Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Altijd lastig die vergelijkingen. De Linn is een totaaloplossing inclusief een goede DAC. De Magna-Sonos modificatie is bedoeld om met een externe DAC gecombineerd de functioneren. Hoe weeg je die vergelijking dan?

Heb je een Linn DSM, en kun je een Sonos op de interne DAC aansluiten, dan is het de vraag of je verschil hoort en mogelijk beantwoord je dus meer de vraag wat de meerwaarde van Qobuz en Spotify via de Sonos je extra waard is. Vergeet dan ook de kosten van de extra digitale interconnect mee te nemen in de vergelijking.

Heb je een Linn DS, dan kun je enkel de Linn streamer/DAC combinatie vergelijken met de Sonos en een andere externe DAC. M.i. toch weer appels en peren vergelijken.

Als je al een goede externe DAC hebt, en je hoeft dus enkel een goede streamer functionaliteit toe te voegen, dan maak je vast weer andere keuzes op basis van weer andere afwegingen dan dat je nog geen externe DAC van voldoende kwaliteit hebt. Je hebt immers geen interesse in de ingebouwde DAC van de Linn.

Wie weet leuk leesmateriaal, maar of het wat toevoegt?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

Forumgenoot "ergé" heeft een Linn Majik DSM, dat staat in zijn signature. De Sonossen sluit hij dus aan op de DAC van de Linn. Het lijkt me best interessant te horen hoe de gemodde Sonos presteert t.o.v. van de ingebouwde streamerfunctie van de DSM. Klankmatig, maar ook in gebruiksgemak en mogelijkheden. Dat lijken me interessante punten voor een review en vergelijk tussen de beide. Kennelijk heeft de Sonos mod nu al een meerwaarde die het mogelijk maakt met Qobuz te streamen. En de eerste indruk is dat het goed klinkt. Dus ik ben wel benieuwd naar zijn verdere ervaringen als de mod is ingespeeld. En ja! Ook hoe hij presteert t.o.v. de ingebouwde streamerfunctie; meer bedoel ik er niet mee.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

gast2018

Je kunt enkel de Linn streamer/DAC vergelijken ten opzichte van de Sonos SPdif aangesloten op de  Linn Dac. De Dac van de Linn en het versterker gedeelte gebruik je dan gewoon. maar ik ga ook de hele meuk vergelijken aan de ene kant de Linn streamer/Dac naar de Octave en aan de andere kant de Sonos op de DAC van de Linn ook aan de Octave. De Octave is wat dat betreft meedogenloos, analytisch en kan erg slecht omgaan met slechte opnames als ook compressie.

Eerst inspelen dan zien wel wat het brengt.

Doubleoz

Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bryan vd B

Goede middag,

Ik heb dus ook het hele topic doorgelezen en ben al 3 jaar lang in het bezit van een zp90.
Sinds kort ben ik weer helemaal terug op stereo en daar heb ik geen spijt van. Nu is mijn bron dus een zp90 en die klinkt best aardig qua klank maar mis een hoop qua plaatsing en diepte werking. Wat ik eigenlijk mis is de akoestiek waar de hele opname zich in bevind. Mijn blu ray speler van panasonic klinkt zelfs beter(bdt500). Mijn vraag is nu eigenlijk hoe is de klankbalans van de sonos na modificatie want houd niet van analitische benadering van een weergave maar meer van een natuurlijke en vloeiende weergave van de muziek.
Ik heb geen flauw idee hoe de sonos gaat klinken na de Mod maar hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beschrijven.
Mijn setup bestaat uit een Leema tucana II met artspeak modificatie en een musical fidelity M1 dac die evenseens zwaar is gemod door louis raatjes. Dit klinkt al heel erg lekker maar weet dat de sonos de zwakste schakel is in dit geheel maar vind het gebruiksgemak geweldig vandaar dat ik deze wil behouden.

Heb al contact gehad met magna hifi en moet heel eerlijk bekennen dat zowel Rob en Jos allebei de moeite nemen om snel en uitgebreid de mails te beantwoorden. Het is dus niet zo dat ik geen vertrouwen heb in magna hifi maar puur opzoek ben naar de juiste upgrade voor mijn zp90.
Hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen/willen helpen.

Mvg,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Rha007

Het beste wat je kunt doen lijkt me, is een gemodde zp90 op proef nemen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Actionhost


Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 14:09:44

Ik heb geen flauw idee hoe de sonos gaat klinken na de Mod maar hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beschrijven.


Lees dit topic even vanaf het begin door. Genoeg beschrijvingen te vinden.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bryan vd B


Quote from: Rha007 on February  8, 2014, 14:53:24
Het beste wat je kunt doen lijkt me, is een gemodde zp90 op proef nemen.

Is dit mogelijk dan.?....zal weer eens contact opnemen met Rob en Jos. Bedankt voor de info.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B


Quote from: Actionhost on February  8, 2014, 15:10:07
Lees dit topic even vanaf het begin door. Genoeg beschrijvingen te vinden.

Dat heb ik gedaan zoals je in mijn reactie hebt kunnen lezen maargoed bedankt voor je feedback. Maar zal zoals ik hierboven al gemeld nogmaals contact opnemen met magna hifi om te vragen om eventueel de gemodde zp90 op de proef te krijgen zodat ik zelf kan beoordelen met mijn eigen oren.

Mvg,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

i2Paq

Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 15:20:29
Dat heb ik gedaan zoals je in mijn reactie hebt kunnen lezen maargoed bedankt voor je feedback. Maar zal zoals ik hierboven al gemeld nogmaals contact opnemen met magna hifi om te vragen om eventueel de gemodde zp90 op de proef te krijgen zodat ik zelf kan beoordelen met mijn eigen oren.

Mvg,

Bryan

Je gaat je oren niet geloven!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Actionhost


Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 15:20:29
Dat heb ik gedaan zoals je in mijn reactie hebt kunnen lezen maargoed bedankt voor je feedback.

Ah zie ik nu idd ja. Dan kan ik de hoop op een beschrijving niet goed plaatsen want die zijn er zat.

Ben benieuwd naar je ervaring met de mod!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bryan vd B


Quote from: Actionhost on February  8, 2014, 15:28:45
Ah zie ik nu idd ja. Dan kan ik de hoop op een beschrijving niet goed plaatsen want die zijn er zat.

Ben benieuwd naar je ervaring met de mod!

Kan je opmerking begrijpen maar bedoelde eigenlijk te vragen of de sonos na de Mod meer naar de analitische, neutrale of warme vloeiende weergave neigt.
Dit is altijd zeer moeilijk te beschrijven vandaar de hoop. Desondanks alle beschrijvingen kon ik dat niet goed uit de verschillende reviews halen. Daarom ben ik blij dat de sonos op de proef thuis zelf kan beoordelen althans dat lees ik nu ook zelf op de website.
Ga ze nu een mail sturen.

Mvg,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Actionhost

Duidelijk nu :-). Zelf luisteren altijd het beste. Post je ervaring met de proefplaatsing.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bryan vd B


Quote from: Actionhost on February  8, 2014, 15:50:11
Duidelijk nu :-). Zelf luisteren altijd het beste. Post je ervaring met de proefplaatsing.

Ga ik zeker doen ;-). Heb de mail net verstuurd met het verzoek. Zodra ik meer weet laat ik dat weten.
Voor nu wil ik allen bedanken voor de reacties.

Mvg,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Rha007

Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 16:03:25
Ga ik zeker doen ;-). Heb de mail net verstuurd met het verzoek. Zodra ik meer weet laat ik dat weten.
Voor nu wil ik allen bedanken voor de reacties.

Mvg,

Bryan
Goede zet, hoop alleen dat de demo snel beschikbaar is.
Welke mod wil je doen?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

bones

Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 15:43:55
Kan je opmerking begrijpen maar bedoelde eigenlijk te vragen of de sonos na de Mod meer naar de analitische, neutrale of warme vloeiende weergave neigt.

Als ik hierop mag inhaken, mijn ervaring gaat van Sonos, G-Sonos, Magna Sonos Ultimo en sinds kort: de G-Sonos Ultimo! (one of).... Wat in het bijzonder opvalt is, in jouw definities; een vloeiend geluid. De 'digitale-hardheid' verdwijnt een stuk (maar is niet volledig afwezig, daarvoor moe je bij de grote jongens zijn). Voor de goede orde, ik heb het dan over de Magna Sonos Ultimo. Let wel: hij out-performd mijn Audio Aero op CD en dan hebben we het over het gerenomeerde Philips CD-Pro 2 loopwerk...

Als je een goede dac hebt dan zijn er twee opties: testluisteren en kopen en niet-testluisteren en kopen...

Groeten!
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

bones

Overigens, binnenkort binnen deze topic een verslag over mijn ervaring van de G-Ultimo!
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

Quote from: bryan vd B on February  8, 2014, 15:43:55
Kan je opmerking begrijpen maar bedoelde eigenlijk te vragen of de sonos na de Mod meer naar de analitische, neutrale of warme vloeiende weergave neigt.

De mod van de Sonos is alleen werkzaam op de digitale uitgang, zoals je hebt kunnen lezen; cinch en evt. ook optisch. De klankkleur zal eerder afhangen van de kwaliteit van de DAC die je er aan hangt. Door de mod zal de klankkleur niet echt wijzigen maar hoor je een mooier hoog, meer focus en details in het geluid. Het geluid is minder plat en gruizig en je hoor meer ruimte en detail, tenminste als je DAC van het niveau is dat hij dat kan laten horen. Zeker niet analytischer of warm-vloeiender. Door de mod wordt de Sonos, in combinatie met een goede DAC een heel stuk hoogwaardiger; een echte topstreamer, al dan niet met ingebouwde DAC, zoals de duurdere Linn's zullen hem wel overtreffen, denk ik, maar daar betaal je dan wel een stevige prijs voor. De mod van de Sonos is zijn geld meer dan waard, vind ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bryan vd B

Quote from: Rha007 on February  8, 2014, 17:22:48
Goede zet, hoop alleen dat de demo snel beschikbaar is.
Welke mod wil je doen?

Hi,ik ga voor de ultimo mod en ben razend benieuwd.
Zal mijn ervaringen delen.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Quote from: bones on February  8, 2014, 20:33:23
Als ik hierop mag inhaken, mijn ervaring gaat van Sonos, G-Sonos, Magna Sonos Ultimo en sinds kort: de G-Sonos Ultimo! (one of).... Wat in het bijzonder opvalt is, in jouw definities; een vloeiend geluid. De 'digitale-hardheid' verdwijnt een stuk (maar is niet volledig afwezig, daarvoor moe je bij de grote jongens zijn). Voor de goede orde, ik heb het dan over de Magna Sonos Ultimo. Let wel: hij out-performd mijn Audio Aero op CD en dan hebben we het over het gerenomeerde Philips CD-Pro 2 loopwerk...

Als je een goede dac hebt dan zijn er twee opties: testluisteren en kopen en niet-testluisteren en kopen...

Groeten!

Hi bones,

Bedankt voor je reactie en de twee opties die je open laat voor me ;)...... Nee zonder gekheid jou post maakt me erg benieuwd hoe de sonos gaat klinken na de modificatie.


Quote from: Charlemagne on February  8, 2014, 23:01:52
De mod van de Sonos is alleen werkzaam op de digitale uitgang, zoals je hebt kunnen lezen; cinch en evt. ook optisch. De klankkleur zal eerder afhangen van de kwaliteit van de DAC die je er aan hangt. Door de mod zal de klankkleur niet echt wijzigen maar hoor je een mooier hoog, meer focus en details in het geluid. Het geluid is minder plat en gruizig en je hoor meer ruimte en detail, tenminste als je DAC van het niveau is dat hij dat kan laten horen. Zeker niet analytischer of warm-vloeiender. Door de mod wordt de Sonos, in combinatie met een goede DAC een heel stuk hoogwaardiger; een echte topstreamer, al dan niet met ingebouwde DAC, zoals de duurdere Linn's zullen hem wel overtreffen, denk ik, maar daar betaal je dan wel een stevige prijs voor. De mod van de Sonos is zijn geld meer dan waard, vind ik.

Duidelijk verhaal. De DAC die ik gebruik i.c.m de leema tucana is de musical fidelity M1 die onderhanden genomen is door louis raatjes van Artspeak. Deze gemodde dac laat mijn standaard zp90 al zoveel malen beter klinken dat ik ervan uit ga dat deze ook de verschillen laat horen met de ultimo. Ook jij bedankt voor je reactie ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

Quote from: Charlemagne on February  8, 2014, 23:01:52
De mod van de Sonos is alleen werkzaam op de digitale uitgang, zoals je hebt kunnen lezen; cinch en evt. ook optisch.


Zit is na te denken,.....als dit waar is wat je zegt gooien ze een hoop potentie van de nieuwe low jitter clock weg in de sonos zelf als geheel. De interne dac kan volgens mij ook heel goed gebruik maken van deze re-clocking. Maar sla hier de plank mis :unsure:.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Charlemagne

De interne DAC van de Sonos zelf is inferieur. Dat is duidelijk gebleken bij de shootout. De mod doe je met het oog op het aansluiten van een goede externe DAC. Als je die niet hebt , of niet wilt aanschaffen, dan heeft modden geen zin. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bryan vd B

Begrijp heel goed dat een externe dac zeker meer winst opleverd althans als die van betere kwaliteit is dan degene in de sonos uiteraard.
Zou alleen zonde zijn als de mod alleen gebruik maakte van het digitale domein aangezien ze de clock toch al plaatsen kan de interne dac daar ook van profiteren.
Desondanks maakt het mij niet zoveel uit aangezien die toch op een externe dac aangesloten gaat worden was alleen nieuwsgierig. ;)

Heb nu een afspraak staan voor het weekend van 23 februari althans moet alleen nog even een bevestiging krijgen via mail. Ben heel benieuwt :angel:

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.