geen gekopieerde CD's, DVD's of MP3's waarvan ik de CD niet bezit. Natuurlijk zou ik graag lagere prijzen zien (hoe lager, hoe beter! ;) ), maar dat is een andere vraag. Ik denk overigens niet dat je kopieren tegenhoud, tenzij je de prijs van een originele CD vergelijkbaar maakt met die van een blanco CD. Er zullen anders altijd (veel) mensen zijn die voor de goedkoopste optie gaan...

-Freek.

PS: ja, deze reactie lijkt veel op mijn reactie in dat DVD-topic. ;D
Never underestimate the predictability of stupidity...

Harry HT

Hoi,

10 euro vind ik ook een mooie prijs, betaalde vroeger ook ongeveer hetzelfde bedrag in guldens voor een LP.

MP3'z draai ik alleen op de pc, om oude nummers weer een keer te horen. De kwaliteit is bar en boos.

In de kerstvakantie kwamen een paar vrienden uit Madrid langs, zij (spaanse) vroeg aan mij waarom ze in Rotterdam geen illegale cd's te koop aanbieden in winkels en op straat.

Wij altijd maar netjes de regeltjes naleven in de EU......., deze rekening krijgen we nog wel eens een gepresenteerd denk ik.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Adonias

Ik vind het zelf ook heel jammer te moeten kopieren... Veel liever heb ik het mooie doosje, en vaak ook de betere kwaliteit van een "echte" cd. Als student kan ik dit helaas niet betalen (in elk geval niet de hoeveelheden van cd's die ik (wil)heb(ben). Cd's zou ik kopen als ze rond de 10 euro zouden kosten...
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Scarp

Voor mij is trouwens nog steeds niet bewezen dat kopieren en downloaden compleet de oorzaak is van de dalende verkoop.

De muziek industrie is jaren verwent met een stijgende verkoop. Dan als de verkoop omlaag gaat kijken ze niet ff naar de rest van de economie, nee... ze geven gelijk internet en copieren de schuld.

Het beste voorbeeld komt van Australie ... daar zouden inmiddels zo'n 62 miljoen cd's gekopieerd worden per jaar. Echter in 2001 was de verkoop van cd's op z'n top met 61 miljoen cd's. Dus zou je toch wel kunnen aannemen dat je die kopieen kan terug zien in de verkoop cijfers, maar niet echt dus.

Artikel: http://www.smh.com.au/articles/2003/12/30/1072546532286.html