16 Hz sub bouwen

Started by JWim, June 30, 2013, 22:24:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Duck Twacy

#75
Aan de andere kant zijn roommodes behoorlijk verstorend voor de oorspronkelijke muziek. Je zit met een bepaalde frequentie ineens met een piek van 20 db (en ergens ernaast met een dip van 20 db) en ze ijlen na (laten de toon langzamer weg sterven).  Ik zou (voor muziek) liever minder laag hebben dan het laag van een room mode.

Nu is 16 hz weer zo godsgruwlijk laag dat je het als mens eigenlijk alleen maar voelt. Dus dan zijn deze effecten ook beel minder opvallend (anders dan bv bij room modes tussen 50 en 100 hz)


Raphie

Quote from: Duck Twacy on July 27, 2013, 10:22:13
Aan de andere kant zijn roommodes behoorlijk verstorend voor de oorspronkelijke muziek. Je zit met een bepaalde frequentie ineens met een piek van 20 db (en ergens ernaast met een dip van 20 db) en ze ijlen na (laten de toon langzamer weg sterven).  Ik zou (voor muziek) liever minder laag hebben dan het laag van een room mode.

Nu is 16 hz weer zo godsgruwlijk laag dat je het als mens eigenlijk alleen maar voelt. Dus dan zijn deze effecten ook beel minder opvallend (anders dan bv bij room modes tussen 50 en 100 hz)
klopt helemaal
JBL PRX Power!

Former member 78

Voor muziek vind ik persoonlijk 20hz echt meer dan voldoende.
Ben benieuwd wie die 4hz verschil zal ''horen''

Zal wel meerdere subs maken, minimaal 2.

morca

#78
Quote from: JWim on June 30, 2013, 22:24:31
Beste Forumleden,

ik ben nieuw hier, en ben sinds kort geboeid geraakt door het zelfbouw virus.

mede omdat ik een niewbie ben zou ik graag wat info van jullie willen vergaren.

ik zou graag een sub willen bouwen voor het afspelen van orgelmuziek, met name historische orgels, deze hebben vaak 16voets en soms 32 voets pijpen die erg laag gaan tot wel 16 Hz.

ik heb al zuilspeakers vifa premium 33 die doorlopen tot 30Hz,  maar die geven dus die lagen tonen niet weer.



wat voor soort type sub zouden jullie mij adviseren, een gesloten, gepoorte,TL, bandpass??
ik heb geen flauw idee wat e grote verschillen tussen deze zijn.

als de sub maar laag en strak blijft, met niet al teveel vetraging.

misschien vraag ik wel veel teveel, of het onmogelijke, maar dit komt dan voort uit mijn onkunde

met vriendelijke groet

Wim J
Ik vraag me wel af waar de TS gebleven is?



Idd Duck en JJ jullie hebben beide wel een punt.
Maar daarom opper ik ook een subontwerp die bij 16 hz pas afvalt.

Duck Twacy

Wellicht lekker op vakantie