Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gie663

Quote from: naish123 on September 13, 2015, 20:12:24
Wat is een goede (betaalbare) dac om aan de Sonos Magna Ultimo te hangen?
Hangt er maar van af wat je wil geven aan een upgrade. Mijn Sonos Magna Ultimate gaat eerst naar de Hegel HD25 dac, daarna naar de Accuphase e-213 en dan naar een set Sonus Faber Olympico's. Klassiek en jazz via Spotify Premium klinken ruimtelijk en erg waarachtig ! Als ik de Hegel-dac niet gebruik, valt een deel van de ruimtelijkheid en 'volheid' weg.
Ter vergelijking heb ik vroeger eens vergeleken met twee andere dacs : de Micromega Mydac en de Beresford Bushmaster. Ze zijn goed, maar de Hegel is duidelijk beter (dat mag ook voor het prijsverschil natuurlijk).

Groet,
Gie


pietnoeck

Quote from: Gie663 on November 28, 2015, 14:19:43
(dat mag ook voor het prijsverschil natuurlijk).

En dat is dan de reden waarom je zo'n verschil hoort.

Laan

Zojuist de sonos magna ultimo noodgedwongen aangesloten via de analoge uitgang. Ik had al langer "zin" in een audio gd dac 19 en heb mijn teac ud 501 te koop gezet. Nou, dat ging dus heel vlot.. Gelukkig is de dac 19 snel leverbaar en vooralsnog leef ik in de hoop dat ik er goed aan heb gedaan de teac op te offeren. Wel weer leuk om even terug naar af te gaan. Of het nu ligt aan het verschil tussen de standaard sonos dac in vergelijk met de teac, of dat de meerwaarde van de magna modificatie niet, of minder is terug te vinden in wat er uit de analoge uitgangen komt, maar het klinkt nu toch echt best wel k*t...
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Charlemagne

De DAC in de Sonos zelf is niet zo goed; klink plat en gruizig. Dat bleek wel bij de shootout. De analoge uitgang profiteert volgens mij ook niet van de modificatie. De digitale uitgang doet dat wel. Veel plezier met je nieuwe DAC. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Laan

Het klinkt nu gewoon neuzig en je hoort twee speakers. En niet omdat ik dat denk. Nee, dit keer echt niet..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Fred Mulder

Gents, ik heb een algemene vraag voor de gemodificeerde Sonos gebruikers.
Weten jullie of dit nog steeds een sweet spot is tav prijs / kwaliteit verhouding? Of zijn er inmiddels interessantere oplossingen?

Zo zijn er positieve geluiden over een raspberry pi als streamer (hifiberry: https://www.hifiberry.com/digiplus/) of een pc met audiophile optimizer: http://www.computeraudiophile.com/content/652-audiophile-optimizer-raises-bar/ (waarin aanvullend een USB kaart met externe voeding kan worden geplaatst.

Achtergrond: Gelijk aan de gemodificeerde Sonos gaat mijn voorkeur uit naar een losse streamer en losse dac. Er staat al een pc naast de versterker, dus ben ik persoonlijk erg benieuwd hoe de AO mét usb kaart presteert, maar kan hier weinig ervaringen over vinden.. Wellicht hebben jullie hier beelden bij? Kijkend naar de werking (en betrekkelijk lage kosten) lijkt het me een interessante oplossing.

Charlemagne

@Fred Mulder: vroeger forumlid Antoine heeft een setup gebouwd die lijkt op wat jij bedoelt. Hij is er enthousiast over. Antoine is op dit forum op eigen verzoek 'deleted', maar hij is nog wel aktief op het Devialet Chat forum. Hier een link naar zijn setup: http://devialetchat.com/showthread.php?tid=46

Zelf heb ik iets wat er op lijkt: een fanless Streacom HTPC (W8.1) met SSD. Ik heb daar o.a. JRiver op draaien. Daarmee kan ik bitperfect streamen via de Devialet Air streamer, maar het kan ook met USB naar de Devialet. Beide klinken prima en net een graadje beter dan de Sonos Magna Hifi, maar missen het onovertroffen gebruiksgemak van de Sonos.

De raspberry pi (voorzien van een botw-voeding) die jij nog noemt heb ik hier thuis op de Dev wel eens gehoord en met de gemodde Sonos en HTPC/Air-streamer vergeleken. Die pi die was het nie. De gemodde Sonos klonk een stuk beter.

De setup en build met een getweakte HTPC van Antoine zal ongetwijfeld nog wat beter combineren met een goede USB DAC. Qua prijsniveau zit je redelijk op hetzelfde t.o.v de gemodde Sonos, lijkt mij. Je moet wel een beetje een computernerd zijn om het allemaal in elkaar geknutseld te krijgen. Maar als je dat bent: wat let je?

Toch luister ik dagelijks met veel plezier naar de gemodde Sonos. De andere optie is veel meer 'gedoe'. Die gebruik ik alleen als ik er echt voor ga zitten. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Fred Mulder

Dank je wel Charlemagne! Ik zal me eens inlezen in het topic van Antoine. In de openingspost zag ik inderdaad als een usb kaart met externe (batterij) voeding staan, dus ben heel benieuwd.

Qua kosten verwacht ik wat lager uit te komen (120 voor AO en 180 voor USB kaart?). De pc staat er al, waarbij AO binnenkort ook geschikt is voor Windows 10. Of misschien zie ik nog iets over het hoofd!? Aan de andere kant heb je inderdaad een goed punt mbt 'installatie' en bedieningsgemak van een Sonos..!

Lion of Judah

Quote from: Fred Mulder on January 22, 2016, 16:54:28
Dank je wel Charlemagne! Ik zal me eens inlezen in het topic van Antoine. In de openingspost zag ik inderdaad als een usb kaart met externe (batterij) voeding staan, dus ben heel benieuwd.

Qua kosten verwacht ik wat lager uit te komen (120 voor AO en 180 voor USB kaart?). De pc staat er al, waarbij AO binnenkort ook geschikt is voor Windows 10. Of misschien zie ik nog iets over het hoofd!? Aan de andere kant heb je inderdaad een goed punt mbt 'installatie' en bedieningsgemak van een Sonos..!

Ha "Fred", ik draai nu al een jaartje met een Intel NUC in een fanless behuizing. AO heb ik er nog niet opzitten maar wat ik je mee wilde geven is dat Fidelizer Pro ook interessante dingen doet. Iets goedkoper nog en ook toepasbaar icm Windows 10.

Gr Marius
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

YamahaRXV

Quote from: Lion of Judah on January 22, 2016, 22:01:19
Ha "Fred", ik draai nu al een jaartje met een Intel NUC in een fanless behuizing. AO heb ik er nog niet opzitten maar wat ik je mee wilde geven is dat Fidelizer Pro ook interessante dingen doet. Iets goedkoper nog en ook toepasbaar icm Windows 10.

Gr Marius

Als ik mij niet vergis werkt AO werkt toch alleen op Windows server 2012 ?  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Lion of Judah

Quote from: YamahaRXV on January 23, 2016, 10:57:19
Als ik mij niet vergis werkt AO werkt toch alleen op Windows server 2012 ?  ;)
Ja klopt. 
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.


smacdab

Quote from: Fred Mulder on January 22, 2016, 09:14:11
Gents, ik heb een algemene vraag voor de gemodificeerde Sonos gebruikers.
Weten jullie of dit nog steeds een sweet spot is tav prijs / kwaliteit verhouding? Of zijn er inmiddels interessantere oplossingen?

Zo zijn er positieve geluiden over een raspberry pi als streamer (hifiberry: https://www.hifiberry.com/digiplus/) of een pc met audiophile optimizer: http://www.computeraudiophile.com/content/652-audiophile-optimizer-raises-bar/ (waarin aanvullend een USB kaart met externe voeding kan worden geplaatst.

Achtergrond: Gelijk aan de gemodificeerde Sonos gaat mijn voorkeur uit naar een losse streamer en losse dac. Er staat al een pc naast de versterker, dus ben ik persoonlijk erg benieuwd hoe de AO mét usb kaart presteert, maar kan hier weinig ervaringen over vinden.. Wellicht hebben jullie hier beelden bij? Kijkend naar de werking (en betrekkelijk lage kosten) lijkt het me een interessante oplossing.

houdt de roonlabs website in het oog. Hoewel 2016 is ook in no time voorbij. geduld  ;)

gkoopman

Quote from: Charlemagne on January 22, 2016, 11:29:51
@Fred Mulder: vroeger forumlid Antoine heeft een setup gebouwd die lijkt op wat jij bedoelt. Hij is er enthousiast over. Antoine is op dit forum op eigen verzoek 'deleted', maar hij is nog wel aktief op het Devialet Chat forum. Hier een link naar zijn setup: http://devialetchat.com/showthread.php?tid=46

Zelf heb ik iets wat er op lijkt: een fanless Streacom HTPC (W8.1) met SSD. Ik heb daar o.a. JRiver op draaien. Daarmee kan ik bitperfect streamen via de Devialet Air streamer, maar het kan ook met USB naar de Devialet. Beide klinken prima en net een graadje beter dan de Sonos Magna Hifi, maar missen het onovertroffen gebruiksgemak van de Sonos.

De raspberry pi (voorzien van een botw-voeding) die jij nog noemt heb ik hier thuis op de Dev wel eens gehoord en met de gemodde Sonos en HTPC/Air-streamer vergeleken. Die pi die was het nie. De gemodde Sonos klonk een stuk beter.

De setup en build met een getweakte HTPC van Antoine zal ongetwijfeld nog wat beter combineren met een goede USB DAC. Qua prijsniveau zit je redelijk op hetzelfde t.o.v de gemodde Sonos, lijkt mij. Je moet wel een beetje een computernerd zijn om het allemaal in elkaar geknutseld te krijgen. Maar als je dat bent: wat let je?

Toch luister ik dagelijks met veel plezier naar de gemodde Sonos. De andere optie is veel meer 'gedoe'. Die gebruik ik alleen als ik er echt voor ga zitten. ChM

Ik had vorige week contact met de mannen van Magna Hifi en die vertelde dat ze zelf een zeer goede print ontworpen hebben voor de Raspberry Pi. Gebruik makend van 2 uitstekende klokken en met hele goede voedingen. De print wordt geheel gescheiden gevoed van de Raspberry Pi en de digitale uitgangen worden herklokt. Volgens Magna Hifi klinkt dit net iets strakker dan de Sonos Ultimo maar op een "gemiddeld goede set" zul je het verschil niet of nauwelijks horen. De huidige versie heeft alleen een koppeling met Audio-GD DAC's via i2s, de volgende versie (daar wordt nu aan gewerkt) ook een coaxiale SPDIF uitgang (ook herklokt). Ben heel benieuwd want ik zou graag ook high-res willen afspelen al ben ik nog steeds dik tevreden met de Ultimo hoor! Ik heb al een paar andere streamers thuis gehad maar vooralsnog niet te overtreffen wat mij betreft  :worship:

chansig

Dan ben ik wel weer nieuwsgierig wat dan een gemiddeld goede set is ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

...die moet dan voorts wel in een beter dan gemiddeld goede akoestische ruimte staan en de luisteraar moet over beter dan gemiddeld goede oren beschikken  ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gkoopman

Quote from: Xander32 on May 16, 2016, 09:14:06
...die moet dan voorts wel in een beter dan gemiddeld goede akoestische ruimte staan en de luisteraar moet over beter dan gemiddeld goede oren beschikken  ::).

Zeker  :yawnee:

Dat van die gemiddelde set waren mijn woorden niet die van Magna hifi. Ben benieuwd, ik ga de streamer zeker een keer proberen dan kan kan ik het zelf ervaren en horen. Voorlopig blijf ik dus nog met veel plezier naar mijn Sonos Ultimo luisteren.  ;)

Xander32

... waarom jij dan voor die woorden kiest, zonder dat je zelf betreffende component beluisterd hebt? Bijzonder.


Quote from: gkoopman on May 16, 2016, 21:12:02
Zeker  :yawnee:

Dat van die gemiddelde set waren mijn woorden niet die van Magna hifi. Ben benieuwd, ik ga de streamer zeker een keer proberen dan kan kan ik het zelf ervaren en horen. Voorlopig blijf ik dus nog met veel plezier naar mijn Sonos Ultimo luisteren.  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Magna Hifi

Voor de geinteresseerde, hier is een stukje over de nieuwe streamer geplaatst http://www.audioenzo.nl/mano-music-streamer-magna-hifi/

AudioEnZo

Gisteren weer mogen beluisteren, erg fraai!


Fred Mulder

Quote from: smacdab on February  6, 2016, 23:52:40
houdt de roonlabs website in het oog. Hoewel 2016 is ook in no time voorbij. geduld  ;)

Helemaal eens, al ben nog wat aan het puzzelen hoe Roon kan worden ingericht (misschien ik nog nog wat te vroeg, en is het beter om de kant en klaar Roon oplossingen af te wachten). Zal m'n overwegingen zo dadelijk in het Roon topic posten (zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150920.msg2929776#msg2929776)

Laan

Ik begreep dat de eerste lichting van de mano is uitverkocht. Iemand hier die er een heeft? Altijd leuk om de meningen eens te horen. De tweede lichting zal eind augustus worden geleverd begreep ik van de heren van magna. Ik heb er maar een gereserveerd.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

AudioEnZo

Ik heb sinds gisteravond de definitieve versie van de Magna Mano Streamer hier staan. Nog wel via SPDIF aan de Cambridge 851N geknoopt maar volgende week komt als het goed  is de Audio GD NOS7 dac en dan wordt het een I2S verbinding.

Nog maar erg kort geluisterd (paar nummers maar) maar de eerste indruk is goed. Geluidsbeeld is iets breder zo op het eerste gehoor! Het is allemaal erg mooi gebouwd ook, voeding, kastje, SPDIF deel, tekst mooi gegraveerd op de achterzijde. Nice job :)

Peerless Monster

Ik ben heel benieuwd naar de verschillen met de ultimo en een linn. Akurate dsm/1.
Die laatste heb ik ook staan evenals de ultimo. Eens kijken wat de verschillen precies brengen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler