Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Unkhman

Goed bezig heren! Mijn Ultimo lag gisteren ook op mijn deurmat, gisterenavond nog niet in de gelegenheid geweest om ernaar te luisteren, maar vanavond ga ik dat goed maken. Ben benieuwd of ik jullie ervaringen kan delen!
@Fred: jij geeft aan dat ook de Ultimo weer de tijd nodig heeft om op stoom te komen? Op welk vlak merk je verschillen (hoewel ik ze wel kan raden...) na verloop van tijd?
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Buell

@ Unkhman.

Hij is direct al op stoom, maar ik ervaar nog meer verbetering na verloop van tijd.
Nog net wat natuurlijker en gedetailleerder.

Bij de Magna vond ik het in het begin wat aan de schelle kant, dat is bij de Ultimo helemaal niet aan de orde. Direct hoor je de grote verbetering en het gebrek aan " digitaal" geluid zoals Bones het verwoord
Houdt het erop dat de Ultimo in nuances nog wat groeid, zo ervaar ik het hier.

Gr. Fred
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Magna Hifi

Quote from: Unkhman on October 16, 2013, 15:52:13
Goed bezig heren! Mijn Ultimo lag gisteren ook op mijn deurmat, gisterenavond nog niet in de gelegenheid geweest om ernaar te luisteren, maar vanavond ga ik dat goed maken. Ben benieuwd of ik jullie ervaringen kan delen!

Nog wel even je set componenten in ondertekening bijwerken, he?  ;D
"Sonos ZP90 (met Magna Ultimo modificatie)......

Veel plezier met je Ultimo!

Unkhman

Quote from: Magna Hifi on October 16, 2013, 16:58:26
Nog wel even je set componenten in ondertekening bijwerken, he?  ;D
"Sonos ZP90 (met Magna Ultimo modificatie)......

Veel plezier met je Ultimo!

Bij deze!
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl


i2Paq

Mijn Sonos is morgen weer terug, kijken of hij ook Ultimo klinkt  :music:

Er zitten 5 gaatjes aan beide zijkanten tbv. van extra koeling.

Zodra hij een dagje staat zal ik de temp meten en deze meting in vergelijk met de meting van voor de gaatjes plaatsen.

Volgens Rob:
Quote
In donker schijnen de rode ledjes van de Tentlabs print er doorheen.
Wel geinig effect.

Zie de foto  :popcorn:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Charlemagne

Dat ziet er wel space uit. In het donker luisteren of met je ogen dicht klinkt de muziek ook mooier zeker na de Ultimo upgrade. Die van mij is nu gemod en in de testfase krijg ik net bericht.dus hij komt gauw deze kant op. Ik weet al dat ie prachtig gaat klinken, maar eerst weer moet inspelen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Het ziet er inderdaad wel cool uit!  Ik doe de gaatjes echter niet. De connect staat bij mij in een open ruimte en het is dus niet nodig.

Is het inspelen bij de Ultimo weer net zo'n factor als bij de Magna mod?

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

darkman76

Cool, Misschien alleen even een beetje gaas erachter. Staat leuk en houd stof en troep tegen.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Magna Hifi

Quote from: darkman76 on October 17, 2013, 11:50:33
Cool, Misschien alleen even een beetje gaas erachter. Staat leuk en houd stof en troep tegen.

Binnenzijde is niet vlak (er zit een profieltje achter), dus zal niet heel makkelijk gaan en zal luchtstroom niet ten goede komen (natuurlijke convectie, geen fan  :P ).
Troep zal wel meevallen en er zitten geen troepgevoelige componenten in.
(wel eens een oude beeldbuis TV van binnen gezien na een paar jaar? Ik begrijp dat de mensen tegenwoordig ouder worden)

We wachten nog even op de meetresultaten va I2Paq.
Verwachting is dat de extra gaten hooguit een optie zal zijn voor apparaten in een 'gesloten' ruimte.
Mijne staat los opgesteld en warmte ontwikkeling is niets bijzonders.
Misschien ook nog eens een standaard Sonos meten, dan hebben we alle opties bekeken.

Rha007

Sinds een week speel ik met de ZP90 Ultimo, hierbij mijn input..

Stereo setup:
Mijn setup is bijlange na niet zo exotisch als sommige andere die hier voorbij komen en staat in een woonkamer waarin ook geleefd moet worden. Dus helaas geen dedicated ruimte met verregaande akoestische aanpassingen, maar heb wel al het mogelijke gedaan om het onderste uit de kan te halen door bv de speakers zo'n 50cm van de muur af te plaatsen en een hoogpolig vloerkleed van 2x3mtr op de plavuizenvloer.
De setup is nu ZP90 Ultimo=>Audiolab Q-dac=>Marantz PM15s2 LE, met als fronts de Focal 826W. Tussen de ZP90 Ultimo en Q-dac zit een Audioquest vdm-3 digitale interlink en van de Q-dac naar de PM15s2 LE gaat een Audioquest Sydney interlink.
Tot nog toe speel ik zonder toon regeling met de PM15s2 LE.
Mijn muziek bestanden zijn alleen maar flac's welke op een Buffalo Linkstation nas staan en heb (gelukkig) een bedraad netwerk.
Linkje voor een compleet overzicht.

Van een standaard ZP90 naar ZP90 Ultimo:
Mijn ZP90 is dus direct naar de Ultimo mod geupgrade en ik kan dus alleen hierover een mening geven. Hoe groot het verschil tussen de Magna mod en Ultimo mod is, laat ik graag aan anderen over om hier hun mening over te geven.

Vorige week Dinsdag heb ik de ZP90 Ultimo terug ontvangen van Magna Hifi en heb deze toen direct aangesloten en bij afwezigheid gewoon laten spelen. Tot afgelopen Dinsdag heeft de Ultimo zo'n 10 uur per dag gespeeld.
Om eerlijk te zijn merk ik niet heel veel verschil tussen het eerste moment dat ik naar de gemodificeerde ZP90 luisterde en nu. Waar ik meerdere keren over bv harde S-en heb gelezen bij de Magna mod die na een week inspelen zijn verdwenen heb ik hier nagenoeg geen last van gehad, hooguit bij twee nummers.

Het luisteren:
Door het woord luisteren kan direct een dikke streep! Sinds de Ultimo upgrade beleef ik de muziek meer. Dacht ik na aanschaf van de PM15s2 LE (deze heb ik pas 3 maanden) dat de muziek echt los kwam van de speakers, met de Ultimo mod word het alleen maar losser. Ook de detaillering van de muziek is nu groot, alsmede het strakke laag wat de Ultimo weergeeft.
Bij het lezen van andere reviews kwam ik vaak het woord "stage" tegen maar ik begrijp nu pas wat dit echt inhoud, in één woord: waanzinnig

Omdat ik niet echt een diehard ben als het gaat om het omschrijven van muziek detaillering zoals bv Charlemagne, hieronder wat willekeurige voorbeelden met muziek uit mijn collectie. Ik hoop dat een en ander duidelijker word.

Als ik naar het nummer Sudden Change of Weather van Sinne Eeg luister dan is de stage echt magnifiek. Er staat echt een 3 mans formatie in mijn woonkamer, om maar niet te spreken over de mooie zangeres met haar prachtige stem (i wish ;))

Als ik naar het nummer Blues For Scott van Brian Simpson luister, dan is het laag van de intro echt laag en hoor ik het trillen van de snaren van de contrabas tot in detail. En over detail gesproken: je hoort nu echt de kwastjes over de snaredrum vegen.

De aanslagen van de piano en de stem van Sarah Mclachlan in het nummer Angel bezorgen me nu echt kippenvel. Zo helder als dat het nu klinkt, heeft het nog nooit geklonken.

Ik ben een groot fan van oa Paul Brown en Chris Standring, dus de albums van deze muzikanten staan het meeste te spelen. Ik kan hier geen genoeg van krijgen. Het nummer Almost September laat mijn Focals echt swingen.

Het nummer Hotel California van het album Hell Freezes Over is mijn "all time favorite" (nee geen link want als je dit nummer niet kent..) en klinkt nu echt superieur.

Kleine kanttekening:
De Q-dac heb ik pas sinds vorige maand in huis en moet nog ontdekken welke filter instellingen (de Q-dac heeft 7 verschillende filters) het beste klinken op mijn set. Ik ben hier nog niet helemaal uit, dus mijn input is nog relatief.

Ook ben ik zeer nieuwsgierig geworden wat voor impact een ander netsnoer heeft in mijn set. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik geen aparte stroomgroep heb voor het audio gedeelte, dus vraag me af in hoeverre het dan nog nut heeft.

Tenslotte:
Als laatste wil ik nogmaals Jos en Rob bedanken voor de heldere communicatie. Omdat ik in beginsel niet helemaal overtuigd was om de modificatie uit te voeren heb ik eerst met Rob telefonisch contact gehad en daarna nog per mail. Alles werd stapsgewijs doorgenomen en ik kreeg de garantie dat, mocht een en ander niet bevallen, de ZP90 kosteloos terug omgebouwd kon worden.
Ik kan een ieder verzekeren dat dit absoluut niet gaat gebeuren, de upgrade is het geld echt waard.
Ook tijdens de modificatie werd ik per mail op de hoogte gehouden.

Magna Hifi, jullie zijn top!
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Charlemagne

@Rha007: mooie review!  :thumbs-up: Leuk dat je de muziekkeuzes erbij hebt verteld. Die ga ik eens verkennen met Spotify.

Ik krijg mijn Ultimo morgenavond en ik weet al hoe die hier gaat klinken. Inderdaad de communicatielijnen naar de Magna-boys zijn meer dan uitstekend en zijbeiden verdienen eigenlijk een 'warme douche van Tros Radar'.  :worship:  :clapping:
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rha007

Thks, maar Sinne Eeg heb volgens mij via een van jouw posts ontdekt, maar kan me ook vergissen natuurlijk  ;)
Ik vindt het iig echt schitterend  :headbanging:
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Unkhman

Alright, gisterenavond er eens goed voor gaan zitten: de ultimo mod. Na een uur weer uitgezet. Dit had ik niet verwacht. Ik had al gelezen dat inspelen geen issue zou zijn deze keer, i.t.t. de magna mod, en daarom niet voorbereid op het geen ik hoorde. Inderdaad, het hoog was meteen al prima, maar de posts over 'een minder aanwezig maar kwalitatief laag' was in mijn geval compleet niet aan de orde. Het laag was zeer duidelijk in volume toegenomen, en zéér ongedefinieerd. Ik schrok er echt van. Mijn eerste gedachte was: die ultimo gaat er weer uit. Maar goed, even tot 10 tellen, en de sonos maar eens een nachtje laten spelen, en hopelijk een beetje tot zichzelf te komen.
Welnu, zojuist thuis gekomen van de arbeid, en als eerste natuurlijk weer de installatie aangezet. Enigszins gespannen op mijn luisterplekje gaan zitten, en vervolgens op play gedrukt...
Hulde! De laagweergave weer grotendeels in zijn normale proporties, en ook weer strak omlijnd. Ik heb het gevoel dat dit nog gaat verbeteren na verloop van tijd.
Oké, na deze angstige momenten met happy end, dan nog even de focus op de overige veranderingen van de ultimo t.o.v. de magna mod. Het hoog is amper anders van karakter. De ruimtewerking lijkt wel anders, ik kijk nu meer ín het geluidsbeeld, alsof de linker- en rechteruitersten meer óm me heen zijn geplaatst. Ik zit duidelijker in de "akoestische bubble". En op de één of andere manier lijkt het totaalgeluid wat 'dikker', wat door een aantal hier waarschijnlijk wordt omschreven met 'analoger'. Een beetje vergelijkbaar die een buizenvoortrap heeft op geluid.
Al met al, wederom een zeer valide modificatie. Niet van dezelfde orde als van de standaard sonos naar de magna editie, maar zeker significant. En als de laagweergave helemaal in de plooi is getrokken dan ben ik al helemaal tevreden!
Rob & Jos, weer goeie dingen gedaan! Keep up the good work!
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Charlemagne

@Unkhman: heb je fase goed staan bij de stroomingang in de Sonos? Een aantal posts terug heb ik daarover bericht. Zeer belangrijk!

QuoteDe fase van de stroom moet op de onderste pool komen van de stroomingang van de Sonos. Je kunt dat eenvoudig checken met een spanningzoeker, zo'n schroevendraaier met een lampje erin.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Meten is weten, maar je kunt het ook zo horen... Als het verschil tussen gewone Magna en Ultimo niet resulteert in een 'losser' geluid en een minder warm geluid bij de Ultimo, dan denk ik dat je niet hoeft te meten, maar dat de fase niet goed is. ;)

Overigens: mooie power amp, zelf ook jaren met een 250 gespeeld...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

FWK

Vanaf afgelopen dinsdag de Sonos Ultimo modificatie terug mogen ontvangen van Magna Hifi.
Weer een compliment voor de perfecte service van Magna, Jos en Rob jullie zijn een voorbeeld van hoe een en ander hoort.

Hier staat de Ultimo niet op een zo'n indrukwekkende set te draaien als ik lees bij sommige andere forumleden maar wellicht is juist daardoor het verschil wel zo goed hoorbaar :tongue2:

Als liefhebber van progrock luister ik graag naar Porcupine Tree, Airbag, Pink Floyd en Alan Parson Project. Met name de zanger van Porcupine Tree heeft de neiging te slissen wat zich uitte in hoorbare s-klanken door mijn Dynaudio's.
Uiteraard direct de schitterende live cd van deze onder gewaardeerde groep opgezet en.........perfect ! Het slissen wordt veel minder hinderlijk doorgegeven zonder dat de kwaliteit en duidelijkheid er onder lijdt, sterker nog het geluid lijkt veel breder weergegeven te worden met nog meer detail dan bij de Magna mod al te horen was. 

Wellicht wordt een en ander nog beter als de Ultimo wat langer heeft staan spelen maar vooralsnog, chapeau  :clapping:, voor deze schitterende modificatie.
Wat mij betreft een echte aanrader.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Valkyrie

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat kost nou zo'n Ultimo-mod?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Charlemagne

Magnahifi heeft een website die eindigt op .com Daar vind je alle info, ook over de prijzen en technische details. Een directe link mag niet volgens de forumregels. ChM
:google:
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rha007

Quote from: Rha007 on October 17, 2013, 17:03:34
...
Ook ben ik zeer nieuwsgierig geworden wat voor impact een ander netsnoer heeft in mijn set. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik geen aparte stroomgroep heb voor het audio gedeelte, dus vraag me af in hoeverre het dan nog nut heeft.
.....

Iemand hier een mening over?
Als het aansluiten met de juiste fase met standaard netsnoer al impact heeft, zal dit met een beter afgeschermd netsnoer alleen maar een grotere impact hebben lijkt me.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

i2Paq

Quote from: Magna Hifi on October 17, 2013, 12:43:48
We wachten nog even op de meetresultaten va I2Paq.
Verwachting is dat de extra gaten hooguit een optie zal zijn voor apparaten in een 'gesloten' ruimte.
Mijne staat los opgesteld en warmte ontwikkeling is niets bijzonders.
Misschien ook nog eens een standaard Sonos meten, dan hebben we alle opties bekeken.

Vanavond zal ik wederom meten, zo op het eerste "gevoel" scheelt het echt heel veel.

Was de Sonos eerst erg warm als ik mijn hand er op legde, zo koel is hij nu.

Over de weergave na de Ultimo update kan ik duidelijk zijn: Wauw!

Geen idee of een fase check of een andere 220V kabel nu werkelijk een groot verschil gaat maken maar er is een GROOT hoorbaar verschil tussen de Magna default en de Magna Ultimo mod.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Valkyrie

Quote from: Charlemagne on October 17, 2013, 23:32:52
Magnahifi heeft een website die eindigt op .com Daar vind je alle info, ook over de prijzen en technische details. Een directe link mag niet volgens de forumregels. ChM
:google:

Dank je wel voor de hint! :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Charlemagne

Het regent de laatste tijd positieve reviews van de Sonos Magna Ultimo  :) Tijd voor mijn versie van het verslag van de shootout. Het heeft even geduurd, maar er is meer dan muziek en Sonossen in het leven moet je maar denken.

De doorontwikkeling van de Magna mod tot de Magna Ultimo heeft natuurlijk onze nieuwsgierigheid geprikkeld. Bij het vorige treffen spraken we al af dat we bij nieuwe ontwikkelingen de shootout nog eens over zouden doen en forumgenoot Bones bood aan dat bij hem te houden.

Na veel gegoochel met data heb ik voorgesteld om de shootout in twee fasen te doen. Op twee hoogwaardige sets met een heel uitlopend karakter. Dat maakt de shootout alleen maar waardevoller. En zelf was ik wel een beetje nieuwsgierig naar de prachtige buizenset van Bones, dat speelde ook mee. Eerlijk is eerlijk. Daarover later meer.

De eerste keer stonden de Sonos Connect/ZP90 met de gewone Magna modificatie op het programma. Die noem ik voor het gemak maar even de Magna 1. Ik heb al eerder beschreven wat deze mod inhoud. De originele Magna (1) is doorontwikkeld tot de Magna Ultimo. Die noem ik vanaf nu maar Ultimo. Vorige keer was een Duitse mod aanwezig van Herr Dr. Gert Volk. Die noemen we de G-Sonos.

Fase 1 van de tweede shootout vond plaats bij mij thuis op de Devialet/Dynaudio Sapphire set. In de openingspost van deze topic heb ik de ruimte en de set al uitvoerig beschreven. Daar is niets aan veranderd. In de review van de allereerste shootout heb ik nog geschreven hoe het er aan toeging. Dat laat ik nu achterwege. Is allemaal na te lezen op blz. 2 van dit topic. Even ter herinnering een plaatje van de ruimte:



Van tevoren had ik de heren gevraagd mij hun favoriete muziektracks toe te dropboxen, (kun je dat eigenlijk wel zeggen? Of heb ik hier een neologisme bedacht?) Dat werkte wonderwel en ik had de muziek fragmenten keurig in een aparte share van mijn NAS gestopt.

Op vrijdag 11 oktober arriveerden in de late namiddag Jos en Rob van Magnahifi. Zij hadden de G-Sonos bij Bones opgehaald uit Arnhem. Bones kon er die avond niet bij zijn, maar had zeer welwillend de G-Sonos ter beschikking gesteld van de wetenschap.

Het was een eerste en aangename kennismaking met Jos van Magnahifi. Jos is een collega van Rob op een zeer hightech bedrijf. Samen hebben ze uit hobbyisme (en met een hoop van technische kennis) de Magna mod ontwikkeld. In de pauze op het werk ging (en gaat?) het altijd over de Sonos mod. Jos heeft niet alleen een zeer technologische achtergrond, maar ook een muzikale: hij heeft op het Sweelinck conservatorium trombone gestudeerd. Met de nodige zelfkennis vertelde hij spontaan dat iedereen vond dat hij een prachtige toon op het instrument had, maar dat de techniek van het spelen op dit 'lastige' instrument bij hem uiteindelijk te kort schoot om het daarin ver te kunnen schoppen. Hij is geswitched naar een andere techniek; de elektronische hightech. dat had hij wel 'in de vingers'. Daar heb je ook geen 'embouchure' bij nodig ;)



Tijdens het borrelen werd de setup van de Sonossen in orde gebracht. De beperkte muziekbibliotheek met gedropboxte muziekfiles was snel ingelezen en het luisteren kon beginnen. Rob had twee mooie identieke digitale interlinks bij zich. Dit om uit te sluiten dat we zaten te luisteren naar twee verschillende interlinks, die een en ander zouden kunnen kleuren. Als ik het goed onthouden heb de NFO Happy Few digitale interlink. (Heb ik dat goed? Want ik ben mijn briefje kwijt).




Omdat we maar twee identieke digitale RCA S/PDIF interlinks hadden besloten we  van de nood een deugd te maken en de apparaten paarsgewijs met elkaar te vergelijken. Eerst de Magna 1 met de Ultimo. De winnaar daarvan mocht het opnemen tegen de G-Sonos.

Tja! Ik dacht, ik ben niet dom en ik moet deze bevooroordeelde Magna heren een soort van blinde test voorzetten, want anders wint de Ultimo bij voorbaat. En ik moet ze af en toe ook een beetje in de war brengen met snel of foutief schakelen of door er een mistery guest doorheen te gooien. Zo gezegd zo gedaan.

De eerste luistersessie begon met de Magna boys op de bank en ik aan de knoppen van de Devialet app op de iPad. Op beide Sonossen werden op een teken op de seconde af precies gestart met identiek dezelfde tracks (op de 'drie'). Dat lukte wonderwel. Ik noemde de ene Sonos A en de ander B. De heren hadden geen benul naar welk apparaat ze luisterden, ze konden niet op mijn iPad kijken en evenmin op de display van de Devialet, want die ligt plat (en niet op zo'n magische plaat, die de boze geesten buiten moet houden, maar dat terzijde ;)  ). Het betrof een semiblinde AB-test met precies gelijke volumes bij het switchen. Semiblind, want ik zag natuurlijk wel wat ik deed, maar ik deed erg mijn best mijn coolste pokerface op te zetten.  8) Per track noemde ik de apparaten at random weer anders. A werd B, maar kon ook A blijven etc. De heren kregen de opdracht per track telkens het best klinkende apparaat te benoemen,en de verschillen te beschrijven.

Eerst maar eens luisteren naar 'echte muziek', klassiek dus, uit mijn eigen uitgebreide bibliotheek. Ik had gekozen voor 'Lied met koor' uit de Midzomernachtsdroom van Mendelssohn. dat is een opname die ik goed ken, een uitvoering door het Radio Kamerorkest en -koor o.l.v. Frans Brüggen en  met de onvolprezen Johanette Zomer als sopraan. De opname is gemaakt in het Concertgebouw waar ik al talloze jaren maandelijks te vinden ben. Daar klinkt het pas echt 'highend' (en niet 'neutraal' of 'buizig' of 'analytisch', of 'laidback'; ga d'r eens heen heren, dan hoor je hoe muziek moet klinken!) Op mijn Devialetset en met de Air-streamer krijg ik bij tijd en wijle de illusie dat ik mijn vaste plek rij 14, stoel zestien, zaal-midden zit, zo mooi vind ik deze opname. De heren vonden het ook prachtig en wisten spoedig in de AB-test moeiteloos de Ultimo te ontmaskeren als beste klinkend. De stage was mooier; er was de illusie dat je de instrumentgroepen precies in de juiste diepte en met de juiste plek op het podium waant. De stem van Johanette werd prachtig achter het orkest en tussen het koor geprojecteerd. De prachtige akoestiek van het Concertgebouw werd voor mij heel herkenbaar fraai weergegeven met de juiste balans tussen directheid en nagalm, zoals ik die goed en ken en ook zo waardeer. Gewoon genieten dus. Bassen klonken mooi ronkend en zonder spoor van wolligheid en mooi gefocust en strak onder controle (dat is natuurlijk mede een Devialetdingetje). De Magna deed het mooi, de Ultimo klonk Ultimo. Niet twee keer zo goed, zoals sommigen beschrijven hierboven maar beter in focus en met meer authoriteit en gemak, leek het.

De test werd voortgezet met andere klassieke fragmenten, met Jazz (Patricia Barber), Oscar Peterson Trio, singer songwriters, ja ook Sinne Eeg en Eefje de Visser en een keur aan anders moois. De Magna klonk mooi de Ultimo mooier, echter, met meer ambiance in de opnames en meer het live gevoel. Een klein digitaal scherp rand was gewoon weg. In de AB-test werd de Ultimo er feilloos tussenuit gepikt (de ene keer heette die 'A' en de andere keer 'B', of neen toch weer A). Moeiteloos! En ik was het met de Magna heren eens. De Ultimo klonk van de de twee Magna versies als beste. Het gekke is dat ik het gevoel had dat de Magna 1 ook wat beter klonk dan de vorige keer, iets makkelijker en vloeiender; een kwestie van langer inspelen misschien? Want Rob had precies hetzelfde exemplaar bij zich als de vorige keer.

Ikzelf was in deze test niet 'blind', maar ook niet doof. En voor mij, als man aan de knoppen, was het overduidelijk: de Ultimo won met glans.



De Sonos Magna Ultimo heeft na de mod een fraai blauw ledje. Die schijnt niet te fel, precies goed. Jos en Rob plakken de Magna plaatjes voortaan op de achterkant, en hopelijk ook recht..... :tongue2:

Fred, de forumgenoot "Primaluna" arriveerde wat later met de trein. Hij is een uitgesproken muziekliefhebber, met thuis een mooie buizenset, met monitorluidsprekers (vanwege de "minder grote ruimte"), ondersteund door een Velodyne sub. Hij luistert veel naar andere sets, het liefst buizen, en ontpopte zich al spoedig als een echte muziekliefhebber en hifi-kenner.

Terwijl Rob en ik een afhaal-rijsttafel gingen scoren bij de fameuze Toko bij mij in de buurt deden Jos en Fred dezelfde test tussen de Magna en Ultimo nog eens dunnetjes over, eerst geloof ik met Mendelssohn en daarna vast met hun eigen muziek. En semi- of dubbelblind? Neen vast niet, maar ze waren eruit welke het beste klonk toen we terug waren, zeiden ze. Ze vertelden niet welke; omdat we de shootout tussen de Magna mods nog een keer zouden voortzetten na het eten en nu met ons vieren.

De rijsttafel was heerlijk en had precies het juiste scherpe randje.

Onder de koffie gingen we weer verder met luisteren. Ik had weer een prachtig klassiek fragment in gedachten; de Spaanse Rapsodie van Ravel, en dan in het bijzonder deel 4, 'Feria,assez animé' in een uitvoering van The London Symph. Orch. o.l.v. Previn Previn. Het deel is bijzonder dynamisch opgenomen, teveel voor de meeste huiskamers, maar wel hoe je het live in de concertzaal wil horen, daar kennen ze geen compressie, die de muziek vernaggelt. En geloof me, op CD wordt er veel vernaggeld!.



De heren werden er stil van; van de ragfijne strijkers, de keur van solo-instrumenten die met een Spaans temperament over elkaar heen buitelen, onder geklepper van castagnetten en afgewisseld met dynamische uitbarstingen die overdonderend aandeden. Da's pas muziek. Weer dat AB-gedoe en weer won de Ultimo; feilloos werd die eruit gepikt, de ene keer vermomd als A en dan weer als B, of nee toch A, je kent dat wel.

Ik stelde voor het deel nog een keer in zijn geheel te beluisteren, maar nu op één streamer. Aan het eind van het deel moesten ze me vertellen naar welke streamer ze hadden geluisterd. Het werd stil, en ze wisten het niet meer. Jos zat op het puntje van de bank zeer geconcentreerd te luisteren en een beetje met zijn hoofd te schudden. Tegen het eind zei hij: "het is geen van beide streamers, dit is een andere, en hij klinkt mooier, met nog meer dynamiek en fraaie doortekening van het hoog die zelfs bij de meest luide uitbarstingen van het orkest het fraaie karakteristiek weet te behouden". Het klopte als een bus. Ik had stiekem de Airstreamer van de Devialet aangezet en met JRiver vanaf de HTPC/NAS hetzelfde fragment nog een keer laten horen, bitperfect en met de laatste firmware van de Devialet. Heel knap van Jos dat hij het in de gaten had. Ik zei al, hij is muzikaal en heeft van de aanwezigen de jongste en meest kritische oren. Een compliment voor Jos, maar ook voor de Devialet, die in zijn beleving nog een klasse hoger speelt. De Devialet deed vorige keer ook mee, maar werd toen door Bones en Rob niet duidelijk onderscheiden van de Sonossen. Ik heb vaak gedacht dat de Airstreamer na de laatste firmware update beter is gaan klinken. Bij de vorige shootout had ik nog de oude versie en nu de nieuwe. Ik zie het maar als een bevestiging van de verbetering aan de Devialet. Die speelt ook in een andere league. Mag ook wel voor dat geld.

Na mijn gemene trucje, dat ik daarna niet meer herhaald heb, zijn we verder gaan luisteren naar een keur aan andere muziek. Telkens werd de Ultimo eruit gepikt, niet alleen door de blindgangers, maar ook door mij.

Het was duidelijk! De Ultimo is een fraaie verbetering van de Magna 1. Tijd dat de Ultimo het op ging nemen tegen de de G-Sonos.

Fase twee, de shootout tussen de G-Sonos en de Ultimo:

Weer de Midzomernachtsdroom en weer schakelen tussen A en B. Bij B was het schrikken. Dat klonk wel heel beroerd. Het was de G-Sonos. Zo slecht dat er wat aan de hand moest zijn. Ik dacht dat ie uit fase stond, maar Fred kwam al gauw erachter dat het het stroomsnoertje was. Bones had de G-Sonos kaal meegegeven, zonder stroomsnoertje. Rob had thuis nog ergens een zwart snoer van zijn scheerapparaat gevonden of zo. Even snel de snoertjes omwisselen. Toen klonk de Ultimo beroerd. Snoertje weg en het snoertje vervangen door het witte snoertje van mijn eigen ongemodde Sonos die werkeloos langs de kant stond. Ook even goed op de fase gelet van beide Sonossen. Nu kwamen de apparaten meer naar elkaar toe en kon het luisteren beginnen.



Tja! Om een lang verhaal kort te maken; We hebben nog een uur naar beide Sonos mods geluisterd. Niet alleen naar mijn stokpaardjes maar naar van-ieder-wat-wils. De Ultimo werd telkens unisono als beste aangeduid, blind of niet blind. De G-Sonos klinkt ook met een mooie stage, maar houdt ten opzichte van de Ultimo toch een soort digitaal randje, iets geknepens in het hoog en net wat minder focus. De Ultimo klonk op mijn set vrijer en makkelijker, met een grotere ruimte en rust in de weergave.

Deze keer geen "to-close-to-call", maar een duidelijke winnaar, de Sonos Magna Ultimo mod,  daar waren we het allen over eens. 

Mijn eigen ongemodde Sonos heb ik meteen meegegeven aan Rob en Jos. Daarvoor had ik eerlijk gezegd nog lang getwijfeld tussen de G-Sonos en de Magna mod. Ik wist wel dat de Ultimo eraan kwam en ik besloot geduldig te wachten. Ben ik effe blij dat mij geduld nu wordt beloond.

Tot zover over fase één van de shootout. Rob nam mijn Sonos mee voor een Ultimo mod en liet de Ultimo achter bij mij voor de shootout bij Bones, de volgende dag. Ik heb hem nog stevig aan de tand gevoeld. Tja! Ook Spotify klinkt een stuk beter dan via de gewone Sonos. En ook de radio-zenders via de Ultimo waren een feest om naar te luisteren ten opzichte van de ongemodde Sonos.
De volgende dag ging de Ultimo mee naar Bones. Over mijn impressies bij de shootout bij Bones ga ik een andere keer schrijven; dit was alleen nog maar de vrijdag. Wordt vervolgd, maar weer in mijn eigen tempo... ;)

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Deleted member

Prachtige review/verslaglegging weer Karel, leuk om te lezen!!  :worship:

(en ik vind 't stiekem ook leuk om de uitkomst te lezen van wat jij noemt het "gemene trucje" :))