16 Hz sub bouwen

Started by JWim, June 30, 2013, 22:24:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Dat zijn ook mooie dingen ja. Die mag ook wel in een short-list als je een 16Hz sub wil bouwen.

Walter_PPK

Vergeet niet dat je redelijk wat verzend- en douanekosten moet neertellen :-\
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

Dayton is toch ook te koop bij Intertechnik in NL, of desnoods in D.
CSS kan je zeker en vast ook in NL kopen.


Walter_PPK

Tja zo kan ik het ook  :-X Die RSS390 kost bij Intertechnick 246 en bij partsexpress 131.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

Als jij dat ook kan, dan moet je'm laten overkomen voor $131. ;)

AbZ

Quote from: rho on July 22, 2013, 11:30:12
Als jij dat ook kan, dan moet je'm laten overkomen voor $131. ;)
Wellicht goedkoper dan die 246 euri.

rho

Da's wat ik bedoel. Net zoals het er staat. Als je het zelf goedkoper kan, dan is er weinig reden (buiten de levertijd) om het niet te doen. Gewoon laten overkomen dan.
Maar ik betwijfel of het echt goedkoper gaat zijn als je slechts 1 woofer laat shippen. Als je er een aantal laat verschepen durven die kosten per stuk wel eens aanzienlijk te dalen. Maar de kans dat de douane je pakje gaat controleren wordt dan wel een stuk groter.

Siddartha

Quote from: AbZ on July  4, 2013, 00:52:53
Historische orgels kunnen trouwens een lagere stemming hebben dan de hedendaagse A=440.  Kan een halve toon schelen.  Uitgaande van 16.35 Hz kom je dan op 15.43 Hz.  Heb geen idee hoeveel van die oude orgels werkelijk tot die C gaan.

Op subcontra frequenties zul je sowieso DSP nodig hebben tenzij je een geweldige luisterruimte hebt.

Heel veel zijn tegenwoordig evenredig zwevend gestemd. In de tijd van de barok was dat anders (stemmingen volgens Werckmeister). Vaak is een orgel gestemd voor een bepaalde muzieksoort. Daarnaast is er ook muziek (zoas Wohltemperierte Klavier van Bach) geschreven voor een bepaalde stemming. Kan dus inderdaad per orgel verschillen.

Vraag me wel af hoeveel 'echte' 32 voets orgels nog bestaan. De meeste zijn toch wel 16 gedekt. Je moet er natuurlijk ook de plek voor hebben om zo'n lange pijp kwijt te komen... Dat zijn overigens tonen die je niet meer hoort maar alleen nog voelt en vraag me af of je dat effect ook hebt uit een subwoofer.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

AbZ

#59
Ja die 15.43 is ook maar een raming met fake precisie  ;)
Wohltemperiert was in Bachs tijd natuurlijk nog nieuwlichterij.

16 "gedekt" is met de pijp aan 1 kant gesloten?


Siddartha

Quote from: AbZ on July 22, 2013, 15:51:39
Ja die 15.43 is ook maar een raming met fake precisie  ;)
Wohltemperiert was in Bachs tijd natuurlijk nog nieuwlichterij.

16 "gedekt" is met de pijp aan 1 kant gesloten?

inderdaad en wordt er dus 32 voets gesimuleerd. Zo heb je ook een 8" gedekt
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

AbZ

ZaL in iedere lengte een oktaafje schelen gok ik  ;D

Niets meer van de topic starter gehoord...  ???  Zou hij naar het zba forum gevlucht zijn?



kww

of je neemt een magnat agressor (staan 2 te koop op marktplaats)
dit vind ik zelf ook wel een aanrader:
15 inch nieuw voor 130 euro
fs van 18.5 hz en leuke kistvoorstellen met grafieken in de links.
zelf heb ik nog 2 x een adire shiva en 2 x een exodus shiva liggen voor testen waar ik nog niet aan toe gekomen ben.
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/64-exodus-audio-tempest-x

Bastergun

Quote from: kww on July 23, 2013, 11:00:37
of je neemt een magnat agressor (staan 2 te koop op marktplaats)
dit vind ik zelf ook wel een aanrader:
15 inch nieuw voor 130 euro
fs van 18.5 hz en leuke kistvoorstellen met grafieken in de links.
zelf heb ik nog 2 x een adire shiva en 2 x een exodus shiva liggen voor testen waar ik nog niet aan toe gekomen ben.
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/64-exodus-audio-tempest-x

Die zijn toch niet meer te koop?

kww

die agressor niet nee, maar komen weleens gebruikt voorbij
het merk adire is failliet en exodus heeft het patent (xbl2) overgenomen en maakt nu dus de exodus shiva.
voor zo ver ik weet zijn de subs nog gewoon te bestellen, maar zeker weten doe ik het niet.

morca

exodus shiva zijn op ,op een paar op de schap na die de dealer bewaard voor eventuele garantie gevallen.

Exodus is wel met nieuwe drivers bezig  :pompom:


Duck Twacy


morca

intressant,maar 1 ding valt me meteen op bij de eerste link.
Op ze amerikaans 18 inch anders haal je de 16 hz niet,
dat lijkt me overdreven aangezien ik hier met een kleine 12 inch JL al vlak tot 16 draai,met de gesloten en met de bandpass ook

Raphie

Quote from: morca on July 26, 2013, 13:45:48
intressant,maar 1 ding valt me meteen op bij de eerste link.
Op ze amerikaans 18 inch anders haal je de 16 hz niet,
dat lijkt me overdreven aangezien ik hier met een kleine 12 inch JL al vlak tot 16 draai,met de gesloten en met de bandpass ook
zoals ik al zei, buiten meten, roomnodes gelden niet  :D
JBL PRX Power!

rho

Het volume van een Amerikaanse huiskamer is ook aanzienlijk veel groter dan de gemiddelde Nederlandse/Belgische huiskamer. Dan heb je al een pak meer Sd nodig om nog wat geluidsdruk over te houden bij 16Hz.

morca


Maareuh moeten we doen wat jij zegt dan??? Raphie.
Jij vertelt ons wat wel en niet geld,op papier heb je gelijk.
Maar het is wel belangrijk dat ie daarna wel 16 hz binnen haalt.
Het meeste binnen het gebied dat je buiten ook meet is dan wel weer wenselijk,daar heb je gelijk in.

Bandpass dan?

Rho je hebt gelijk,ik heb wel een klein HT kamertje idd


TS is zelf beetje stil........

rho

Quote from: Raphie on July 26, 2013, 13:50:44
zoals ik al zei, buiten meten, roomnodes gelden niet  :D
Ik snap je punt wel, maar als ze er toch zijn kan je er ook maar gebruik van maken. Of je bouwt een sub die veel te groot is naar je smaak/budget (of beiden) of je " speelt vals"  en gebruikt de boost die de ruimte aan je weergave geeft.

Raphie

Quote from: rho on July 26, 2013, 14:03:58
Ik snap je punt wel, maar als ze er toch zijn kan je er ook maar gebruik van maken. Of je bouwt een sub die veel te groot is naar je smaak/budget (of beiden) of je " speelt vals"  en gebruikt de boost die de ruimte aan je weergave geeft.
eens het is het resultaat dat telt: sub + ruimte
JBL PRX Power!