Nieuw project: Panavision 3D

Started by THX-UltraII, June 27, 2013, 08:58:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Sinds een jaar of 2 volg ik op de voet de ontwikkelingen en technieken op gebied van passief 3D. Het is voor mij nu tijd om de overstap te gaan maken van actief 3D naar passief 3D. Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat de problemen met het actieve 3D systeem worden opgelost dus vandaar de overstap naar passief 3D. Passief 3D is mogelijk met 1 enkele projector met een wiel dat voor de projector lens 'shuttert' maar daarmee ben je nog steeds niet van het probleem 'flicker' af (meeste bioscopen werken overigens met dit systeem). Wil je het echt goed doen moet je naar een dual-projector setup. Het allergrootste voordeel hiervan is dat je brein beide beelden op hetzelfde moment ontvangt. Hiermee reduceer je de flicker dus niet (zoals men dit probeert bij tripple flash techniek in actief 3D) maar is flicker gewoonweg compleet niet aan de orde! 3D content kijkt dus met een dual-stack passief 3D systeem exact hetzelfde weg als een 2D film. Dus volledige rust en geen ogen meer die moe worden etc. Het tweede grote en belangrijkste voordeel is de lichtopbrengt. Daar je niet meer werkt met shutter glasses hou je enorm veel lichtopbrengt over. Met het Panavision 3D systeem wat ik ga bouwen is de afname in lichtstekte slechts zo n 18 tot 20%! Verder is een laatste voordeel dat je werkt met polarisatiebrillen dus stukken comfortabeler en geen opladen etc meer nodig. Ook zijn de brillen enorm goedkoop.

Via via ben ik in contact gekomen met de ontwikkelaar van het zgn. Panavision 3D systeem. Dit is ontwikkeld door Omega Vision, een partij die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar passief 3D. Zij hebben passieve 3D filters gebouwd waardoor geen silverscreen meer nodig is. Op dit moment zijn de door hen gebouwde filters echter enkel goed compatible met DLP projectoren. Het gaat wat ver om nu uit te gaan leggen waarom dit zo is. Er is wel een kit verkrijgbaar voor een LCD dual-stack maar het nadeel is dat de kleuren tussen links en rechts dan teveel gaan afwijken van elkaar.

Wat heb je nodig voor dit systeem:
1. Een Omega 3D kit bestaande uit filters en brillen
2. Een demultiplexer zoals de Geobox G-502
3. 2x DLP projector
4. scherm

Afhankelijk van de DLP projectoren die je kiest kun je middels bovenstaande methode van zo n 5K een ultiem passief 3D systeem bouwen waar menig fabrikant zoals Runco ruim 10x zoveel voor vraagt.

Op dit moment ben ik aan het kijken welke betaalbare DLP projector een fatsoenlijk native contrast heeft. Ik wil namelijk niet teveel blacklevel verliezen ten opzichte van een JVC X35 of Sony HW50.

Zal hier zo nu en dan updates plaatsen.

Robbo

Dit soort threads houdt het forum interessant!  Ik ben benieuwd.

Zymotic

Het nadeel is waarschijnlijk dat je dit niet van te voren ergens kunt bekijken.

Wel heel interessante materie.

THX-UltraII

Ik ben ook nog met wat andere partijen in contact die passieve 3D systemen ontwikkelingen. Als het een beetje meezit kan ik wat demospullen krijgen van ze. Daarmee is dan meteen een goed vergelijk te maken. Er zijn partijen die ook een goede passieve oplossing hebben voor een dual stack LCD/LCOS configuratie en dat maakt het natuurlijk erg interessant. Ik 'ken' iemand die met een dual VW1000 setup draait met een passieve 3D oplossing  :worship: :worship:

Zymotic

Dat zou wel tof zijn! Waarschijnlijk ben je dan ook meteen verkocht.

Er staan 2 VW1000's te koop  ;)

THX-UltraII

#5
Quote from: Zymotic on June 28, 2013, 11:46:38
Dat zou wel tof zijn! Waarschijnlijk ben je dan ook meteen verkocht.

Er staan 2 VW1000's te koop  ;)
dat is me iets te gek helaas :)
Mijn voorkeur gaat eingelijk uit naar een DLP stack maar het nadeel van DLP is dat je echt een high end machine moet kopen wanneer je een goed native contrast wil hebben. Dan kom je toch al gauw bij een Runco of SIM2 en die kosten gewoon bakken met geld. Deze fabrikanten hebben de Darkchip4 op een dusdanig goede manier geimplementeerd dat ze een zwartniveau a la Sony en JVC behalen. Kwam TI maar met een DC5 chip.....

Een goede DLP blaast LCOS van tafel hebt ik met eigen ogen gezien. De VW1000 is een prachmachine maar als je puur naar 1080p kijkt veegt de SIM2 3D-S de vloer aan met de VW1000. De motion handling is zoveel beter bij de SIM2 en ook de gigantische pop die SIM2 neerzet is van een ander caliber dan dat van de VW1000.
Blijven beide mooie machines natuurlijk.

high-q

Erg interessant onderwerp. Follow = on.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

MaxxMark

#7
Ik ben ook altijd wel geinteresseerd in dergelijke hobby projectjes. Zelf heb ik ook met enige regelmatig  naar dergelijke oplossingen gekeken. Voorzetfilters etc.

Ook op de ISE begin dit jaar waren er (wat meer professionelere) setups te zien, maar daar liep de prijs flink op terwijl het resultaat er niet echt beter op werd.

De goedkoopste oplossing kwam ik tegen na een keertje google-en (misschien dat ie zelfs op het forum is langsgeweest).

In amerika (of UK (?)) schijnen er dolby-3d brillen te zijn van kunststof ipv glas (zoals bijv bij Kinepolis in belgiƫ). Wat ze hadden gedaan was voor een schappelijk bedrag (lees max 100 euro ofzo) 3 paar brillen gekocht. 1 bril gesloopt, de glazen onder een stapel boeken gelegd om ze zo vlak mogelijk te krijgen. Vervolgens het rechterglas voor het de linker projector en het linker glas voor de rechter projector gezet. En voila een "poor-mans" 3d setup.

Zal eens kijken of ik het linkje nog kan vinden


Edit:
Wat kost overigens zo'n GeoBox 3D de-multiplexer? En wat zou het kwaliteitsverschil zijn tussen een duurdere en een 'goedkopere' zoals bijvoorbeeld deze: http://www.normwandler.de/3D-Demultiplexer-and-Converter-CH-322 ?
Volgens mij zou het (voor testdoeleindes) ook heel goed mogelijk zijn om gewoon een HTPC te pakken, een Full-Frame SBS film te pakken (dus resolutie: 3840x1080) en deze fullscreen over een dual-screen setup uit te sturen naar je 2 "monitoren" (ofwel projectoren)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

Panavision 3D


From Wikipedia, the free encyclopedia

This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (May 2012) 

Panavision 3D is a system developed by Panavision for presenting 3-D film in a digital cinema. It is a passive stereoscopic 3D system that utilizes spectral comb filters produced using thin-film optics technology. The visible spectrum is broken into alternate bands of light that evenly span the entire visible spectrum.

In June 2012 the Panavision 3D system was discontinued by DVPO Theatrical, who marketed it on behalf of Panavision, citing "challenging global economic and 3D market conditions".[1]

References[edit]

1.^ http://www.dpvotheatrical.com/Home_Page.html


Je kunt ook kijken naar Infinitec, die hebben ook een frequency off-set passive filter system, Wolfgang gebruikt dat met zijn twee Barco DP4K-32B beamertjes. Maar het werkt ook met kleinere projectoren, weet niet meer of ik het nou met DLP of LCD machines heb gezien op ISE, een paar jaar terug.

THX-UltraII

@MaxxMark: met de duurdere g502 kun je de dual stack digitaal perfect alignen

@donaldk: ben al in contact met Infitec. Ga begin volgende week langs bij hen in Duitsland :)

Gabor

Werkt dit qua spectrum wel met de standaard UHP lampen? Ze spreken steeds over cinema grade projectors waar doorgaans een xeon lamp in zit (met een heel ander spectrum).

THX-UltraII

Quote from: Gabor on June 28, 2013, 20:16:32
Werkt dit qua spectrum wel met de standaard UHP lampen? Ze spreken steeds over cinema grade projectors waar doorgaans een xeon lamp in zit (met een heel ander spectrum).
Die van Panavision werken enkel goed met dlps vanwege de goede spectrumeigenschap van dlp. Infitec zit op dit moment in de eindfase voor een filterset voor lcos. Ik ga volgende week een kijkje bij ze nemen. De kleurafwijking tussen links en rechts schijnt niet zichtbaar te zijn en naar hun zeggen perfect te zijn.

donaldk

Over Infinitec afwijking is wel een kleine discussie geweest op AVS, o.a. tussen Peter (Cineramax) en Wolfgang Mayer. Nieuwste filters schijn zeer goed te zijn. Hier tonen ze ze met Epson HT LCD projectoren: http://www.youtube.com/watch?v=_WlOjB7I1sk.

Dat is relatief gezien dichtbij Wolfgang's HT, misschien kun je een meet & greet versieren...

THX-UltraII

Goed idee.
De nieuwe filters zijn 3x4 dus zouden stukken beter moeten zijn

donaldk

Het beste is plaatsing in het lichtpad in de projector, maar provosorisch voor de lens heeft Wolfgang het ook met diverse projectoren en filters gedaan. Met de kleine consumentenprojectoren kun je niet anders, zoals te zien in het Infocomm videootje hierboven.

Duuc

Gewoon afwachten op de 4K beamers, dan heb je maar 1 nodig ipv 2 :sly: Je houdt dan nog Full HD over voor elk oog tegelijk.
Wat tevens niet onderschat moet worden zijn de LENZEN die voor de beamer gebruikt gaan worden!
Denk maar aan de goedkopere lenzen in vergrootglazen/loupen, die geven op een kleine afbeelding al behoorlijke kleurschifting.
Echt ZUIVERE lenzen worden helaas maar door 2 merken gemaakt voornamelijk door LEICA en ZEISS, de rest is optisch echt minder!
Leuk weetje: slechts 30% heeft echte stereopsys, dus wanneer beide ogen goed met elkaar samenwerken en dat de hersenen deze 2 beelden goed tot een 3D beeld weergeeft.
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

rho

Je hebt meer resolutie met UHD 3D dan met 2x HD 3D. ;)

donaldk

Duuc refereert hier aan het trucje van Sony in zijn DCi projectoren, die doen passieve 2K 3D met een 4K projector met een speciale lens. Kwart van 4K beeld in linkerboven hoek en andere 2K kanaal in de rechteronderhoek, 4K is immers 4 maal de spatial resolution van 2K/1080P.

Als je dat met UHD doet dan heb je gelijk, want 8K is viermaal de resolutie van 4K en dus heb je een linker en rechterkanaal van 4K. Met 4K kom je uit op twee kanalen van 1080P/2K = 2xHD.

Duuc

Klopt Donald,
Volgens mij werkt actief 3D met 2 losse beelden vlak na elkaar weergegeven, hier zal je altijd een 'flikker' zien, maar wel in volle resolutie.
Passief 3D toont tegelijk 2 aparte beelden, volgens mij het ene beeld in 45 graden en andere in 135 graden, je hebt dan de helft van de resolutie. Denk wel dat dit rustiger kijkt, zonder hinderlijke 'flikker' daar beide beelden gelijktijdig door de hersenen worden waargenomen.
Denk zelf dat voor beamers de laser eindelijk gaat komen, Sony heeft al 1 op programma staan
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

donaldk

Een kwart van de resolutie, maar dat is alsnog netjes 2K. Als de snelheid hoog genoeg is zie je bij actief geen geflikker, maar snelheid is soms nog een probleem.