Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Actionhost

Als de mannen van Magna een mod kunnen maken voor de Sonos zodat deze highres aan kan houd ik me aanbevolen...

Blijft een groot nadeel van de Sonos.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

darkman76

Quote from: Actionhost on February 10, 2014, 13:56:58
Als de mannen van Magna een mod kunnen maken voor de Sonos zodat deze highres aan kan houd ik me aanbevolen...

Blijft een groot nadeel van de Sonos.

Dat is exact waarom ik er niets in zie. Het klinkt prachtig maar is geen futureproof oplossing.

Ik ben meer ge-interesseert in de Bluesound node mod waar de Maga mannen mee bezig zijn.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Actionhost

Ik zie steeds meer high res dowloads voorbij komen. En dan is het wel balen dat geen optie is inderdaad.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

gast2018

Net als de topicstarter heb ik de Sonosmagna Ultimo voor erbij. Dit omdat de Sonos qua ondersteuning van derden diensten niet te verslaan is. (Spotify en Qobuz etc) Voor het serieuze werkt pak ik mijn Linn.

Overigens nadat ik vorige week mijn Sonos had binnen gekregen, belde Rob van Magna nog even voor de nodige nazorg. Dit om te zorgen dat "mijn" shoutout goed zou gaan verlopen. Kijk dat is nog eens service. Mijn Ultimo draait nu een week vol continue, Ik heb niet heel veel tijd gehad om echt er voor te gaan zitten maar af en toe wel geluisterd. De eerste indrukken zijn echt goed. Morgen ga ik denk ik de gewone Sonos eens naast de Ultimo echt goed 1 op 1 vergelijken. Zal daarvan dan ook verslag doen uiteraard. De gewone Sonos staat bij mijn dochter op de kamer en zal ik even moeten "jatten", hetgeen doorgaans op nogal wat weerstand stuit. Dus die heb ik totaal nog niet kunnen vergelijken.

Wat ik wel heb gedaan is af en toe voorzichtig de Ultimo vergelijken met de Linn. Hier kom ik ook nog uitgebreid op terug maar dat de Linn beter presteert zal geen verrassing zijn. Het verschil is niet subtiel maar behoorlijk groot moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Later meer.


gast2018


Actionhost

Quote from: ergé on February 10, 2014, 15:14:46
Ik ben geen expert maar als ik het goed begrijp upsampled deze tot 98 Khz. Dat wil dan toch niet per definitie zeggen dat hij ook 24/192 aankan?

Tot 96Khz bedoel je neem ik aan? Als het inderdaad upsampling is dan is het minder ja. Jammer, zo had ik het niet begrepen (ben ook geen expert).

Een groot deel van de High Res downloads is overigens 24/96 en geen 24/192 toch?

Ps ben benieuwd naar je review, zeker ook tov de Linn (die dus veel beter klinkt.....damn ik wil een Linn  ;D )
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Magna Hifi

Quote from: Actionhost on February 10, 2014, 15:00:35
High Res mod is dus wel mogelijk:

http://www.wyred4sound.com/webapps/p/74030/117839/539960

http://dcn6dj2nji5qr.cloudfront.net/listings/transports-sonos-zp90-with-cullen-96-khz-re-clocker-mod-cr100-remote-dock-2013-08-08-digital-55075--2

Sonos apparatuur kan geen High-Res bestanden lezen en afspelen. Een modificatie gaat hier niet bij helpen, deze firma doet aan "upsampling" en dat is totaal iets anders dan het lezen en afspelen van high-res bestanden. Veel DAC's doen ook aan up-sampling en als ze dit niet doen is dat meestal een bewuste keuze. Misschien zou het technisch mogelijk zijn om high-res bestanden te lezen en in CD-Formaat af te spelen middels een software update van Sonos in de toekomst maar voordeel heeft het niet anders dan dat je nu een melding krijgt dat het bestand niet herkenbaar is en niet afgespeeld kan worden.

Ben zelf ook heel benieuwd naar de mogelijkheden van High-Res. (Eigenlijk nog meer naar DSD) Ik blijf er bij dat er heel veel verbeterd kan worden alvorens high-res zinvol is. Afgelopen zaterdag was ik te vinden op de Audio-Show in Alkmaar en bij de 3 luistersessie's van 'serieuze' systemen werd geen high-res gebruikt om de demo te geven. 

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

darkman76

Quote from: Magna Hifi on February 10, 2014, 15:24:03Misschien zou het technisch mogelijk zijn om high-res bestanden te lezen en in CD-Formaat af te spelen middels een software update van Sonos in de toekomst maar voordeel heeft het niet anders dan dat je nu een melding krijgt dat het bestand niet herkenbaar is en niet afgespeeld kan worden.

praat je nu over downmixen in de huidige Sonos?

Daadwerkelijk echt high-res output zal iig niet snel gebeuren denk ik. Sonos heeft al meerdere keren aangegeven dat de focus op snelheid en gemak ligt. High-Res past daar niet in en staat dus niet hoog op de roadmap.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Joris1971

Is er inmiddels een BlueSound modificatie mogelijk?

Roeru117

ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Wookie

De enige mod die ik ken van Magna voor de Bluesound, is de optie voor een Spdiff uitgang.
En daar ben ik gelukkig mee ;)

gast2018

Quote from: ergé on February 10, 2014, 15:08:49
Net als de topicstarter heb ik de Sonosmagna Ultimo voor erbij. Dit omdat de Sonos qua ondersteuning van derden diensten niet te verslaan is. (Spotify en Qobuz etc) Voor het serieuze werkt pak ik mijn Linn.

Overigens nadat ik vorige week mijn Sonos had binnen gekregen, belde Rob van Magna nog even voor de nodige nazorg. Dit om te zorgen dat "mijn" shoutout goed zou gaan verlopen. Kijk dat is nog eens service. Mijn Ultimo draait nu een week vol continue, Ik heb niet heel veel tijd gehad om echt er voor te gaan zitten maar af en toe wel geluisterd. De eerste indrukken zijn echt goed. Morgen ga ik denk ik de gewone Sonos eens naast de Ultimo echt goed 1 op 1 vergelijken. Zal daarvan dan ook verslag doen uiteraard. De gewone Sonos staat bij mijn dochter op de kamer en zal ik even moeten "jatten", hetgeen doorgaans op nogal wat weerstand stuit. Dus die heb ik totaal nog niet kunnen vergelijken.

Wat ik wel heb gedaan is af en toe voorzichtig de Ultimo vergelijken met de Linn. Hier kom ik ook nog uitgebreid op terug maar dat de Linn beter presteert zal geen verrassing zijn. Het verschil is niet subtiel maar behoorlijk groot moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Later meer.


Uiteindelijk is het dan toch gelukt de 2 Sonossen naast elkaar te zetten en eens goed er voor gaan zitten.

Contact gehad met Rob van Magna over het hoe instellen zodat de Sonossen elkaar niet zouden beïnvloeden. Uiteraard heb ik dat eerst niet gedaan om eens te kijken hoe dat werkt. ;D Maar nadat ik de controllers opnieuw had ingesteld kon het luisteren beginnen. Mijn oude Sonos is van 2008 en heeft dus al heel wat kilometers op de teller staan. De nieuwe heeft een goede week gedraaid maar ik kon merken dat dat toch nog niet genoeg was.

De Magna Ultimo speelt duidelijk beter op alle fronten. Plaatsing, Ruimtelijkheid, tonale balans, eigenlijk is alles beter dan de oude ZP80 die ik bezit. De bevindingen die op een van de eerdere pagina's staan in dit topic kan ik dan ook volledig onderschrijven. Wat me echter nog wel opvalt en dat zal wel met inspelen te maken hebben is het feit dat de Ultimo wat vaker slist in het hoog tov mijn oude beestje. Omdat dit vaak een typisch inspeel ding is kom ik hier over een aantal weken nog wel even op terug.

Mijn variant is met geboorde gaatjes aan de zijkant, links 5 en rechts 5, dit is naar mijn mening echt nodig. Want de Ultimo wordt een stukje warmer dan de normale Sonos. Zeker overigens niet te warm. Een mogelijk nadeel is dat de Sonos nogal wat rode binnenverlichting heeft wat door de gaatjes zeker 's avonds laat naar buiten schijnt. Mij stoort het echter niert.

Overall is de Magna Ultimo een prachtige verbetering tov de gewone connect.


bryan vd B

Quote from: bones on February  8, 2014, 20:35:29
Overigens, binnenkort binnen deze topic een verslag over mijn ervaring van de G-Ultimo!

En hoe speelt de g-sonos Ultimo?......tevreden.....?

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Hi,

Vandaag Rob persoonlijk gesproken aan de telefoon en kan niet anders zeggen dat het een fijn en leuk gesprek was. De demo Ultimo is nu naar mij onderweg dus ben erg benieuwt wat dat gaat doen in mijn opstelling. Zal hier verslag van doen zodra ik eruit ben.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Rha007

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Buell

Geniet ervan Bryan :headbanging:

Als iemand interesse heeft om een Magna ultimo te beluisteren nabij Arnhem, geef me een PM.
Het blijft me verbazen hoe mooi het is geworden  :clapping:
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bryan vd B

Quote from: Actionhost on February 22, 2014, 18:29:57
Ben benieuwd!

Quote from: Rha007 on February 22, 2014, 19:14:59
Veel luister plezier  :headbanging:

Quote from: PrimaLuna on February 23, 2014, 09:52:42
Geniet ervan Bryan :headbanging:

Als iemand interesse heeft om een Magna ultimo te beluisteren nabij Arnhem, geef me een PM.
Het blijft me verbazen hoe mooi het is geworden  :clapping:

Het genieten is gelukt.  :inlove:.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Sonos magna ultimo

Ok daar gaat ie na een weekendje demo draaien met de veel besproken sonos magna ultimo.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen is het verschil met de standaard sonos eigenlijk niet zo groot. Het verschil is gigantische!!!!,.......deze verschillen zijn het makkelijkst te onderscheiden door te zeggen dat de standaard sonos gewoonweg niet muziekaal is en de ultimo wel. Op deze manier maak ik het mezelf erg makkelijk  :-) maar het is eerlijk gezegd wel de waarheid.

Bij thuiskomst( heb de ultimo op postkantoor laten bezorgen) vrijdag gelijk de ultimo aangesloten en even mijn account van spotify geactiveerd op de demo unit. Vervolgens diana krall opgezet en laten spelen terwijl ik naar boven sprinte voor een lekkere warme douche.

De eerste klanken klonken al erg veel belovend en lekker organisch/analoog als ik het zo mag omschrijven en leek vanaf de eerste etage al veel losser te klinken dan wat ik de laatste twee jaar gewend was. Maargoed de sonos was al wat dagen los gekoppeld van het net dus gaf hem even tijd om op temp te komen.
Eenmaal beneden en opgefrist een whisky ingeschonken en even lekker wezen luisteren naar muziekfragmenten die ik goed ken.

De eerste indrukken werden bevestigd, het speelde idd losser en ruimtelijker maar ook met meer rust en dynamiek. Dat laatste werd bevestigd omdat je hierdoor geneigt bent de volume knop verder open te draaien wat eigenlijk niet nodig is.
Wat me opviel is dat de weergave ontzettend makkelijk klinkt alsof jij als luisteraar niet te moeite hoeft te doen om van de muziek te genieten. Dit hoort natuurlijk ook zo aangezien je wil genieten van de muziek en niet wil luisteren naar je setup. Waar ik bang voor was is niet gebeurt. De modificatie maakt de weergave muziekaler en niet analitisch waardoor je niet automatisch technisch gaat luisteren maar gewoon luisterd naar de muziek.

Niet elke opname heeft net zoveel baat bij de modificatie als de andere maar moet zeggen dat de meeste door mij gekozen opnames via spotify heel erg goed te versmaden zijn desondanks het een mp3 betreft. Heb voor de grap maar gelijk een qobuz account aangemaakt en uiteraard voor de hifi editie gekozen. Heb spotify met zijn mp3's vergeleken met de flac's van qobuz en niet elke flac van qobuz is zoveel beter als de mp3 van spotify. Bij de goede opnames is het verschil weer wel heel erg groot en zeker het abbonement waard.

Bij een goed flac bestand ( lees opname) is het helemaal genieten en worden de punten tov van de mp3 uitvoering op de spreekwoordelijke (i) gezet waardoor je getrakteerd wordt op betere timbre van de instrumenten, bredere en grotere ruimtelijke afbeelding en hoe moet ik het omschrijven..............een betere ambiance van de akoestiek die is vastgelegd in de opname. Het geheel is gewoon nog echter alsof je er zelf bij bent en zo tussen de muziekanten kan gaan staan. Dit klinkt voor sommige misschien overdreven en ongeloofwaardig maar denk als de setup voldoende oplossend vermogen heeft je dit wezenlijk kan ervaren. Uiteindelijk blijft het uiteraard een reproductie van de werkelijkheid maar wil gewoon benadrukken dat de indruk wel erg sterk word gewekt.

Er zijn verschillende momenten geweest waarbij kippenvel ontstond en mijn haren rechtop gingen staan. Dit kon varieren van het vel horen uitsterven op een drumstel tot de levensechte keelklanken die te horen werden gebracht door mevrouw krall.
Ook Nils lofgren met Keith don't go ( live uitvoering) klonkt zoals ik hem zo'n twee jaar geleden gewend was ( op eerdere maar verkochte setup ). Deze opname vind ik zo mooi want hierbij hoor je gewoon de afbeelding van het instrument en de akoestiek waarin hij zijn meesterlijke vertolking doet.....geweldig gewoon.

Zoals je kunt lezen is het heel moeilijk te vertalen wat ik daadwerkelijk hoor maar steekwoorden die mij te binnen schieten zijn:
-scherpe afbeelding
-natuurlijke timbre van instrumenten
-hoge resolutie en dynamiek
-analoog (digitale scherpte is weg)
-rust ( zonder verlies van dynamische weergave)
-zachte rustige -s- klanken
-holografisch

Is er beter als de Ultimo....??. vast wel........maar ik zou met de sonos ultimo gecombineerd met het bediendingsgemak heel erg goed kunnen leven en het gevoel hebben niets te missen. Mijn voormalig snaar aangedreven cec loopwerk projecteerde een breder diepere stage maar dit is niet heel erg objectief aangezien de weergevers die ik nu heb niet in vergelijk staan met toen dus is dat eigenlijk geen eerlijk vergelijk waardoor de vermelding hier eigenlijk achterwege had kunnen blijven.

Zijn er dan geen kritische punten te melden...??. Ja zeker wel.
3 keer was ik de verbinding kwijt tussen mijn router en de sonos ultimo wat met mijn eigen sonos nog nooit is gebeurd de afgelopen 3 jaar. Wel toevallig is dat dit alleen het geval was toen qobuz actief was.
Soms bekruipt me het gevoel wat midlaag te missen maar ook dit kan ik niet met objectieve overtuiging zeggen aangezien ik de weergevers nog niet zolang heb en het net zo goed een karakter kan zijn van deze luidspreker die nu naar voren komt???.

Tot zover mijn korte maar krachtige ervaring met de sonos ultimo die zoals je hebt kunnen lezen mij volledig heeft overtuigd van zijn kwaliteiten. Beter gezegd is dat de jongens van magna hifi naar mijn idee een hele mooie modificatie op de markt hebben weten te brengen waarvoor ze een dikke pluim verdienen en niets minder.
Mijn sonos gaat iedergeval samen met het demo model naar Jos en Rob voor de ULTIMO mod. Het zal wel afzien worden want dat ding staat bij mij altijd te spelen.
Gelukkig heb ik nog een blu ray speler en nog wel wat cd's liggen die stof liggen te happen. Zo zie je maar weer dat dingen bewaren geen kwaad kan :-).

Groet,

Bryan



SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Buell

Gaaf verslag Bryan,

Leuk hè om zo enthousiast te zijn over iets in onze hobby, nu dus een een upgrade waar je een smile van krijgt.

By the way, de fase aansluiting is ook belangrijk, hier op gehoor en gemeten is de fase aan de bovenkant de mooiste en beste optie ,...enjoy  :worship:
Gewoon even proberen, misschien nog meer pret ;D

Groet
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Charlemagne

Fraaie review Bryan! De mod is zijn geld meer dan waard, dat blijkt wel weer. Mijn ervaringen met Qobuz komen overeen. Alleen heb ik geen last van onderbrekingen tot nu toe. Voor mij is het een blijvertje. Gewoon uit nieuwsgierigheid: op wat voor set speel je af?

Na de mod zul je de Sonos weer een weekje moeten laten inspelen. Dat is alom de ervaring. Mettertijd gaat ie nog iets beter klinken. Geniet er van. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Leuk en duidelijk geschreven verslag. Mooi dat je ervaring positief is. En dat van inspelen kan ik zeker onderschrijven.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213