Wat mag een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

Started by J.A.F._Doorhof, January 9, 2004, 10:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat mag een een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

€ 5,00
67 (14.1%)
€ 7,50
107 (22.5%)
€ 10,00
183 (38.4%)
€ 12,50
47 (9.9%)
€ 15,00
19 (4%)
€ 17,50
3 (0.6%)
Ik zal altijd blijven kopieeren
31 (6.5%)
Kopieeren is fout dus ik betaal alles
19 (4%)

Total Members Voted: 442

J.A.F._Doorhof

Gaarne serieuze reacties.

Ik heb € 10,00 ingevuld.
Gezien het feit dat je tegenwoordig met een CD toch wel beperkt kan genieten in het tijdperk van beeld en geluid op DVD, vindt ik deze prijs redelijk. Daarbij komt dat het produceren van een CD ondertussen ver genoeg is gevorderd om zelfs met deze prijs nog meer dan genoeg marge over te houden.

De huidige prijs van € 22,00 is in ieder geval belachelijk, dat is nog duurder dan toen de CD's net op de markt kwamen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Hi,

Los van m'n persoonlijke mening vind ik een bedrag van 10 - 12,50 euro gerechtvaardigt en zal dit naar mijn mening het kopieren zeker minder aantrekkelijk/lonend maken. Maar er zullen altijd mensen blijven die van mening zijn dat ze er gratis recht op hebben dus 100% indammen zal wel nooit gaan lukken.

En dan toch mijn persoonlijke mening ;D

Ongeacht de kosten, ik zal niet voor mijzelf gaan kopieren. Ik prefereer nog altijd het origineel boven een kopie want ik wil op geen enkele wijze een compromis nemen wat betreft kwaliteit van het origineel. Daarnaast is het ook gewoon fout, broodroof en illegaal om te kopieren;) Is een cd te duur dan koop ik 'm gewoonweg niet.

Mvrgr

Patrick

Jinsu

Hoi,

Ik ben voor 12,50 Euro, voor de invoer van de Euro kocht ik ze nog voor f20,- nu is het echt slikken. Is toch raar dat samplers tot nu toe constant in de prijs zijn gebleven en de standaard albums niet ;) .

Voor mensen die goedkoper aan cd's willen komen ga naar een Media Markt als je geen CC hebt :) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

VlisChris

En ik ben dus die ene gek die 17euro 50 heeft ingevuld. CD's downloaden doe ik praktisch nooit meer (heb wel 1200 mp3's op mijn pc maar die luister ik niet eens meer :-\).
Tegenwoordig koop ik gewoon al mijn cd's. Klinkt veel mooier, en op die manier heb je nog een kansje dat de prijzen wat naar benenden gaan.
Ook al heb ik nou voor 17 euro 50 gekozen wil dat niet zeggen dat ik niet voor goedkoper ben ;). Maar als cd's die prijs hebben zal ik helemaal niets meer downloaden en de cd daarna niet meer kopen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob_Dingen

Hoi

Ik koop alleen orginele cd's en kopieer niets voor mijn eigen of zelden als iemand iets leuks bij heeft.
Al gaat de prijs naar 2.50 zal de hollander nog zijn muziek downloaden en zelf branden.

Rob

roland p

Hoi!

Ik ben die malloot die 15 euro heeft ingevuld.  8)

Als de cd die ik zoek, nergens te vinden is, dan kopieer ik.

tegenwoordig kost een cd al gauw 19 euro. dat is dus echt te duur. 15 euro is dus bedoeld voor die cd's die normaal 19 euro kosten.

Betalen voor mp3's ofzo, dat ga ik dus echt niet doen, ik ga ook geen consessies doen aan de kwaliteit van muziek. Ik heb niet eens mp3's
Doe mij maar gewoon cd. of beter.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Roland

Ik heb 10 euro gevote. Dat vind ik wel een acceptabele prijs voor de meeste CD's. Ik bestel nu bijna alles online en dan zit ik gemiddeld op 13 euro denk ik, goed te doen i.v.m. winkels als Ear & Eye en V&D. FRS wil af en toe nog wel leuke aanbiedingen hebben, net zoals Mediamarkt.

QuoteAl gaat de prijs naar 2.50 zal de hollander nog zijn muziek downloaden en zelf branden.
Heb je inderdaad gelijk in, maar door de prijs van cd's te verlagen, verandert wel de drempel van kopen of niet. Maar dan kan de afzet wel stijgen, maar misschien daalt de omzet dan wel ... naja  ;D

garmtz

Rond de 10-12 Euro zou het MOETEN zijn. Ik koop CD's ongeacht prijs, want ik wil de originelen gewoon hebben. Ik copieer wel eens wat, maar dat is bijna altijd op CD-RW, om uit te proberen. Downloaden doe ik NOOIT. Heb eens MP3 geprobeerd op mijn set en kon daar precies 10 seconden naar luisteren, zo plat, ondynamisch en oninteressant klonk dat.

sarsippius

voor cd's geldt hetzelfde als ik bij DVD's heb geplaatst. Als een CD de moeite waard is koop ik hem en hoef ik geen kopie. Een prijs van 25 gulden is reeel. Dat betaal je op een concert ook (die concerten waar ik heen ging dan) en daar moet het dus ook voor kunnen.

Erik

Ik koop eigenlijk amper cds (en nee, ik dload ze ook niet ;D ) ik heb gewoon niet zoveel met moderne muziek. Luister als ik luister alleen oude cds.
Maar als prijs heb ik gestemd 10 euro, aangezien de kost prijs ongeveer 25 eurocent is, lijkt me dat meer als genoeg.

ps waar ik me wel aan irriteer en daar kan echt geen enkele geen prijsverlaging tegen op!!
Ik heb de plaat (= een grote zwarte schijf van plastic, met groeven erin, voor de jongeren hier) van UB40 signing off , de beste die ze m.i. ooit hebben gemaakt en ik heb de cd.

Bij de langspeelplaat zitten standaard leukje boekjes en songteksten, bij de cd zit HELEMAAL niets, geen boekje, geen songteksten. Kijk en dan voel ik me pas echt genaaid door onze muziek industrie. Meer en minder krijgen en dan snappen ze niet waaro iedereen kopieert ben ik dan zo slim of zijn zij nou zo dom?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

wil

Ik heb €10 ingevuld. Een mooie prijs voor een originele cd. Mochten er bijzondere doosjes bij zitten dan kan een prijs van €15,- acceptabel zijn.
Ik heb enkele gebrande cd's die de auto ingaan. Thuis in de kast staat het origineel (Ja, echt waar!). Soms bezit ik de gebrande versie als eerste, soms het origineel. Op deze manier bevordert branden zelfs de aanschaf ipv. dat ik niet koop en alleen maar muziek rip.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

patrick_vdb

Quote from: Erik on January  9, 2004, 14:46:19aangezien de kost prijs ongeveer 25 eurocent is

Waarop is dit gebasseerd?

Mvrgr

Patrick

Erik

Oh jee, nu moet ik met de billen bloot ;D
Hoe kom ik eraan, ik heb het al meerdere keren op de tv genoemd zien worden.
Maken cd's was 50 gewone centen, of ondertussen nog minder, kwam nog wat bij voor distrubutie.  Dit waren groepen die de cd's te duur vonden.

Volgens de platenmaatschappijen zou het  meeste geld zou gaan naar het reclame maken voor de plaat (volgens mij betaald de artiest dit uiteindelijk allmaal zelf) en onbekende artiesten een kans geven en maar heel weinig zou naar de maatschappij zelf gaan. Maar dat laatste geloof ik vanzelfsprekend niet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

15 euro is wel een bedrag waar ik weinig moeite mee heb. Voordeel van cd's is dat je ze in de winkel makkelijk kan luisteren en dan al de mindere eruit kan filteren. Verder kopieer ik nooit cd's omdat ik de kwaliteit ervan minder vindt.

Waar ik wel een bloedhekel aan heb ik cd's van 30 minuten voor 22 euro. Dat is gewoon afzetterij.

Vincent

Ik vind 12,50 netjes voor een cd de huidige prijs van soms wel 24 euro vind ik echt nergens op slaan... Koop dan eigenlijk ook geen originele cd's meer (heb ook een Ipod dus dat is niet zo gek ;) )

Grtz

Vin

patrick_vdb

Quote from: Erik on January  9, 2004, 14:58:26
Oh jee, nu moet ik met de billen bloot ;D

Ja, wie een statement maakt moet deze ook kunnen verdedigen ;D

Ik denk dat de daadwerkelijke kosten wel een flink stuk hoger zullen liggen dan die 25 eurocent, dit is misschien enkel de materiaalkosten?

Wanneer je het hele circus erbij neemt liggen de kosten absoluut hoger. Ik denk dan niet alleen aan distributie en reclame maar ook nog eens aan personeel, gebouwkosten, electriciteit, gas, water etc. kortom alle kosten welke een bedrijf maakt waarbij je de winstmarge dan nog eens daarbovenop moet tellen ;) Als het dan nog voor 25 eurocent kan weet ik wat ik morgen ga doen ;D

Mvrgr

Patrick

Point7

Ik heb 5 € ingevuld. Misschien niet realistisch, maar als je echt het kopieren en MP3 wil tegen gaan zul je toch laag moeten gaan met de prijs denk ik.

Ik koop al jaren geen CD's meer. Eigenlijk sinds ik begonnen ben met DVD's. Ik koop liever muziek DVD's. Krijg je veel meer waar voor je geld.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

garmtz

De meeste artiesten waar ik van houd geven never nooit een DVD uit... :)  Te obscuur... ;D

tweaker

QuoteMaar als prijs heb ik gestemd 10 euro, aangezien de kost prijs ongeveer 25 eurocent is, lijkt me dat meer als genoeg.

Je bedoelt met "kost 25 eurocent" waarschijnlijk alleen het plaatje plastic waarin willekeurig wat putjes zijn gedrukt (productiekosten). Maar wat moet je daarmee, een plaatje plastic met wat willekeurige putjes, dat ook nog eens op een fabriekterrein ligt.....

Op CNN was een jaar of zo geleden een programma waarin alles werd uitgesplits. Heb helaas niet alles goed onthouden maar het zag er goed uit. Vervoer was meen ik me te hernineren de hoogste post (ca. 20-30%), btw 20%, componist muziek, tekstschrijver, muzikanten, zanger(s), reclame, studio, producers, verpakking zat dacht ik ieder op zo'n 3-8%. Helaas ben ik de exacte percentages vergeten.

Sorry hoor, maar om te zeggen dat een CD 25 eurocent kost getuigt toch wel van enige domheid. Niet alleen voor CD's maar voor alles geld dat je niet alleen productiekosten hebt maar ook ontwikkel en vervoers kosten. En bij CD's wordt de prijs dus niet bepaald door de productie kosten maar voornamelijk door de ontwikkel en vervoers kosten. En je wilt ons toch niet vertellen dat de platenmaatschappijen dat maar gratis moeten doen omdat jij anders de CD's maar gaat "stelen".

Alex
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3

MickeyMan

Het kopieren van CD's is illegaal en dat is niet voor niets. Het feit dat dit zo is komt doordat wij dit als maatschappij willen. Als iemand een goed idee heeft dan moet hij of zij daar alle credit en geld voor krijgen. Met nadruk: ik zeg niet dat ik het hier mee eens ben, wat mij betreft wordt het hele fenomeen copyright afgeschaft, maar dit is nu eenmaal hoe wij onze maatschappij ingericht hebben. Het kopieren van CDs is wat mij betreft net zo erg als het jatten van pennen, lege CD-R, muizen, memory sticks of nog erger op je werk. Of tasjesroof wat mij betreft. Wij, de maatschappij, hebben samen gevonden dat dit niet mag.

Nu wil ik geen moraalridder zijn, ik rijd ook wel eens te hard, maar ik accepteer het dan ook als ik daarvoor beboet word. Ook wat betreft het kopieren ben ik niet helemaal zuiver want om bepaalde CDs te proberen doe ik het ook. Echter, als de CD bevalt dan schaf ik hem alsnog aan.

Helaas is kopieercriminaliteit op kleine schaal niet aan te pakken en daarom vind iedereen maar dat dit moet kunnen.

Het heeft ook helemaal NIETS te maken met de prijs van een CD. Je hebt het geld er voor over of niet. Zo niet, niet kopen. Maar dan ook niet kopieren want je benadeelt zo een hele keten die er zijn brood mee moet verdienen. Ik begrijp dat de winstmarges soms schandalig hoog zijn maar dat is marktwerking. Dat geldt ook voor het geld dat sommige mensen uitgeven aan bekabeling of componenten waar ook schandalige winstmarges op kunnen liggen. Maar dan zegt iedereen dat het enkel en alleen gaat om het uiteindelijke resultaat. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de software.

Overigens, ik vind de muziekindustrie als zodanig sowieso oer en oerstom om die prijzen kunstmatig hoog te houden want zo hebben ze wel meegewerkt aan deze mentaliteit. Maar ook met flinke prijsverlagingen zullen de Nederlanders altijd deze mentaliteit houden omdat je nu eenmaal 'dief van je eigen portemonnee' bent of een sukkeltje als je niet profiteert. Echt de richting die we met deze maatschappij op gaan.

Het is voor mij vreemd om te zien dat iedereen er ook over praat dat het zo verschrikkelijk normaal is om alles zo maar te kopieren. Bijna niemand die het fout vindt, alleen maar wijzen naar de te hoge prijs.

Je moet voor de grap maar eens vergelijken wat je aan je hardware hebt uitgegeven en wat aan je software. Dan zul je bij veel audiofielen zien dat de software het goedkoopste deel van je systeem is.

Zo, dat ben ik even kwijt als tegenwicht van de meeste berichten in deze thread.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

blue-eyes

Ik he 15 euro aangevinkt. Dat vind ik een acceptabele prijs. Maar op zick klopt de stelling voor mij niet, ik ben een van de weinige mensen die minder dan 1 cd heeft gekopieerd en minder dan 5 mp3's heeft gedownload ;) . Ik wil domweg het origineel hebben om de kwaliteit en het hoesje. Als opmerking wil ik wel zeggen dat 15 euro gerechtvaardigd is,vermits de tussenhandel minder krijgt en de artiest meer. De artiest krijgt nu in verhouding een schijntje.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Shorty

#21
Helemaal mee eens, MickeyMan!
Met een plaat koop je een kloon van een origineel kunstwerk. Een mooie Van Gogh is kennelijk 100 miljoen waard. Is 20 of 25 euro dan te veel voor een muzikaal meesterwerk dat me bij de strot grijpt  :-X? Ik heb wel platen gekocht met 1 mooi nummer en de rest bagger! En dat was me ook het tienvoudige waard geweest.

Neemt niet weg dat de gemiddelde plaat best voor minder over de toonbank kan.

Wie was dat ook alweer die de uitdrukking bedacht over mensen die overal de prijs van weten , maar van niets de waarde....?

Bart J.

Erik

#22
Quote from: patrick_vdb on January  9, 2004, 15:42:35
Ja, wie een statement maakt moet deze ook kunnen verdedigen ;D

Ik denk dat de daadwerkelijke kosten wel een flink stuk hoger zullen liggen dan die 25 eurocent, dit is misschien enkel de materiaalkosten?

Wanneer je het hele circus erbij neemt liggen de kosten absoluut hoger. Ik denk dan niet alleen aan distributie en reclame maar ook nog eens aan personeel, gebouwkosten, electriciteit, gas, water etc. kortom alle kosten welke een bedrijf maakt waarbij je de winstmarge dan nog eens daarbovenop moet tellen ;) Als het dan nog voor 25 eurocent kan weet ik wat ik morgen ga doen ;D

Mvrgr

Patrick
Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik een collega had die een familielid had in de muziek industrie. Hij beweerde dat de complete kosten per cd 5 gulden waren, dus alles inbegrepen. Ik zal er ook maar eerlijk bij zeggen dat we hem altijd hartelijk hebben uitgelachen. Als hij ons weer eens daarvan probeerde te overtuigen ;D

Vergeet niet dat we het over grote partijen hebben. Niet over 1 cd daarvan zijn de kosten verhoudingsgewijs hoog.

Maar ja 27 eurocent of 2.26 euro vind ik nog een heel verschil met wat ze in de winkel vragen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: MickeyMan on January  9, 2004, 16:34:38Het is voor mij vreemd om te zien dat iedereen er ook over praat dat het zo verschrikkelijk normaal is om alles zo maar te kopieren. Bijna niemand die het fout vindt, alleen maar wijzen naar de te hoge prijs.

Je moet voor de grap maar eens vergelijken wat je aan je hardware hebt uitgegeven en wat aan je software. Dan zul je bij veel audiofielen zien dat de software het goedkoopste deel van je systeem is.

Zo, dat ben ik even kwijt als tegenwicht van de meeste berichten in deze thread.
??? Ik begrijp je reactie niet. Er is bijna niemand die zegt wel te kopieren en niet het origineel aan te schaffen. Dat iedereen kopiert is dus niet waar. Ik zelf koop niet en kopieer niet, luister alleen radio en tmf/mtv als ik muziek wil horen. Dus om nou te zeggen dat iedereen kopiert en het normaal vind.

De vraag was toch ook niet "Vinden jullie het normaal om te kopieren?"
Als ik iemand vraag hoe laat het is, wil ik geen uitleg over de werking van de tijd.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

webster

Quote from: Erik on January  9, 2004, 14:46:19
Ik heb de plaat (= een grote zwarte schijf van plastic, met groeven erin, voor de jongeren hier) van UB40 signing off , de beste die ze m.i. ooit hebben gemaakt en ik heb de cd.

Dat is ook zoiets wat eigenlijk niet helemaal klopt.

Je koopt dus 2x dezelfde muziek met alleen een ander medium. Toch betaal je beide keren het volle pond.

Een eerlijker systeem zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je je plaat inlevert en voor een kleine vergoeding (~2-5 euro) dezelfde muziek op een ander medium terugkrijgt.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor vhs->laserdisc->dvd->hd dvd etc...

mvg,
Arjan S.