Bouw van een JL 12W6v2 met een Crown XTI 1000

Started by MerijnP, July 20, 2013, 18:25:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MerijnP

Beste forumleden,

De afgelopen jaren is de hobby er door het studeren een beetje bij ingeschoten. Toch heb ik in januari een JL 12W6V2 en Crown XTI 1000 van een forumlid overgenomen. Dit heeft tot nu toe in een simpel car-audio kastje gespeeld. Uiteraard verdiend zo'n mooie driver een betere kast.

Nu de zomer er aan komt en er even wat meer tijd voor hobby's is ben ik van plan om een mooie kast voor deze sub te gaan bouwen.

Qua vormgeving ben ik van plan om een vierkante kubus te maken. Soortgelijk aan wat Mijkie laatst gemaakt heeft. Deze kast vond ik er erg strak uitzien. Ik ben nog enigzins een beginner voor wat het berekenen betreft. Heb de parameters alwel in WinISD ingevoerd maar kom nog niet helemaal aan het ideale volume.

Ik hoop dat er wat forumleden zijn die hier iets meer gevoel voor hebben en mij kunnen aangeven of mijn gegevens kloppen.


Uitgangspunten:
- Kast wordt gesloten
- Versterker wordt een Crown XTI 1000
- Kast wordt opgebouwd uit 2x18mm mdf.


Merijn



morca

#1
Eigenlijk kan je bij JL meteen al stoppen met rekenen.
De woofer is ontworpen voor de 35.4 liter die op de site van JL staan.
In die behuizing zal hij optimaal presteren,de Xmax zal netjes op de limit liggen,erg belangrijk bij JL door het ontwerp vd woofer.

Als je dit narekent zal je ook op ong 36 liter uitkomen,zeker weten.

mijkie

35,4 liter, wordt een klein kastje.....je kunt onderhand naar 3 lagen MDF, wordt je kastje wat groter !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

MerijnP

Dank voor de reacties, vanavond het kastje even opnieuw tekenen. Wordt inderdaad een mooi compact kastje. Heeft 3 lagen nog voordeel? Ik neem aan dat 2 lagen voor zo'n klein kastje ook stevig genoeg is. Voordeel is waarschijnlijk wat extra massa. Heeft loodbitumen nog zin? Zie dat eigenlijk in andere sub topics niet terugkomen.

Heb wel gelezen dat je met demping het volume met 10% kan verkleinen maar dat levert in dit geval weinig op.

mijkie

2 lagen is meer dan voldoende, ik had het over 3 lagen, dan lijkt ie alleen wat groter !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

MerijnP

Ik zal straks eens stoeien in sketch up om te kijken hoe het een en ander eruit ziet.

morca

loodbitumen kan je eventueel toepassen als je dat wilt.
Vulling zoals baf raad ik je in dit geval af.

Maar 2 of 3 lagen dik met bracing ,is verzwaring 'zwaar' overdone imo  :)

knubbe

#7
Quote from: MerijnP on July 21, 2013, 11:46:59

Heb wel gelezen dat je met demping het volume met 10% kan verkleinen maar dat levert in dit geval weinig op.

Vergroten bedoel je denk ik. Verkleinen is niet zo moeilijk en kan ook met een baksteen :)

Succes met de bouw trouwens! Heb deze driver zelf ook gehad.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

kww

waarom perse vasthouden aan het jl ontwerp?
ik heb meerdere kistjes gemaakt met verschillende jl subs en meestal kom ik op grotere kistjes uit als wat jl voorschrijft.
het ontwerp van jl is meer uit commercieel oogpunt, grotere kisten verkoopt moeilijker en laten geen bult in de pretfrequenties zien.
gebruik gewoon de q factor die je zelf denkt nodig te hebben en hoeveel liter je kwijt kan.
met een q van 0.5 zal de kist nog een stuk groter worden, maar de belastbaarheid een stuk minder natuurlijk.

mbt de kist 22 mm mdf met bracings is ruim voldoende.
ik heb ook weleens kistjes gemaakt van 38 mm mdf maar kon geen verschil horen met een standaard kistje.

morca

met een Q van ,5 zal hij imo en oren zo slap als pudding spelen,maar misschien is dat wel smaak.
Ik houd de ontwerpen bij eerdere testen ook niet aan,maar wat hun opgeven klopt wel ong.

Met een Q ,5 zal je Xmax ook veel te hoog liggen,of je zet er een veel te lichte amp op,waardoor die stijve ophanging weer niet echt lekker snel speelt..........

Daarom houd ik aan JL ze ontwerp,omdat het hoorbaar beter is imo en meerdere oren die hier geluisterd hebben.
Maar dat kan wederom smaak zijn,al ik het niet zou doen.

Een makker heeft ook een JL,veel te grote kist gebouwd ,6 ong..
Wel een goeie amp erop met genoeg vermogen,toch speelt hij niet lekker direct .

kww

dat kan, was ook meer om aan te geven dat het smaak gebonden kan zijn.
zelfs 0.7 geeft al een grotere kist dan wat jl aangeeft voor autogebruik.
een 10 a 15 liter komt er altijd wel bij, in mijn geval.

morca

Oh met die 10 of 15 liter zou ik hem ook nog bouwen.
Xmax net toch nog even bekeken,blijft met nominaal rms vermogen mooi op de lijn van de Xmax .

MerijnP

De sub zal hoofdzakelijk voor muziek gebruikt worden als aanvulling op een paar Scan-peak Vertigo's.
Voor mij is het dus belangrijk dát de sub behoorlijk snel is. Heel veel druk is wat minder van belang. Vandaar ook dat ik voor een gesloten ontwerp gekozen heb.

Hoe gaat het zich het verschil uiten tussen 35 en 45 liter inhoud?



MerijnP

Het is er door de drukte even bij ingeschoten maar ga na het weekeind weer even stoeien in sketch up! Bedankt voor de hulp!