Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gast2018

Quote from: Zodiac on September 26, 2014, 08:44:35
Goed gezien jochie.... :clapping:

Ik zal t s navragen en dan het antwoord posten. Het ging me om het antwoord, niet om me te wijzen op wat ik al wist ;D

goed bezig jochie :clapping:

Op aanvraag,  men doet er geheimzinnig over. Zal wel flink zijn, althans dat is vaak even schrikken als je het leest.

Wachten je antwoord wel af.

Zodiac

Quote from: Charlemagne on September 26, 2014, 12:49:32
Als je dan toch mailt vraag dan of er ook een externe voeding mogelijk is voor een al gemodificeerd apparaat, b.v. de Sonos Magna Ultimo. Ik vermoed dat hun modificatie grotendeels overeenkomt met Magna Ultimo mod. Het interessante is dan eventueel nog de externe voeding, lijkt mij.

Precies mijn gedachte, want ik heb ook een magna Ultimo. De mail is de deur uit. Ben zeer benieuwd!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Keurig antwoord ontvangen vandaag. Alleen geen exacte prijs voor modificatie van reeds bestaande gemodde sonos. Zal wat arbeidsloon bij de prijs van de psu komen....denk ik.

Edit: zie onderstaande posting van mij met aanvullend bericht. €375,-

"In onderstaande tabel vindt je de prijs van de RUVOX-SONOS modificatie mogelijkheden.

Ook een Magna Sonos Connect kan met een externe Ultra Low Noise voeding (RUVOX-SONOS PSU) worden uitgerust.
Om zo weinig mogelijk de Magna modificatie in de weg te zitten stel ik voor om de bestaande voeding alleen intern los te koppelen en de DC kabelinvoer onder de 230V ingang te plaatsen. Hiertoe wordt een gat in het kunststof deel onder de 230V ingang gemaakt.

De prijzen gelden uitsluitend voor de upgrade/modificatie en zijn exclusief de Sonos ZP80, ZP90 of Connect.
Deze dient u voor het upgraden/modificeren toe te leveren. Daar de fabrieksgarantie na het upgraden/modificeren vervalt adviseer ik om een occasion Sonos aan te schaffen. Deze worden op Marktplaats aangeboden voor een prijs tussen 200 de en 300 Euro.

De levertijd wordt bepaald door het inkooptraject van de SONOS-PSU behuizing, dit duurt ca 3 weken, het assembleren van de PSU en modificeren heeft een doorlooptijd van ca 1 week.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Ruud Voshol

www.ruvox.nl
http://ruvox47.blogspot.nl/
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Nagekomen gericht;

"Beste,

De in de prijslijst genoemde optie om een connect geschikt te maken voor de externe Power supply geld ook voor een Magna gemodificeerde Connect (50 euro).

Helaas heb ik geen demo exemplaar beschikbaar.
Wat betreft de effecten van een externe voeding, de standaard Sonos voeding is een geschakelde voeding welke drie vervelende effecten heeft nl:
RF straling
Rimpel op de voedingslijn
spikes (schakelpieken) op de voedingslijn.

Al deze effecten worden door een externe analoge supply teniet gedaan.
Ik moet wel zeggen dat het analoge deel van de Sonos daar meer profeit van heeft dan het digitale deel, alhoewel rimpel en spikes ook jitter kunnen verroorzaken.

Momenteel ben ik een eigen ontwerp aan het maken van een low jitter clock met reclocked SPDIF met shunt regulators voor 3.3V voor het digitale deel en 5V voor de interne DAC van de Sonos.
Het ontwerp lijkt op de tentlabs XO3 en tentlabs shunt, maar dan dedicated voor de Sonos. Deze print heeft een eigen voeding (de voeding van de Sonos is te beperkt om alle opties aan te kunnen). Van deze configuratie met interne en externe voeding wil ik in een demo exemplaar maken.  Ik denk dat ik over zes maanden een complete set heb voor demo.

Ik hoop je vraag hiermee te hebben beantwoord."
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Actionhost

#730
Dank voor het informeren. 375 euro dus. Ik sla voorlopig even over maar ben erg benieuwd naar de eerste ervaring hier op t forum van deze modificatie.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Zodiac

Ik sla ook even over. Heb aangegeven dat er best wat animo voor zal zijn, dus dat een demo exemplaar voor hem interessant kan zijn. Net zoals Rob en Jos doen.
Ik ga ook geen €375,- besteden aan iets dat ik niet gehoord heb. Ook de opmerking dat met name het analoge deel baat bij een psu heeft zet me aan het denken. Ik gebruik de digitale uitgang.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

Bij de Magna Ultimo mod van Jos en Rob zijn er al modificaties uitgevoerd op de voeding van de Sonos zelf, o.a. door het afschermen van de trafo en nog een en ander. Dat heeft duidelijk effect op de weergave via de digitale uitgang en het spelen met een externe DAC; de Ultimo mod klinkt duidelijk beter dan de gewone Magna mod via een goede externe DAC.

Mijn indruk is dat de Ruvox mod zich meer richt op het eigen Dac deel van de Sonos zelf en de omzetting naar analoog door de Sonos zelf. Daar is veel aan te verbeteren; dat is wel in de shootout hierboven gebleken. Een goede externe voeding zal daar ongetwijfeld nog aan bijdragen, lijkt mij.

Het zou interessant de Magna (Ultimo) en de diverse Ruvox mod's eens naast elkaar te horen. Ik vind een shootout altijd leuk.... :)

Edit: Hier nog een plaatje van de Sonos met externe Ruvox voeding:

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Het oogt wel leuk ;-). Maar ik denk dat je gelijk hebt Charlemagne. Dit richt zich meer op eigen dac van de Sonos.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Zodiac

Quote from: Charlemagne on September 28, 2014, 12:00:45
Het zou interessant de Magna (Ultimo) en de diverse Ruvox mod's eens naast elkaar te horen. Ik vind een shootout altijd leuk.... :)

Dat zou ik ook leuk vinden! Ben ik dan graag bij! Ik heb zelf dus ook de Magna Ultimo.
Zal ik de bereidheid daartoe 's polsen bij Ruud van Ruvox?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

Quote from: Zodiac on September 28, 2014, 15:04:15
Dat zou ik ook leuk vinden! Ben ik dan graag bij! Ik heb zelf dus ook de Magna Ultimo.
Zal ik de bereidheid daartoe 's polsen bij Ruud van Ruvox?
Goed idee! ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Zodiac

Quote from: Charlemagne on September 28, 2014, 16:07:45
Goed idee! ChM

Vandaag een antwoord van Ruvox op mijn uitnodiging voor een eventuele shootout:
"Beste,

Best wel interessant zo'n experiment.

Ik wil dit wel met mijn nieuw ontwerp gaan doen, ik maak twee versies:
1-      Met interne voeding
2-      Met externe voeding

Als eerder aangegeven denk ik hiervoor  maximaal 6 maanden nodig te hebben.

Ik zou er graag bij willen zijn, woon je ver van mijn woonplaats (Voorschoten)

M.vr.gr.

Ruud"

Nog even geduld dus. Ik heb gevraagd of mij mij op de hoogte houdt. De organisatie kan ik dan eventueel op me nemen...

Tot zover!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

De shootout mag wel weer bij mij thuis plaatsvinden; da's een beetje te doen gebruikelijk toch? Dat is in Amsterdam. Heb hier al een Sonos Ultimo staan.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Zodiac

Quote from: Charlemagne on September 30, 2014, 20:51:29
De shootout mag wel weer bij mij thuis plaatsvinden; da's een beetje te doen gebruikelijk toch? Dat is in Amsterdam. Heb hier al een Sonos Ultimo staan.

Heel graag zelfs! Dank voor het aanbod. Het is wachten tot Ruud (Ruvox) zover is.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

Ruud is nog even flink aan het knutselen zie ik. We zullen nog even geduld moeten hebben.

Mijn Devialet leent zich prima voor zo'n shootout. Heeft een veelheid aan digitale en analoge aansluitingen aan boord en beschikt over een fantastische DAC. In de tussentijd is mijn Devialet D-Premier geüpgraded naar een 250 en is hij nog fraaier gaan klinken.

Intussen lees ik op de 'Unofficial Devialet Website' dat er in de UK in de USA allerlei Sonos mod's circuleren. Zie:

http://www.fidelityaudio.co.uk/upgrades/sonos/sonos-zp80-zp90-connect-2/

en hier:

https://wyred4sound.com/products/upgrades-and-mods/sonos-connect-modified

Iemand ooit van gehoord?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Magna Hifi

Ons (Magna Hifi) uitgangspunt met de Sonos Connect  modificatie(s) is altijd geweest om voor een 'redelijke' prijs een modificatie te kunnen uitvoeren die de meest efficiënte digitale uitgangs prestaties kan leveren.

Herhaaldelijk hebben wij het verzoek gekregen voor een externe voeding en onderzoek heeft ons geleerd dat het effect t.o.v. de meerkosten niet in realistische verhouding staan. Met dergelijke prijzen krijg je met andere concurrentie te maken en doorgaans bijvoorbeeld high-res ondersteuning bieden. We hebben andere opties geprobeerd om de interne voeding naast de huidige aanpassingen te optimaliseren maar noemenswaardige verbeteringen zijn uitgebleven. Overigens zie je bij de top 'high-end' apparaten dat de voeding zodanig is opgebouwd dat er meerdere aftakkingen naar verschillende onderdelen geleid worden en in het ontwerp is rekening gehouden dat ze elkaar niet beïnvloeden. Een externe voeding ter vervanging van de bestaande alleen is mogelijk een verbetering maar niet zaligmakend.

@Charlemagne: De genoemde modficaties van Wyred4Sound & Fidelity Audio hebben we zelf nooit beluisterd. Wel hebben in Engeland en Amerika klanten die ze vergeleken hebben met de Ultimo en ook in het bezit zijn van onze Ultimo. Reactie van de Amerikaan was:
"My impressions are very positive, I had a chance to test the Magna ultimo, against the standard sonos, the w4s and the Dr Volk modded one and I have no doubts that the ultimo sounds better then them all.
Its close to the dr volk but its sounds more detailed and a little bit clearer to me with a really wide and realistic soundstage.  Comparing to the W4S the upsampling creates an unnatural soundstage height and the music is not coherent at all. "

Mocht er wederom een shootout gaan plaatsvinden, zijn we uiteraard graag weer van de partij... We weten inmiddels de weg  ;)

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Magna Hifi

Ha Zodiac en All

We hebben de Node letterlijk binnenstebuiten gekeerd en alle mogelijkheden onderzocht. Ons prototype is beoordeeld door ons maar ook bij andere geinteresseerden op hele mooie sets. Wij menen de benodigde investeringen en kosten het niet waard zijn. Ook hebben we ruggespraak gehad met een ander bedrijf die een externe voeding gebouwd hadden voor de Bluesound Node en we kwamen unaniem tot dezelfde conclusie. Het verschil is nihil. Zowel analoog en digitaal. Jammer want we zagen dit als een mogelijke kanshebber als overtreffende trap van een Connect Ultimo  maar dan met high-res ondersteuning. Ons uitgangspunt is dat we voor een 'redelijk' bedrag een substantiële verbetering willen bieden. Is geen overtuigend verschil, dan gaan we terug naar de tekentafel of stoppen onze energie ergens anders in.

Wat we wel nuttige aanpassingen vinden en (gaan) aanbieden zijn de volgende opties voor de Bluesound Node & Vault:
- Coaxiale RCA output met voedings optimalisatie op de Node en de Vault (prestaties zijn iets beter dan met de Toslink, coax lijkt minder gevoelig voor bekabeling en er ontstaat een "rustiger" klankbeeld. We gebruiken de best mogelijke componenten beschikbaar waaronder "de beste" spdif trafo beschikbaar!
- Upgrade analogue output met voedingsaanpassing - Nog niet beschikbaar, verwachting is november-december.

Tot slot:
Vergelijking tussen de Node en Connect Ultimo digitaal uit: De Ultimo is wat ons (en andere luisteraars) vooralsnog de winnaar. De detaillering, souplesse en levendigheid overtroefd de Node.
De Node ondersteund dan wel High Res maar ook dan wordt de Ultimo niet gepasseerd ('gedownsampled' naar 16/44)

Als standalone oplossing is de Node zeker interessant, ook analoog met toekomstige upgrade :-)
Analoog klinkt de Node standaard al beter dan een Connect en na upgrade komt deze lat nog hoger te liggen. Voor gebruikers die geen separate DAC overwegen is de laatste zeker iets om over na te denken.
Een analoge upgrade op de Connect is relatief "kostbaar" wij adviseren een losse DAC, waar je betere resultaten mee kunt behalen en daarnaast behoud je de mogelijkheid om door te groeien. We bieden hier overigens erg mooie value for money opties voor   :angel:
Kijk een op de site www.magnahifi.com voor info en meer details.

PS: Mbt "high res jeuk": Neem geen overhaaste beslissingen.
Ik heb slechte demo's gehoord waarbij het publiek maar door bleef ratelen over High Res, terwijl de limiet van 16/44.1 in de verste verte niet werd gehaald  ;)
Lees dit eens: Leuk stukje van Lars Worre, MD van Dali ...
http://magnahifi.com/index.php/nl/informatie/cd-kwaliteit-of-high-res

Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 20:05:38
Rob en Jos zijn bezig met de Bluesound modificatie. Incl demo. Ben erg benieuwd hoe die klinkt.
Al moet ik heel eerlijk bekennen...en don't shoot me: op de sonos m.u. Geniet ik met kippenvel van Spotify materiaal (320 kbit mp3) en kost het me moeite om 16 bit flacjes van Qobuz daarvan te onderscheiden (of ik heb een instelling niet goed staan, maar dat zal niet).
Dus: high res jeuk: misschien gewoon even krabben en doorgaan....?

En toch.....................

Zodiac

Goed verhaal Rob en Jos. En eerlijk ook!
Ik hou het voorlopig bij de M.U! Al heb je wel het gevoel achter te lopen met al die high res praat. Jammer dan!
Zijn jullie in Heerenveen 11 en/ of 12 oktober?
Groet,

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

Quote from: Magna Hifi on October  1, 2014, 17:28:59
@Charlemagne: De genoemde modficaties van Wyred4Sound & Fidelity Audio hebben we zelf nooit beluisterd. Wel hebben in Engeland en Amerika klanten die ze vergeleken hebben met de Ultimo en ook in het bezit zijn van onze Ultimo. Reactie van de Amerikaan was:
"My impressions are very positive, I had a chance to test the Magna ultimo, against the standard sonos, the w4s and the Dr Volk modded one and I have no doubts that the ultimo sounds better then them all.
Its close to the dr volk but its sounds more detailed and a little bit clearer to me with a really wide and realistic soundstage.  Comparing to the W4S the upsampling creates an unnatural soundstage height and the music is not coherent at all. "

Mocht er wederom een shootout gaan plaatsvinden, zijn we uiteraard graag weer van de partij... We weten inmiddels de weg  ;)

@Rob en Jos: dank voor de reactie. Mocht het tot een shootout komen dan zijn jullie er natuurlijk weer bij. De Ultimo hier doet het nog steeds prima hoor, dus die hoef je niet mee te nemen. En de Indische toko, die is ook nog steeds in de buurt...

@Zodiac: ik ben in de luxe positie dat ik met de Devialet ook een ingebouwde streamer heb die geschikt is voor highres. Mijn indruk is dat highres wel iets aan rust, ruimtelijkheid en focus toevoegt, als de opname tenminste goed is. Het voegt in het gunstigste geval wat toe; geen wereld van verschil meestal. Ik verbaas me er altijd over dat het via midres (16/44,1) vaak ook al prachtig kan klinken. Op de shootout kan ik wel het verschil laten horen. Rob had vorige keer een track bij zich in zowel midres als highres opname en ik geloof zelfs als mp3. Ik kan ze zo naast elkaar laten horen.

De Devialet streamer kan tijdens de shootout weer als referentie dienen. Ik kan me van de laatste shootout bij mij thuis nog goed herinneren dat Jos er helemaal stil van werd.  ;)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Zodiac

Ik ben inderdaad zeer benieuwd naar de verschillen. En naar de Devialet. En naar de toko.  ;D
Ik vind mezelf een kritisch luisteraar, maar moet nogmaals bekennen dat ik regelmatig met kippenvel naar tracks op Spotify (mp3...jawel) zit te luisteren. Dat klinkt gewoon (soms) loep en loepzuiver. Onlangs met een proefabonnementje Qobuz wat tussen flacs en 320kbit zitten schakelen, maar raakte niet in de ban van Qobuz (en de 20 euro/maand). Het begint in de studio....als de opname echt goed is opgenomen, kan(!!!) mp3 al goed zijn, is het slecht opgenomen, dan kan geen high res dat fixen....

Morgen komt mijn langverwachte Beyerdynamic binnen en ga ik het mogelijk wel ècht horen .
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Starred

Wordt of is het al mogelijk om een zwarte Sonos Ultimo te bestellen?

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■


Magna Hifi

Er zijn 'stickers' tekoop om je Sonos apparatuur een ander kleurtje te geven.
Wit klinkt echt het mooiste hoor  :laugh:

Voorbeeldje van een sticker op je Sonos Connect Ultimo.