Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Quote from: bryan vd B on March  5, 2014, 10:25:43
kon he gisteren toch niet laten om de polariteit eens om te draaien van de voeding.
Ik vond sonos wat aan de scherpe kant klinken en dat heeft alles te maken met het inspelen denk ik.
Toch heb ik de stekker even omgedraait en wat schetst mijn verbazing: het geluidsbeels word holografischer met betere pinpoint van de instrumenten en uitsterven van snaren alsmede de nagalm die in de opname zit.

Klinkt als een verbetering. Op welke pool heb je nu de fase staan? De onderste of de bovenste?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

brt

Charlemagne en Rha007, bedankt voor jullie reacties op mijn 1e post .

Quote from: Rha007 on March  4, 2014, 19:46:45
De furutech is nieuw rond de €140 te krijgen.


Ik heb er eentje besteld, als ik zie wat een modificatie al doet en normaliter stroom doet, moet zo'n Furutech op de Sonos Ultimo ook wel een verbetering geven. Ben benieuwd!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

bryan vd B

Quote from: Charlemagne on March  5, 2014, 11:28:28
Klinkt als een verbetering. Op welke pool heb je nu de fase staan? De onderste of de bovenste?
[/quot
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Quote from: Charlemagne on March  5, 2014, 11:28:28
Klinkt als een verbetering. Op welke pool heb je nu de fase staan? De onderste of de bovenste?

heb de fase nu op de bovenste pool zitten,en dit klinkt echt lekkerder.
Mischien de jongens van magna eens vragen of de aansluitingen per sonos verschillen qua polariteit.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Buell

Hoi Bryan,

Dit is ook mijn ervaring, ...
Toen ik de ultimo net had en ook tijdens diverse testen elders, koos ik ook voor de onderkant.

Nu ( na ook wel wat verandering in de set, bekabeling e.d) kies ik voor de bovenkant, om de zelfde reden die jij noemt..beter uitklinken, natuurlijker, maar ook ...
Rustiger zonder dynamiek verlies.

De fase onder geeft een wat "scherper" geluid, dit zou je op het verkeerde (lees andere ervaring) been kunnen zetten.
Ook met een fase checker komt de bovenkant, in mijn set, als beter naar voren.

Het zal ook een smaak kwestie zijn, ben toch wel benieuwd naar ervaringen van andere Ultimo bezitters.

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Magna Hifi

Quote from: bryan vd B on March  5, 2014, 12:27:53
heb de fase nu op de bovenste pool zitten,en dit klinkt echt lekkerder.
Mischien de jongens van magna eens vragen of de aansluitingen per sonos verschillen qua polariteit.

bryan

Ik vermoed dat er geen verschil is tussen Sonos onderling maar uitsluiten kan ik het ook niet. Meten = weten. Als je alle stekkers lostrekt van de Sonos op het netsnoer na dan kun je met een eenvoudige multimeter de spanning meten tov aarde (wandcontactdoos) en de massa van de Sonos (neem bijvoorbeeld de buitenkant van de analoge ingang). ** NIET de massa nemen van de coaxiale SPDIF uitgang van de Ultimo, die is galvanisch gescheiden  :D (Dat is de vergulde connector) ** Dezelfde meting kun je nog een keer doen met het netsnoer andersom (polariteit). De laagste spanning zou de meest ideale moeten zijn (en de best klinkende). Voor een uitgebreide uitleg zoek op netpolariteit en audioreview.


bryan vd B

Quote from: Magna Hifi on March  5, 2014, 13:19:51
Ik vermoed dat er geen verschil is tussen Sonos onderling maar uitsluiten kan ik het ook niet. Meten = weten. Als je alle stekkers lostrekt van de Sonos op het netsnoer na dan kun je met een eenvoudige multimeter de spanning meten tov aarde (wandcontactdoos) en de massa van de Sonos (neem bijvoorbeeld de buitenkant van de analoge ingang). ** NIET de massa nemen van de coaxiale SPDIF uitgang van de Ultimo, die is galvanisch gescheiden  :D (Dat is de vergulde connector) ** Dezelfde meting kun je nog een keer doen met het netsnoer andersom (polariteit). De laagste spanning zou de meest ideale moeten zijn (en de best klinkende). Voor een uitgebreide uitleg zoek op netpolariteit en audioreview.

ok duidelijke uitleg betreft het meten. Ik deed het voorheen altijd door de meetpennen gekruist boven op de behuizing te leggen  van een  component(strooiveld).
Op deze manier moet je ook altijd de laagste waarde nemen als zijnde de best klinkende.
Weet overigens niet of dit ook bij geschakelde voedingen werkt.
Zal het morgen als ik wat meer tijd heb testen.
Iedergeval bedankt voor je reactie😉.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Quote from: PrimaLuna on March  5, 2014, 13:14:18
Hoi Bryan,

Dit is ook mijn ervaring, ...
Toen ik de ultimo net had en ook tijdens diverse testen elders, koos ik ook voor de onderkant.

Nu ( na ook wel wat verandering in de set, bekabeling e.d) kies ik voor de bovenkant, om de zelfde reden die jij noemt..beter uitklinken, natuurlijker, maar ook ...
Rustiger zonder dynamiek verlies.

De fase onder geeft een wat "scherper" geluid, dit zou je op het verkeerde (lees andere ervaring) been kunnen zetten.
Ook met een fase checker komt de bovenkant, in mijn set, als beter naar voren.

Het zal ook een smaak kwestie zijn, ben toch wel benieuwd naar ervaringen van andere Ultimo bezitters.


hi,

hmmm grappig dat wij hetzelfde ervaren. Ik zal morgen voor de grap eens meten op analoge aansluiting tov de aarde van het wcd.
Laat het hier wel even weten. Hoe betrouwbaar is die fase checker van jou?
Ook ik ben benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Buell

De fase checker is betrouwbaar !

Maar uiteindelijk gaat het om wat je hoort en mooi vind.

Voor de Ultimo geld voor mij:

Uit fase ( fase onder) scherper, lijkt sneller en directer.
In fase  (fase boven) natuurlijker, meer kleur, rustiger daardoor lijkt het minder snel en direct, maar ik ga voor meer klankkleur, mooier uitklinken, e.d

Bij Een stuk piano muziek kan je heel goed het verschil horen, wat ik al eerder schreef, draai maar eens Herman van Veen - Suzanne.
Het verschil van klank is hier erg groot, de piano laat een kleurrijker geluid horen zonder enige scherpte.
Maar je oren interpreteren meer hoog( scherper) als sneller en directer....
Een kies voor het een de ander kiest voor het andere.

Tip,
http://audio-life.nl/blog/tips-om-meer-te-genieten-tip-1-stroom

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Rha007

Quote from: brt on March  5, 2014, 12:17:56
Charlemagne en Rha007, bedankt voor jullie reacties op mijn 1e post .


Ik heb er eentje besteld, als ik zie wat een modificatie al doet en normaliter stroom doet, moet zo'n Furutech op de Sonos Ultimo ook wel een verbetering geven. Ben benieuwd!

Graag gedaan. Als wederdienst verwacht ik wel dat je jouw ervaringen gaat delen  ;)

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Actionhost


Quote from: brt on March  5, 2014, 12:17:56
Charlemagne en Rha007, bedankt voor jullie reacties op mijn 1e post .


Ik heb er eentje besteld, als ik zie wat een modificatie al doet en normaliter stroom doet, moet zo'n Furutech op de Sonos Ultimo ook wel een verbetering geven. Ben benieuwd!

Ben benieuwd of jij hetzelfde ervaring hebt want dan ga ik het ook overwegen!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

brt

Ik zal hier mijn bevindingen delen, ik verwacht de kabel wel pas in het weekend, dus het kan even duren voordat je hier iets leest. Zal het sowieso laten weten.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Magna Hifi

Quote from: bryan vd B on March  5, 2014, 12:27:53
heb de fase nu op de bovenste pool zitten,en dit klinkt echt lekkerder.
Mischien de jongens van magna eens vragen of de aansluitingen per sonos verschillen qua polariteit.

bryan

Toch nog een keer gemeten, de verschillen zijn minimaal waar polariteit boven net een lagere spanning geeft in mijn set. Dat zou dus kloppen met de fasemeter van PrimaLuna. Meet-verschil is klein en niet echt overtuigend. Ik had er al eerder mee gespeeld maar destijds ook veel wijzigingen in mijn set (andere kabels, nieuwe DAC, etc) en dat in combinatie met dit soort testjes is niet handig blijkt maar weer eens.

Zoals ik het nu beluister zeg:  :exclamation: Fase boven  :exclamation:
Het klinkt net iets meer "ongedwongen" en "vloeiender" en geeft mij het gevoel de muziek meer te beleven en daar is het me om te doen.
Bryan + PrimaLuna: Dank!!
- Jos

Buell

Geen dank, ben jullie dankbaar voor mijn Ultimo  :worship:

Ik meet hier ook een klein verschil.
Ooit had ik een Oehbach fasechecker te leen, deze bleef maar knipperen tussen de polen. Zo dicht zit het bij elkaar.

Maar hoorbaar vind ik het een redelijke verandering, ook ik vind de fase boven natuurlijker klinken.
Wordt het dan te rustig, compenseer dat dan met andere stuurbuisjes, interlink of netsnoer.
Hoe dunner het netsnoer hoe dynamischer is mijn ervaring.

Of probeer de volgorde in je stekkerblok eens.
Hier ben ik  na veel proberen uitgekomen op deze volgorde gezien vanaf de stroomaanvoer.
Voorversterker, DAC, Sonos en eindversterkers, zorg dat er geen vrije plaatsen tussen de stekkers zitten.

Succes.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bryan vd B

Hi,

Vanmiddag maar weer eens getest met verschillende muziekstijlen en blijf er bij dat als de fase op de bovenste pool zit de weergave echt los staat van de speakers. De pool aan de onderzijde geeft bij mij een scherp hoog en midden en dit verschil vind ik echt heel groot. Tevens kan ik dan ook de speakers aanwijzen als ik mijn ogen sluit.
De pool aan de bovenzijde laat de luidsprekers volledig verdwijnen in het geluidsbeeld en geeft in mijn geval echt een stuk meer diepte winst en een veel betere plaasting en balans in de weergave.
Het laag is ook veel minder nadrukkelijk aanwezig en heeft meer defenitie en komt nu ook echt uit de instrumenten ipv uit de losse ruimte.

In mijn geval klinkt dit echt veel beter. Nu dus opzoek naar een goede powercord ;)
En jos jij ook bedankt voor het meettechnisch vastleggen dat onze oren niet liegen en voor de fantastisch mod aan de sonos. :pompom:

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Buell

Quote from: bryan vd B on March  6, 2014, 17:32:20
Hi,

Vanmiddag maar weer eens getest met verschillende muziekstijlen en blijf er bij dat als de fase op de bovenste pool zit de weergave echt los staat van de speakers. De pool aan de onderzijde geeft bij mij een scherp hoog en midden en dit verschil vind ik echt heel groot. Tevens kan ik dan ook de speakers aanwijzen als ik mijn ogen sluit.
De pool aan de onderzijde bovenzijde (toch?)laat de luidsprekers volledig verdwijnen in het geluidsbeeld en geeft in mijn geval echt een stuk meer diepte winst en een veel betere plaasting en balans in de weergave.
Het laag is ook veel minder nadrukkelijk aanwezig en heeft meer defenitie en komt nu ook echt uit de instrumenten ipv uit de losse ruimte.

In mijn geval klinkt dit echt veel beter. Nu dus opzoek naar een goede powercord ;)
En jos jij ook bedankt voor het meettechnisch vastleggen dat onze oren niet liegen en voor de fantastisch mod aan de sonos. :pompom:

Bryan

Dit is een eenvoudige en goedkope manier om een andere kabel te proberen, een verloop van IEC naar C7.

Bij een forumsponsor te krijgen
http://www.jouwhifi.com/a-15738112/stroom/c7-figure-8-scheerapparaatstekker-verloop/
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bryan vd B

Quote from: PrimaLuna on March  6, 2014, 18:40:17
Dit is een eenvoudige en goedkope manier om een andere kabel te proberen, een verloop van IEC naar C7.

Bij een forumsponsor te krijgen
http://www.jouwhifi.com/a-15738112/stroom/c7-figure-8-scheerapparaatstekker-verloop/

Bedankt voor de tip. Zat te twijfelen tussen deze goedkope oplossing en/of de furutech c7 stekker te kopen en die op mijn artspeak powercord te monteren.Deze laatste heb ik ik nog liggen dus denk dat ik voor deze optie ga ;D.
En inderdaad primaluna het moest de bovenzijde zijn  :nopompom: type foutje :sleepy:

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Rha007

Een beetje off topic, maar nu we het toch over het optimaal aansluiten van de netkabels hebben:
Welke pool geeft volgens jullie het beste resultaat op een versterker, bv op mijn Marantz PM15s2 LE.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Buell

Hallo Rha007,

Eigenlijk kan je dat zo niet zeggen, wel zit je vaak goed met de fase links.  Dus rechts als je de IEC stekker van voren ziet met de aarde aan de bovenkant.  _ -_
http://audio-life.nl/blog/tips-om-meer-te-genieten-tip-1-stroom

Wil je het echt goed doen dan zal je al je apparatuur moeten loskoppelen en de lekstroom naar aarde moeten meten.
Hier staat het duidelijk omschreven.  Ipv de VdH checker kan je ook een multimeter gebruiken.
http://www.vandenhul.com/download/CAwdEAwUUkNGV0E=

Succes
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bryan vd B

Quote from: Rha007 on March  8, 2014, 08:57:14
Een beetje off topic, maar nu we het toch over het optimaal aansluiten van de netkabels hebben:
Welke pool geeft volgens jullie het beste resultaat op een versterker, bv op mijn Marantz PM15s2 LE.


Ik zou het niet weten je marantz betreft maar dit kun je mocht je een multimeter bezitten makkelijk zelf meettechnisch bepalen. Uiteindelijk beslissen je oren maar het in fase zetten van de componenten geeft meestal het beste resultaat.

Om te meten gewoon je versterker helemaal loskoppelen van je keten en een niet geaard stopcontact nemen. Mocht je die niet hebben de geel/groene draad aan de achterzijde van je wcd lostrekken en voilá. ( wel even eerst de groep uitzetten van het te bewerken wcd voor je eigen veiligheid).
Vervolgens de versterker aan sluiten dmv de powercord op deze wcd en leg de meetpennen van je multimeter op je voeding van je versterker(gewoon los op je behuizing maar boven de trafo).
Nu zal je een waarde aflezen die enkele millivolts aan geeft. Draai vervolgens de stekker om en meet opnieuw. De laagste waarde is de juiste pool. Als je nu weet waar de bruine zit (fase) op je wcd kun je de stekker markeren met bijvoorbeeld tipex(stipje). Als je nu je multimeter op stand doorpiepen zet kun je de andere zijde van het powercord ook voorzien van een markering.
Na deze meting weet je dus ook op welke pool van je versterker de fase zit.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Quote from: Rha007 on March  8, 2014, 08:57:14
Een beetje off topic, maar nu we het toch over het optimaal aansluiten van de netkabels hebben:
Welke pool geeft volgens jullie het beste resultaat op een versterker, bv op mijn Marantz PM15s2 LE.

Wat ook leuk is om mee te experimenteren is de volgorde van de aan te sluiten componenten in je keten eens te wisselen. Volgens mij gaf primaluna dat van de week ook al aan.
Bij mij geeft het beste resultaat: bron(sonos), dac ,versterker , filter.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Rha007

Ik heb weer wat lees voer, thanks mannen.

Quote from: bryan vd B on March  8, 2014, 10:58:24
Wat ook leuk is om mee te experimenteren is de volgorde van de aan te sluiten componenten in je keten eens te wisselen. Volgens mij gaf primaluna dat van de week ook al aan.
Bij mij geeft het beste resultaat: bron(sonos), dac ,versterker , filter.

Bryan

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld.
Wil je zeggen dat ik eerst de Ultimo moet aansluiten, dan de dac op de versterker? Mag aannemen dat je dit doet terwijl de versterker uit staat? En dit zou een hoorbaar verschil moeten geven?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

darkman76

Quote from: PrimaLuna on March  6, 2014, 14:38:36
Of probeer de volgorde in je stekkerblok eens.
Hier ben ik  na veel proberen uitgekomen op deze volgorde gezien vanaf de stroomaanvoer.
Voorversterker, DAC, Sonos en eindversterkers, zorg dat er geen vrije plaatsen tussen de stekkers zitten.

Nee dit verhaal. Hier ga ik ook nog eens mee spelen.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

bryan vd B

Quote from: darkman76 on March  8, 2014, 12:34:52
Nee dit verhaal. Hier ga ik ook nog eens mee spelen.

sorry lees dat ik niet erg duidelijk was. Ik bedoelde de volgorde van de powercords (stekkers) in het stekkerblok. Vanaf de voeding gezien heb ik dus eerst de bron, dan mijn dac en als laatste de vesterker.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

darkman76

Nou heeft mijn stekkerdoos 2 rijen naast elkaar. Dus gaat het niet helemaal werken. Maar wat is de theorie hier achter? Waarom maakt dit uit?
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.