Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rha007

Quote from: bryan vd B on March  1, 2014, 22:43:34
Zo net thuis van een dagje amsterdam stond het pakketje klaar op de eettafel.
Gelijk maar even aangesloten en op laag volume staat het nu al heerlijk te spelen waarbij het geluidsbeeld al in zijn geheel los komt van de twee speakers. Nu kan het inspelen beginnen dus laat de ultimo lekker de hele nacht streamen. Morgen de hele dag aan en hoppa dan zitten er alweer een etmaal aan uren op.

Bryan

Geduld word erg op de proef gesteld bij nieuwe Ultimo eigenaren  ;D Hett inspelen is echt noodzakelijk en bij de een duurt het wat langer dan bij de ander.
Ik dacht in eerste instantie ook weinig verschil te horen, zelfs na een week inspelen. Maar na een kleine anderhalve week, begon ik de Ultimo pas echt te waarderen, toen merkte ik pas echt het resultaat van de mod.

Morgen hoop ik wat tijd vrij te kunnen maken om het verschil met een Furutech powercord te kunnen ontdekken.
Ben heel nieuwsgierig of ik het verschil ga horen tov de standaard netsnoer.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

bryan vd B

Quote from: Rha007 on March  1, 2014, 23:32:19
Geduld word erg op de proef gesteld bij nieuwe Ultimo eigenaren  ;D Hett inspelen is echt noodzakelijk en bij de een duurt het wat langer dan bij de ander.
Ik dacht in eerste instantie ook weinig verschil te horen, zelfs na een week inspelen. Maar na een kleine anderhalve week, begon ik de Ultimo pas echt te waarderen, toen merkte ik pas echt het resultaat van de mod.

Morgen hoop ik wat tijd vrij te kunnen maken om het verschil met een Furutech powercord te kunnen ontdekken.
Ben heel nieuwsgierig of ik het verschil ga horen tov de standaard netsnoer.


Hi,

Ik moet eerlijk bekennen dat de demo nu ik wat langer heb geluisterd echter klonk en nog losser maar merk wel degelijk een groot verschil met mijn standaard sonos.
Al bij de eerste noten was het al veel veel beter en niet te vergelijken met de ongemodde sonos.
Wel moet ik zeggen dat het laag iets dikker is nu ( vergeleken met de demo) en het midden nog wat onechter maar dit belooft al veel. Tevens klinken de hi-hats (drumstel)en bevoorbeeld applaus van het publiek nog wat plastisch maar dit had ik niet bij de demo dus dit gaat zeker nog verbeteren.

Over het gebruik van een powercord kan ik in mijn ervaringen melden dat je dit wel degelijk waarneemt. Hoe groot de waarnemingen zijn is afhankelijk of de set in staat is dit weer te geven.
Minj ervaringen zijn dat door een powercord het gehele geluidsbeeld losser gaat klinken en dieper. Vooral het laag krijg meer defenitie waardoor de dieptewerking in de weergave word verbeterd.
Nogmaals zijn dit mijn ervaringen in mijn setup......geen idee hoe het in andere setups zich vertaald.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Magna Hifi

Quote from: Jeroen Top on March  1, 2014, 15:39:24
Vandaag heb ik mijn Connect:AMP van Jos teruggekregen. We hadden gekozen voor een directe ontmoeting in plaats van de post omdat ik hem graag snel wilde hebben. Jos moest in Amsterdam zijn en we spraken af bij vrienden waar Jos toevallig moest zijn.
Na enkele telefoontjes heen en weer waar de ander toch bleef, bleek dat Jos mij een adres had gegeven waar zijn vrienden een jaar geleden woonden ;).

Omdat ik mijn dochter op moest halen, bleef onze ontmoeting helaas beperkt tot 12 seconden en de overdracht van de AMP.

Die is inmiddels weer aangesloten en ik kan het niet zo mooi zeggen als jullie. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik met tranen in mijn ogen zit te luisteren naar sommige stukken muziek die ik al heel vaak heb gehoord. Jos gaf van tevoren aan: alsof er een gordijn voor de boxen weggeschoven wordt en dat klopt.

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik het gevoel heb dat het geluid nog een beetje aan de boxen blijft hangen en dat het stereobeeld er nog niet helemaal uitkomt zoals ik het weleens gehoord heb toen ik de set tijdelijk in een andere kamer had staan. Maar dat heeft denk ik te maken met de plaatsing van de boxen en niet met de AMP. Maar Jos heeft aangeboden om een keer langs te komen wanneer hij toch toevallig in de buurt is en dat vind ik nou super. Geweldige mannen die twee.

Dank je Jos, prachtige prestatie.

Ik hoop van harte dat je nog op tijd was voor je dochter! Ik rij altijd blind naar het adres en realiseerde me pas dat ik het verkeerde adres had gegeven toen je niet op de afgesproken plek stond. Beetje dom!   :notify:

Leuk dat je zo enthousiast bent over de Sonos AMP (of ZP120) modificatie. Er is nog weinig over gepost en zoals ik zelf al eerder aan je mailde vind ik het bijzonder dat dit haalbaar is uit een alles-in-een doosje! Zoals gezegd heeft de modificatie heeft ook wat inspeeltijd nodig.  Heel veel plezier ermee!

brt

Beste forumgenoten,

ik heb me al een tijdje geleden aangemeld maar dit wordt mijn eerste post.

Met veel interesse heb ik hier de ervaringen rondom de Magna modificatie gevolgd nadat ik een Pioneer NP50 had geprobeerd als upgrade tov mijn huidige Sonos. Ik was na die Pioneer snel overtuigd van het (unieke?) gebruikersgemak van de Sonos, sjonge wat een ellende die Pioneer.

Ik heb dus Magna hifi gebeld en mocht de Ultimo thuis gebruiken om te zien of het daadwerkelijk een upgrade was voor mij. Rob is zeer adequaat en plezierig in de omgang en met een telefoontje en het overmaken van de borg was het al snel geregeld. Toen ik de Ultimo een paar dagen later al thuis had, heb ik deze vol verwachting aangesloten en wat schetste mijn verbazing: ik hoorde nauwelijks verschil! Even een paar dagen inspelen dacht ik, maar het geluid bleef hetzelfde. Ik begon - op basis van de juichende ervaringen op dit forum - echt te twijfelen aan mijn set óf aan mijn oren, of allebei ;)

Ik besloot Rob te bellen, want dit kon niet kloppen. Rob vroeg me waarop ik draai. Dat is een Accuphase E250, een Stello DA 100 DAC en Focal Electra 926 speakers. Ook over mijn Sennheiser HD 600 hoorde ik nauwelijks verschil; in elk geval niet voldoende om 400,- voor de modificatie over te hebben. Blind zou ik niet de Ultimo eruit pikken. Rob zei dat ik met deze set-up verschil móest horen. Ik gebruikte het juiste stroomkabeltje, dat hadden we al gecheckt.

Na een tijdje doorpraten vertelde ik dat ik om een goede A-B vergelijking te doen, beide Sonossen aangesloten had en via verschillende controllers beide Sonossen afzonderlijk aanstuurde. Rob kreeg een vermoeden dat misschien de klok van de ongemodificeerde Sonos in dit geval ook de Ultimo aanstuurde en raadde me aan één Sonos tegelijk aan te sluiten en de ander echt van het stroom te halen. Dat heb ik vervolgens gedaan en... toen snapte ik alle recensies!

Ik heb 2 referentie liedjes geluisterd en was meteen om. Heb Rob weer gebeld en meteen mijn bestelling doorgegeven. Sjonge, wat een verschil met de 'oude' Sonos: de stem en instrumenten klinken veel natuurlijker, plaatsing is ruimtelijker, het geheel klinkt meer evenwichtig, er wordt simpelweg met veel meer souplesse en muzikaliteit muziek weergegeven. Wat een genot! Ik hoorde details die ik eerder nog niet hoorde in mijn muziek, dat is bij elke upgrade toch weer fantastisch om te ontdekken. Want een upgrade is het.

Na een weekje had ik mijn eigen Ultimo in huis. Dat van een weekje inspelen klopt, bij mij duurde dat nog wel ietsje langer voordat de schelheid er af was. Ook toen ik na een week (de tijd die ervoor stond opgegeven door Magna Hifi) Rob een beetje ongerust mailde of dit wel klopte, nam hij uitgebreid de tijd om te antwoorden, zonder een spoortje van ongeduld. Geweldig, deze service en klantgerichtheid van Rob. Ik kan hen iedereen van harte aanraden.

Na een paar dagen na die week trok het laatste vleugje schelheid weg en herkende ik het geluid van de demo-Ultimo weer. Sinds het gebruik van de Ultimo had ik echter ook vaak dat de controller mijn Sonos niet meer kon vinden, of dat het heel lang duurde. Ik las hierboven ook al zoiets. Ik kwam erachter dat dit echt niet aan de Sonos Ultimo ligt, maar aan de router instellingen. Blijkbaar is het bij ons in de straat erg druk met wifi netwerken. Nadat ik een andere poort op mijn router had gekozen was dit probleem weg en is mijn laatste spoortje twijfel volledig weggenomen.

Ik geniet volop van de Ultimo. Het gebruikersgemak en de looks in combinatie met de sound van de Ultimo is voor mij en mijn portemonnee een perfecte match en de modificatie is zijn geld dubbel en dwars waard, een aanrader!
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Charlemagne

@brt: welkom op het forum. Leuke review en een leerzame ervaring. Op de website van Magna Hifi las ik ook al eens dat je er voor op moet passen als je twee Sonossen gebruikt en ze koppelt.

Nu zullen de meeste niet koppelen, want de meeste hebben er maar een. Maar als je koppelt kun je dus de kwaliteit om zeep helpen als je dat niet goed doet. Op de website las ik, onder het hoofdstuk 'Gebruikersinformatie' dat in de 'Partymode' je vanuit de gemodde Sonos moet werken, omdat hij anders gaat 'driften'. Lijkt me een verwant probleem.

En dat van het inspelen is heel herkenbaar. Dat is al vaker genoemd in de posts hierboven. Ikzelf heb de indruk dat de Sonos mettertijd nog wat beter is gaan klinken. De grootste winst zat wel in de eerste week tot 10 dagen, daar twijfel ik niet aan.



■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rha007

Quote from: brt on March  3, 2014, 15:08:26
Beste forumgenoten,

ik heb me al een tijdje geleden aangemeld maar dit wordt mijn eerste post.

Met veel interesse heb ik hier de ervaringen rondom de Magna modificatie gevolgd nadat ik een Pioneer NP50 had geprobeerd als upgrade tov mijn huidige Sonos. Ik was na die Pioneer snel overtuigd van het (unieke?) gebruikersgemak van de Sonos, sjonge wat een ellende die Pioneer.

Ik heb dus Magna hifi gebeld en mocht de Ultimo thuis gebruiken om te zien of het daadwerkelijk een upgrade was voor mij. Rob is zeer adequaat en plezierig in de omgang en met een telefoontje en het overmaken van de borg was het al snel geregeld. Toen ik de Ultimo een paar dagen later al thuis had, heb ik deze vol verwachting aangesloten en wat schetste mijn verbazing: ik hoorde nauwelijks verschil! Even een paar dagen inspelen dacht ik, maar het geluid bleef hetzelfde. Ik begon - op basis van de juichende ervaringen op dit forum - echt te twijfelen aan mijn set óf aan mijn oren, of allebei ;)

Ik besloot Rob te bellen, want dit kon niet kloppen. Rob vroeg me waarop ik draai. Dat is een Accuphase E250, een Stello DA 100 DAC en Focal Electra 926 speakers. Ook over mijn Sennheiser HD 600 hoorde ik nauwelijks verschil; in elk geval niet voldoende om 400,- voor de modificatie over te hebben. Blind zou ik niet de Ultimo eruit pikken. Rob zei dat ik met deze set-up verschil móest horen. Ik gebruikte het juiste stroomkabeltje, dat hadden we al gecheckt.

Na een tijdje doorpraten vertelde ik dat ik om een goede A-B vergelijking te doen, beide Sonossen aangesloten had en via verschillende controllers beide Sonossen afzonderlijk aanstuurde. Rob kreeg een vermoeden dat misschien de klok van de ongemodificeerde Sonos in dit geval ook de Ultimo aanstuurde en raadde me aan één Sonos tegelijk aan te sluiten en de ander echt van het stroom te halen. Dat heb ik vervolgens gedaan en... toen snapte ik alle recensies!

Ik heb 2 referentie liedjes geluisterd en was meteen om. Heb Rob weer gebeld en meteen mijn bestelling doorgegeven. Sjonge, wat een verschil met de 'oude' Sonos: de stem en instrumenten klinken veel natuurlijker, plaatsing is ruimtelijker, het geheel klinkt meer evenwichtig, er wordt simpelweg met veel meer souplesse en muzikaliteit muziek weergegeven. Wat een genot! Ik hoorde details die ik eerder nog niet hoorde in mijn muziek, dat is bij elke upgrade toch weer fantastisch om te ontdekken. Want een upgrade is het.

Na een weekje had ik mijn eigen Ultimo in huis. Dat van een weekje inspelen klopt, bij mij duurde dat nog wel ietsje langer voordat de schelheid er af was. Ook toen ik na een week (de tijd die ervoor stond opgegeven door Magna Hifi) Rob een beetje ongerust mailde of dit wel klopte, nam hij uitgebreid de tijd om te antwoorden, zonder een spoortje van ongeduld. Geweldig, deze service en klantgerichtheid van Rob. Ik kan hen iedereen van harte aanraden.

Na een paar dagen na die week trok het laatste vleugje schelheid weg en herkende ik het geluid van de demo-Ultimo weer. Sinds het gebruik van de Ultimo had ik echter ook vaak dat de controller mijn Sonos niet meer kon vinden, of dat het heel lang duurde. Ik las hierboven ook al zoiets. Ik kwam erachter dat dit echt niet aan de Sonos Ultimo ligt, maar aan de router instellingen. Blijkbaar is het bij ons in de straat erg druk met wifi netwerken. Nadat ik een andere poort op mijn router had gekozen was dit probleem weg en is mijn laatste spoortje twijfel volledig weggenomen.

Ik geniet volop van de Ultimo. Het gebruikersgemak en de looks in combinatie met de sound van de Ultimo is voor mij en mijn portemonnee een perfecte match en de modificatie is zijn geld dubbel en dwars waard, een aanrader!

Mooie review en wat een mooie set heb je.
Ik kan me de stelling van Jos wel voorstellen, dat je het verschil op jouw set wel moet horen.




Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Rha007

Vorige week heb ik van PrimaLuna een Furutech 320 AG powercord overgenomen om eens te kijken of een powecord een waarneembaar verschil laat horen op mijn set. Ik stond hier nogal sceptisch tegenover, maar PrimaLuna deed me een goed voorstel (waarvoor nogmaals mijn dank), waardoor ik eindelijk eens kon gaan testen met een fatsoenlijk powercord.
Gisteren kon ik dan eindelijk gaan testen en na een uurtje spelen met het nieuwe powercord meende ik toch verschil te horen.
Omdat ik wilde voorkomen dat ik het verschil hoorde omdat ik het wilde horen, heb ik het standaard netsnoer weer aangesloten. En wederom hoorde ik verschil.

Als proef op de som heb ik daarna een blinde test gedaan, samen met mijn vrouw. Als test tracks heb ik twee nummers genomen uit mijn collectie. Het eerste nummer was ooh Bop van Chris Standring, waar ik een groot fan van ben en dit soort muziek (soul jazz) het meeste draai. Het tweede nummer was way down deep van Jennifer Warnes, wat ik een geweldig nummer vind om eea te testen (versterker, dac en sonos) vanwege de, naar mijn mening, muzikale moeilijkheidsgraad.
Als eerste ben ik gaan luisteren en heeft mijn vrouw de netsnoeren gewisseld. In totaal hebben we 5 luistertests gedaan en ongeacht of mijn vrouw van stekker wisselde, haalde ze de stroom van de Ultimo af zodat de playlist uit het menu van de sonos app verdween. Op deze manier kon ik dus echt niet weten of er van netsnoer was gewisseld en omdat de Ultimo achter de centerspeaker staat, kon ik dus ook niks zien. Van de 5 keer wisselen, haalde ik 5 keer de Furutech powercord eruit. Dezelfde test heeft mijn vrouw ondergaan (gelukkig vind ze het leuk en was dit dus geheel vrijwillig  ;D) en ook zij haalde van de 5 tests de Furutech powercord eruit.

De Furutech laat naar mijn mening een breder stereo beeld horen en het laag gaat voor mijn gevoel/gehoor net even wat dieper, wat vooral te horen is bij way down deep van Jennifer Warnes.
Het zijn geen enorme verschillen, maar de verschillen zijn groot genoeg om waar te nemen. Eerlijk gezegd had ik van te voren niet verwacht dat een powercord hoorbare verschillen zou brengen, maar na deze test ben ik ervan overtuigd dat een powercord een must is voor de Ultimo.

De fase heb ik nu op de onderste pool staan, maar omdat hier de meningen toch over verschillen, ga ik nog testen met de fase op de bovenste pool.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Magna Hifi

Dit maakt me toch weer nieuwsgieirg, Rob en ik hebben ook verschillende snoeren getest en konden niet makkelijk (geen) verschil ontdekken. Dit was een heel snel testje van nog geen 5 minuten omdat we de hele middag al met stekkerblokken hadden getest (Waar we wel verschil konden waarnemen)

Omdat ik zelf (Jos) nogal sceptisch was of je een verschillend stekkerblok zou kunnen waarnemen en ik het perse niet wilde horen moest ik toegeven dat ik het wel kon waarnemen. Ok, het zijn kleine verschillen voor een relatief groot bedrag. Rob kwam uiteindelijk uit op een redelijk betaalbaar model van 200 euro geloof ik.

Ik heb ook een interessant draadje op een ander forum gevonden over het verschil horen van UTP kabels........cat 6 stp lijkt beter te klinken dan cat 5 utp.  Dat worden weer een paar leuke testjes  :colgate:

Charlemagne

@Rha007: mooie test! Het sluit goed aan bij de bevindingen die ik ook al had bij forumgenoot "bones" bij de tweede shootout, fase 2. Hij heeft de Sonos aangesloten op een XLO-kabel met Furutech stekers; daar hoorde ik een overtuigend beter geluid op zijn peperdure set t.o.v. de standaard stroomkabel die er bij de Sonos zit. "bones" doet er trouwens nog een een forse schep bovenop met een PSAudio Powerplant Premier, een stroomregenerator. Op de PPP klinkt het helemaal hemels. De (gemodde) Sonos is dus gevoelig voor een goede stroomvoorziening, dat mag je wel concluderen.

Hier kun je het nalezen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134681.350 posting #366

QuoteTot slot: stroom!

Op het forum zijn de nodige discussies over de zin en onzin van kabels, goede stroom en tweaks. Mijn mening daarover is dat het absoluut geen zin heeft om hier geld in te investeren als je het niet kan horen. Wat heeft het per slot van rekening voor zin om een HD televisie te kopen als je kleurenblind bent en een brilsterkte van -7 of iets dergelijks hebt. Als je het wel hoort, dan begrijp je dat de geluidsverbetering kan opwegen tegen de betrekkelijke investeringen .

Karel wil het evenwel weten dus wordt de Ultimo tot slot ontdaan van het XLO stroomkabel en aangesloten op een achtje (u weet wel,dat kabel dat aan uw scheerapparaat hangt) op een gewoon stekkercontact. Na ongeveer drie minuten zijn we daar wel klaar mee. Het laag is verdwenen, midden en hoog worden onnatuurlijk, schelle tonen klinken door de kamer. Automatisch draaien we het volume omlaag en al gauw daarna wordt het XLO stroomkabel weer aangesloten, niet op de PPP maar ook op het gewone stekkercontact. Het verschil is hoorbaar, het laag is beter onder controle en het rommelige geluidsbeeld wordt beter geordend. Desondanks bevinden we ons nog steeds in een andere klasse in vergelijking met een stroomverzorging uit de PPP.

Wordt het voor Karel toch nog een dure dag: sparen voor een PPP of andere regenerator.

Quote from: Magna Hifi on March  3, 2014, 21:55:17
Ik heb ook een interessant draadje op een ander forum gevonden over het verschil horen van UTP kabels........cat 6 stp lijkt beter te klinken dan cat 5 utp.  Dat worden weer een paar leuke testjes  :colgate:

Voel ik weer een shootout aankomen? Mijn Devialet D-Premier is inmiddels opgeleukt tot een Devialet 240 en hij klinkt nog mooier dan voorheen. Als er verschil is tussen cat 5 en cat 6, dan gaan we het horen.

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

FWK

Quote from: Charlemagne on March  3, 2014, 22:40:28


Voel ik weer een shootout aankomen? Mijn Devialet D-Premier is inmiddels opgeleukt tot een Devialet 240 en hij klinkt nog mooier dan voorheen. Als er verschil is tussen cat 5 en cat 6, dan gaan we het horen.

Ook ik ben benieuwd, veel meningen hierover gehoord en gelezen, de meerderheid beweert dat de CAT 5 of 6 of whatever, geen geluidsverschil zou kunnen opleveren.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

twani

Hierbij schijnen vooral de "unshielded" kabels het goed te doen. Bijv de Meicord Opal....

Rha007

Quote from: Magna Hifi on March  3, 2014, 21:55:17
Dit maakt me toch weer nieuwsgieirg, Rob en ik hebben ook verschillende snoeren getest en konden niet makkelijk (geen) verschil ontdekken. Dit was een heel snel testje van nog geen 5 minuten omdat we de hele middag al met stekkerblokken hadden getest (Waar we wel verschil konden waarnemen)

Omdat ik zelf (Jos) nogal sceptisch was of je een verschillend stekkerblok zou kunnen waarnemen en ik het perse niet wilde horen moest ik toegeven dat ik het wel kon waarnemen. Ok, het zijn kleine verschillen voor een relatief groot bedrag. Rob kwam uiteindelijk uit op een redelijk betaalbaar model van 200 euro geloof ik.

Zoals ik al schreef was ik ook heel sceptisch, maar nu ik zelf een test heb gedaan ben ik wel overtuigd.
Of het verschil met een powercord een x bedrag waard is, kan alleen de persoon in kwestie bepalen  :)

Quote from: Magna Hifi on March  3, 2014, 21:55:17
Ik heb ook een interessant draadje op een ander forum gevonden over het verschil horen van UTP kabels........cat 6 stp lijkt beter te klinken dan cat 5 utp.  Dat worden weer een paar leuke testjes  :colgate:

Dat een cat-6 kabel tov een cat-5 kabel verschil uit maakt, heb ik vorig jaar tijdens de av-dagen aan den lijve ondervonden. Tijdens een demo van audioquest (op een vrij simpele set), heb ik kunnen horen dat er toch meer detail te horen is met een cat-6 kabel. Ik stond er echt met mijn neus boven op toen de kabel verwisseld werd om er zeker van te zijn dat er geen fratsen of andere truuks werden uitgehaald, maar het enige wat de man deed was het wisselen van de utp kabel. De theorie hier achter begrijp ik nog steeds niet, maar denk dat je het meer in de afscherming van de kabel moet zoeken.

Maar als iemand een test met een cat-6 wil doen, stel ik casa da Rha graag ter beschikking  ;D
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Magna Hifi

Quote from: Rha007 on March  3, 2014, 23:05:58
Zoals ik al schreef was ik ook heel sceptisch, maar nu ik zelf een test heb gedaan ben ik wel overtuigd.

Nog even over het netsnoer:  Maak je gebruik van een standaard (bouwmarkt kwaliteit) stekkerblok of heb je iets speciaals in gebruik? (Netfilters en dergelijke?)

Rha007

Ik heb er een Monster HTS-1000 stekkerblok tussen zitten.
Deze kwam toen bij Ibood voorbij en heb hem puur aangeschaft omdat ik wat aansluitpunten tekort kwam. Dus niet omdat ik dacht dat dit voor het geluid enige verbetering op zou leveren  ;)
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

twani

Quote from: Rha007 on March  3, 2014, 23:49:11
Ik heb er een Monster HTS-1000 stekkerblok tussen zitten.
Deze kwam toen bij Ibood voorbij en heb hem puur aangeschaft omdat ik wat aansluitpunten tekort kwam. Dus niet omdat ik dacht dat dit voor het geluid enige verbetering op zou leveren  ;)
Fysiek een prima blok. Uit audiofiel oogpunt waardeloos, bij mij kwam het geluid niet meer zo makkelijk lós van de speaker. Praat wel al over zo'n 8 jaar terug.

Ik zou maar eens naar een (Naim) Musicline of Supra blokje kijken. Een JenTech (goedkope lijn Supra) kan ook.

Rha007

Ik wil ook nog eens testen hoe het klinkt zonder dit blok. Ben benieuwd of daar veel verschil in zit.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

bryan vd B

ik speel zelf al jaren met een stekkerblok,powercords en filter van Artspeak.
Dit doet het heel erg goed in mijn setup en is goed betaalbaar.
Binnenkort als de sonos is ingespeeld maar eens gaan testen met powercords.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Jewe1976

Ik speel ook met artspeak stekkerblok maar heb voor de sonos een furutech kabel. Bevalt mij prima. Furutech lijkt bij mij ook wat beter dan de standaard kabel.
Hegel h390 | Stirling broadcast bbc ls3/6 | ogat speakerkabel |mac mini |
Art speak stekkerblok, netkabel en coax kabel

bryan vd B

Quote from: Jewe1976 on March  4, 2014, 10:46:26
Ik speel ook met artspeak stekkerblok maar heb voor de sonos een furutech kabel. Bevalt mij prima. Furutech lijkt bij mij ook wat beter dan de standaard kabel.

ook met het netfter van artspeak? want dat werkt ook heel erg goed.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Jewe1976

Nog geen netfilter. Wat kost die? Mijn versterker heeft daar geen profijt van. Zou dan enkel voor de sonos moeten worden aangeschaft.
Hegel h390 | Stirling broadcast bbc ls3/6 | ogat speakerkabel |mac mini |
Art speak stekkerblok, netkabel en coax kabel

bryan vd B

hoezo heeft jou versterker daar geen profijt van?. Het is een parallelfilter dus ben je één bezetting van je stekkerblok kwijt. In mijn geval heeft de gehele keten baat bij het filter. Volgens mij nog geen 100 euro. Dit kan ietsje meer zijn geworden aangezien ik hem een paar jaar geleden al heb gekocht.
Hetgeen wat je ervoor terugkrijgt is een rustiger , evenwichtiger  en beter geplaatst stereobeeld. De afbeelding van het geluid is gewoon scherper in resolutie.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Jewe1976

Op de site alpha audio is mijn versterker getest met art speak kabel zonder en met filter. Zonder zou voor mijn versterker beter werken. Er wordt daar geen technische onderbouwing voor gegeven.
Ik zal eens overwegen om tzt toch eentje aan te schaffen voor mijn sonos en zelf de proef op de som te nemen voor mijn versterker. In elk geval bedankt voor de tip!
Hegel h390 | Stirling broadcast bbc ls3/6 | ogat speakerkabel |mac mini |
Art speak stekkerblok, netkabel en coax kabel

i2Paq

Ik ben reuze benieuwd wat zo'n Furutech 320 AG powercord of XLO-kabel met Furutech stekers netsnoer dan kost?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Rha007

Quote from: i2Paq on March  4, 2014, 14:38:29
Ik ben reuze benieuwd wat zo'n Furutech 320 AG powercord of XLO-kabel met Furutech stekers netsnoer dan kost?

De furutech is nieuw rond de €140 te krijgen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

bryan vd B

kon he gisteren toch niet laten om de polariteit eens om te draaien van de voeding.
Ik vond sonos wat aan de scherpe kant klinken en dat heeft alles te maken met het inspelen denk ik.
Toch heb ik de stekker even omgedraait en wat schetst mijn verbazing: het geluidsbeels word holografischer met betere pinpoint van de instrumenten en uitsterven van snaren alsmede de nagalm die in de opname zit. Ik luisterde naar michael buble zijn uitvoering van "cry me a river".
De trompet na het slagwerk klinkt ook rustiger zonder enige scherpte.

Nu lijkt dit beter maar ben benieuwd als de sonos is ingespeeld of ik dan tot de zelfde conclusie ga komen.

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.