Uiteindelijk goed opgelost door Tonefactory...waarvoor dank en complimenten

Started by chansig, July 5, 2013, 07:49:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Afgelopen week 4 buizen besteld. Bij levering bleek er 1 zichtbaar kapot te zijn. Netjes een nieuwe gekregen van Tonefactory. Deze is gisteren aangekomen. De 4 buizen in de versterker gedaan, geen muziek. Drie van de vier buizen deed het niet. Direct gemeld. Verkoper (Tonefactory) schuift het nu op bepaling 13 van hun algemene voorwaarden. Waarin staat dat wanneer de gloeidraad kapot is dit niet onder garantie kan valt.

Daarnaast kan volgens Tonefactory het niet dat een gloeidraad kapot gaat tijdens transport...laat staan 4.

Mijn vraag is nu: Het is een webwinkel, dus ik heb recht om de produkten retour te zenden zonder verdere vragen etc. Vallen buizen ook onder dit recht of zijn die buitengesloten (zoals bv ook tandenborstels etc) ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on July  5, 2013, 07:49:40
Afgelopen week 4 buizen besteld. Bij levering bleek er 1 zichtbaar kapot te zijn. Netjes een nieuwe gekregen van Tonefactory. Deze is gisteren aangekomen. De 4 buizen in de versterker gedaan, geen muziek. Drie van de vier buizen deed het niet. Direct gemeld. Verkoper (Tonefactory) schuift het nu op bepaling 13 van hun algemene voorwaarden. Waarin staat dat wanneer de gloeidraad kapot is dit niet onder garantie kan valt.

Daarnaast kan volgens Tonefactory het niet dat een gloeidraad kapot gaat tijdens transport...laat staan 4.

Mijn vraag is nu: Het is een webwinkel, dus ik heb recht om de produkten retour te zenden zonder verdere vragen etc. Vallen buizen ook onder dit recht of zijn die buitengesloten (zoals bv ook tandenborstels etc) ?

Gr Hans
Dit is wel een klote situatie Hans :nopompom:  ik snap denTonefactory wel een heel klein beetje moet ik eerlijk zeggen. Als jij aan de andere kant zou staan zou je het verhaal ook enigszins ongeloofwaardig vinden Hans. Al bij al verschrikkelijk balen waarbij de Tonefactory nu z'n grote naam moet waarmaken en, ondanks dat ze er niets aan kunnen, ballen moeten tonen en gewoon 4 nieuwe buizen moet afsturen.  Zij hebben immers ook nog de mogelijkheid om te reclameren bij hún leverancier ;)

AbZ


Joris1971

#3
Worden die buizen gecheckt (in jouw geval kapotte gloeidraad) voordat ze Tone Factory verlaten?
Of worden die 'klakkeloos' vanuit de plank in een doos gedaan en verstuurd?


Exxar

Als je hiermee: http://www.tonefactory.nl/shop2/tonefactory-tube-testing-service-p-9386.html Reclame maakt op je website, dan zou je toch wel je eigen dingen moeten checken voordat ze verzonden worden...

En moesten die bij mij zeggen dat dat niet onder garantie valt, ik zou toch eens langs gaan op een drukke dag en eens uitleg vragen.

AbZ

Vraag is of je verzekerde verzending had.
Zonee, dan is de vraag wie dat risico genomen heeft.

Joris1971

Quote from: AbZ on July  5, 2013, 09:45:18
Vraag is of je verzekerde verzending had.
Zonee, dan is de vraag wie dat risico genomen heeft.

Ik neem aan dat dat niet Hans zijn issue is.
Dat ligt miz bij Tone Factory, dat is de verzendende (wat een woord) partij.

AbZ

Ok.  Ze hebben in 1e instantie coulance betracht en nu beroepen ze zich op algemene voorwaarden. 
Daar zijn die dingen dan ook weer voor.  Lijkt me niet zo onredelijk, hoewel vervelend voor chansig.
Het verbaast me meer dat beide partijen het ueberhaupt aan de post durven toevertrouwen.

Joris1971

Gelukkig heeft ie de Totems met vette winst verkocht  :D
Maar alsnog balen.

Nahpets

De wet kopen op afstand, Burgerlijk Wetboek Boek 7, Afdeling 9A. Overeenkomsten op afstand is redelijk specifiek op welke overeenkomsten die wel of niet van toepassing is. Er even van uit gaande dat de deal idd via internet opgestart en afgesloten is, lijken mij buizen met geen mogelijkheid uit te sluiten van de rechten door de leverancier.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

John Wx

Quote from: Nahpets on July  5, 2013, 10:32:10
De wet kopen op afstand, Burgerlijk Wetboek Boek 7, Afdeling 9A. Overeenkomsten op afstand is redelijk specifiek op welke overeenkomsten die wel of niet van toepassing is. Er even van uit gaande dat de deal idd via internet opgestart en afgesloten is, lijken mij buizen met geen mogelijkheid uit te sluiten van de rechten door de leverancier.

Eerste half jaar is toch bewijslast voor de verkoper
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nahpets

Het opnemen van de zin "Versterkerbuizen kan nimmer worden geretourneerd." in Algemene Voorwaarden heeft generlei waarde. En is qua werkwoordsvervoeging ook een beetje apart.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

chansig

Tuurlijk begrijp ik de houding van Tonefactory..het is geen klein bedrag. Heb ik hem ook al aangegeven. Maar recht en begrijpen gaan helaas niet altijd hand in hand.

Ik ben zojuist bij het juridisch loket geweest. Retourrecht schijnt niet aan de orde te zijn omdat het produkt kapot is. Wel dat de bewijslast ligt bij tonefactory om aan te tonen dat het mijn fout is.

Daarnaast heb ik nog 2 setjes KT88 buizen liggen die het beide wel doen.

Tonefactory gaf aan dat ik de buizen dan ws verkeerd in de voetjes heb gestoken. Tsja...dan kan je van alles roepen.

Ik ga zometeen contact opnemen met de CNV (ik heb een rechtsbijstand verzekering) om te zien welke stappen ik kan ondernemen. Daarnaast is de wettelijke garantie op het gehele produkt en is het wettelijk niet mogelijk om een onderdeel van een produkt daarvan uit te sluiten. Dit is waar Tonefactory zich op beroept: gloeidraad is stuk en in onze algemene voorwaarden staat de garantie doet vervallen.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Wat kost dat nu eigenlijk?

Gaat om vintage/NOS of nieuw?

chansig

De buizen kosten 45 euro pst. Dus reken maar uit.

Grappige was wel dat de medewerker van het juridisch loket was bekend met buizen...hij had namelijk zelf ook een buizenbak. Praat toch wat makkelijker.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Als het in de algemene voorwaarden staat en je bent daarmee akkoord gegaan (meestal standaard vinkje bij bestelling) dan ben je gebonden aan die algemene voorwaarden.

Dit is common practice in de elektronica branche met halfgeleiders. Die mag je nooit retourneren en er zit ook geen garantie op. Die kunnen ook makkelijk door verkeerde handling kapot gaan (ESD) en dan kun je nooit bewijzen waar de fout ligt.

Dan kun je hoog en laag springen met de wet erbij halen maar zover als ik weet zijn de algemene leveringsvoorwaarden bindend voor deze transactie en als je daarmee akkoord bent gegaan dan heb je eigenlijk geen poot meer om op te staan tenzij je kunt bewijzen dat de buizen kapot waren voor ze zijn verstuurd of dat je kunt bewijzen dat de transport onderneming de buizen beschadigd heeft.

De eerste denk ik niet dat je ooit kunt bewijzen, en de tweede had je het pakje als deze beschadigd was aan de buitenkant niet moeten accepteren. Door acceptatie van het pakje heb je eigenlijk ook al de vervoerder vrij gesproken van zijn verantwoordelijkheid.

Ik ben bang dat je de pijn moet dragen en voortaan bij dit soort kwetsbare objecten ze zelf wilt ophalen en testen voor je de deur verlaat.

Joris1971

Quote from: chansig on July  5, 2013, 12:14:35
De buizen kosten 45 euro pst. Dus reken maar uit.

Grappige was wel dat de medewerker van het juridisch loket was bekend met buizen...hij had namelijk zelf ook een buizenbak. Praat toch wat makkelijker.  :D

Gr Hans

Ach met 1.000 euro winst op de totems valt de schadepost van 45x3= 135 euro nog mee... ;)

Nahpets

Die Totems zitten je nogal dwars Joris?

Zie het probleem niet zo. Al helemaal niet in relatie met het vraagstuk omtrent de buisjes.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

chansig

Volgens mij staan algemene voorwaarden niet boven de wet.

Buiten dat kan je tegenwoordig (volgens mij) niets iets kopen bij een webwinkel zonder akkoord te gaan met de voorwaarden.

En de bewijslast ligt dus bij de verkoper en niet bij mij. Die wet is heel erg duidelijk...tot 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Heel simpel. Tonefactory is ws niet aangesloten bij een overkoepelende organisatie waar je ook met je klacht heen kan. Dus dat maakt dat de enige gang die je nog kan maken de rechter is (tenzij je er met de verkoper uit gaat komen). Dat is een gang waarbij je je dan gaat afvragen: Weegt dit op tegen de tijd en geld die het kost om 3 andere buizen te kopen.

En...het pakketje was niet beschdigd aan de buitenkant. Heb ik Tonefactory ook gemeld. Dat kan ik nog bewijzen aangezien ik de doos nog heb.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Joris1971 on July  5, 2013, 12:22:55
Ach met 1.000 euro winst op de totems valt de schadepost van 45x3= 135 euro nog mee... ;)

Joris...je hebt de opmerking nu 2 keer gemaakt. Ik vraag je hiermee te stoppen en wel grappig dat jij weet hoeveel winst ik heb gemaakt op de Totem. Dus stop met je toetsenbord een dauw te geven.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joris1971

Quote from: Nahpets on July  5, 2013, 12:25:01
Die Totems zitten je nogal dwars Joris?

Zie het probleem niet zo. Al helemaal niet in relatie met het vraagstuk omtrent de buisjes.

Ik zat Hans maar te plagen, zie de smiley erachter, enfin back on topic.

Ga je nu voortaan je buizen daar ophalen of elders kopen Hans?

erik s.

Quote from: Kjelt on July  5, 2013, 12:15:54
Als het in de algemene voorwaarden staat en je bent daarmee akkoord gegaan (meestal standaard vinkje bij bestelling) dan ben je gebonden aan die algemene voorwaarden.

Dit is common practice in de elektronica branche met halfgeleiders. Die mag je nooit retourneren en er zit ook geen garantie op. Die kunnen ook makkelijk door verkeerde handling kapot gaan (ESD) en dan kun je nooit bewijzen waar de fout ligt.

Dan kun je hoog en laag springen met de wet erbij halen maar zover als ik weet zijn de algemene leveringsvoorwaarden bindend voor deze transactie en als je daarmee akkoord bent gegaan dan heb je eigenlijk geen poot meer om op te staan tenzij je kunt bewijzen dat de buizen kapot waren voor ze zijn verstuurd of dat je kunt bewijzen dat de transport onderneming de buizen beschadigd heeft.

De eerste denk ik niet dat je ooit kunt bewijzen, en de tweede had je het pakje als deze beschadigd was aan de buitenkant niet moeten accepteren. Door acceptatie van het pakje heb je eigenlijk ook al de vervoerder vrij gesproken van zijn verantwoordelijkheid.

Ik ben bang dat je de pijn moet dragen en voortaan bij dit soort kwetsbare objecten ze zelf wilt ophalen en testen voor je de deur verlaat.
algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joris1971

Quote from: chansig on July  5, 2013, 12:27:27
Joris...je hebt de opmerking nu 2 keer gemaakt. Ik vraag je hiermee te stoppen en wel grappig dat jij weet hoeveel winst ik heb gemaakt op de Totem. Dus stop met je toetsenbord een dauw te geven.

Gr Hans

Nu ervaar je zelf eens hoe irritant is, hoelang heb jij niet lopen te kwallen in mijn showcase?
Maar goed, ik zal die opmerking niet meer maken.

chansig

Nog een spiegelaar...begint vermoeiend te worden.

Maar bedankt dat je het hierbij laat.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Quote from: erik s. on July  5, 2013, 12:28:25
algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.
Een branche- en product-specifieke common practice zoals Kjelt beschrijft kan wel billijk zijn.
Het gaat wel om dingen die je heel makkelijk kunt vernachelen.