Ophangen spanscherm

Started by mikekiwi, June 30, 2013, 09:33:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik heb een spanscherm van 180x100 cm en zit te twijfelen over hoe op te hangen. Haakjes in de muur en oogjes in het frame van het scherm lijkt mij de meest voor de hand liggende optie, maar zijn er ook manieren waarbij je nog wat flexibiliteit hebt?

Zodat je bijv. het scherm nog een beetje kunt verplaatsen als de beamer het beeld niet exact lekker op het scherm projecteert (en je een beamer hebt zonder lensshift). Voor horizontaal denk ik aan een systeem met houten L-profieltjes op de muur en op het scherm, zodat je het scherm op het balkje kunt hangen en dan horizontaal kan verschuiven. Nadeel is wel dat je met per ongeluk stoten het scherm er af kunt floepselen...

Wat zijn jullie handigheidjes?

KayaRahnee

#1
Hoe zwaar is zo'n ding ........... rail gebruiken i.c.m. kettingen of staaldraadje.
Ik heb deze voor ophangen van akoestisch panelen:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00079362/
Deze kan zowel tegen muur als plafond worden bevestigd.
Zo'n rail niet stevig/zwaar genoeg ........ bij Gamma zag ik andere/zwaardere/duurdere modellen.
Rails voor schuifdeuren allerlei kunnen natuurlijk ook.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

mikekiwi

Dat is zeker een optie; maar ik zoek eigenlijk iets dat achter het scherm blijft. Als het scherm eenmaal hangt dan zou hij goed moeten hangen en hoef ik geen ophangsysteem te zien. Heb alleen geen ervaring met een beamer ophangen, ook niet met het scherm en ben ook niet heel handig  :nowink: . En met een aankomende beamer zonder lensshift (waarschijnlijk) zoek ik iets om makkelijk de plaatsing van het scherm wat kan finetunen.

Maar het kan ook zijn dat ik het allemaal moeilijker maak dan het is... :alien:

squeek

Wat is het merk van scherm?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

mikekiwi

Quote from: squeek on June 30, 2013, 19:51:08
Wat is het merk van scherm?
Eigen fabricage van medeforummer waarvan ik het scherm heb overgenomen ('Harolds' houten frame met doek eromheen gespannen)

HTip

Wat je zou kunnen gebruiken is het zgn. stoelprofiel. Dit is een aluminiumstrip in de vorm van een h of stoel. De ene monteer je op het scherm en de ander omgekeerd (opening naar boven). Die passen dan in elkaar en kan je verschuiven. Zo heb ik mijn diffusiepanelen van 10 kg opgehangen. Zal even zoeken naar foto's.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

donaldk

Balkje splitsen werkt dan ook. Lang balkje over de lengte diagonaal zagen lijkt me niet de makkelijkste klus, dus je kunt ook korte stukjes nemen en dan twee, een aan de linker en een aan de rechterkant van het scherm. Je hebt misschien nog wel een klojsje liggen van het muurtje of je grote verbouwing.

mikekiwi

Quote from: HTip on June 30, 2013, 20:37:09
Wat je zou kunnen gebruiken is het zgn. stoelprofiel. Dit is een aluminiumstrip in de vorm van een h of stoel. De ene monteer je op het scherm en de ander omgekeerd (opening naar boven). Die passen dan in elkaar en kan je verschuiven. Zo heb ik mijn diffusiepanelen van 10 kg opgehangen. Zal even zoeken naar foto's.
Klinkt interessant, zie graag je foto's! Heb al even wat gegoogled uiteraard en hier kan ik denk ik wel wat mee. als ik de 'muurzijde' dan op een tweetal houten latjes bevestig, dan kan ik daar dan in de hoogte mee spelen zonder elke keer gipsplaatpluggen in de muur te moeten drijven...

Quote from: donaldk on June 30, 2013, 20:43:49
Balkje splitsen werkt dan ook. Lang balkje over de lengte diagonaal zagen lijkt me niet de makkelijkste klus, dus je kunt ook korte stukjes nemen en dan twee, een aan de linker en een aan de rechterkant van het scherm. Je hebt misschien nog wel een klojsje liggen van het muurtje of je grote verbouwing.
Daar kan je dan wel de hoogte mee regelen, maar de breedte weer niet. Of beter gezegd: als je de hoogte regelt, verschuift het paneel ook horizontaal en dat lijkt me lastig (+ hoe fixeer je het..)

donaldk

Net als de andere profielsystemen, kun je het scherm alleen nog naar links of rechts schuiven, profiel zit immers op de muur vast, dus hoogte staat vast. Staan wel wat voorbeelden op het forum, maar geen idee waar.

HTip

Foto gevonden...



Het profiel op de diffuser zit omgekeerd zodat deze in elkaar vallen. Bij deze oplossing kan je overigens alleen het scherm in horizontale richting bewegen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Dank @ Htip voor de gouden tip.. zie hier  voor hoe het hier nu hangt. Bedankt!

HTip

Graag gedaan! Mooi gedaan ook! :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive