Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Quote from: Actionhost on October 23, 2013, 09:50:26
Deze kabel (de Optilink 3) zojuist voor een mooi prijsje kunnen kopen! Dit was de winnaar van mijn bescheiden kabeltestje van enkele maanden terug. Wordt vandaag of morgen verzonden.

Dat komt goed uit want vanmiddag kan Ik mijn Ultimo ophalen bij het postkantoor. Ik laat 'm eerst een weekje inspelen voor ik een review schrijf. Ik wil niet dezelfde fout maken als bij de Magna ( meteen een review schrijven zonder het inspelen af te wachten).

@Actionhost: kijk, het kriebelde toch! Mooie kabel en goede keus in jouw specifieke situatie. Mijn Ultimo is sinds vrijdag aan het inspelen en ik kan je al vertellen: dat inspelen, dat is echt nodig. Inmiddels klinkt hij al stukken beter dan 5 dagen geleden. De grootste winst heb ik wel gehad denk ik, maar van diverse kanten hoor ik dat er daarna nog geleidelijke lichte inspeelwinst is te halen. En het klinkt nu al zo fraai.

Gisteren twee oude vrienden op bezoek gehad. Met hen ga ik regelmatig naar het concertgebouworkest, live dus. Zij waren diep onder de indruk van de upgrade van de Sonos. Vroeger werd die door de meest kritische van de twee al gauw afgeserveerd. "Leuk voor Spotify, maar zet nu maar de CD-speler aan om serieus te gaan luisteren". Niets van dat al. De heren waren onder de indruk.

Ook nog even 'Discotabel' gespeeld met de 'vergelijking'. In ons geval het eerste deel van de vierde Mahler. Ik heb daar vier uitvoeringen van in mijn flac's-collectie. Ze wisten precies aan te geven welke twee van de vier in het Concertgebouw was opgenomen, omdat ze de akoestiek daarvan goed kennen. De Ultimo geeft het nu al prachtig weer. Geen geroep om de CD deze keer. Ook nog de AIR-streamer ter vergelijking  laten horen. Zij beiden vonden de Ultimo op hetzelfde niveau presteren. Ikzelf vind de highend streamer nog steeds een klein graad beter. Maar het kost me moeite de verschillen te benoemen en te beschrijven. 

Quote from: bones on October 22, 2013, 22:31:50
Charlemagne, mooie review. Ik ben uiteraard ook benieuwd naar jouw review van de zaterdag... Uiteraard moet je daar niet bij gehaast worden. Zoals onze oosterburen altijd zeggen: Gut Ding will Weile haben.

Overigens ben ik bang dat jullie iets te vroeg langs zijn geweest, inmiddels heb ik een voorversterker op de kop getikt! Weer een stapje naar voren.

@Bones: proficiat met je CAT-voorversterker! Geduld, het verslag komt er aan. Ik moet ook van de Ultimo genieten......
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost




Quote from: Charlemagne on October 23, 2013, 15:36:28
Mijn Ultimo is sinds vrijdag aan het inspelen en ik kan je al vertellen: dat inspelen, dat is echt nodig. Inmiddels klinkt hij al stukken beter dan 5 dagen geleden. De grootste winst heb ik wel gehad denk ik, maar van diverse kanten hoor ik dat er daarna nog geleidelijke lichte inspeelwinst is te halen. En het klinkt nu al zo fraai.

Inspelen dus inderdaad een behoorlijke factor bij de Ultimo. Dan laat ik 'm zeker een week inspelen voor ik wat ga posten!

Quote from: Charlemagne on October 23, 2013, 15:36:28
Ook nog de AIR-streamer ter vergelijking  laten horen. Zij beiden vonden de Ultimo op hetzelfde niveau presteren. Ikzelf vind de highend streamer nog steeds een klein graad beter. Maar het kost me moeite de verschillen te benoemen en te beschrijven. 

Groot compliment voor de Ultimo hoor!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Unkhman

Welnu, een weekje verder met de ultimo continu aan het inspelen: de vaagheid in het laag is zo goed als weggetrokken! Voor de rest blijft het beeld gelijk in mijn geval. Dus waar het probleem van een oningespeelde magna lag in het hoog, zo had bij de ultimo het laag de tijd nodig om te rijpen. Interessant fenomeen blijft dat toch, dat inspelen, met grote verschillen. Hoe beter je installatie is, des te groter zal het verschil van niet ingespeeld en wel in gespeeld ook zijn, en beter te horen daardoor.
Mijn set heeft de afgelopen maanden i.i.g. een grote stap voorwaarts gemaakt: de grootste sprong werd door de magna mod bewerkstelligd, vervolgens de nieuwe digitale Kimber kabel (ook wel degelijk aan inspelen onderhevig) en tenslotte het laatste zetje in de goede richting door de ultimo mod. Ik hoop dat dit voorlopig weer de laatste stuiptrekking van mijn audiofilia nervosa is geweest, en dat ik nu weer ongestoord van mijn nog grotere hobby - muziek - kan gaan genieten. Ik loop alweer enkele weken albumreviews op Pitchfork achter dus ik heb nog genoeg nieuws voor de boeg. En ik hoor nu nóg beter wat er allemaal verstopt zit in die nieuwe muziek!
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Actionhost

De Ultimo is binnen! Natuurlijk meteen even mijn profiel aangepast  ;D.

Ik ga niets zeggen over hoe het nu klinkt. Ik bewaar mijn mening tot na het inspelen.

Blauwe lampje past in ieder geval goed bij de rest van de set  8).

@Unkhman: goed om te horen dat de Ultimo bevalt!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Wookie


Rha007

Quote from: Actionhost on October 23, 2013, 17:15:57

Blauwe lampje past in ieder geval goed bij de rest van de set  8).


Alleen nu nog het kastje zwart maken en dan is het helemaal een perfecte match met de pm15s2 LE ;D
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Charlemagne

Quote from: Wookie on October 23, 2013, 17:41:20
Is er al wat bekend over de Bluesound upgrades?

@Wookie: de Bluesound Node upgrade, daar heb ik bij Jos en Rob naar geïnformeerd. Ze zijn een eind gevorderd; het blijkt een 'lastige upgrade' in technische zin, van een heel andere orde dan de Sonos. Gewoon omdat het apparaat heel anders gebouwd is en ook highres kan streamen. Er wordt dus aan gewerkt. Op welke termijn we een werkende mod kunnen verwachten en of het de moeite loont is momenteel nog niet duidelijk. Maar als de mod klaar is houden we weer een shootout natuurlijk......;)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Wookie

Dank voor de toelichting,
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat :music:
Zijn er ook al vergelijkingen gedaan met de sonos vs bv een Linn Ds, Hifedelio enz?

Charlemagne

Quote from: Wookie on October 23, 2013, 20:59:44
Dank voor de toelichting,
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat :music:
Zijn er ook al vergelijkingen gedaan met de sonos vs bv een Linn Ds, Hifedelio enz?

@Wookie: neen, wel met de Airstreamer van Devialet.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Wookie

Dat had ik al gelezen ;)
Wel een erg mooi apparaat! 
Dit is een leuk topic, zeker omdat er uitgebreide reviews worden beschreven, ga zo door :thumbs-up:

Sailor Jan

Gisteravond Grizzly op bezoek gehad met de Ultimo.

Het was eigenlijk niet een succes verhaal zoals al regelmatig beschreven voor de Magna en Magna Ultimo.

Ik had moeite om beide apparaten uit elkaar te houden. Soms dacht ja, dat is hem; dan weer; he, het is hetzelfde. Toen heb ik de testopstelling veranderd waardoor interlink 100% hetzelfde zijn. Eerst gewoon maar eens weer muziek luisteren met de Ultimo. Heel veel verschillende muzieksoorten geluisterd en toen kwam het verschil pas bij een bepaald nummer: Udo Lindenberg/Was hat die Zeit mit Uns gemacht. Een nummer dat ik heel goed ken, er was een verschil in zijn stem; beter dan voorheen(maar kan het niet benoemen). Daarna gewoon weer verder luisteren; weer even regelmatig switchen tussen de Sonos. Ja er zit verschil, maar heel erg weinig. Volgens mij had zelfs Grizzly moeite om het te horen. Maar ik ken mijn set dan ook erg goed. Toen wel 6 keer achter elkaar Miles Davis/So What geluisterd waarbij geswitched tussen de Sonosjes. Er zit daadwerkelijk een verschil in het voordeel van de Ultimo. De bas was strakker en meer gedetailleerd. Maar is dit alles?

Waarom is het bij mij niet zo'n succes story?
Is het de Audyssey(Ook zonder Audyssey weinig verschil), is het de RU Connected interlink, is mijn set te vergevend(speelt erg goed, maar ook minder opgenomen muziek klinkt vrij goed), is het wat anders?

Ik heb nog geen bevredigend antwoord en heb dus nog niet de keuze voor Sonos Magna Ultimo gekozen. Ik heb wel verbetering gehoord maar is het de investering waard!?!
Wees lief voor jezelf

Rha007

Of het de investering waard is, kan alleen jij bepalen.

Afgelopen zondag heb ik mijn Ultimo op een andere set getest en hier was ook geen verschil te horen tussen een htpc en de Ultimo. Wellicht ligt dit aan de aansturing?
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Magna Hifi

Ha Skipper,

Dank je voor je bericht.
Zoals afgesproken gaan we gewoon door met het Demo apparaat traject, zodra die weer beschikbaar is.
Mocht je om welke reden dan ook, niet het resultaat verkrijgen wat je verwacht/hoopt, zou ik ook zeker andere leuke dingen met mijn geld gaan doen.
Het zou best veel geld zijn voor alleen een blauw lampje.
We gaan erachter komen.
We nemen binnenkort weer kontakt met je op.

Quote from: Sailor Jan on October 24, 2013, 21:54:47
Ik heb nog geen bevredigend antwoord en heb dus nog niet de keuze voor Sonos Magna Ultimo gekozen. Ik heb wel verbetering gehoord maar is het de investering waard!?!

Christof_G

Ik heb hem vandaag ook terug gekregen. Ik heb heel de avond al geluisterd en ik merk toch wel duidelijke verschillen.
Ik begreep eerst niet wat jullie bedoelden, met de standaard Sonos klinkt digitaal, nu begrijp ik het. De Ultimo klinkt veel 'zachter', maar toch met meer details.
Ook de laagweergave is bij mij toegenomen, ik heb het eens getest met een paar nummers waar veel laag in zit en op hetzelfde niveau dan vroeger merk je dat er duidelijk meer impact is.
Voorlopig is hij nog rechtstreeks aangesloten op mijn Arcam, maar volgende week ga ik eens testen met de Schiit Bifrost DAC.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Charlemagne

@Christof_G: de Ultimo heeft dagen nodig om in te spelen; ik ervaar dat nu zelf; sinds ik de Ultimo terug heb. Hij gaat echt met de dag beter klinken. Een  weekje geduld gewoon, voor je een definitief oordeel kunt vellen. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

Hier eindelijk mijn verslag van de shootout fase twee, tussen de Sonos Connect(ZP90) met Magna Ultimo mod en de G-Sonos.

Bones heeft daarover al een eigen verslag geschreven met een zorgvuldige omschrijving van de apparatuur en vele tweaks (zie pagina 15 van dit topic: Reply #366 on: October 15, 2013).

Tijd voor mijn impressies van de leuke shootout/M&G bij Bones thuis.

Op zaterdag 12 oktober in de namiddag kwam Bones me zoals beloofd afhalen van het station in Arnhem. Voor een duidelijke herkenning had ik voor de gelegenheid een knalrode pet op gezet en de G-Sonos en de Magna Ultimo in een knalrode Dirk tas gestopt. Niet te missen in de drukte. Prompt stond Bones al voor mijn neus. Hij troonde me mee naar zijn mooie limousine, een vintage Daimler Double Six (twaalfcilinder!). Hij is nogal aan deze voiture gehecht, want hij heeft er zelfs zijn Avatar van gemaakt voor het forum.



Het is inderdaad een zeer luxueuze auto met prachtige lederen stoelen en fraai houtwerk in het dashboard. De comfortabele rit bleek een ware prelude voor al het fraais dat me nog te wachten stond.

Aangekomen bij zijn prachtige en riante huis met oprit troonde Bones me eerst mee naar de kelder om zijn audiofiele stroomvoorziening te laten bewonderen. Het had mijn bijzondere aandacht, omdat ikzelf plannen heb er bij mij thuis nog flink mee bezig te gaan. Hij heeft twee dedicated stroomleidingen met Belden stroomkabels, smeltzekeringen en Furutech WCD'en bij zijn luisterplek. Een zware leiding gaat naar zijn CAT buizenamp die nogal wat stroom lust. De andere leiding is voor de rest van zijn hifi-set.

De luisterruimte van Bones bleek niet - zoals ik verwachtte - een woonkamer, maar een royale eetkamer en aangebouwde serre met een lichtkoepel en met aan de zijkant een grote open keuken. Alles van royale afmeting. De eetkamer heeft een afmeting die een normaal mens een woonkamer zou noemen. De ruimte kijkt uit op een fraaie tuin. In de serre voor de tuindeuren staat de prachtige buizen luisterset. Bones heeft voor de opstelling in de eetkamer gekozen omdat hij tijdens het thuiswerken veel aan deze tafel zit en intussen van muziek geniet. Ondertussen kan hij met een scheef oog zijn kinderen in de gaten houden die beslist niet met stuiterballen ook maar in de buurt van zijn geliefde buizenamp mogen komen. ;)

Eerst maar eens de luisterset bewonderen, want die heeft een geweldige wow-factor:

Zijn luidsprekers zijn twee forse Usher BE10 DMD. DMD staat voor Diamond. Bones heeft de oorspronkelijke Beryllium tweeters vervangen door DMD-tweeters.



Het plaatje is geleend van internet

Zeer fraai afgewerkte en bepaald volumineuze luidsprekers met een luxe uitstraling. De speakers staan opgesteld in de serreruimte die één ruimte vormt met de eetkamer. De speakers staan voor mijn begrip vrij dicht bij elkaar; ik schat iets meer twee meter uit elkaar. Zij kijken parallel aan elkaar (zonder toe-in) de kamer in. Rondom hebben de speakers voldoende ruimte om zich heen om een goed geluidsbeeld neer te kunnen zetten.

De grote blikvanger van de set is toch wel de indrukwekkende buizen-eindversterker de CAT JL-2 MK 2.SE



Degenen die nu gaan watertanden moeten er deze review in stoundstage er maar eens op nalezen.

Bones heeft een lange zoektocht gehouden en diverse highend versterkers thuis gehad (Krell, Passlabs en ander fraais). Uiteindelijk kwam hij terecht bij deze Hummer onder de buizenversterkers. Die heeft het mooie buizengeluid met "veel gevoel voor detail en voor buizen een ongekende grip op de bassen". Zijn Ushers hebben die grip ook nodig.

De eindversterkers werken in klasse A (2x100 Watt). Met zo'n hoge ruststroom trekken ze aardig het stopcontact leeg; als ik het goed onthouden heb 900 Watt continu). In de winter verwarmen ze vrolijk de eetkamer/keuken mee op en in de zomer moeten de tuindeuren open.



De eindbakken werden aangestuurd door een buizenvoorversterker, de Audio Aero Capitol Reference. Dat is een apparaat dat buizenvoorversterker, upsamplende CD-speler en highres-DAC ineen is. Bones noemt zoiets 'minimalistisch'. Alles met zeer hoogwaardige stroomkabels, interlinks en gebiwired LS-kabels verbonden. Alles tot in de puntjes getweakt. De VV en de G-Sonos staan aangesloten op de audiofiele stroomvoorziening via een PS Audio Powerplant Premier. De buizen eindbak heeft wel een zeer dikke audiofiele stroomvoorziening maar geen PPP, want "die trekt dat niet". In zijn eigen verslag van de shootout 2.0 deel 2 (reply #366, blz 15 van dit topic) heeft Bones zorgvuldig alle tweaks beschreven; dat ga ik hier niet overdoen.

Bij zoveel moois valt je mond open en zijn de verwachtingen hooggespannen. Bones begon enthousiast te vertellen dat hij net van een live-concert terug kwam in de CD-zaak met zijn nieuwste ontdekking, de singersongwriter Eefje de Visser. Hij had meteen een CD gekocht van haar en het luisteren kon beginnen. Op slag was duidelijk dat we hier met een echte highend weergave te maken hadden. Een prachtige frisse zangstem werd levensecht in de ruimte neergezet met veel autoriteit. De gitaar klonk levensecht en zeer muzikaal.

Tijdens het luisteren en het eerste bakje koffie arriveerde Fred (Primaluna). Als echte buizenfreak begon hij meteen te watertanden en wilde hij natuurlijk ook alle details weten. Intussen kon ik mooi van de CD genieten. Bones vertelde ook enthousiast over zijn akoestisch plafond en ter onderscheid nam hij ons mee naar de zitkamer, die niet akoestisch is behandeld. Ook daar houten parketvloeren en gestucte wanden en een moderne inrichting. Daar was ontmiddelijk de galmende akoestiek te horen die je in zo'n ruimte verwacht en die het spreken in druk gezelschap vermoeiend maakt en voor een goede hifi-weergave funest is. Terug in de luisterkamer was de hinderlijke galm weg door het fraaie akoestische plafond met akoestisch pleisterwerk en ingebouwen halogeenspotjes. Een fraaie, maar ongetwijfeld ook prijzige oplossing voor het akoestiek-probleem.

Tijd voor de Shootout fase 2:

De G-Sonos van Bones stond al aangesloten. Bij Bones is het niet mogelijk A-B-vergelijkingen te doen. Daarom besloten we eerst de G-Sonos te beluisteren met dezelfde nummers die we ook bij de beluistering op de Devialet-set hebben gebruikt. Bones had alle tracks vanuit de gemeenschappelijke dropbox al op zijn NAS gezet. Op mijn verzoek begonnen weer met dezelfde twee klassieke fragmenten. De Rapsodie Espagnole van Ravel (dl 4, Feria) en het Lied met koor uit een Midzomernachtsdroom van Mendelssohn. De voor mij bekende opnames werden heel fraai in de ruimte gezet, met inderdaad de goede controle over de bassen, een overtuigende ruimtelijkheid en met fraai weergegeven solisten en koorstemmen. Het buizige van de set uitte zich in een mooie ruimtelijkheid en een prettige warmte die over de weergave werd heen gegoten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat een prettige sound vindt. Mijn Devialet heeft die warme kleuring niet en zet meer een neutraal beeld neer met meer snelheid en dynamiek, vind ik; met net een wat strakker laag. De afbeelding is bij mij wat breder, door de andere, bredere ruimte en ander opstelling. Bij Bones klinkt het anders, maar in de zin van 'anders mooi', fraai vloeiend en beslist ook heel muzikaal. Mijn set is meer gekozen op het optimaal weergeven van klassieke muziek, mijn grote passie. Na mijn twee stokpaardjes zijn we gaan luisteren naar diverse singer-songwriters en jazz-fragmenten. Ik was vooral gecharmeerd van Sinne Eeg, daar heb je d'r weer, met het nummer 'My Treasure' en het Oscar Peterson trio met het nummer 'You Look Good To Me' uit het album 'We Get Requests'; dat begint met een fraaie gestreken en diepe contrabas die geplukt gaat swingen met de rest van het trio verderop in het nummer, een ware ontdekking voor mij. Bij sommige nummers meende ik toch een klein digitaal scherp randje te horen en bij sommige stemmen waren in mijn beleving de s-klanken iets te veel aangezet; soms is dat een kwestie van teveel in de microfoon zingen, maar soms is het ook dat beruchte digitale randje dat bij mij luistermoeheid opwekt.

Tijd voor de Sonos Magna Ultimo:

De Ultimo werd aangesloten met dezelfde stroomkabel op de Powerplant en dezelfde digitale interlink. Weer de bekende klassieke fragmenten. Bij het eerste fragment, de Rapsodie, werd het stil en viel mijn mond open. We luisterden het aandachtig uit tot het eind en daarna begon Bones spontaan te applaudiseren. Zo fraai had het die middag nog niet geklonken, met zo'n rust, zo'n diepe stage, met controle en rust en zonder enige vorm van scherpte.  De Ultimo had me eigenlijk al meteen met die ene track overtuigd van zijn superioriteit. Bij de overige muzikale fragmenten werd dat alleen maar bevestigd. Meer detail, meer ruimte, meer rust, gewoon lekkerder luisteren. Intussen was ik al aardig gewend geraakt aan het buizengeluid. Het was of ik een heerlijk warm bad gedompeld was. ;) Het scherpe digitale randje dat ik bij de G-Sonos beschreef? Dat was weg. Niks geen luistermoeheid, maar puur genieten deze keer.



Tja, ik ga een lang verhaal weer kort maken. We hebben nog veel geluisterd, eerst naar dezelfde fragmenten als voorheen, later naar een diversiteit van muziek, ja, gelukkig ook klassiek en telkens wist de Ultimo te overtuigen.

De Sonos Magna Ultimo is de onbetwiste winnaar van de shootout.

Wat klonk het mooi op deze buizenset, wat mij en Fred betreft de mooiste buizenset die wij ooit gehoord hebben. Ik heb meerdere buizenset beluisterd in Highend-land. De duurste die ik ooit gehoord heb kostte twee euroton, dat is het enige wat ik er van onthouden heb; hij klonk mooi en ruimtelijk en buizig, maar de bassen bleven toch wat teveel aan de peperdure boxen plakken, naar mijn zin, bij de demo waar ik op doel. Zo niet bij Bones en zijn zorgvuldig samengestelde en getweakte set. Buizen op zijn mooist. Die Ultimo, aangesloten op de PPP, maakt het af.

Bones is iemand die niet over een nacht ijs gaat. Hij is er van overtuigd dat streaming helemaal de toekomst heeft. Zijn zoektocht naar streamers gaat hij voortzetten, zei hij. Ik vrees voor hem dat het een lange en dure zoektocht gaat worden wil hij wat beters horen op zijn set dan de Ultimo. Maar zijn kostbare buizenset is beslist alleen het beste van het beste waard, daar heeft hij een punt. En zo slecht is die G-Sonos ook weer niet.

To-close-to-call? Neen deze keer niet. Bones schreef het al. De Magna Ultimo is zijn geld dubbel en dwars waard; mits je beschikt over een DAC en een set die het kan weergeven. Ten opzichte van de gewone Sonos kun je een flinke klankverbetering verwachten. Daar heb je geen "cost-no-object-buizenset" of Devialet voor nodig om dat te kunnen horen.

@Bones: hartelijk dank voor de ontvangst, de geduldige toelichtingen, de kostelijke klanken, de maaltijd en de heerlijke Rioja en de passie voor mooie muziek; en niet te vergeten de rit in de Daimler Double Six. De M&G is voor mij een inspiratiebron geweest, neen, niet om aan de buizen te gaan  ;) maar om mijn stroomvoorziening eens grondig aan te gaan pakken.

@Jos en Rob van Magnahifi: gefeliciteerd met jullie prachtige upgrade. Terwijl ik dit lange verhaal tik, zit ik heerlijk te genieten van mijn inmiddels Ultimo Sonos. Hij gaat tijdens het inspelen met de dag beter klinken. Keep up the good work!

@Fred en alle andere shootouters: het was me een waar genoegen de passie voor onze hobby met jullie te delen. Ik kan niet wachten op een volgende keer; die gaat er zeker komen.

Charlemagne



(edit: typo's en enkele aanvullingen)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rha007

Weer een geweldig verslag Charlemagne  :worship:
De Ultimo weet mij iedere dag ook weer te verassen met zijn kunnen, ik geniet er elke keer weer met volle teugen van.

En Sinne Eeg is inderdaad fantastisch, wat een geweldige stem  :inlove:
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Magna Hifi

Ha Charlemagne,

Prachtig verslag weer.
Ook hier een staande ovatie verdiend  :clapping:  :worship:  :clapping:

We kijken uit naar volgende testen waar we al dan niet onderdeel van uit gaan maken.
Erg leuke en leerzame ervaringen.

@Bones:
Nogmaals dank voor jouw medewerking en het ter beschikking stellen van de G-sonos en jouw set.
Helaas konden wij er niet bij zijn, mochten we in de buurt zijn komen we graag een paar tracks beluisteren.

Groeten van het volledige Magna Team
(Jos en Rob)

Quote from: Charlemagne on October 25, 2013, 01:05:24
Hier eindelijk mijn verslag van de shootout fase twee, tussen de Sonos Connect(ZP90) met Magna Ultimo mod en de G-Sonos........

Actionhost

Quote from: Christof_G on October 25, 2013, 00:02:31
Voorlopig is hij nog rechtstreeks aangesloten op mijn Arcam

Bedoel je aangesloten op de versterker gebruik maken van de DAC van de Sonos? De Magna (Ultimo) heeft met name nut als je de digitale uitgang gebruikt via een externe DAC. Groot deel van de mod is namelijk het 'aanpakken' van deze digitale uitgang.

@Charlemagne: Zeer goede review weer. Met plezier gelezen! Geweldige luidsprekers ook die Ushers! En gelukkig met de Ultimo als winnaar!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Magna Hifi

Quote from: Rha007 on October 24, 2013, 22:27:48
Of het de investering waard is, kan alleen jij bepalen.

Afgelopen zondag heb ik mijn Ultimo op een andere set getest en hier was ook geen verschil te horen tussen een htpc en de Ultimo. Wellicht ligt dit aan de aansturing?

Gebruik je op de htpc ook een coax spdif aaansluiting?
Als je de verschillen niet hoort kan het zijn dat de totale set niet in staat is om dit weer te geven of andere externe factoren zoals ruimte akoestiek (Is bij mij thuis lastig goed te krijgen. Op dit moment is het redelijk, daarvoor kon ik niet eens genieten van de muziek!). Een leuke test zou zijn om de htpc in jouw set aan te sluiten en nogmaals te luisteren. De verschillen worden kleiner als de te vergelijken apparaten aan elkaar gewaagd zijn. Toch konden wij tijdens de test bij Charlemagne zonder al te veel moeite de G-Sonos, Magna, Ultimo en Devialet blind  van elkaar onderscheiden.  Daarom lijkt me 'geen verschil' horen andere, voor mij niet te benoemen, oorzaken te hebben zonder af te dingen op de gebruikte set! Eerlijkheidshalve hoop ik ook altijd de verschillen niet te horen, zoals Rob al aangaf: dan kun je andere leuke dingen doen met je geld  ;D

Rha007

Quote from: Magna Hifi on October 25, 2013, 09:59:06
Gebruik je op de htpc ook een coax spdif aaansluiting?
Als je de verschillen niet hoort kan het zijn dat de totale set niet in staat is om dit weer te geven of andere externe factoren zoals ruimte akoestiek (Is bij mij thuis lastig goed te krijgen. Op dit moment is het redelijk, daarvoor kon ik niet eens genieten van de muziek!). Een leuke test zou zijn om de htpc in jouw set aan te sluiten en nogmaals te luisteren. De verschillen worden kleiner als de te vergelijken apparaten aan elkaar gewaagd zijn. Toch konden wij tijdens de test bij Charlemagne zonder al te veel moeite de G-Sonos, Magna, Ultimo en Devialet blind  van elkaar onderscheiden.  Daarom lijkt me 'geen verschil' horen andere, voor mij niet te benoemen, oorzaken te hebben zonder af te dingen op de gebruikte set! Eerlijkheidshalve hoop ik ook altijd de verschillen niet te horen, zoals Rob al aangaf: dan kun je andere leuke dingen doen met je geld  ;D

Ik begrijp je volkomen Jos en ben het helemaal met je eens. Ik heb de test eerst ook op mijn set gedaan (zie mijn post op de vorige pagina  ;)) en de Ultimo kwam als dikke winnaar naar voren. De test is herhaald op één van de vorige Denon instap receivers met MA RX6 speakers en toen was er geen verschil te horen. Ik ben daarom ook van mening dat je set, maar vooral de aansturing, van een redelijk niveau moet zijn om de kwaliteiten van de Ultimo daadwerkelijk weer te kunnen geven.

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

i2Paq

Quote from: Christof_G on October 25, 2013, 00:02:31
Volgende week ga ik eens testen met de Schiit Bifrost DAC.

Ik zou die Bifrost graag eens vergelijken met mijn TEAC UD-H01, misschien iets combineren?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

darkman76

Quote from: Rha007 on October 25, 2013, 10:41:27
Ik begrijp je volkomen Jos en ben het helemaal met je eens. Ik heb de test eerst ook op mijn set gedaan (zie mijn post op de vorige pagina  ;)) en de Ultimo kwam als dikke winnaar naar voren. De test is herhaald op één van de vorige Denon instap receivers met MA RX6 speakers en toen was er geen verschil te horen. Ik ben daarom ook van mening dat je set, maar vooral de aansturing, van een redelijk niveau moet zijn om de kwaliteiten van de Ultimo daadwerkelijk weer te kunnen geven.

Dat is waarom ik deze kleine test bij mij met Rha007's Ultimo niet gemeld heb hier (en de Denon te koop staat). Het is gewoon een kwestie van de zwakste schakel bepaald het niveau. Bij mij zijn dat zeker de versterker en in mindere iets mindere maten de akoestiek. Voor mij voorlopig geen Sonos Ultimo.

Overigens ben wel zeer benieuwd wat er uit de Bluesound mod gaat komen. En wat die "interessante ontdekking" is.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

FWK

Als ik de installaties van Bones en Charlemagne in de recensie lees dan snap ik dat de Ultimo op deze Highend spullen het meest optimaal benut wordt.
Toch wil ik vermelden dat ook op mijn veel minder indrukwekkende installatie het verschil tussen de standaard, de Magna en de Ultimo gewoon hoorbaar is en aanzienlijk verbeterd, dat is althans mijn beleving en daar gaat het tenslotte om ;D

Overigens weer een fijne, leesbare en hoogst interessante recensie opgesteld door forumlid Charlemagne, leuk om de ervaringen te lezen met de diverse topproducten.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Magna Hifi

Laat ik benadrukken dat ik niet uit ben om te horen dat de Ultimo de winnaar moet zijn. Tenslotte legde de Ultimo het af tegen de Devialet streamer. (Geen eerlijke test omdat de streamer intern via het Devialet systeem is gekoppeld  :baaa: ) Het ging mij meer om het feit dat er GEEN verschil te horen was. Ben overigens zeer benieuwd of en hoe de Ultimo zich staande weet te houden naast een Naim of Linn streamer bijvoorbeeld.