Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Workaholic

Zou deze upgrade zinvol zijn voor een ARCAM 450 welke nu digitaal (toslink) is verbonden met mijn sonos connect?

Ik heb het idee dat mijn DAC van de Arcam al in gebruik is en het aanpassen van toslink --> tulp icm deze modificatie zonde van het geld is.
Graag jullie bescheiden mening :) Thnx!
Classé Audio | Pioneer | B&W | AudioQuest | MJ Acoustics

Charlemagne

Zoals de situatie nu is gebruik je al de DAC van je Arcam. Ik heb geen idee hoe goed die is. Op zich geven de betere clock bij de modificatie en de verbeteringen aan de voeding van de Connect wel winst natuurlijk. Maar het is de vraag of je dat gaat horen.

Bij Magna Hifi kun je overigens een een gemodde Connect thuis op proef vragen. Dan kun je je eigen shootout houden en beoordelen of het een zinvolle upgrade is.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Workaholic

Dat dacht ik inderdaad ook en ik verwacht dat de DAC in de arcam AVR450  niet verkeerd is (2999 euro ;))

Op proef zou inderdaad een optie zijn echter zie ik dat men dan niet met toslink werkt maar met tulp? Is deze aansluiting beter (kan ik dit nu ook beter gebruiken ipv toslink?)
Classé Audio | Pioneer | B&W | AudioQuest | MJ Acoustics

Magna Hifi

Quote from: Workaholic on March 27, 2015, 17:35:44
Dat dacht ik inderdaad ook en ik verwacht dat de DAC in de arcam AVR450  niet verkeerd is (2999 euro ;))

Op proef zou inderdaad een optie zijn echter zie ik dat men dan niet met toslink werkt maar met tulp? Is deze aansluiting beter (kan ik dit nu ook beter gebruiken ipv toslink?)

Ietwat late reactie maar je kunt zowel RCA digitaal uit als Toslink digitaal uit gebruiken op een Sonos Ultimo. Het is niet zo dat bij een hele goede DAC de modificatie geen zin meer heeft. Juist wel! Op echt een enkeling na is iedereen overtuigd na het beluisteren van de demo. Er is een grote diversiteit aan klanten: Van een instap DAC's tot top modellen (Zoals een Audio Note of natuurlijk een Master-7 van Audio-GD).


Laan

Na dit topic grotendeels gelezen te hebben, heb ik afgelopen donderdag de sonos connect naar magna gestuurd. Krijg net een bericht dat hij al op de terugweg is. Ben benieuwd! Ik vond de sonos met gebruik van een externe dac lang niet slecht. Toch gebruikte ik hem alleen voor spotify premium en heb de ds 213 rechtstreeks met USB aan de dac zitten. Wordt een luisterrijk weekje. Ter vergelijk heb ik ook nog een standaard sonos en Rob stond er op dat ik een aantal deftige kabels ging uitproberen. Leuk  :colgate:

Natuurlijk ga ik een poging wagen mijn bevindingen hier te plaatsen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

dream1

Ben benieuwd naar je bevindingen zit ook te twijfelen om er een aan te schaffen. Had eigenlijk een beetje verwacht dat Sonos met een nieuwe versie zouden uitkomen.

Kaakberg

Quote from: dream1 on June 22, 2015, 01:20:05
Ben benieuwd naar je bevindingen zit ook te twijfelen om er een aan te schaffen. Had eigenlijk een beetje verwacht dat Sonos met een nieuwe versie zouden uitkomen.

Wat zou er anders aan de sonos moeten worden bij een nieuwe versie? Ze zullen misschien kijken wat Apple gaat doen met nieuwe hardware??

dream1

Ik had gehoopt dat ze dan 24 bits kunnen afspelen. Daarom is de Bluesound ook interssant maar die legt het schijnbaar af bij een modificeerde versie van een Sonos

H&C Hifi

Quote from: dream1 on June 22, 2015, 13:14:09
Ik had gehoopt dat ze dan 24 bits kunnen afspelen. Daarom is de Bluesound ook interssant maar die legt het schijnbaar af bij een modificeerde versie van een Sonos

Dan zou je ook eens naar de Heos Link moeten kijken  :)

dream1


Quote from: HcHifi.nl on June 22, 2015, 14:43:15
Dan zou je ook eens naar de Heos Link moeten kijken  :)

Oké weet je ook hoe deze klinkt en is hij nog beter als Bluesound.
Wat ik hier heb gelezen als je bij Bluesound een goede optilink aansluit ook heel goed moet klinken

jpmoree

Heb gehoord dat Bluesound eind dit jaar met coax digitaal uit komt. Dat is theoretisch beter dan optisch toslink.

H&C Hifi

Quote from: dream1 on June 22, 2015, 19:23:14
Oké weet je ook hoe deze klinkt en is hij nog beter als Bluesound.
Wat ik hier heb gelezen als je bij Bluesound een goede optilink aansluit ook heel goed moet klinken

Hij presteert zeker op het zelfde niveau en heeft ook een digitale coaxiale uitgang (wat idd beter presteert dan een optische)
Daarnaast zelf nog een analoge en een digitale ingang (handig voor extra bronnen)

Kerkhoffd

Kan Heos inmiddels al 24bit bestanden afspelen? Herinner dat dat bij de introductie beloofd werd, maar dat toen nog niet kon.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Laan

Quote from: dream1 on June 22, 2015, 01:20:05
Ben benieuwd naar je bevindingen zit ook te twijfelen om er een aan te schaffen. Had eigenlijk een beetje verwacht dat Sonos met een nieuwe versie zouden uitkomen.

Ik heb de gewone sonos al. Anders was de bleusound, of misschien idd een heos ook een optie. Ondanks de 16/44,1 res, die ze volgens mij voorlopig niet veranderen, schijnt de mening over de gemodificeerde versie over het algemeen nog wat positiever te zijn dan over de bluesound e.d. Wel met gebruik externe dac.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

dream1


Quote from: Laan on June 22, 2015, 22:16:58
Ik heb de gewone sonos al. Anders was de bleusound, of misschien idd een heos ook een optie. Ondanks de 16/44,1 res, die ze volgens mij voorlopig niet veranderen, schijnt de mening over de gemodificeerde versie over het algemeen nog wat positiever te zijn dan over de bluesound e.d. Wel met gebruik externe dac.

Oké, ik ga wel gebruik maken van een externe Dac de Nad M51. Klopt dat de mening over de gemodificeerde Sonos positiever zijn daarom ben ik ook benieuwd naar jou mening;)

Laan

Ik heb de magna ultimo nu een dag in huis. Eigenlijk te vroeg om iets te oordelen, maar een beginnetje maken kan geen kwaad. Laat ik eerst eens uit de doeken doen waar hij aan vast zit. Ik heb hem bedraad verbonden met de router, die er vlak naast staat, met een 0,75m AQ cinnamon. De coaxiale digitale uitgang is met eveneens een AQ cinnamon verbonden met de dac. Een teac ud 501. Deze is met een tubulus zilver interlink verbonden met de Roksan M1 pre amp. Vervolgens gaan twee AQ king cobra's naar de Roksan M1 mono's. Die zitten via tubulus zilver speakerkabel aan de Aurum Cantus "Volla" speakers. Stroom komt via een tubulus powerstrip en powercords van tubulus, wireworld en een AQ aan de sonos. Input is afkomstig van spotify premium of tidal hifi.

Gelukkig was ik door eerdere posten hier al gewaarschuwd voor de inspeeltijd. En inderdaad, het klinkt in eerste instantie kil, kaal en plat. Ik had nog zoiets van als dat maar goed komt.. Verder maar even zo gelaten en geen aandacht gegeven. Eerst even lekker doorgaren. Vandaag, hij heeft inmiddels 26 uur aangestaan, eens wat bekende fragmenten beluisterd. De scherpe randjes zijn al minder. Klankbeeld is breder dan voorheen. Diepte blijft nog wat achter. Het hoog is weliswaar nog wat pittig maar minder versmeerd dan voorheen. Het laag lijkt wat minder aanwezig maar gaat wel diep. Ik bespeur hier duidelijk een kwantitatieve afname maar een kwalitatieve verbetering. Het is wat strakker, beter te duiden. Stemmen klinken nog steeds wat dun en de s klanken slissen me nog wat veel. Zou natuurlijk niet aan de magna sonos te hoeven liggen, maar als ik vanaf de de nas speel, die rechtstreeks via USB op de dac zit, is dat minder. Ik laat hem nog een paar dagen lekker aan staan en ga eens een playlist maken van bekende nummers voor een vergelijk met de standaard versie. Het is voor nu een indruk en die is wel veelbelovend. Als de inspeeltijd inderdaad een week of meer is en de stijgende lijn zet zich voort, dan moet het een juweel worden. :)

De meegeleverde kabels heb ik er nog niet tussen. Hij lijkt mij verstandig om eerst de modificatie in te schatten en daarna het effect van de powercable nog eens te proberen. De coax interlinks zijn helaas te kort. Eens kijken of ik de dac op de een of andere manier meer in de buurt van de sonos kan krijgen.

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Pinda13

Quote from: jpmoree on June 22, 2015, 19:31:48
Heb gehoord dat Bluesound eind dit jaar met coax digitaal uit komt. Dat is theoretisch beter dan optisch toslink.

Wat is je bron? Want daar zit ik dus met smart op te wachten!

Gr.
" no loss of fine detail "

jpmoree

Quote from: Pinda13 on June 27, 2015, 12:31:17
Wat is je bron? Want daar zit ik dus met smart op te wachten!

Gr.

Hifi Klubben Rotterdam

Laan

Quote from: Actionhost on June 26, 2015, 16:28:34
Ben benieuwd! Keep us posted!

Vaak is de eerste indruk de beste. In dit geval kan je ook beter de tweede of derde afwachten. Graag deel ik hier mijn tweede indruk. De ultimo heeft nu dik drie dagen aangestaan en ik heb hem eens vergeleken met de standaard versie. Helaas kon dat beter niet in een ab vergelijk. Ik kreeg van Rob de waarschuwing ze niet samen tegelijk aan te sluiten omdat de klokken mogelijk babbelen met elkaar en je mogelijk denkt de tentlabs klok voor je te hebben wat dan niet zo is. Ok.. Even opluggen dan maar en proberen het geluid van de vorige te onthouden.

De ultimo zit er ononderbroken aan sinds dinsdag en het was me duidelijk dat er wel iets anders werd voorgeschoteld. Dat werd pas  echt duidelijk na de standaard sonos aan te leggen. Mijn eerste indruk over het laag blijft staan. Het lijkt minder maar is beter. Het "staat" nu echt voor je in plaats van het effect van een een onweersbui in de verte die eerder werd gesuggereerd. Het hoog is ook minder of milder. Zonder dat dit afdoet aan detail. En dat geeft meer rust. Iets wat we allemaal graag horen. Deze eigenschap wordt pijnlijk duidelijk bij de wat mindere opnamen en strekt ook uit naar het middengebied. Het harde randje  van stemmen is verdwenen. Ik vond dat erg opvallend bij het album "info the sun" van Robben Ford. Het nummer "day of the planets" is best lekker maar ik heb altijd de neiging dit door te zappen door de tergende hardheid in de stem. Ook het orgeltje heeft meer een eigen plek in plaats versmeerd te zijn in het geheel.

Wat me opvalt is dat je met ultimo beter in staat bent om plaatsing van de verschillende ingrediënten in het klankbeeld te duiden. Informatie over de ruimte waarin is opgenomen, al dan niet met techniek toegevoegd door de producent, of bij een live opname of iets dat in een keer is opgenomen, is meer aanwezig. Erg fijn dus.

Ik heb achter de dac ook nog een iets eenvoudiger setje zitten. Een kandy k2 (sorry ik heb iets met Roksan) en twee vs360 monitortjes van Boston. Ook hier spreekt de rust boekdelen. Dus ook voor iets mindere sets heeft het zin. Groot verschil tussen de k2 en de Caspian zit hem vooral in de rust van de tweede. Wat via de ultimo wordt aangeboden heeft bij de k2 dus zeker zin. De bostons zijn veel toleranter dan de aurum cantussen en nemen genoegen met een iets mindere versterker, maar misschien was het ultimo effect hier nog wel groter.

Conclusie van mijn tweede indruk: dit heeft zin. Misschien ook wel omdat het ding nu doet wat ik graag wil. Meer emotionele lading  in het geluid, de muziek. Of meer opwekking van emotie bij de luisteraar. Zeg het maar.

Dan de prijs. De modificatie kost €406. Tsja.. Aanvankelijk zat ik te denken aan een opvolger voor de sonos. Het is toch een soort computerding van winstbeluste Amerikanen. Geen Highend sausje. Dan ga je lonken daar de auralics, linns of cambridgen van deze wereld. €1500 of meer. Ik heb ze niet gehoord en ze slikken allemaal 24 bit. Interessant. De sonos  kostte me drie jaar terug €349 en zal nu nog €200 opbrengen. Misschien. Ben dus voor €600 klaar nu ten opzichte van iets nieuws met Highend pretenties. Maar ook zonder het onovertroffen gemak van sonos..? In dat opzicht ben ik wel erg tevreden. Ik heb geen eindeloos budget en er moet iets te wensen overblijven. Verder zijn we sowieso verwend tegenwoordig. De geluidsdrager is nu een streamingdienst geworden en de speler, een wit blokje van een kilo. FYI ik heb voor 10k cd's op zolder staan en een speler van rond de 2K.

Op naar mijn derde indruk. Tot dusver ben ik gewoon heel blij met de sonos en zeker met de magna ultimo modificatie. Als ik even tijd heb en krijg van magna, ga ik de meegeleverde kabels nog even proberen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

jpmoree

Mooi verslag!
Wat je beschrijft is precies wat ik herhaaldelijk heb ervaren, niet met een Ultimo, want die heb ik nog nooit gehoord, bij verschillende streamer-DAC combinaties. Zodra de streamer minder jitter op de digitale uitgang produceert verbeterd de klank zoals jij beschrijft. Zelfs met een herklokkende DAC zoals de Naim DAC...

dream1

Laan,

Zeker weten een heel mooi en duidelijk verslag. Als ik zie wat een Sonos en Modificatie kost en dan evt de kabels dan zijn er zeker nog andere merken zoals Auralic Aries die schijnt toch een stuk beter te zijn. Het scheelt natuurlijk zoals je al zegt dat je reeds al een Sonos in bezit hebt. Zal toch een binnenkort een gaan luisteren naar verschillende merken desnoods spaar ik nog even door.

Laan

Al ik er geen had zou ik er zeker een aantal proberen. Het prijsverhaal komt dan ook in een ander perspectief te staan. 24 bit is wel een logische keus dan. Maar ja, qubuz (schrijf ik dat goed?) is ook niet goedkoop. Zo'n auralic leek me ook wel wat, maar de mening (ook van auralic zelf) is dat je de versie met losse voeding moet nemen. Beter kabels zijn sowieso aan te raden en nooit standaard (pas op: is mijn mening, en mijn mening is geen feit!)

Komende dagen ga ik ook vergelijken met de nas en cd's. Bij voorbaat vrees ik dat dit sowieso een close finish wordt.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

dream1


Quote from: Laan on June 28, 2015, 09:04:24
Al ik er geen had zou ik er zeker een aantal proberen. Het prijsverhaal komt dan ook in een ander perspectief te staan. 24 bit is wel een logische keus dan. Maar ja, qubuz (schrijf ik dat goed?) is ook niet goedkoop. Zo'n auralic leek me ook wel wat, maar de mening (ook van auralic zelf) is dat je de versie met losse voeding moet nemen. Beter kabels zijn sowieso aan te raden en nooit standaard (pas op: is mijn mening, en mijn mening is geen feit!)

Komende dagen ga ik ook vergelijken met de nas en cd's. Bij voorbaat vrees ik dat dit sowieso een close finish wordt.

Het klopt dat je de Auralic het beste met een losse voeding kunt kopen en goede kabels erbij moet kopen anders moet je ook niet zo'n dure streamer kopen lijkt mijn.

Maar bij een gemodificeerde Sonos kun je ook nog een andere netsnoer erbij komen en dat hoeft bv bij de Auralic weer niet i.v..m de losse voeding.

Maar ik blijf je verslag volgen het blijft interssant.[emoji2]

Laan

Misschien kan aan een auralic voeding ook wel een echt snoer. Het zou bijzonder zijn als ze de moeite nemen hem extern te maken met reden de klank kwaliteit te verhogen en er dan een vast snoertje aan breien. Tenzij dat ook een hele mooie is.  :colgate:

Ik denk dat een ultimo een hele goede oplossing is voor het geld. Maar een auralic verslaan... Is er iemand die ze weleens vergeleken heeft?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3