Wat mag een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

Started by J.A.F._Doorhof, January 9, 2004, 10:01:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat mag een een CD kosten om kopieeren tegen te gaan ?

€ 5,00
67 (14.1%)
€ 7,50
107 (22.5%)
€ 10,00
183 (38.4%)
€ 12,50
47 (9.9%)
€ 15,00
19 (4%)
€ 17,50
3 (0.6%)
Ik zal altijd blijven kopieeren
31 (6.5%)
Kopieeren is fout dus ik betaal alles
19 (4%)

Total Members Voted: 442

Mordante

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  9, 2004, 10:01:46
Gaarne serieuze reacties.

Ik heb € 10,00 ingevuld.
Gezien het feit dat je tegenwoordig met een CD toch wel beperkt kan genieten in het tijdperk van beeld en geluid op DVD, vindt ik deze prijs redelijk. Daarbij komt dat het produceren van een CD ondertussen ver genoeg is gevorderd om zelfs met deze prijs nog meer dan genoeg marge over te houden.

De huidige prijs van € 22,00 is in ieder geval belachelijk, dat is nog duurder dan toen de CD's net op de markt kwamen.

MvrGr.
Frank

Ben het hier niet helemaal mee eens beeld en muziek zijn 2 gescheide media. Ik zie tussen DVD en CD geen verband, het een is voor muziek, de ander voor films. Ik kan van CD's meer genieten dan van DVD's. Voor mij brengt een DVD als geluids drager niks extra's. Zelfs een LP is vaak nog duur. De prijs is wat men er voor wilt betalen. Wat een goede prijs is is een beetje een onzinnige discussie.

Raphie

CD's ?!? Dit is 2009, misschien even actualiseren naar "wat mag een download kosten om illegale torrents/newsgroups tegen te gaan?"
JBL PRX Power!

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reMC

Ik kopieer nooit iets, koop nog steeds braaf cd's en vind het meer dan de moeite waard (origineel, kwaliteit, boekje, feeling). Ik let wel op de prijs: ik koop veelal online (bij Amazon aangesloten winkeltjes) voor zo'n $10 - $15 per cd. Maar soms als ik in Plato sta en een koopkick heb, ook wel eens 4 cd's voor €100, maar dat is (gelukkig) niet dagelijks ;)

scanspeakman

#229
Quote from: Mordante on June 16, 2009, 11:06:51
Ben het hier niet helemaal mee eens beeld en muziek zijn 2 gescheide media. Ik zie tussen DVD en CD geen verband, het een is voor muziek, de ander voor films.

Hier is wel degelijk een verband tussen. Het grote publiek ziet ze als "media-dragers" en geeft daar een bepaald deel van het budget aan uit. Verkoop van CD's is dan wel afgenomen maar van DVD's juist toegenomen en ook de verkoop van spelletjes moet je daar bij rekenen. Als ik bij de mediamarkt kijk (ook bij de rijen bij de kassa) heb ik niet het idee dat de verkoop van "media-dragers" helemaal niet is afgenomen maar wel dat er binnen deze groep een verschuiving is opgetreden.

Verder is de muziekbranche één van de meest conservatieve branches die ik ken. Bij elke verandering lopen ze te piepen. Dat was al bij de introductie van de LP (live-muziek zou verdwijnen; is niet gebeurd), bij de cassette (makkelijk kopieren van LP's zou sector om zeep helpen; is niet gebeurd), bij de recordable cd (verliesloos kopieren van cd's en dat zou de sector om zeep helpen; is niet gebeurd) en nu met mp3 weer hetzelfde ge-l-u-l. Dit zou de verkoop van CD's om zeep helpen. Tsja.....voor de melkkoe van de muziek industrie, het album op cd waar van de 15 nummers maar 2 nummers echt goed zijn maar waar je wel het volle pond voor betaald, heeft de consument een product gevonden dat beter aansluit bij zijn of haar wensen. Namelijk gewoon de muziek/nummers die je wil en verder niets.

Deze sector dient gewoon producten te leveren die aansluiten bij wat mensen willen. En zo niet, dan ga je er als industrie aan. Zo werkt dat in een markt. Krampachtig probeert de sector te redden wat er te redden valt met allerlei draconische DRM-maatregelen die elke keer ook weer gekraakt zijn. Wat een onzin. Hier kan de persoon die muziek koopt die muziek nog niet gebruiken zoals hij/zij wil. Copy-protected cd's geven veel problemen (bij mij op een moderne marantz cd-speler tikjes) en ik kan het dan ook nog eens niet op mijn iPod zetten. Terwijl als ik het download ik het overal op kan gebruiken. En als ik MP3's koop zijn die ook nog eens van bagger kwaliteit (128kpbs ipv 320kbps of FLAC), nog los van de zowiezo waardeloze opnamekwaliteit van veel polulaire cd's.

Kortom: innoveer en bied een product aan waar consumenten ook echt op zitten te wachten. Laat mensen gewoon als in iTunes € 0.99 oid voor een nummer zonder DRM in loss-less-formaat betalen die je dan zelf op CD kan zetten of op je iPod.

Scanspeakman  

Mordante

Quote from: scanspeakman on June 16, 2009, 11:53:17
Hier is wel degelijk een verband tussen. Het grote publiek ziet ze als "media-dragers" en geeft daar een bepaald deel van het budget aan uit. Verkoop van CD's is dan wel afgenomen maar van DVD's juist toegenomen en ook de verkoop van spelletjes moet je daar bij rekenen. Als ik bij de mediamarkt kijk (ook bij de rijen bij de kassa) heb ik niet het idee dat de verkoop van "media-dragers" helemaal niet is afgenomen maar wel dat er binnen deze groep een verschuiving is opgetreden.

Verder is de muziekbranche één van de meest conservatieve branches die ik ken. Bij elke verandering lopen ze te piepen. Dat was al bij de introductie van de LP (live-muziek zou verdwijnen; is niet gebeurd), bij de cassette (makkelijk kopieren van LP's zou sector om zeep helpen; is niet gebeurd), bij de recordable cd (verliesloos kopieren van cd's en dat zou de sector om zeep helpen; is niet gebeurd) en nu met mp3 weer hetzelfde ge-l-u-l. Dit zou de verkoop van CD's om zeep helpen. Tsja.....voor de melkkoe van de muziek industrie, het album op cd waar van de 15 nummers maar 2 nummers echt goed zijn maar waar je wel het volle pond voor betaald, heeft de consument een product gevonden dat beter aansluit bij zijn of haar wensen. Namelijk gewoon de muziek/nummers die je wil en verder niets.

Deze sector dient gewoon producten te leveren die aansluiten bij wat mensen willen. En zo niet, dan ga je er als industrie aan. Zo werkt dat in een markt. Krampachtig probeert de sector te redden wat er te redden valt met allerlei draconische DRM-maatregelen die elke keer ook weer gekraakt zijn. Wat een onzin. Hier kan de persoon die muziek koopt die muziek nog niet gebruiken zoals hij/zij wil. Copy-protected cd's geven veel problemen (bij mij op een moderne marantz cd-speler tikjes) en ik kan het dan ook nog eens niet op mijn iPod zetten. Terwijl als ik het download ik het overal op kan gebruiken. En als ik MP3's koop zijn die ook nog eens van bagger kwaliteit (128kpbs ipv 320kbps of FLAC), nog los van de zowiezo waardeloze opnamekwaliteit van veel polulaire cd's.

Kortom: innoveer en bied een product aan waar consumenten ook echt op zitten te wachten. Laat mensen gewoon als in iTunes € 0.99 oid voor een nummer zonder DRM in loss-less-formaat betalen die je dan zelf op CD kan zetten of op je iPod.

Scanspeakman  


Ben het hier niet mee eens ik ben in het geheel niet geintreseerd in losse nummers. Ik wil zelf niks hoeven branden of zelf CD boekjes/texten te printer, ik heb niet een een printer. Ik wil gewoon een goed opgenomen CD of LP kopen met een net boekje erbij. Ik heb geen ipod of vergelijkbaar instrument, en hoef geen muziek op mijn PC.
De concument wil gemak denk ik, voor mij bestaat dat gemak uit een kan en klare CD, zonder dat ik hoef te prutsen met MP's of FLAC muziek bestanden moet gaan aanleggen op mijn PC etc etc. Gewoon een kast vol CD's en LP's waar ik lekker in kan bladeren en wat leuks opzetten.

Soms begrijp ik mensen niet, honderden euro's uitgeven aan de nieuwste Apple meuk (ipod, telefoon etc) die mischien maar 2 jaar meegaan, honderden euros uitgeven voor 2 weekjes zonnig strand. Maar €20 te duur vinden voor een CD of LP waar je jaren plezier van kan hebben. We moeten er gewoon aan wennen dat niet alles kan, en als dat betekend dat je deze maand geen CD kan kopen omdat je andere kosten hebt dan is dat zo, misschien kan je het over een maand wel, misschien ook niet.

Raphie

Quote from: Mordante on June 16, 2009, 12:09:41
Soms begrijp ik mensen niet, honderden euro's uitgeven aan de nieuwste Apple meuk (ipod, telefoon etc) die mischien maar 2 jaar meegaan, honderden euros uitgeven voor 2 weekjes zonnig strand. Maar €20 te duur vinden voor een CD of LP waar je jaren plezier van kan hebben. We moeten er gewoon aan wennen dat niet alles kan, en als dat betekend dat je deze maand geen CD kan kopen omdat je andere kosten hebt dan is dat zo, misschien kan je het over een maand wel, misschien ook niet.

:headbanging: 100% mee eens!
JBL PRX Power!

Oracle

Quote from: Mordante on June 16, 2009, 12:09:41
Maar €20 te duur vinden voor een CD of LP waar je jaren plezier van kan hebben.

Ik vind eerlijk gezegd €20,- voor een cd met 2 leuke songs, en 11 flutnummers te duur. Dus heb ik liever de download van $0.99 bij iTunes. Dan pak ik die 2 nummers die ik wel erg goed vind. Da's de andere kant van de medaille... ;)

Quote from: SOS-Master on June 16, 2009, 12:30:17
:headbanging: 100% mee eens!

Da's natuurlijk te verwachten, als je zelf dingen op plaat/cd uitbrengt. Dus jouw mening is bepaald gekleurd in deze.. ;)

Gr,
Mark

Mordante

Quote from: Oracle on June 16, 2009, 15:35:49
Ik vind eerlijk gezegd €20,- voor een cd met 2 leuke songs, en 11 flutnummers te duur. Dus heb ik liever de download van $0.99 bij iTunes. Dan pak ik die 2 nummers die ik wel erg goed vind. Da's de andere kant van de medaille... ;)

Da's natuurlijk te verwachten, als je zelf dingen op plaat/cd uitbrengt. Dus jouw mening is bepaald gekleurd in deze.. ;)

Gr,
Mark

Ik koop dan ook geen CD's omdat er 1 of 2 leuke nummers opstaan. Ik koop een CD omdat ik de CD goed vind. Als ik een CD luister luister ik deze meestal dan ook intergraal af. Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven iets van itunes zal downloaden, bij het idee alleen al begin ik jeuk te krijgen. Bovendien moet ik dan ook nog een CD brander en CDr's kopen om ze kunnen afspelen in de auto of op mijn stereo. Weet niet eens of ik de intunes format wel naar wav kan omzetten. Met CD speler in de woonkamer en mijn auto CD speler lusten geen flac/mp3 etc etc, alleen normale CD's.

HermanW.

Ik wil ook graag gewoon CD's kopen. Net wat Mordante zegt: ik heb geen zin in gepruts. Plus daarbij wil ik ook een verzameling hebben die fysiek is. Gelukkig hoef je echt geen 20 euro voor een CD te betalen. Je moet alleen wel iets verder kijken dan de lokale platenboer. Het internet biedt tal van mogelijkheden waardoor je voor originele CD's meestal niet meer kwijt bent dan 10 à 12 euro. En als het om midprice CD's gaat kosten ze meestal niet meer dan 8 euro. Dat vind ik dan nog redelijke prijzen.

Ik vind trouwens dat die platenmaatschappijen niet moeten miepen over de dalende verkoop van CD's. Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen. CD's hebben ze veel te lang te duur verkocht. Daarbij krijg je voor je goeie geld tegenwoordig ook nog eens CD's met de allerbelabberdste geluidskwaliteit (althanse de meeste nieuwe CD's van tegnwoordig).

BenWfan

Volgens mij werken andere modellen dan het traditionele distributiemodel ook...alleen de muziekindustrie is nog wat bangig dat ze datg geld gaat kosten...

raar...want een band als Keane brengt hun nieuwste cd gratis en voor niets uit...althans...met de vraag er een bedrag voor te betalen wat je zelf redelijk vind. Da's top. Je nek uitsteken...en volgens mij zijn ze er echt niet veel minder op geworden.

Tuurlijk, de opbrengst per cd is vastg lager...maar opbrengst = aantal x prijs per stuk...

En het aantal kan door een lagere prijs wel eens heel gunstig uitpakken...

nog los van het feit dat je een hoop kosten in de distributie verminderd..

tja, niet leuk voor die boys bij sony bmg etc...maar ja..er zijn wel meer dingen niet leuk... ;)
Classé CAP 2100

Tinus_

Quote from: HermanW. on June 16, 2009, 16:35:28
Ik wil ook graag gewoon CD's kopen. Net wat Mordante zegt: ik heb geen zin in gepruts. Plus daarbij wil ik ook een verzameling hebben die fysiek is. Gelukkig hoef je echt geen 20 euro voor een CD te betalen. Je moet alleen wel iets verder kijken dan de lokale platenboer. Het internet biedt tal van mogelijkheden waardoor je voor originele CD's meestal niet meer kwijt bent dan 10 à 12 euro. En als het om midprice CD's gaat kosten ze meestal niet meer dan 8 euro. Dat vind ik dan nog redelijke prijzen.

Ik vind trouwens dat die platenmaatschappijen niet moeten miepen over de dalende verkoop van CD's. Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen. CD's hebben ze veel te lang te duur verkocht. Daarbij krijg je voor je goeie geld tegenwoordig ook nog eens CD's met de allerbelabberdste geluidskwaliteit (althanse de meeste nieuwe CD's van tegnwoordig).
:withstupid:

Lijkt mijn tekst wel.  ;D Als je een verzamel cd koopt dan is meestal de kwaliteit k#t, je hoort gewoon ruis op de achtergrond.
Er is zelfs nog een tijd geweest dat je €24.95 betaalde voor een cd.
De meeste cd's koop ik nu gewoon bij de MM voor een bedrag van €10.- á 15,- en dat vind ik prima.
Rebuilding my HT

Miracle.

Als je gewoon even wacht totdat de CD een maand of 3 in de winkels ligt gaan de meesten wel in de aanbiedingsbakken, 3 voor €25,- oid.
Ik heb de laatste jaren geen nieuwe CD gekocht die meer dan €9,- kostte, en koop vaak ook tweedehands. Da's dan vaak nog veel leuker van prijs.
Ook met nieuwe LP's is het gewoon geen haast hebben, maar even een paar maanden wachten. Dan gaat die prijs vaak ook wel naar beneden. Voor een nieuwe LP heb ik ook al lang niet meer dan €12,50 betaald, maar ook die koop ik vaak tweedehands, voor een heel pak minder dan wat hij nieuw kostte.

Nee, mij hoor je niet klagen over de prijs van muziekdragers, en koop er dan ook nog steeds genoeg. Je moet alleen geen haast hebben, en het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

Kingpin

Ik zie liever dat bedrijven als Bol.com eindelijk eens overgaan op het aanbieden van alle cd's (in ieder geval de nieuw uitgebrachte cd's) in FLAC formaat, scheelt een hoop kosten lijkt me.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

genesis

Ik betaal gewoon de prijs die het kost (meestal 25 euri). Op mijn set komen dan ook alleen maar originele cd's ik heb in mijn verzameling van zo'n 450 stuk geen copien. Nouja alleen voor in de auto dan enkele. :D

Genesis
Carpe Diem

HarryP

€10,00 dat vindt ik wel redelijk.
mp3 draai ik aleen in de auto de rest koop ik gewoon.

8mile

Ik heb veel gedownload maar als ik iets wat ik gedownload heb echt goed vind dan koop ik het ook meteen
en sowieso iedere maand koop ik minimaal twee cd's en dat doe ik al meer als tien jaar.
Ik voel me niet schuldig omdat ik vind dat er genoeg aan mij verdient wordt.

mic1980

Vorige zomer in Z-Frankrijk diverse pareltjes gekocht voor 5,99 euro (digipack) (o.a. 2x Xavier Rudd, Sigur Rós, Rammstein, Diana Krall) en merkte dat ik zo 8 cd's heb meegenomen, en later nog terug ben gegaan voor nog eens 4 cd's. Deze cd's waren niet afgeprijsd!!!

Ik ben bereid om te betalen, maar niet om afgezet te worden.

Edit: Dit was trouwens in de Saturn.


Erik

Pas eentje laten importeren door een platenzaak, kosten 23 euro (dubbelaar) maar het is dan ook wel een hele toffe band ook live daarom gun ik het ze wel.
Maar het blijft een hoop centjes 23 voor een dubbel cd, helemaal omdat ik morgen ook maar een exemplaar voor mezelf laat bestellen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

celerontje

Kan je die CD niet zelf bij één of andere buitenlandse webshop bestellen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

gew55

5 euries max  ::)

Gewoon veel touren en optreden, werken voor je geld net als iedereen  :headbanging:
Michael Jackson was ook veel te rijk  :-X

Dus ik download me de Ter..... :pompom:

En de eerste die een 320kb Mp3 of goede AAC kan onderscheiden van een originele (slecht) opgenomen CD heeft een superieur gehoor !?
Ja, sorry  hoor van de 200 Cd's die ik heb zijn er slechts 10 echt goed opgenomen.
Zet ik daar de beste van om in mp3 320kb Lame, hoor ik geen verschil meer  :popcorn:

Maar ja ik ben ook geen vleermuis  >:D

RonK.

Tussen de 10 en 15 euro, afhankelijk van de uitvoering, hoesje en boekje.


Als een cd zo rond de 10 - 15 euro kost koop ik hem gewoon omdat ik het fijner vind om een mooie collectie op te bouwen,
je hebt iets in handen en de kwaliteit is vaak [ niet altijd ] beter dan een download.


Ik ben ook zeer bereid voor muziek te betalen als het me aanspreekt, ik hoef niet zonodig 40.000 nummers illegaal te kopieren omdat dat zo gaaf staat bij je vriendjes. Daarmee sla je ook de volledige essentie van muziek mee aan diggelen.

Een artiest die mooie producten [lees muziek] maakt krijgt mijn goedkeuring, ik zal deze nooit te kort doen door het lekker gratischsss te downloaden.

Niemand werkt graag voor niets, jij ook niet.


gew55

GRATIS  :o

Ik betaal €40,- per maand voor dat suffe glasvezel kabeltje :withstupid:, moet ik dan gaan uitleggen waar die artiesten hun geld moeten gaan halen.
Want echt zo duur hoeft dat internet toch echt niet te zijn hoor.

Kwestie van juiste verdeling van centjes, regerings probleempje :notify:

RonK.

Een beetje vreemde gedachtengang, omdat jij betaald voor je internet mag je illegaal downloaden en zonder rechten muziek vergaren.


Ja nu gaat de wereld op zijn kop.

VlisChris

Bekende internetuitdrukking:
Don't feed the trolls ;) Gaat hier best op volgens mij.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.