16 Hz sub bouwen

Started by JWim, June 30, 2013, 22:24:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JWim

phoeiiiiiii

wat een technische berichten :-X

word er niet duidelijker op voor me :huh2:

om het voor mij wat duidelijker te krijgen, is er iemand die bv naar aanleiding van de webshop van speaker en co  een woofer kan aangeven die ik eventueel nodig zou hebben in mijn project?

alvast weer heel hartelijk dank

gr

Wim

morca

#26
Ik zal het duidelijk maken,voor jouw toepassing neem je beter een gepoorte sub die speelt jouw wensen beter af.
Het artikel moet ik opzoeken,maar heb hier gesloten en gepoort staan dus weet wat je bedoeld  ;)

Die gepoorte doet heel mooi die lage regionen van het orgel,een gesloten niet of minder,dus die valt af imo.

Kost het veel geld om aan 16 hz te komen? ?,mijn eerste DIY koste 700 euro,en deed na dsp exact vlak tot 16 hz,dus zo moeilijk is dat niet ,of zoveel centen hoeft dat niet te kosten.

Goeie gepoorte kist om een JL driver heen,mooie DS4 erbij of andere hypex met dsp erin gebouwd.
Mijne meet 15 a 16 tot 70 hz.
Misschien past een gewone gepoorte sub beter bij je ipv een bandpass

Wat is je buget ong?

EDIT linkje gevonden lees dit maar eens: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114263.0

morca

Quote from: JWim on July  1, 2013, 15:58:13


om het voor mij wat duidelijker te krijgen, is er iemand die bv naar aanleiding van de webshop van speaker en co  een woofer kan aangeven die ik eventueel nodig zou hebben in mijn project?

Neem een JL audio driver,die zijn erg goed in gepoorte kisten,plus spelen erg strak door het ontwerp vd woofer.

JWim

Quote from: morca on July  1, 2013, 17:34:29
Ik zal het duidelijk maken,voor jouw toepassing neem je beter een gepoorte sub die speelt jouw wensen beter af.
Het artikel moet ik opzoeken,maar heb hier gesloten en gepoort staan dus weet wat je bedoeld  ;)

Die gepoorte doet heel mooi die lage regionen van het orgel,een gesloten niet of minder,dus die valt af imo.

Kost het veel geld om aan 16 hz te komen? ?,mijn eerste DIY koste 700 euro,en deed na dsp exact vlak tot 16 hz,dus zo moeilijk is dat niet ,of zoveel centen hoeft dat niet te kosten.

Goeie gepoorte kist om een JL driver heen,mooie DS4 erbij of andere hypex met dsp erin gebouwd.
Mijne meet 15 a 16 tot 70 hz.
Misschien past een gewone gepoorte sub beter bij je ipv een bandpass

Wat is je buget ong?

EDIT linkje gevonden lees dit maar eens: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114263.0

Mijn budget had ik ergens rond de 550/600 euro in gedachten maar persoonlijk vind ik de 16Hz belangrijker, dus als het 700 euro word dan is dat zo

gr


Wim

morca

#29
Een 2e belangrijk iets wat je moet leren,of laten doen is de sub door middel van dsp in te meten .
Dan klinken de lage regionen meer in evenwicht.
Of heeft je amp een goeie ADSY of andere roomcorrectie aan boord om dit automatisch in te regelen?

JWim

ik zelf dacht aan een Hypex 2.0 of 4.0  voor de sub, maar weet niet of deze geschikt zijn voor de eerder genoemde driver

gr


wim


jvanhambelgium

#32
Quote from: JWim on June 30, 2013, 22:24:31
ik zou graag een sub willen bouwen voor het afspelen van orgelmuziek, met name historische orgels, deze hebben vaak 16voets en soms 32 voets pijpen die erg laag gaan tot wel 16 Hz.

Dat zijn inderdaad al behoorlijk lage tonen om deftig weer te geven.
Voor dat budget zal zelfbouw een must zijn.

Ik heb hier ook wel enkele CD's waaronder "BOARDWALK PIPES / BACH ON THE BIGGESTt" (op de Atlantic City Hall orgels) (via OHS ; Organ Historical Society) en m'n SVS PB13 (nu ook niet de kleinste subwoofer) steekt hier graag een tandje voor bij ;-)

Ik vind dit ook fascinerende instrumenten!

Voor de liefhebbers van Gigi D'Agostino, hier dit stuk 'L'Amour Toujours" op het kerkorgel van Tiel (NL) door de lokale wizzkid ;-)




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Wat is het budget btw? En zijn er afmeting beperkingen? De meest kost-efficiƫnte oplossing zal idd een bassreflex of bandpass systeem zijn. Wil je het helemaal goed doen, meet je het geheel achteraf ook nog een keer en corrigeer je de respons met een DSP toestel.

AbZ

Ik stem voor een mooie hoorn voor een golflengte van 21.5 meter  O0

AbZ

#35
Quote from: JWim on June 30, 2013, 22:24:31ik zou graag een sub willen bouwen voor het afspelen van orgelmuziek, met name historische orgels, deze hebben vaak 16voets en soms 32 voets pijpen die erg laag gaan tot wel 16 Hz.
Historische orgels kunnen trouwens een lagere stemming hebben dan de hedendaagse A=440.  Kan een halve toon schelen.  Uitgaande van 16.35 Hz kom je dan op 15.43 Hz.  Heb geen idee hoeveel van die oude orgels werkelijk tot die C gaan.

Op subcontra frequenties zul je sowieso DSP nodig hebben tenzij je een geweldige luisterruimte hebt.

Former member 78

Quote from: Raphie on July  1, 2013, 11:30:34
de meeste woofers komen niet lager dan 25Hz IRL room nodes niet meegerekend

zet maar eens een sub in de tuin, mic ervoor, stuk meer teleurstellend dan in een VINEX huiskamer :D

Is toch onzin!
Gaat er alleen om wat zo'n luchtverplaatser in de luisterruimte doet.

Al geeft die een khz weer in de tuin.

AbZ

Quote from: JWim on June 30, 2013, 23:21:53
maar wat bepaald nu eigenlijk de diepte (Hz)  is dit hoe groter het volume hoe dieper, de uitslag van de woofer?  of een combi van beide?
De eigenschappen van de driver (luidspreker) zelf spelen de hoofdrol
en die worden uitgedrukt in Thiele/Small parameters:  en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
Let op de Fs = resonantiefrequentie.  De kast kan die Fs normaal alleen verhogen.
(Hoop dat ik het zo goed zeg.  Anders word ik wel gecorrigeerd.)

Hier is een online subwoofer calculator:  www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php
(om een indruk te krijgen) maar er zijn veel betere programma's te downloaden
en er zijn een aantal mensen die het prima voor je kunnen narekenen.

AbZ

#38
Quote from: JWim on July  1, 2013, 06:30:53zou dit iets zijn?
http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=1_8&products_id=1291
Dat is een passieve woofer en maakt dus zelf weinig geluid.
Die worden in plaats van een baspoort gebruikt.  De lage Fs is ook niet representatief. 
Voor de actieve versie moet je rekenen op ongeveer de dubbele Fs.


Timvg

Quote from: ArjanR1 on July  4, 2013, 00:58:54
Is toch onzin!
Gaat er alleen om wat zo'n luchtverplaatser in de luisterruimte doet.

Al geeft die een khz weer in de tuin.


Is wel noodzakelijk om testresultaten te kunnen vergelijken. Je wilt namelijk weten wat de sub doet, en wat een ander z'n kamer doet. Voor iemand die weet hoe z'n eigen kamer akoestisch gezien omgaat met die lage frequencies is dit heel handige info.

JWim

ehhhhh

ik durf het eigenlijk niet te vragen, maar er word hier diversen malen de term DSP gebruikt, wat is dat???

is dat de plaat versterker van de sub??

sorry voor mijn onwetenheid

JWim

ik zelf ben van beroep Timmerman, de behuizing maken op zich is geen probleem.

na wat lees werk te hebben verricht op dit forum, is het dus van groot belang dat de behuizing voldoende star is en blijft.

als ik nu 2x19mm Mdf verlijmd op elkaar en ik maak dus de wanden van  38mm Mdf, is dit sterk genoeg voor het 16Hz geweld?

gr

Wim

abbcdcg

Quote from: JWim on July  4, 2013, 21:08:22
ik zelf ben van beroep Timmerman, de behuizing maken op zich is geen probleem.

na wat lees werk te hebben verricht op dit forum, is het dus van groot belang dat de behuizing voldoende star is en blijft.

als ik nu 2x19mm Mdf verlijmd op elkaar en ik maak dus de wanden van  38mm Mdf, is dit sterk genoeg voor het 16Hz geweld?


Belgische MDF?

JWim

#43
nee hoor gewoon Duitse Mdf

hollandse en belgische Mdf is 18mm
duitse Mdf is 19mm

Ejorne

#44
Ik heb ooit eens gelezen dat het verlijmen van twee wanden met verschillende dikte de voorkeur heeft t.o.v. twee platen met dezelfde dikte.

DSP is een soort van equalizer maar dan beter. Je kunt de eigenschappen van het geluid (hoe zich de speaker gedraagt in de ruimte) meten met meetsoftware en een microfoon. Je kunt dan met DSP een correctie maken op die meting en daarmee de kwaliteit van het geluid verbeteren en/of naar smaak aanpassen. 

AbZ

Quote from: JWim on July  4, 2013, 21:08:22na wat lees werk te hebben verricht op dit forum, is het dus van groot belang dat de behuizing voldoende star is en blijft.

als ik nu 2x19mm Mdf verlijmd op elkaar en ik maak dus de wanden van  38mm Mdf, is dit sterk genoeg voor het 16Hz geweld
Starheid zal meer afhangen van de dwarsverbindingen (bracing) dan van de wanden.
Dikke wanden maken de sub vooral zwaarder.  Daar wordt hij niet beter van.

morca

Quote from: AbZ on July  5, 2013, 10:10:13
Starheid zal meer afhangen van de dwarsverbindingen (bracing) dan van de wanden.
Dikke wanden maken de sub vooral zwaarder.  Daar wordt hij niet beter van.
IMO is 22 mm dik zat,en dan met 18 bracen.
Je leest het wel vaker dat men dit doet idd,

Timvg

Zelfs 18mm met bracing is in mijn mening voldoende voor subs, indien je de bracing verstandig gebruikt..bij mij is het toch gelukt op die manier  :turn:
Tenzij je de sub opzettelijk zwaar wilt maken natuurlijk, dan ga je best voor dikkere panelen.

rho

Dit soort kit valt in NL ook wel te scoren.
Mijn ervaring met CSS is erg positief wat de subwoofers betreft.

AbZ

Dan denk ik dat je beter uit bent met een Dayton Audio RSS390HF.
Een stuk goedkoper en veel lager dan Fs = 18Hz gaat het niet worden.