Belgie speelt op verplaatsing in Brabant...(jvanhambelgium & katwax meet denoont

Started by jvanhambelgium, July 1, 2013, 08:32:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Deel1 @ Thuur
Zondag hadden we afgesproken om een heus "netwerk-kabel" shootout(je) te gaan doen naar aanleiding van eerdere topics...
Die AudioQuest UTP-kabels zouden "iets" doen met het geluid in vergelijking met een klassiek 1euro UTP dropvetertje.
Als doorgewinterde IT's met jaren ervaring in netwerken & datacenters is dit erg moeilijk te verteren ... het is *D*A*T*A dewelke over de kabel loopt die (nog) niets met muziek te maken heeft en deze DATA zal perfect van A->B gaan over welke UTP-kabel dan ook, daar hebben oa de heren Robert Metcalf (Ethernet) en Vint Cerf (TCP/IP) een mooie bijdrage aan geleverd vele tientallen jaren geleden...(en nog een hoop andere slimme kerels)

Een mooie AudioQuest Vodka (alleen de naam al brengt je in lichtelijk euforische hogere sferen) werd ons ter beschikking gesteld door de heren van BB&G - Waarvoor dank! Dit is een snoer van zo'n +- 350/400 euries.

Mezelf (=jvanhambelgium) en Bjorn (=katwax) wonen op ongeveer een uurtje rijden van de rustige omgeving rond Den Bosch, de omgeving waar Thuur (=denoontje) en RalpH (=tja, Ralph) woonachtig zijn.
Rond 10h45u in de ochtend werden we al hartelijk ontvangen bij Thuur waarna we gelijk aan de koffie gingen terwijl de cake nog stond te zweten in de oven  :coffee:

In de woonkamer stond een mooi setje Linn die dan 2 glimmende Wilson Benesch staanders mochten aansturen.

Tussen de koffie, het kletsen en wachten op Ralph wat achtergrond-muziek laten spelen en dat klonk goed. Wel even wennen tov m'n Klipsch speakers qua "smaak" van geluid maar niet slechter natuurlijk, gewoon anders.

Wat later kwam Ralph ter plaatsen (hij had ook een CAT7-snoertje bij) en dit was gelijk weer een reden om nog maar een bakje koffie & cake te doen voor we aan het werk gingen...  :coffee:

Al die tijd lag de AudioQuest stoer te pronken op de bank, wat een kabel! Connectoren zijn erg mooi/zwaar en de kabel is met z'n verschillende mantels wat dikker als de gemiddelde UTP kabel.
Naast datatransport nog prima te gebruiken als slagwapen of een om een bootje vast te leggen aan de kade  :D

We gingen aan de slag ; 2 stoeltjes werden mooi in positie gezet terwijl 1 iemand achter de Linn streamer de kabels zou verwisselen, of gewoon uit-trekken & dezelfde terug in steken.

Bij het uittrekken & instoppen van de LAN-poort viel de muziek ongeveer 2-3 seconden weg, kwam terug en deed dan rustig verder, hier hebben we nog veel discussie over gehad wat de "impact" van zoiets is tijdens een (geconcentreerde) luistersessie.

Ik denk dat het eerlijk is te zeggen dat 2 van de 4 mensen "soms" wel "iets" hoorden bij een wissel, maar daarom niet beter en ook niet in termen van "instrumenten staan verder uit elkaar" of "meer lucht" oid
Voor mezelf : ik dacht 1x "iets" te horen, maar voor de rest zat ik er eigenlijk dikwijls naast en ook voor RalpH was het duidelijk  :D

En deze waarnemingen bij 2/4 waren ook niet altijd consistent/consequent ...

Toen zijn we gaan beginnen filosoferen over het menselijke gehoor ... *zou* het niet kunnen dat tijdens het luisteren, wanneer de muziek plots gaat wegvallen tijdens een wissel, je gehoor plots enorm gaat bijregelen in gevoeligheid ? Dan komt de muziek terug, het *lijkt effe "harder" te spelen maar normaliseert dan terug...dat alleen dat kan rare (phycho-akoestiek hé) dingen met je hersenen doen en de indruk wekken dat het plots wat "hard" "crispy" etc klinkt.

Mijn enige "verschil" was inderdaad dat bij het wisselen het plots wat "harder" en "sprankelender" klonkt, maar er is op kabel-nivo geen enkele relatie tussen "Ethernet-frames" en volume voor zover is weet ; het is *DATA*

De idee was om daarna bij Ralph te gaan luisteren die met een HTPC werkt, en via Foobar met de buffer kan spelen! Zo kunnen we kabel vervangen en blijft de muziek gewoon doorspelen tot er op een bepaalde moment bitjes worden verwerkt die over de AQ kabel zijn gelopen.Althans dat is de theorie.

Nog wat switchen, nog proberen, nog luisteren (tussen AQ - CAT7 - CAT5(e)) ; sommige soorten muziek precies "iets" bij andere "niets" maar de algemene consensus op die moment is wel is dat we niet snel 350 euries armer gaan worden  >:D

...ondertussen had Thuur lekker snakjes voorzien, want van al dat luisteren krijg je echt honger!

Na de lunch steken we effe de kop binnen in de HT van Thuur ; mooie gezellige echte "cinema-style" ruimte waar je letterlijk languit op de bank kan liggen ;-)




Deel2 @ Ralph
Na een klein ritje komen we aan bij Ralph waar we gelijk z'n HT-ruimte binnenstappen. Mooie sobere inrichting, flinke Tannoy speakers en enkel subwoofers.
Een glaasje fris kan niet ontbreken voor we weer aan het werk gaan.
Ralph begint als een ervaren IT'er te tweaken aan de Foobar om de buffer wat goed te krijgen, die moet toch op zo'n 20seconden staan want tijdens het wisselen van Ethernet-kabels duurt het (DHCP) even voor de HTPC een IP-krijgt etc,etc

Allemaal geen probleem en wat later beginnen we een 1e switchover. (of "fake" switchover, want vanuit de zetel was het niet mogelijk te zien wat Ralph allemaal aan het doen wat qua kabels)
Na elke "klik" van de UTP-kabel begonnen we wat mee te tellen tot we zo ongeveer bij +- 20seconden zaten en probeerden nu ook enige "verschil" of "overgang" of wat dan ook waar te nemen.

Hier was het unaniem meen ik wel te kunnen zeggen : niks, noppes, nada verschil, terwijl het liedje gewoon rustig verder kabbelde.

tja, onze oren bleven constant in een "steady state" zeg maar tov "switchover" testen waar het geluid even wegvalt, oren die mischien even (over)compenseren bij het terug opkomen van muziek etc,
etc ... allemaal filosofisch geleuter uiteraard zonder medische kennis van zaken ;-)

OK, de AQ-Ethernet ging hier dan maar terug de doos in ;-)

Als afsluiter nog een mooie demonstratie op Ralph z'n HT-setup met allerlei visueel & muziekaal werk ; beeld & geluid zijn gewoon prima !
Aangezien de zitbank 4 personen kan plaatsen is de laag-weergave aan de hoeken wel iets te,maar op de sweet-spot was dat allemaal dik in orde.


Thuur & Ralph, bedankt voor de leuke & leerrijke middag!  :coffee: :pompom: :coffee: :pompom: :popcorn:
Een tegenbezoek is uiteraard altijd mogelijk!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

Mooi verhaal, Exact mijn ervaring dus, géén verschil.  :D
en wat je met de buffer hebt uitgevonden (voortschrijdend/naadloos wisselen géén verschil) is ook een grote reden waarom mensen met een kabelwissel wél verschillen horen, het brein wordt dan namelijk ff "gereset/geconditioneerd" waardoor het lijkt of de boel weer op scherp staat en je beter je best doet.

hij is bij mij inmiddels ook al weer retour
JBL PRX Power!

Kjelt

Mooi verslag. Ik moet zeggen dat ik zelf bij BBG ook niet echt duidelijk verschil hoorde.  :-\

Madhouse

Inderdaad mooi verslag zo, ik geloof ook niet in Audiofiele netwerkkabels en dit bevestigd het ook wel  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Exxar

Leuk verslagje van wat ongetwijfeld een heel leuke dag was.

En nu de foto's?

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Mooi verslag Jan, eerlijk gezegd heb ik ook 'moeite' met de aannames die hier worden gedaan, zeker in het gebied van datatransport (wifi, utp, etc), dit bewijst maar weer eens het tegendeel.
Ik weet dat jullie ook proffesioneel daarmee bezig zijn in je werk en dus weten waar je mee bezig bent, goed gedaan mannen!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

Leuke review van een leuke dag heren. Was gezellig en verhelderende samenkomst. Niets aan de ervaringen toe te voegen. De vodka gaat weer terug de doos in richting de heren van BB&G.
Hartelijk dank voor het ter beschikking stellen van de kabel! :clapping:

Thuur, ik en de dames hebben de dag nog even afgesloten met een bbq en rosé'tje in het avondzonnetje erg aangenaam na een dagje M&G'en.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

katwax

Ik ben 1 van de 2 die wel iets meende te horen op de set van Thuur.

Wat ik meende te horen was dat met de vodka het allemaal wat compacter was tov de gewone kabel. Als ik meende een kabel te herkennen was het ook juist.
Mijn voorkeur ging echter uit naar de gewone kabel en niet de vodka, echter was deze waarneming niet constant.
Aangezien ik het niet altijd kon opmerken kan het ook gewoon de onderbreking zijn geweest.
Bij Ralph waar we met de buffer hebben gespeeld en we dus constant konden doorluisteren kon ik echter geen enke verschil waarnemen.

Mijn conclusie is dan ook dat het een tweak is die ik zeker niet ga toepassen en ik dit geld beter kan gebruiken voor akoestiek.
Nu nog met Thuur onderhandelen over de prijs van zijn gele kabel  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Quote from: Kingpin on July  1, 2013, 10:49:35
The Mind is a strange thing.


holy f#ck  :D dacht eerst dat het een animated gif was, maar ze gaan ook echt stilstaan waar je focussed  > sick!
JBL PRX Power!

RalphH

Quote from: Kingpin on July  1, 2013, 10:49:35
The Mind is a strange thing.

Quote from: Raphie on July  1, 2013, 10:51:31
holy f#ck  :D dacht eerst dat het een animated gif was, maar ze gaan ook echt stilstaan waar je focussed  > sick!


Ik ben inmiddels klaar met overgeven.  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: katwax on July  1, 2013, 10:35:24
Ik ben 1 van de 2 die wel iets meende te horen op de set van Thuur.

Wat ik meende te horen was dat met de vodka het allemaal wat compacter was tov de gewone kabel. Als ik meende een kabel te herkennen was het ook juist.
Mijn voorkeur ging echter uit naar de gewone kabel en niet de vodka, echter was deze waarneming niet constant.
Aangezien ik het niet altijd kon opmerken kan het ook gewoon de onderbreking zijn geweest.
Bij Ralph waar we met de buffer hebben gespeeld en we dus constant konden doorluisteren kon ik echter geen enke verschil waarnemen.

Mijn conclusie is dan ook dat het een tweak is die ik zeker niet ga toepassen en ik dit geld beter kan gebruiken voor akoestiek.
Nu nog met Thuur onderhandelen over de prijs van zijn gele kabel  :P

Zeer mooie review gemaakt.

Ik had het idee af en toe wel wat te horen...was het wat meer bas, of wat vloeiender...kon het niet echt omschrijven. De cat 5leek wat scherper ofzo.
Aantal keer wel goed (geraden???).
Bij Ralph eigenlijk niets kunnen horen.
Voor mij  niet de moeite voor de upgrade, zie kun je beter in accoustiek stoppen ofzo.

Even nog de setup:
ziggo router--> noname cat5 --> verbindingsblokje --> noname cat 5 --> router Netgear WNDR3700 --> no name cat 5 --> synology nas --> noname cat5 --> switch (zyxel) --> non name cat 5/audioquest/no name cat 7 --> linn majik ds --> cardas quadlink interlink --> linn majik kontroll --> linn black interlink --> linn chakra 2100 eindversterker --> cardas crosslink biwi lsp kabel --> wilson benesch square 2

linn majik ds en kontroll met lavardin netsnoeren, chakra met linn snoer
niets van de audio/pc apparatuur in geaarde stopcontacten.

Kabels in netwerk zelf getermineerd.

Zie voor detail info set http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=227


We hebben in het begin echt om en om verwisseld om zo eerst te ontdekken of we wel iets konden horen. Daarna meer onbekend wisselen wat erin de ds zat.

Eddye

Leuk experiment. Erg verhelderend. Wat ik bijzonder leuk vind is dat jullie de moeite hebben genomen om naar een andere set te rijden en daar een herhaling deden. Goed werk.  :worship:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

high-q

Mooi verslag! Was erg benieuwd wat er uit de test zou komen. Verder een gezellige dag geweest zo te lezen :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

denoontje

Quote from: high-q on July  1, 2013, 16:07:06
Mooi verslag! Was erg benieuwd wat er uit de test zou komen. Verder een gezellige dag geweest zo te lezen :)

Was erg leuk Vlaamse medeforummers te ontmoeten.
En zo ver weg is het ook weer niet dus dat krijgt vast nog een vervolg.

Jongens wat is de volgende test?


bmateijsen

Deze uitslag verbaasd mij enigszins wel, maar ik denk dat jullie teveel hebben 'gezocht' naar verschillen. Er is namelijk niet meer hoog/ laag/ etc...

De grap is dat wij tijdens de sessie met de Lumin speler, dat Garmt ook op een gegeven moment zonder aankondiging de netwerkkabel had vervangen.

Maar, ik ben niet bij de luistersessie geweest, dus ik kan en mag hierover ook niet oordelen. ;)

Groet,

Bjorn

denoontje

Quote from: bmateijsen on July  1, 2013, 19:38:36
Deze uitslag verbaasd mij enigszins wel, maar ik denk dat jullie teveel hebben 'gezocht' naar verschillen. Er is namelijk niet meer hoog/ laag/ etc...

De grap is dat wij tijdens de sessie met de Lumin speler, dat Garmt ook op een gegeven moment zonder aankondiging de netwerkkabel had vervangen.

Maar, ik ben niet bij de luistersessie geweest, dus ik kan en mag hierover ook niet oordelen. ;)

Groet,

Bjorn


Inderdaad hoog laag etc konden wij niet ontdekken.....
Soms leek het en andere beleving te zijn, maar niet echt herhaalbaar....

Ik concludeer eigenlijk dat als het al iets iets  is het niet wereldschokkend is.

Ik heb met analoge en stroomkabels grotere verschillen gehoord.

Hoe zou jij het verschil omschrijven dat jij ervaart?


HTip

Leuk experiment. Wist niet eens dat er audiofiele netwerkkabels bestonden :-X Had ik blijkbaar even gemist. Ik wist nog wel dat er een audiofiele USB-kabel was.

Volgende experiment? Audiofiele versus gewone stroom? ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Quote from: HTip on July  1, 2013, 19:48:27
Leuk experiment. Wist niet eens dat er audiofiele netwerkkabels bestonden :-X Had ik blijkbaar even gemist. Ik wist nog wel dat er een audiofiele USB-kabel was.

Volgende experiment? Audiofiele versus gewone stroom? ;D

Hoe kun je dat nu gemist hebben..zeker hier op het forum

Raphie

we kunnen HDMI audio bij mij doen  :D

heb hier nu 12 verschillende HDMI kabels liggen
ben een kleine €400 euro verder en er nog niet helemaal uit :D
JBL PRX Power!