Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laan

Nu na een week raak ik toch wel erg enthousiast over de modificatie. Eerder genoemde verschillen met de standaard versie nemen toe. Het geluid is ontdaan van een stuk onrust. De scherpe randjes zijn weg. Sterker nog, ik zou zweren dat het hoog echt een dB tje minder is. Alles komt heel vloeiend over en veroorzaakt geen spoor van luistermoeheid. Heel organisch en vinylachtig. Sorry, puristen, maar het gaat echt veel meer die kant op dan de standaard sonos. Daarbij is het totaalbeeld groots en rijkelijk voorzien van detail. Dat hoor je erg goed met acoustische opnamen van bijvoorbeeld sara k, maar ook de kleine piepjes en overige volstrekt elektronische geintjes op het Album Eve van booka shade. Echt een belachelijk verschil wat je moet missen met de standaard versie. Natuurlijk kan je denken, ach, hij heeft wat andere reviews gelezen en dat ding klinkt net als een week geleden. En net als een standaard sonos. De hunkering naar consonantie die we allemaal hebben is de basis voor de vermeende verschillen. Denk het rustig, maar hou het hou het voor je zolang je dit zelf niet hebt gehoord. Ik durf dit rustig blind te testen. En een hele goeie fles weg te geven als ik door het ijs zak. Verder heb ik de powercord er nog even tussen gezet die was meegeleverd. Laat ik daar niks over zeggen. Behalve als je een demoversie gaat proberen vooral even de m way 2 dw c7 erbij moet vragen. Laat ik toch iets zeggen: hysterisch!  :blink: De interlink was helaas echt te kort. Magna besteld een langere voor me en die krijg ik binnenkort. Uiteraard zal ik daar ook nog iets over gaan zeggen. Net als het vergelijk met de ds 213 die al mijn cd's bevat en de cd speler. Ik vrees het ergste voor de laatste twee.. Wordt vanzelf weer vervolgd

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Quote from: Laan on July  1, 2015, 00:06:50
Denk het rustig, maar hou het hou het voor je zolang je dit zelf niet hebt gehoord. Ik durf dit rustig blind te testen.

Ik hoor het niet......maar ik was ook de eerste.. :D

En je bent welkom met je Sonos. Lijkt me leuk om te doen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gkoopman

Quote from: chansig on July  1, 2015, 11:00:04
Ik hoor het niet......maar ik was ook de eerste.. :D

En je bent welkom met je Sonos. Lijkt me leuk om te doen.

Gr Hans

Grappig: "Doof en slechte set....neem dat mee in wat ik post"  :music: Mijn vader heeft gehoor apparaten en die hoorde overduidelijk verschil. Misschien ook eens langs de audicien?   :sigh:

chansig

Gehoor is prima en de set ook. Maar het wordt soms als argument gebruikt als ik iets meen waar te nemen. Gelukkig zijn die argumenten wel minder vaak te lezen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

keeszondag

Quote from: Laan on July  1, 2015, 00:06:50
Nu na een week raak ik toch wel erg enthousiast over de modificatie. Eerder genoemde verschillen met de standaard versie nemen toe. Het geluid is ontdaan van een stuk onrust. De scherpe randjes zijn weg. Sterker nog, ik zou zweren dat het hoog echt een dB tje minder is. Alles komt heel vloeiend over en veroorzaakt geen spoor van luistermoeheid. (....)  De hunkering naar consonantie die we allemaal hebben is de basis voor de vermeende verschillen.

Als ik het goed begrijp hoor je duidelijk verbetering. Waarom is dan naar jouw mening het verlangen naar gelijkluidendheid .... de basis voor de vermeendeverschillen?

Ik gebruik al jaren sonos; 1 connect:amp aan B&W 683 S2; 1 connect:amp aan MonitorAudio Radius90 HD met sub; 1 connect aan Onkyo 636 met 5x B&W DM600/601 met sub en play5 en play3.
Stream vanaf een zelfbouw NAS.

Ik zou ook graag een test doen - naar mijn mening (nu) kan het bijna niet beter wat ik nu hoor, maar wellicht vergis ik me.....
muziekskes: connect - Yamaha R-N301 - B&W 683s2/ connect:amp-MA R90 HD-Yamaha YST-SW90/ connect:amp - Magnat Monitor 1000/ Play:3/ Play:5
filmpkes: Sony KDL42W705B-Onkyo TX-NR636-B&W DM601-DM600-CC3-Yamaha YST-SW90/RBPi-KODI
bitjes opslag: DIY NAS- FreeBSD met ZFS - 6 x 1 TB in RaidZ

Laan

Quote from: chansig on July  1, 2015, 11:00:04
Ik hoor het niet......maar ik was ook de eerste.. :D

En je bent welkom met je Sonos. Lijkt me leuk om te doen.

Gr Hans

Prima Hans. Kan altijd gereed worden  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: Laan on July  1, 2015, 17:10:10
Prima Hans. Kan altijd gereed worden  :colgate:

Wat fijn zo'n spellingscontroller. Geregeld worden dus.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Quote from: Laan on July  1, 2015, 17:10:10
Prima Hans. Kan altijd gereed worden  :colgate:

Oke...aankomende zaterdag doen ?  :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Quote from: keeszondag on July  1, 2015, 13:25:01
Als ik het goed begrijp hoor je duidelijk verbetering. Waarom is dan naar jouw mening het verlangen naar gelijkluidendheid .... de basis voor de vermeendeverschillen?

Ik gebruik al jaren sonos; 1 connect:amp aan B&W 683 S2; 1 connect:amp aan MonitorAudio Radius90 HD met sub; 1 connect aan Onkyo 636 met 5x B&W DM600/601 met sub en play5 en play3.
Stream vanaf een zelfbouw NAS.

Ik zou ook graag een test doen - naar mijn mening (nu) kan het bijna niet beter wat ik nu hoor, maar wellicht vergis ik me.....

Het is niet mijn mening, maar meer van mensen die twijfelen aan het bestaan van verschillen.

En je kan altijd eerst een gemodificeerde eens proberen, al klinkt het nu al heel mooi. Merk je geen verbetering, dan moet je het gewoon niet doen. Ik ben erg enthousiast maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor anderen. Het is slechts mijn mening :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: chansig on July  1, 2015, 18:53:52
Oke...aankomende zaterdag doen ?  :D

Gr Hans

Prima, Heb jij een zwembad in de tuin?  :tounge:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

J o e p

35 pagina's gelezen. Was al een beetje simpel maar nu ben ik het helemaal.
Mijn vraag dan ook, bij gebruik van de dac van mijn Accuphase dp500.
Kan ik nu beter een Bluesound Node of een Sonos Connect eventueel met de hier eerder omschreven aanpassingen kopen.

Zo ja welke Sonos of Bluesound? En met welke aanpassingen. Spotify zowel als een NAS is wel een vereiste.

Vriendelijke dank aan U allen.  :worship:


(meeste stemmen gelden) het is hier geen Griekenland.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

smacdab

Quote from: J o e p on July  6, 2015, 17:31:26
35 pagina's gelezen. Was al een beetje simpel maar nu ben ik het helemaal.
Mijn vraag dan ook, bij gebruik van de dac van mijn Accuphase dp500.
Kan ik nu beter een Bluesound Node of een Sonos Connect eventueel met de hier eerder omschreven aanpassingen kopen.

Zo ja welke Sonos of Bluesound? En met welke aanpassingen. Spotify zowel als een NAS is wel een vereiste.

Vriendelijke dank aan U allen.  :worship:


(meeste stemmen gelden) het is hier geen Griekenland.

Gewoon de opgevoerde Connect analoog aansluiten op een goede versterker. Zelf een abacus preamp14 en Abacus 12S speakers, maar andere setjes zullen het ook klaren. Bronmateriaal: itunes plus geript en Synology NAS als biblio. Is niks mis met dac van Sonos.

Ps,
De Rhapsody PI van de Abacus heb ik nog niet in gebruik genomen -ook de Phono niet overigens.

smacdab

Quote from: Laan on July  1, 2015, 19:14:22
Prima, Heb jij een zwembad in de tuin?  :tounge:

Nee, maar buren wel .....Laan? Zou een alias kiezen: die naam komt teveel voor  ;)

Charlemagne

Quote from: smacdab on July  6, 2015, 18:23:34
Gewoon de opgevoerde Connect analoog aansluiten op een goede versterker. Zelf een abacus preamp14 en Abacus 12S speakers, maar andere setjes zullen het ook klaren. Bronmateriaal: itunes plus geript en Synology NAS als biblio. Is niks mis met dac van Sonos. <----->

Ben het niet met je eens. Zo goed is de DAC van de Sonos niet. Dat is bij de shootout wel gebleken. De Magna Ultimo upgrade geeft duidelijke winst in het digitale domein met minder jitter in combinatie met de effecten van betere voedingscomponenten. Een goede DAC, extern of ingebouwd in een goede amp laat dan duidelijk verbeteringen horen bij de geluidsweergave. Mijn advies: ga voor de upgrade van de Sonos Connect tot Magna Ultimo.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Laan

Quote from: smacdab on July  6, 2015, 18:28:10
Nee, maar buren wel .....Laan? Zou een alias kiezen: die naam komt teveel voor  ;)

Die naam van jou komt me ook ergens bekend van voor.. Ik dacht het blauwe forum... Daar klinken dacs idd allemaal hetzelfde.  :colgate:

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Quote from: J o e p on July  6, 2015, 17:31:26
35 pagina's gelezen. Was al een beetje simpel maar nu ben ik het helemaal.
Mijn vraag dan ook, bij gebruik van de dac van mijn Accuphase dp500.
Kan ik nu beter een Bluesound Node of een Sonos Connect eventueel met de hier eerder omschreven aanpassingen kopen.

Zo ja welke Sonos of Bluesound? En met welke aanpassingen. Spotify zowel als een NAS is wel een vereiste.

Vriendelijke dank aan U allen.  :worship:



(meeste stemmen gelden) het is hier geen Griekenland.

Als ik mag stemmen: de sonos magna ultimo. Als je een accuphase dac hebt ga je sowieso de sonos of BS niet analoog aansluiten lijkt me. Bij de sonos heb je dan het voordeel dat je ook coaxiaal digitaal kan verbinden. De magna ultimo klinkt beter dan een standaard sonos. Ik heb ze allebei en verschil horen is niet zo moeilijk. Hoe de BS het dan doet ten opzichte van de magna heb ik niet gehoord. Maar als ik de meningen uit de voorgaande 35 pagina's mag geloven is die niet beter. Wel iets goedkoper.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

fasteddie

En nu is natuurlijk de grote vraag: hoe goed is de nieuwe bluesound node 2 t.o.v. De oude Node en overige sonos upgrades....

Fasteddie

naish123

Wat is een goede (betaalbare) dac om aan de Sonos Magna Ultimo te hangen?

zappa


smacdab


screw

Quote from: naish123 on September 13, 2015, 20:12:24
Wat is een goede (betaalbare) dac om aan de Sonos Magna Ultimo te hangen?

gewoon zelf gaan luisteren in je eigen omgeving, thuis op de bank!

jij kent zelf het beste je eigenvoorkeur kwa klank.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

naish123

Top! Dat zijn al een paar beste dac's. Ik heb ze al beetje ge-googled.

gkoopman

Quote from: fasteddie on September  7, 2015, 17:16:43
En nu is natuurlijk de grote vraag: hoe goed is de nieuwe bluesound node 2 t.o.v. De oude Node en overige sonos upgrades....

Fasteddie

Ik heb geluisterd: De Node 2 klinkt niet verschillend tov. node 1. Ook de coax uitgang op de Node 2 is niet anders. Niet slecht maar Ultimo klinkt echt beter als je gebruik maakt van een DAC.

screw

Quote from: gkoopman on September 25, 2015, 21:45:28
Ik heb geluisterd: De Node 2 klinkt niet verschillend tov. node 1. Ook de coax uitgang op de Node 2 is niet anders. Niet slecht maar Ultimo klinkt echt beter als je gebruik maakt van een DAC.

Hier een dezelfde ervaring, bij mij blijft de Sonos voorlopig nog staan.  :music:
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

danny1980

Hallo allen,

Sinds een kleine 3 weken staat hier een Sonos Magna Ultimo 24/7 te draaien en via een M-Way Power Cable 2DW aangesloten op het net en via een M-Way Digital Interlink 2DW aangesloten op een Tag McLaren dpa32r voorversterker. Als eindversterker gebruik ik een Rega Maia 1 welke is gemodificeerd door Louis Raatjes van Artspeak. Die sturen een set B&W CM8 speakers aan welke bekabeld zijn met 4mm2 luidsprekerkabels en jumpers welke gemaakt zijn door JKE hifi. Verder gebruik ik ook een stekkerdoos en netkabels van Louis Raatjes van Artspeak.

Mocht er iemand twijfelen aan het feit of de Sonos Magna Ultimo gedetailleerder/realistischer/breder/ruimtelijker/dieper/rustiger en/of analoger klinkt dan een bluesound node kan ik misschien een kleine twijfel weghalen door te zeggen JA!! De Sonos Magna Ultimo klinkt absoluut beter dan een bluesound Node. Tenminste, dat is wat mijn gehoor mij verteld. En ik vertrouw mijn gehoor zoals een blind iemand zijn blindengeleidehond vertrouwd.

Rob en Jos hebben hier schitterend werk geleverd! Ook de bekabeling van audiomaat is een absolute toegevoegde waarde! Nooit geweten dat er tussen digitale (coax) kabels zo'n verschil  kan zitten. Ze geven gewoon een verschillend geluidsbeeld. Bizar, maar erg mooi om waar te nemen.

Er zit veel verzadigde troep en rommel in de hifiwereld maar magna hifi en audiomaat laten zien maar bovenal horen wat een combinatie van een uit de hand gelopen hobby en ware liefde voor muziek kan bieden in hifiland. Zonder dat dit gelijk reden geeft om een 2e hypotheek te nemen voor nieuwe kabels of apparatuur. Zij o.a. zorgen ervoor dat onze hobby tot z,n recht kan komen voor een schappelijke prijs.

Groet,
Danny

TAG McLaren DPA32R - Rega MAIA gemodificeerd door Art Speak (WOW!!) - B&W CM8 - Bluesound Node - Dune HD - Samsung 65H8000 - Artspeak netkabels - JKE Hifi singlewire luidsprekerkabel - JKE Hifi analoge interlink - Audioquest Chocolate/Cinamon/Forest HDMI kabels