HTPC Bouwen

Started by Upendi, June 28, 2013, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Upendi

Hoi allemaal,

Enkele maanden geleden heb ik besloten om een HTPC te gaan bouwen (I.P.V. mijn dune speler die ik momenteel heb). Nu heb ik hier echt 0 ervaring in en zou graag jullie hulp erbij willen. Ik zit overal in te lezen en alles te vergelijken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat wil ik:
- Hij moet stil zijn! Het liefst compleet geluidloos. Maar wel goed koelen, dat ik hem in een tv meubel kwijt kan.
- Een krachtige HTPC die probleemloos 1080P bestanden afspeelt.
- Er moet een cd, dvd of bluray in kunnen.
- Ik moet er een versterker op aankunnen sluiten.
- Een HTPC die snel opstart en die via XBMC veel films en series aan kan.
- Hij moet films eenvoudig en snel van de NAS kunnen streamen.
- Hij moet goed reageren op de (een) afstandbediening. Als ik 180 graden de andere kant op klik moet hij het signaal nog steeds perfect oppakken.
- Er hoeven niet perse HDD's in, wel een SSD (Zodat hij snel opstart)

Wat mag het kosten:
- Ik heb niet echt een budget, ik wil gewoon echt goed spul waar ik niet snel spijt van ga krijgen. Het liefste wel onder of rond de 1000 euro.

De kasten die ik mooi vind:
- OrigenAE S14V
- OrigenAE S10V (Is alleen met slimline drive..)
- Silverstone GD02B Grandia

Met alle hulp ben ik enorm blij!

Met vriendelijke groet,

Michel

skank1

een amd a6 will do
simpel moederbordje met hdmi op
4 gb aan ram
ssd van 64 gig voor windows
RF remote (bv melee f10)
blurayspeler erin en je bent klaar :)

zal nog geen 400 euro zijn
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RonG

Ik ge deze binnenkort bouwen, is wel zonder kast en voeding gezien ik deze al heb.

CPU - AMD A serie A8-5600K - 3.6 GHz
Koeler - Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
BR- Speler -LG CH10LS28 Super Multi Blue     
SSD - Samsung 840 series 120GB 
Mobo - Gigabyte GA-F2A75M-HD2
Geheugen - Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G
GPU - Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB

Deze config kan full 3D full HD. Kost iets van € 430,-


Charlemagne

Quote from: Upendi on June 28, 2013, 21:50:20
De kasten die ik mooi vind:
- OrigenAE S14V
- OrigenAE S10V (Is alleen met slimline drive..)
- Silverstone GD02B Grandia
Streacom maakt ook mooie kasten met heatpipe koeling. Ik weet niet of je die een tv-meubel mag opsluiten. De koelribben moeten hun warmte wel kwijt. Aan de andere kant zijn ze zo mooi dat ze wel in het zicht mogen staan, vind ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

skank1

Quote from: RonG on June 28, 2013, 23:18:54
Ik ge deze binnenkort bouwen, is wel zonder kast en voeding gezien ik deze al heb.

CPU - AMD A serie A8-5600K - 3.6 GHz
Koeler - Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
BR- Speler -LG CH10LS28 Super Multi Blue     
SSD - Samsung 840 series 120GB 
Mobo - Gigabyte GA-F2A75M-HD2
Geheugen - Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G
GPU - Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB

Deze config kan full 3D full HD. Kost iets van € 430,-

Een A6 presteert evengoed als die A8 voor een htpc
Verschil zal je niet eens merken, en hij kan ook 3d aan...
Waarom dan meer betalen
Aparte GPU is ook niet nodig, heeft hij onboard
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

Ik ga ook voor een A8 maar dan de 5500. Voor een HTPC heb je die video-kaart niet nodig, behalve als je wil gaan gamen natuurlijk.
Voor zover ik kon zien op de site van AMD leek me die A8 toch net wat beter geschikt om meerdere 3D formaten aan te kunnen (niet enkel SBS).

Ik denk dat een LG optisch station niet echt stil is. Ze komen uit de testen meestal toch wat luidruchtiger uit dan b.v. een ASUS. Vandaar dat ik ook van LG naar ASUS ben gegaan in mijn keuze.

(Ik heb nog niets aangekocht, maar het zal niet lang meer duren)

skank1

Nogmaals a6 voldoet, a8 is gewoon weggesmeten geld.. Zelfs voor 3d is het meer dan genoeg..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

Ik kan niet zo snel een vergelijking vinden tussen de HD8470D (A6-6400K, nieuwe generatie) en de HD7560D (A8-5500). Maar het zou wel eens kunnen dat die A6 het zelfs een beetje beter doet. Past in dezelfde socket, dus het mobo kan blijven.

Waar haal jij de info vandaan of een een bepaalde iGPU HD3D aankan?

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

#9
Ah, OK.
Mja, ik was oorspronkelijk op het verkeerde pad gezet door de (beperkte) info op de site van AMD zelf. Bleek dat het om 3D rendering (zoals bij games) ging ipv pre-rendered 3D (zoals op BD schijfjes). Vandaar de keuze voor een A8.
Het zou dus kunnen met een A6. De rest van de performance van een A6 ligt wel wat lager maar of je dat bij een htpc nodig hebt is maar zeer de vraag.

Persoonlijk ga ik toch voor de A8 om volgende redenen:
- Ik ken mezelf. Eens ik iets nieuws geprobeerd heb, zoals mijn eerste htpc, en het valt mee, wil ik ook snel weer net ietsje meer.
- Ik denk de htpc soms ook voor iets anders dan ht doeleinden te gebruiken. Dan zal een A8 waarschijnlijk iets vlotter werken
- Voor die €20 die een A8-5500 kost t.ov. een A6-6400k moet ik geen boterham minder eten. Het geeft gemoedsrust voor de toekomst.

Is die A8 echt nodig om nu lekker van een htpc te kunnen genieten: Waarschijnlijk niet.

[Edit:] Onder andere door dit soort info denk ik toch dat een A8 iets meer future proof is:
Quote from: Dougie Fresh op het xbmc forumA6-5400K is advertised not to support full 3D but in user testing it works. I've had really good luck with A8-5500 and A10-5700. At the micro-ATX form-factor it might be worth looking at Richland as well if you can snag a deal.
(nadruk door mij aangebracht)
[/edit]

Het is maar wat Upendi precies wil.
Maar een budget van €1000 moet zéér zeker volstaan.

RonG

Quote from: skank1 on June 29, 2013, 06:35:28
Aparte GPU is ook niet nodig, heeft hij onboard

Klopt, is idd niet nodig.

WilcoD

Quote from: RonG on June 29, 2013, 11:20:25
Klopt, is idd niet nodig.

Gamen gaat ook nog wel zonder GPU trouwens, heb het een poosje gedaan met mijn htpc.
Processor is een AMD A6-3670K.

Ik heb nu wel een GPU een Sapphire HD6570 en merk niet zo gek veel verschil als ik eerlijk moet zijn :clapping:

dennism

#12
zit daar niet bijna dezelfde GPU in dan? Volgens mij hebben alle A6 cpus ook een HD65xx of hoger, dus dan zou het best kunnen dat je niet veel erschil merkt ;). En het ligt natuurlijk ook heel erg aan de games je die speelt of het speelbaar is. Een Metro 2033 zal lastig zijn, terwijl wat oudere games met minder eye candy prima kunnen lopen.

Upendi

Bedankt allen voor de reacties. Hoewel ik duidelijk lees dat ik met weinig budget een goede HTPC kan bouwen, gooi ik toch iets meer geld er tegen aan. Wat ik nu voor ogen heb:

Kast:   OrigenAE S14V
Processor:    AMD A8-3870K Black Edition
Moederbord:    MSI FM2-A75IA-E53
Processorkoeling:    Scythe Shuriken Rev. B
Geheugen:    Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
SSD:   Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Voeding    be quiet! System Power 7 300W

Gaat dit bij elkaar goed werken?



dennism

Dat zou zeer goed moeten kunnen voor een HTPC, ik zie direct geen zwakke punten

WilcoD

Ik zou een wat grotere voeding nemen met het oog op de toekomst mocht je ooit wel een gpu willen gaan  gebruiken.

skank1

128 GB SSD
Waarom zo groot?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

WilcoD

#17
Quote from: dennism on June 29, 2013, 22:34:55
zit daar niet bijna dezelfde GPU in dan? Volgens mij hebben alle A6 cpus ook een HD65xx of hoger, dus dan zou het best kunnen dat je niet veel erschil merkt ;). En het ligt natuurlijk ook heel erg aan de games je die speelt of het speelbaar is. Een Metro 2033 zal lastig zijn, terwijl wat oudere games met minder eye candy prima kunnen lopen.

Klopt wat je zegt echter biedt deze combinatie om het te gebruiken als dual graphics systeem.

Maar hier heb ik ook nog niet geweldig veel voordeel van gemerkt :bigsmile:

skank1

Waarom zou je dual nodig hebben?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

WilcoD


skank1

Dat is niet de vraag van upendi :)
Ik vind het allemaal toch wel erg overbodig...
Stel je wil met je auto 120 rijden
Kun je een auto kopen die 140 kan
Maar je kan ook een auto voor veel meer geld kopen die 190 kan
Maar toch ga je er maar 120 mee rijden...


Nuja, geld wegsmijten is ook leuk :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

WilcoD

Quote from: skank1 on June 30, 2013, 09:21:37
Dat is niet de vraag van upendi :)
Ik vind het allemaal toch wel erg overbodig...
Stel je wil met je auto 120 rijden
Kun je een auto kopen die 140 kan
Maar je kan ook een auto voor veel meer geld kopen die 190 kan
Maar toch ga je er maar 120 mee rijden...


Nuja, geld wegsmijten is ook leuk :)

Ieder zijn eigen Skank  :pompom:

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Ik moet zeggen dat ik er ook altijd wel van houd om een system altijd iets zwaarder te maken dan minimaal vereist, of dat direct geld weggooien is, ik weet het niet. Je zal maar net zien dat je in de toekomst 100 euro meer moet uitgeven omdat je nu 20 euro bespaard...

Daarnaast is bijv de M4 128GB relatief gezien een stuk beter geprijst dan de 64GB versie. Voor 2 tientjes meer heb je een dubbele capaciteit wat altijd handig kan zijn mocht je es wat spelletjes op de TV willen spelen, of je HTPC wil gaan gebruiken als downloader.

rho

Een quadcore blijkt er wel wat nut te hebben. Die maakt daar wel degelijk gebruik van.

Je kan het zo bekijken:
Je gaat een trekhaak op je auto zetten om er een fietsdrager op te monteren. Dan heb je geen 2L turbodiesel nodig.
Maar misschien ga je over een jaartje verbouwen en wil je veel zelf doen. Dan zou het best kunnen dat die trekhaak en die zwaardere moter handig zijn om je aanhangwagen voort te trekken. En als die 2L TD dan niet eens zó veel duurder is dan een 1,2L benzine kan je jezelf daar wel alvast op voorzien.

Als je natuurlijk 100% zeker bent dat je over een tijdje niet meer wil, eens je de smaak te pakken hebt van je nieuwe PC met leuke HT mogelijkheden, dan kan je het gerust bij het minimum houden. Of je moet bereid zijn om weer een nieuwe pc aan te schaffen moest het wel het geval zijn.

Ik ga persoonlijk altijd voor de voorzichtige hoeveelheid headroom.

Het is ook niet dat hier onmiddellijk voor de top-end A10 gekozen wordt.

Ik vraag me wel af waarom er voor een AMD A8-3870K Black Edition gekozen wordt.
Voor een htpc is vooral de iGPU van belang. Processing power en overclockbaarheid zijn veel minder van belang. Die quadcore in de A8 is ruim voldoende om je browser en een office pakket draaiende te houden.
Het is de zwaardere iGPU in b.v. de 5500 die net handig kan zijn bij HT toepassingen of eventueel het spelen van games.
De 5500 heeft ook een lagere TDP. Komt wel van pas als je een stille pc wil bouwen.
De 5500 en 5600K zitten ook in een FM2 socket. Lijkt me handig als je dan toch een upgrade zou willen doen (moest je wel zwaar gaan gamen in de toekomst en naar een A10 willen gaan). Ook toekomstige nieuwe AMD modellen passen in een FM2 socket, dacht ik. (hoewel die uit de 3xxx reeks wel eens in een FM1 socket kunnen blijven zitten)