16 Hz sub bouwen

Started by JWim, June 30, 2013, 22:24:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JWim

Beste Forumleden,

ik ben nieuw hier, en ben sinds kort geboeid geraakt door het zelfbouw virus.

mede omdat ik een niewbie ben zou ik graag wat info van jullie willen vergaren.

ik zou graag een sub willen bouwen voor het afspelen van orgelmuziek, met name historische orgels, deze hebben vaak 16voets en soms 32 voets pijpen die erg laag gaan tot wel 16 Hz.

ik heb al zuilspeakers vifa premium 33 die doorlopen tot 30Hz,  maar die geven dus die lagen tonen niet weer.


wat voor soort type sub zouden jullie mij adviseren, een gesloten, gepoorte,TL, bandpass??
ik heb geen flauw idee wat e grote verschillen tussen deze zijn.

als de sub maar laag en strak blijft, met niet al teveel vetraging.

misschien vraag ik wel veel teveel, of het onmogelijke, maar dit komt dan voort uit mijn onkunde

met vriendelijke groet

Wim J


JWim

oke

en een bandpass heeft 2 woofers toch?  staan die in fase of tegen fase? ten opzichte van elkaar

gr



Wim


JWim

ik heb eventueel 2 woofers liggen uit een oude kenwood 301 sub , misschien kan ik daar nog wat mee?  of is dit echte troep :o

JWim

maar wat bepaald nu eigenlijk de diepte (Hz)  is dit hoe groter het volume hoe dieper, de uitslag van de woofer?  of een combi van beide?


gr


Wim

morca

Toevallig heeft me neef 1 van deze  ;D
Denk dat je voor zulke lage regionen een serieus goeie sub nodig zal hebben.
Eigenlijk moet je niet teveel onder de FS van je woofer spelen,en ik doe dat wel met 8-10 hz.
Speelt nog goed.

Hoe diep hij kan spelen hangt vd driver af,en de FS waarde,voor jouw doel zou mijn driver nog kunnen ,maar een FS van 20 hz is dan beter.
Grotere kist,langere poort of poorten zorgen voor een lage tuning.
Voor zoiets heb je wel een woofer nodig die wat uitslag kan hebben.
Hoe hard wil je er mee spelen?

JWim

#7
hij hoeft niet hard te spelen, als hij mee ademt met de muziek is het eigenlijk al goed.


zou dit iets zijn?
http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=1_8&products_id=1291
gr

Wim

yorkie13

Nee, want dat is een passieve radiator, dus zonder magneet

Daar moet de 26w wooter nog bij dan.

Raphie

#9
15hz gaat je niet zo maar lukken, zijn zéér weinig woofers in de wereld die dat met meetbare spl halen.
de meeste vallen IRL toch wel zo rond de 25hz af
JBL PRX Power!

Kingpin

Quote from: Raphie on July  1, 2013, 08:08:40
15hz gaat je niet zo maar lukken, zijn zéér weinig woofers in de wereld die dat met meetbare spl halen.
de meeste vallen IRL toch wel zo rond de 25hz af
idd, 15Hz -3dB gaat aardig in de papieren lopen. Ik gebruik 2x9" Peerless woofers, doet inroom 16Hz -3dB (92dB/10Hz, 104dB vanaf 30Hz).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Ga eerst eens luisteren naar een sub of het wel brengt wat je er van verwacht. Een Velodyne DD+ series 15 of 18 subwoofers zouden dit nog aankunnen en zijn zeer strak vanwege hun servo woofers (meten de uitslag en corrigeren deze). De standaard subs flabberen teveel (vind ik).
Grootste probleem waar je zowiezo mee zit is of je luisterkamer groot genoeg is voor deze lage frequenties en/of krijg je staande golven?

Ejorne

Quote from: Kjelt on July  1, 2013, 11:16:15
Een Velodyne DD+ series 15 of 18 subwoofers zouden dit nog aankunnen en zijn zeer strak vanwege hun servo woofers (meten de uitslag en corrigeren deze). De standaard subs flabberen teveel (vind ik).

Is dat zo? Naar mijn weten, volgens zeggen en volgens wat metingen die ik voorbij heb zien komen, worden de Velodyne subwoofers (fors) geknepen beneden de 20Hz.

Raphie

de meeste woofers komen niet lager dan 25Hz IRL room nodes niet meegerekend

zet maar eens een sub in de tuin, mic ervoor, stuk meer teleurstellend dan in een VINEX huiskamer :D
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on July  1, 2013, 11:30:34
de meeste woofers komen niet lager dan 25Hz IRL room nodes niet meegerekend

zet maar eens een sub in de tuin, mic ervoor, stuk meer teleurstellend dan in een VINEX huiskamer :D

De meeste subwoofers worden doorgaans niet in het open veld gebruikt. En ja, roomgain daar moet de gemiddelde subwoofer het wel van hebben om het allerlaagste laag wat aan te zetten. Vandaar dat plaatsing van de sub en het karakter van de kamer ook zo'n grote invloed heeft...

Kingpin

M'n Velo valt volgens de meting van Keyser al af bij 30Hz (in room) daar waar mijn 2x9"Peerless veel verder doorloopt.

Velo


AP
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

beiden buiten gemeten? want roomgain telt natuurlijk niet  :D
JBL PRX Power!

Kingpin

Quote from: Raphie on July  1, 2013, 13:19:02
beiden buiten gemeten? want roomgain telt natuurlijk niet  :D
Nee in-room. Volgens specs (als die al buiten zijn gemeten) gaat de AP idd dieper dan de Velo (waarvan de laatste meer spl heeft vanaf 30Hz).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

#18
Quote from: Kingpin on July  1, 2013, 13:22:21
Nee in-room. Volgens specs (als die al buiten zijn gemeten) gaat de AP idd dieper dan de Velo (waarvan de laatste meer spl heeft vanaf 30Hz).
ja..... in room kan je een 5,25" monitor nog als subwoofer verkopen
de moderne nederlandse huiskamer versterken bepaalde frequencies makkelijk zo'n 60dB   :D

een sub moet je dus niet IN ROOM meten, room gain is "bonus", maar ook ongecontroleerde BLUBBER
JBL PRX Power!

Kjelt

Oke dus de Velodynes vallen af. Blijft dat het servo principe wel veel strakker en beter klinkt dan zonder.

Trouwens als TS alleen 16Hz wil weergeven zou het wel eens veel goedkoper zijn om een dedicated sub voor die frequentie te bouwen.
Ik hoorde laatst dat ze bij concerten aluminium platen met luchtdrukcilinders heen en weer bewegen, compressor in de garage en gaan  :headbanging: .

Walter_PPK

Met een groot gesloten systeem of een EBS bassreflex kast zou de het kunnen. Voor een beetje spl op 15hz heb je wel minimaal een 18" lange slag speaker nodig. Liever twee.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Ejorne

Quote from: Kjelt on July  1, 2013, 13:49:21
Blijft dat het servo principe wel veel strakker en beter klinkt dan zonder.

Volgens mij was dat ook al ontkracht. Vanaf dat moment werd er hier op het forum nog al eens gesproken over de over-rated servo-motor principe. En er zijn natuurlijk wel een paar voorbeelden van subwoofers die geen servo-motor gebruiken maar de Velo's op zowel SQ, SPL als diepgang het nakijken geven. 

Kjelt

Quote from: Ejorne on July  1, 2013, 15:13:44
Volgens mij was dat ook al ontkracht. Vanaf dat moment werd er hier op het forum nog al eens gesproken over de over-rated servo-motor principe. En er zijn natuurlijk wel een paar voorbeelden van subwoofers die geen servo-motor gebruiken maar de Velo's op zowel SQ, SPL als diepgang het nakijken geven.
Hoe voorkomen die dan oscillatie zonder meet en regeltechniek voor tegensturing?

Ejorne

Quote from: Kjelt on July  1, 2013, 15:28:03
Hoe voorkomen die dan oscillatie zonder meet en regeltechniek voor tegensturing?

Geen idee, ik heb ze niet ontworpen. Maar ervaringen en metingen zeggen mij genoeg. Natuurlijk zeg ik niet dat een Velodyne zo'n slechte woofer is. Maar ik ben wel van mening dat er in die prijsklasse wat beters te krijgen is...

Kjelt

Quote from: Ejorne on July  1, 2013, 15:32:02
Maar ervaringen en metingen zeggen mij genoeg.
Dat hangt van de persoon die de meting heeft verricht af. Als je het hele systeem doormeet zou je een testpatroon kunnen genereren waarbij een subwoofer zonder terugkoppeling (net als iedere luidspreker) zichzelf volledig uit elkaar trilt. Dit zal in de praktijk niet gauw gebeuren maar er zal best muziek bestaan waarbij het voor geen meter klinkt.