Wat moet een DVD kosten om niet meer te kopieeren?

Started by J.A.F._Doorhof, January 9, 2004, 09:58:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat mag een DVD kosten om kopieeren tegen te gaan.

€ 5,00
136 (21.5%)
€ 10,00
241 (38%)
€ 12,50
89 (14%)
€ 15,00
69 (10.9%)
€ 17,50
9 (1.4%)
€ 20,00
6 (0.9%)
Ik ben tegen kopieeren
39 (6.2%)
Ik zal altijd kopieeren.
45 (7.1%)

Total Members Voted: 589

J.A.F._Doorhof

Gaarne serieuse reacties, dus een redelijke prijs.
Ik heb € 15,00 ingevuld.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Hi,

Net als in de cd-kopieer topic ook hier weer dezelfde tweedeling.

Een bedrag van tussen de 15 en 17,50 euro vind ik een gerechtvaardigt bedrag en zal het kopieren mijns inzien minder aantrekkelijk/lonend maken.

Mvrgr

Patrick

Jinsu

Hoi,

Ik ben voor 17,50 Euro, voor deluxe editions kun je echter niet een standaard prijs hanteren.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

VlisChris

Het zijn ook de hele tijd dezelfde in dezelfde volgorde die reageren ;D.
Ik heb Ik ben tegen kopieeren gekozen. DVD's koop ik. Gekopieerde films komen er bij mij niet in. Heel simpel.
Ik heb welgeteld 1 gebrande cd in huis: een dvd met wat demotrailers van THX/DTS/DD en dan wat fragmenten van films met genoemde zaken. Maar je merkt gewoon dat het niet zoals het origineel is. En het haalt de beleving van een film gewoon onderuit "als je naar een kopie" kijkt. Dan is voor mij al een stuk van de lol eraf. Meteen een reden dat ik tegenwoordig praktisch al mijn cd's gewoon koop :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob_Dingen

Hoi

Ik koop nu gewoon alle DVD's orgineel omdat de meeste films niet eens gekopieerd kunnen worden zonder compressie naar een DVD.
Verder vind ik de kwaliteit van de iligale dvd's ook niks dus lekker orgineel regio 1 ook nog snelle release data.

Rob

sarsippius

ik heb het laatste ingevuld, maar dat behoeft wel enige uitleg. In principe koop ik alle films die ik echt graag in mijn bezit wil hebben en ik heb op dit moment zelfs geen enkele direct gekopieerde DVD liggen. Ik versta het downloaden van films ook onder kopieren en dat zal ik ook doen als het kopen van het origneel goedkoper wordt. De reden is denk ik gewoon gemak. Het is best makkelijk om ff te emulen en hoppetee je kunt kiezen wat je wil, geen levertijden, na het zien van de meestal toch niet zo geweldige film knikker je hem meteen van je harde schijf... maw geen collectievervuiling. Ik zou er dus ook niet op tegen zijn om voor dit downloaden gewoon alleen de auteursrechten te betalen. Vind ik een film dan echt heel gaaf, dan koop ik hem alsnog en dan vind ik een bedrag van €15.00 excl. verzendkosten een heel redelijk bedrag.

garmtz

Ben op zich tegen het copieren, maar doe daar minder moeilijk over dan bij CD's. Het gaat minder met de muziek en de muzikant en de daarbij behorende cultuur en Hollywood boeit me gewoon minder qua geld. Die lopen toch wel binnen. Als het om muziek-DVD's gaat: van kleine artiesten lekker kopen en steunen, van Madonna: lekker copieren! :)

(bovenstaande opmerkingen met een paar korrels zout nemen, zo is mijn gevoel nou eenmaal)

Maar een prijs van 15 Euro vind ik wel o.k. Maar kopen doe ik toch wel.

wil

Wederom €10,-
De reden: ik koop vrijwel geen films. Een film heeft voor mij niet de herhaalde amusementswaarde als muziek. CD's draai ik veel, en ook vaak dezelfde. Ik zal nooit een film binnen een jaar 5 keer gaan kijken, een cd draai ik wel regelmatig.
De surround kwaliteit is wel een meerwaarde t.o.v. de cd. Daarom mag ie ook €10,- kosten en niet €2,50.
De meeste dvd's huur ik, en dat was het dan. Genoten voor een paar euro en dan kan ie weer terug.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Erik

Wie is diegene die nooit dvd's koopt en altijd zla blijven kopieeren ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Voor speciale dvd's en special editions ben ik wel bereid te betalen. Dvd's zoals van Lord of The Rings, enzo. Dat zijn alleen degene die ik koop. De rest huur of leen ik van collega's. Vaak maak ik er een kopie van, voor bijvoorbeeld time shifted kijken of als ik visite heb ofzo die een filmpje wil kijken. Deze dvd's had ik uberhaupt niet gekocht. Qua beeld en geluid zie en hoor ik toch geen verschil bij kopieen.

sarsippius

Quote from: Erik on January  9, 2004, 15:01:51
Wie is diegene die nooit dvd's koopt en altijd zla blijven kopieeren ;D

Dat is niet precies hetzelfde wat er boven staat, het eerste deel heb je erbij verzonnen. ;)
Maar dat was ik. Zie een aantal posts hierboven voor de uitleg.

Vincent

In principe ben ik tegen kopieren heb er wel een aantal gehad maar die zijn van zo'n slechte kwaliteit dat ik liever de originele heb... Maar als ik er een prijskaartje aan moet hangen denk ik toch zo rond de 15 a 20 euro... (ligt er natuurlijk ook aan wat voor versie het is)

Grtz

Vin

Erik

Quote from: sarsippius on January  9, 2004, 15:12:00
Dat is niet precies hetzelfde wat er boven staat, het eerste deel heb je erbij verzonnen. ;)
Maar dat was ik. Zie een aantal posts hierboven voor de uitleg.
Ok ik zie nu wat je bedoeld. Ik doe denk ik trouwens hetzelfde. Downloaden (wel alleen de dvdrips van goedekwaliteit, anders kun je de film niet goed beoordelen) en als ze net goed zijn als ik dacht, dan koop ik alsnog het origineel.
Op die manier heb ik nog nooit een miskoop gedaan maar wel een hoop miskopen voorkomen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Point7

Ik kopieer af en toe wel een film van de videotheek, maar ik gebruik dat als een "tijdelijke" oplossing tot een dure film een flink stuk onder de 20 € kost (tijdens best buy en special price acties). Dus vanaf 18 € en lager ga ik dikwijls tot aanschaf over en wis ik de schijf. Ik gebruik daarom DVD+RW als medium.
Ik ga echt geen 25 € of meer neertellen per film. Uitgezonderd zeer speciale versies (bv. LOTR) of boxen.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

sarsippius

Quote from: Erik on January  9, 2004, 15:31:09
Ok ik zie nu wat je bedoeld. Ik doe denk ik trouwens hetzelfde. Downloaden (wel alleen de dvdrips van goedekwaliteit, anders kun je de film niet goed beoordelen) en als ze net goed zijn als ik dacht, dan koop ik alsnog het origineel.
Op die manier heb ik nog nooit een miskoop gedaan maar wel een hoop miskopen voorkomen.


Precies, ik zit momenteel dus ook met een hele zooi collectievervuilers opgescheept, alleen omdat ik die al kocht op R1 voordat ik de film had kunnen zien.

blue-eyes

Ik heb nog nooit een DVD gekopieert (heb die mogelijkheid wel als dat een tegenargument van jullie zou zijn). Ik wil het origineel hebben.

Ik heb17,50 euro opgegeven, dit voor een nw dvd, tzt zal deze prijs moeten zakken, zeg maar na een half jaar naar ongeveer 12,50. Voor dubbelcd's, speciale uitvoeringen zal uiteraard meer gevraagd kunnen worden. Hier is geen prijs voor op te geven,dit kan enorm varieren natuurlijk.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Staan jullie er nooit bij stil dat een dvd helemaal niet zo duur hoeft te zijn als zij verkocht worden? De productiekosten zijn helemaal niet zo hoog en verder is het een medium wat heel kwetsbaar is.

Als het 7,50 euro wordt dan koop ik alles ipv huren. Dus videotheken zijn dan misschien niet blij, maar die kunnen misschien een huurkoopconstructie bedenken ;)
5 euro voor de huur en als je hem wilt houden, dan automatisch 2,50 extra betalen.
Een topper als BOTW heb ik 7,50 voor betaald bij de blokker...het kan dus wel ;)

Maar een kopiemaken zal niet voorkomen... ik wil alleen de originelen :)

VlisChris

I ga echt geen huurdvd's overkopen. Dan is vaak vragen om problemen :). Veel videotheken doen zelfs een inlay in hun hoesje om te vertellen hoe men met dvd's om moet gaan :(. Dat zegt toch genoeg over in welke staat ze terug komen ;).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Da's ook weer waar, mja daarom betaal je maar 7,50 ipv 15 euro :)
bij onze videotheek verkopen ze ook oude verhuur DVD's (die ze teveel hebben)
Als de DVD niet goed is, mag je hem gewoon ruilen.

jeroen_B

Ik moet zeggen dat ik er wel van opkijk wat sommige mensen een normale prijs vinden voor een dvd. Ik krijg er wel gelijk de indruk bij dat die mensen ook goed in de slappe was zitten trouwens. Ik vind bedragen van boven de 15 euro helemaal geen redelijke prijzen! Het kost geen drol om die dvd te maken. Redelijke prijzen vind ik eigenlijk bedragen tot een 10 euro! Klinkt laag maar dat zal er wel mee te maken hebben dat iedereen het gewend is dat hun een poot word uitgedraaid bij de cd en dvd boer en daar hun mening over prijzen onbewust op aangepast hebben


jeroen

sarsippius

#20
Quote from: jeroen_B on January 10, 2004, 09:52:30
Ik moet zeggen dat ik er wel van opkijk wat sommige mensen een normale prijs vinden voor een dvd. Ik krijg er wel gelijk de indruk bij dat die mensen ook goed in de slappe was zitten trouwens. Ik vind bedragen van boven de 15 euro helemaal geen redelijke prijzen! Het kost geen drol om die dvd te maken. Redelijke prijzen vind ik eigenlijk bedragen tot een 10 euro! Klinkt laag maar dat zal er wel mee te maken hebben dat iedereen het gewend is dat hun een poot word uitgedraaid bij de cd en dvd boer en daar hun mening over prijzen onbewust op aangepast hebben


jeroen

Het is niet eerlijk om alleen naar de kostprijs te kijken. Als je dit bij alle producten deed zou je waarschijnlijk vinden dat je overal te veel voor betaald. Een paar italiaanse design schoenen kosten ook maar 3 euro om ze te maken (keer docu over gezien) en na alle tussenstappen kun je ze hier kopen voor 300 euro. Mensen hebben dat er kennelijk voor over. Als we overal de kostprijs voor zouden betalen zou een bedrijf geen winst maken en dat betekent dat de werknemers (jij en ik dus) dus ook minder gaan verdienen. Dit laatste is niet erg, want alles is toch goedkoper omdat je overal de kostprijs voor betaalt.
Het probleem bij DVD's en CD's is echter dat je niet echt een alternatief hebt. Als je die design schoenen van 300 euro te duur vind, kun je ook naar de bristol stappen en iets wat er een beetje op lijkt aan schaffen voor een tiende van de prijs. Het is dus aan de consument om te bepalen hoeveel hij er voor over heeft om the real deal aan te schaffen. Je hebt nog steeds mensen die veel waarde aan design kleding hechten (zeg maar een beetje de "klediofielen" onder ons) en die blijven voor de 300 euro schoenen gaan, maar mensen die dit niet doen kunnen toch schoenen kopen. Dit laatste vergeten sommige mensen hier weleens. Niet iedereen heeft een installatie van duizenden euro's en wil perfecte kwaliteit hebben. Je hebt ook mensen die het gewoon een keer leuk vinden om een cd'tje op hun 50 euro kostende all in one torentje willen luisteren en een film willen kijken op hun foekoewoekoe dvd speler.

Bij een DVD of CD ligt dit anders. Of je koopt de dure versie of je koopt nix. Dit creert een hele hoop macht bij de muziek/film business waarin heel veel partijen ongegeneerd eindeloos mee kunnen profiteren (zie ook mijn stukje in het CD topic over kaf en koren), want wij hebben immers geen keus (Hierboven staat ergens een stukje over het feit dat wij als volk bepaald hebben dat kopieren stafbaar is enz enz... Je kunt nu dus ook zeggen dat wij als volk kennelijk vinden dat beeld en geluidsdragers te duur zijn.). Enige alternatieven zijn dan: huren in de videotheek/bib (maar dit is lenen en niet kopen -> schoenen lenen is ook niet echt een optie of wel?) of downloaden. Gezien het volk nu massaal aan het dowloaden en kopieren is zijn er dus toch veel mensen die eigenlijk een "bristol" CD/DVD versie willen hebben; de echte fan koopt toch het orgineel wel. Zaak voor de markt om daar op in te spelen, want tegenhouden doe je het niet.



jeroen_B

#21
Eigenlijk bevestig jij mijn punt. Door de monopolie postitie kunnen de fabrikanten vragen wat ze willen en doen dat dus ook. Bovendien is er het gemis van concurentie wat er voor zorgt dat de kostprijs omlaag gaat.

Het bedrag van 10 euro lijkt mij genoeg om de kosten te dekken en een winst te garanderen voor de fabrikant. Ik schat dat in de oplage,s waarin ze die dingen maken dat een dvd inclusief verpakking nog geen euro kost ( als het dat al haalt) Laat ze eerst maar eens van al die regio,s afstappen en niet elk land zijn eigen dvd laten ontwikkelen.

Ik vind trouwens ook niet dat je een "echte" fan bent als je alles origineel koopt. Het enigste wat dat zegt is dat je waarschijnlijk het geld er voor hebt om dat te doen. Iemand die huurt kan net een zo grote fan wezen.

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat zolang ze die dingen veels te duur aanbieden dat het copieren blijft en alleen maar meer zal worden. En ik kan er niet al te veel medelijden mee hebben eerlijk gezegd.
Ik bedoel een dvdr schijfje kost maar een fractie van wat ze in het begin kosten en dat komt door massa produkte. Dvd,s worden ook in massaproduktie en die worden alleen maar duurder. Vorig jaar was er een maatschappij die de prijzen per dvd naar 30 euro wou verhogen. Dat zegt genoeg lijkt me.
Die dingen zijn veels te duur.


jeroen

Scarp

Tuurlijk zou een prijs van 10 euro voor sommige dvd's de kosten kunnen dekken en nog wat geld in het laatje brengen van de maatschappijen, maar volgens mij is dit te simpel gedacht. Ten eerste hebben ze natuurlijk ook kosten voor de originele film, hebben ze risico's voor het maken en uitbrengen van films. Hoe minder ze winst maken, hoe minder risico's ze nemen met films waar ze niet zeker van zijn of het geld gaat opleveren. Dan krijg je in het vervolg alleen maar sequels van films die voorheen hun geld hebben opgeleverd.

Ook zijn sommige dvd releases veel minder winstgevend, maar voor de compleetheid worden ze toch uitgebracht.

Daarbij gaat het om een bedrijf dat wil groeien, dat winst wil maken voor z'n aandeelhouders, dat mensen in dienst heeft. Ze bepalen een bepaalde prijs en zolang mensen het kopen kunnen ze de prijzen gewoon omhoog gooien.

Dvd's worden steeds meer verkocht, dus blijkbaar zit het publiek niet met de hoge prijs.

Kostprijs en verkoopprijs hebben dus weinig met elkaar te maken. Uiteindelijk gaat het om de marktprijs waar men het voor wil kopen. Bij dvd's ligt dit duidelijk een stuk hoger dan bv voorbespeelde video banden.

Overigens is er naast kostprijs van het plaatje en product ook nog marketing, ontwikkeling (omzetten van de film naar dvd's), etc etc etc etc.

Bevalt je de prijs niet, dan gewoon niet kopen, alhoewel je dan waarschijnlijk hetzelfde gezeik krijgt met cd's. Bij cd's geven ze nu gewoon het kopieren de schuld, terwijl er in Nieuw zeeland al bewezen is dat het niet waar is. De lagere cd verkopen zijn ook de schuld van de prijzen, slechte economie  en gewoon slechte muziek.

Zodra de dvd verkoop omlaag gaat, zullen de maatschappijen wel zeggen dat dit door het kopieren komt en door internet, terwijl er talloze andere redenen voor zijn.

jeroen_B

Het is een discussie die altijd zal blijven bestaan ben ik bang. Maar mijn gezonde verstand (ik vind tenminste dat ik een gezond verstand heb) zegt dat een produkt dat in die hoeveelheden voor die prijzen word verkocht te duur is. En duur blijft door de monopolie positie van de maatschappijen.

En je doet helemaal niets aan behalve het niet kopen ( en copietjes kopen)
Ik koop bijna nooit dvd,s. Ik huur ze wel.

jeroen

Erik

Nog een leuk voorbeeldje. Veel collega's van mij hebben kinderen. Kinderen willen allemaal Disney films zien. Disney weet dat. Dus Disney films zijn niet onder de 30 euro te koop. En het schijnen er nogal wat te zijn 10 tallen ;D
Na het vele geklaag kwam er een op het idee een dvd brander te kopen, dat scheelde zoveel geld. Nu kopiert hij voor hele afdelingen.  Nu kost het Disney een partij geld.

Als ik eerlijk ben geef ik ze nog groot gelijk ook.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill