Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

bones

G-Ultimo, de über-Ultimo?

Toen Rob vertelde over de aanpassingen die hij aan het aanbrengen was om van zijn voortreffelijke Magna Sonos een Ultimo te maken, had ik al een vermoeden dat de Ultimo definitief de meerdere zou zijn van de G-Sonos. Na de shout-out bij mij thuis was dit vermoeden bevestigd.

Dus, wat moet je dan met je G-Sonos? Verkopen en een Magna-Ultimo kopen? Ombouwen van de G-Sonos naar een G-Ultimo? Kort overleg met Rob en Jos leverde op dat ze wel wilden nagaan of het mogelijk is om de G-Sonos op een hoger plan te krijgen, met name door de voeding te modificeren. Dus G-Sonos opgezonden en in spanning afgewacht. Ondertussen weer 'gewoon' CD luisteren. Je wordt je er dan weer van bewust dat de G-Sonos de CD speler duidelijk weet te overtreffen. Na een week wachten kwam het verlossende bericht: de modificatie van dr. Gert Volk is anders dan die van Magna, maar modificatie van de voeding is mogelijk.

Enkele dagen later is het dan zover, de G-Ultimo is afgeleverd, aangesloten en staat in te spelen.

Enkele weken later heb ik een vrije middag gebruikt om intensief naar de G-Ultimo te luisteren. Daarbij heb ik een aantal zaken genoteerd die in het bijzonder opvielen. Het overall geluidsbeeld van de G-Ultimo is vloeiender, analoger dan bij de G-Sonos. In het laag merk ik meer definitie. Het nummer "Air Circus" van Deen Pear lokte mij altijd uit om de muziek harder te zetten. Met de G-Ultimo is dat niet nodig, al nuances, ook in het diepste laag komen ontspannen uit de speakers en staan daar volledig los van. In een nummer als "Isn't that what friends are for" van Bruce Cockburn zit een fantastisch stuk van samenzang tussen Bruce en een zangeres. De G-Ultimo plaatst de stemmen los van elkaar in de ruimte, iets wat ook in het nummer "We are unhappy" van Bonnie 'Prince' Billy kippenvel oplevert...

Zo kan ik nog wel even doorgaan, de conclusie zal evenwel zijn dat ik blij ben dat Rob en Jos de modificatie hebben willen uitvoeren aan mijn G-Sonos want die is elke cent waard. De vraag of de G-Ultimo beter, slechter of even goed is als de gewone Ultimo blijft (nog) onbeantwoord. Daarvoor is een a-b vergelijking nodig. Wordt vervolgd?
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

Hallo "bones"! Leuke review. Waarschijnlijk ben je (en blijf je) de enige met de hybride upgrade. Ben wel benieuwd naar de technische verschillen tussen de Duitse en de Magna upgrade. Misschien kunnen Rob en Jos daarover iets zeggen? Of de Magna ultimo beter klinkt dan de G-Sonos Magna Ultimo valt inderdaad alleen te beoordelen door ze in een shootout naast elkaar te beluisteren. Ik verwacht eigenlijk dat ze dicht bij elkaar liggen. Wordt het weer "to close to call"?

Als het tot een nieuwe shootout zou komen lijkt het me leuk daar eens een Linn of een Soundaware D100 Pro bij te halen. Of de gemodde Bluesound Node, waar we al zolang op wachten.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Magna Hifi

Ha Bones,

Dank je voor dit langverwachte en gelukkig positieve verslag.
Leuk dat we erin geslaagd blijken ook de G-sonos naar een hoger niveau te tillen.
In de basis is de G-sonos niet heel anders dan de standaard Magna.
Clock wordt ook vervangen door een stabieler exemplaar, echter op een iets andere manier ingekoppeld en gemonteerd. Tevens blijft de standaard (niet beste) RCA connector ook na modificatie in gebruik, wat alleen mogelijk is door meer 'onherstelbare' wijzigingen in printplaat aan te brengen.
Niets mis mee als we het eindresultaat bekijken... uhh beluisteren (en daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om, nietwaar?).
Door onze voedingsaanpassingen en afscherming (en natuurlijk niet te vergeten de blauwe Ultimo led) zijn de laatste puntjes op de 'i' gezet.
Behoorlijke klus, aangezien er eerst extra ruimte gecreeerd moest worden om de bovenstaande wijzigingen ook nog kwijt te kunnen.
Maar..... weer een tevreden klant dus alle moeite waard :clapping:
Was weer een leuke exercitie.

Wederom een shootout?
Prima hoor, we hebben de Magna Ultimo demo nog gewoon beschikbaar en wie weet wat nog meer komen gaat  ;)
We houden kontakt!

bones

Misschien krijg ik volgende week een PS Audio Perfect Wave mk2 met Soundbridge voor een weekje te leen. Nu heb ik wel een druk weekje dus weinig tijd om te testen, maar zal ik zeker een vergelijking maken tussen de G-Ultimo en de Perfect Wave.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Unkhman

NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Buell

Als ik goed geïnformeerd ben gaat het hier zelfs over de Sonos Magna en nog niet eens over Ultimo. :colgate:

De Ultimo gaat nog een stukje verder.. :headbanging: kan je nagaan.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bones

Absoluut, mooie review, jammer dat er geen vergelijking wordt gemaakt met de gevestigde orde. Ik zou toch graag een vergelijking van een Ultimo met een H-E streamer zien... Wie pakt de handschoen op?
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Actionhost

Mooie review! Ben ook nog steeds tevreden over de Magna Ultimo!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Zodiac

Ik heb zelf een Sonos Magna Ultimo. Nog altijd gelukkig, maar heb high res jeuk.
Hoe is het eigenlijk met de Bluesound modificatie?
Ben benieuwd!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Actionhost

De high res jeuk heb ik idd ook wel. Beetje als wannahave maar vind het wel een gemis dat ik die optie niet heb.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Zodiac

Rob en Jos zijn bezig met de Bluesound modificatie. Incl demo. Ben erg benieuwd hoe die klinkt.
Al moet ik heel eerlijk bekennen...en don't shoot me: op de sonos m.u. Geniet ik met kippenvel van Spotify materiaal (320 kbit mp3) en kost het me moeite om 16 bit flacjes van Qobuz daarvan te onderscheiden (of ik heb een instelling niet goed staan, maar dat zal niet).
Dus: high res jeuk: misschien gewoon even krabben en doorgaan....?

En toch.....................
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

smacdab

Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 20:05:38
Rob en Jos zijn bezig met de Bluesound modificatie. Incl demo. Ben erg benieuwd hoe die klinkt.
Al moet ik heel eerlijk bekennen...en don't shoot me: op de sonos m.u. Geniet ik met kippenvel van Spotify materiaal (320 kbit mp3) en kost het me moeite om 16 bit flacjes van Qobuz daarvan te onderscheiden (of ik heb een instelling niet goed staan, maar dat zal niet).
Dus: high res jeuk: misschien gewoon even krabben en doorgaan....?

En toch.....................

Heb de bovengenoemde sonos ook met tentlabs bdac mk3 (+nad d3020 PSB imagine B). Luister maar op een plek: de huiskamer....waarom streamen? Overbodige luxe ;-)

Zodiac

Je bedoelt?
Als in waarom niet met LAN bedraad? Of bedoel je wat anders?
Hoe dan ook: Sonos gaat tot 16 bit en high res vanaf 24 bit. De vraag is of 24 bit wat toevoegt. Maar goed, dat zal een ander topic zijn.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

smacdab

Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 21:53:26
Je bedoelt?
Als in waarom niet met LAN bedraad? Of bedoel je wat anders?
Hoe dan ook: Sonos gaat tot 16 bit en high res vanaf 24 bit. De vraag is of 24 bit wat toevoegt. Maar goed, dat zal een ander topic zijn.

Ik weet niet wat het is met Qobuz, maar beluisterde recent  klassiek stukje hoogste kwaliteit van ze via ipad/bluetooth (en dat is dat geen apt-x) en moet zeggen: oorstrelend.

Zodiac

Qobuz is ook erg goed. Geen discussie over. Ze doen nu ook aan hi-res. 16 bit klinkt ook al oorstrelend goed. Het aanbod vind ik nog steeds mager hoor, en het is duur!
Maar wat je krijgt bij Spotify (lang niet alles) kan ook al vreselijk goed zijn. En dan neem ik mezelf als behoorlijk kritisch luisteraar.
Maar we stellen vast dat een sonos geen high res kan streamen (of dat nou bedraad is of wireless) toch?
En een Bluesound wel. Dus Rob en Jos, waar blijft dat ding....... ;D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

smacdab

Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 22:24:23
Qobuz is ook erg goed. Geen discussie over. Ze doen nu ook aan hi-res. 16 bit klinkt ook al oorstrelend goed. Het aanbod vind ik nog steeds mager hoor, en het is duur!
Maar wat je krijgt bij Spotify (lang niet alles) kan ook al vreselijk goed zijn. En dan neem ik mezelf als behoorlijk kritisch luisteraar.
Maar we stellen vast dat een sonos geen high res kan streamen (of dat nou bedraad is of wireless) toch?
En een Bluesound wel. Dus Rob en Jos, waar blijft dat ding....... ;D

Misschien is er niets aan te verbeteren?

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Unkhman

BIj toeval stuitte ik op de onderstaande site, waar nog meer uitgebreide sonos modificaties mogelijk zijn:

http://members.ziggo.nl/r.voshol/index_14.htm
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

gast2018


Zodiac

Goed gezien jochie.... :clapping:

Ik zal t s navragen en dan het antwoord posten. Het ging me om het antwoord, niet om me te wijzen op wat ik al wist ;D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Charlemagne

Quote from: Zodiac on September 26, 2014, 08:44:35
Goed gezien jochie.... :clapping:

Ik zal t s navragen en dan het antwoord posten. Het ging me om het antwoord, niet om me te wijzen op wat ik al wist ;D

Als je dan toch mailt vraag dan of er ook een externe voeding mogelijk is voor een al gemodificeerd apparaat, b.v. de Sonos Magna Ultimo. Ik vermoed dat hun modificatie grotendeels overeenkomt met Magna Ultimo mod. Het interessante is dan eventueel nog de externe voeding, lijkt mij.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213