Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkman76

Quote from: Charlemagne on October 10, 2013, 09:50:56
Foto's van een opengewerkte Magna staan in het shootout-verslag op pagina 2 van dit topic:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134681.25

Straks moet Magna Hifi nog een schildersknecht in dienst gaan nemen....  ;)

De Sonos Ultimo "Black Edition". Bekt wel lekker....
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Magna Hifi

Nieuwe kast voor de Sonos, zoiets? NIET Gemaakt door Magna Hifi hoor!! (Zijn we ook niet van plan)



Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rha007

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Magna Hifi

Warmte Sonos Connect (ZP90)
De Sonos, Magna of Ultimo worden allemaal warm. Dit levert geen problemen op zolang de Sonos in een goed geventileerde ruimte staat.
In mijn situatie staat de Sonos in een kastje die afsluitbaar is en daardoor werd de Sonos (Magna Ultimo) best wel warm.

De oplossing is een natuurlijke luchtstroom realiseren: Koude lucht naar binnen en de warme lucht  naar buiten.
Koude lucht naar binnen kan via de bestaande opening aan de onderkant van de Sonos, er is alleen geen weg naar buiten. (geen luchtstroom)
Wij kunnen de Sonos voorzien -tijdens modificatie- van 4 gaatjes aan de linker- en rechterzijde van de Sonos zodat de warme lucht naar buiten kan. (De gaatjes worden onder de bovenste print geboord). Boren van gaatjes aan de buitenkant van de Sonos brengt een cosmetisch risico met zich mee voor de eignaar. (Proberen het zo netjes mogelijk te doen en werken met een speciaal geprepareerde mal)

Voor de mensen die het zelf willen doen, zie bijgevoegd de foto's/plaatjes. (gaten zijn 3mm doorsnede en op foto niet echt maar gefotosjopt  ;))

Resultaat is goed. Temperatuur metingen zijn (nog) niet gedaan. Hierover later meer!

i2Paq

Quote from: Magna Hifi on October 10, 2013, 11:26:48
Warmte Sonos Connect (ZP90)

Temperatuur metingen zijn (nog) niet gedaan. Hierover later meer!

Zouden gaatjes, zoals aan de zijkant, maar dan aan de achterzijde, niet extra helpen?

Mijn Sonos krijgt volgende week de Ultimo mod en bovengenoemde gaatjes.

Ik zal vanavond een aantal exacte metingen doen op een Sonos in een enigszins dichte kast en een Sonos die vrij staat.

Nadat mijn Sonos de gaatjes heeft gehad zal ik wederom meten.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

i2Paq

Quote from: Magna Hifi on October 10, 2013, 10:18:03
Nieuwe kast voor de Sonos, zoiets? NIET Gemaakt door Magna Hifi hoor!! (Zijn we ook niet van plan)

Ik ben wel te porren voor een andere kast  ::)

Edit: bij de afbeelding van de bovenstaande kast hoort dit: Topic  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Magna Hifi

Ha I2Paq,

De voorgestelde temperatuurmetingen worden zeer gewaardeerd. Meten is weten....
Bij mij staat de Sonos vrij opgesteld, en is warmte ontwikkeling geen enkel probleem.
In gesloten kast (evt samen met andere apparaten) kan dat natuurlijk een ander verhaal zijn.

Gaatjes aan de achterzijde gaat niet lukken en voegt uiteindelijk niets toe.
Er zit een metalen plaat en veel connectoren (die aan binnenzijde groter zijn dan ze ogen).
Aan de zijkant is iets meer 'ademruimte'.
Eerste bevindingen zijn goed. To be continued...

Mochten de metingen daar aanleiding toe geven kunnen we altijd nog meer of grotere gaten boren, freezen of schieten (ik ga intussen even zoeken naar jachtgeweer op marktplaats).
We houden contact (off line). Zie je volgende week.

Magna Hifi

Naast feit dat nieuwe kast weinig functionele voordelen biedt maar wel kosten, gaan Wifi en metalen kast niet heel goed samen  :P
Wel mooi..

Rob

Quote from: i2Paq on October 10, 2013, 12:05:12
Ik ben wel te porren voor een andere kast  ::)

Edit: bij de afbeelding van de bovenstaande kast hoort dit: Topic  :D

Actionhost

Zijn alle onderdelen voor de Ultimo al binnen Rob?

Wanneer kan iedereen de 'uitnodiging' ontvangen om de Sonos op te sturen?
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Magna Hifi

Hoi,

Ja onderdelen zijn er. we zijn wachtrij(tje) aan het wegwerken.
Reken op email in de volgene week

Gr Rob

Charlemagne

Even een kleine 'teaser' posten.

Deel één van de twee fasen shootout is achter de rug. Rob en Jos van Magna Hifi en een derde gast Fred waren hier om naar deel één van de shootout te luisteren op mijn set met de Devialet en Dynaudio Sapphire weergevers. De heren waren geloof ik behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit van de weergave hier bij mij thuis. Het was een bijzonder leerzaam en gezellig treffen in ieder geval. En de Indische afhaaltoko kwam weer goed te pas.

Op het ogenblik zit ik erg van de Magna Ultimo te genieten. Die is hier blijven staan voor deel twee van de shootout. Mijn eigen flac's klinken toch wel echt veel beter dan via de niet gemodde Sonos ZP90. Ook Spotify en radio via de Sonos klinkt over de Magna Ultimo nu stukken beter dan via de gewone Sonos Connect/ZP90.

Vanmiddag neem ik de Magna Ultimo mee, samen met de G-Sonos om naar "bones" te gaan. Op zijn fraaie buizenset gaan we de shootout voortzetten en de Magna Ultimo mod vergelijken met de G-Sonos mod. Fred zal daar weer bij zijn. De Magna boys hebben geen tijd, want die zijn druk met bestellingen. "bones" houdt de Ultimo mogelijk nog een paar dagen om verder te testen thuis. De Magna-niet-Ultimo is mee naar huis, Rob kan niet zonder muziek. En hij gaat hem nu omkatten naar een Ultimo, denk ik.

Pas na deel twee van de shootout (en pas zodra ik daar tijd voor heb, heren) ;) ga ik weer een uitgebreid verslag geven. Dit was alleen even om te 'teasen'....Wordt vervolgd. Charlemagne.



(edit: typo)
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Unkhman

NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Actionhost

Ga je ook nog de Magna Mod vergelijken met de Magna Ultimo Mod?
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Quote from: Actionhost on October 12, 2013, 19:34:52
Ga je ook nog de Magna Mod vergelijken met de Magna Ultimo Mod?

Ja, ja! Dat hebben we gisteren al gedaan. Vandaag niet, want dat was alleen tussen de G-Sonos en Magna Ultimo op een waanzinnig mooie buizenset. En de winnaar is......tromgeroffel.....

Nog even geduld. Ik zit net pas in de trein. De shootout is nu pas afgelopen. Ik wil naar huis en er eerst eens goed over slapen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bones

Magna Sonos Ultimo vs. G-Sonos

Afgelopen zaterdag was het rond een uur of twee in de namiddag dat ik in Arnhem bij Kroese de winkel binnenkwam. Kroese is toch wel een van de aardigste platenzaken van Arnhem. Niet alleen omdat het personeel op enig moment weet wat jij leuk vindt en met verrassende tips komt. Nee, met name omdat er bij Kroese van tijd tot tijd artiesten zonder franje optreden. Deze zaterdag speelt Eefje de Visser zes, zeven nummers van haar eerste en tweede CD. Nu is Eefje een van mijn nieuwste ontdekkingen. Ik geniet intens van haar prachtige glazen stem die de winkel zacht vult, alleen begeleid door haar gitaarspel.

Een mooie opmaat voor een dag die in het teken zal staan van intensief luisteren naar goede muziek in goed gezelschap op een druilerige zaterdag...

Ongeveer een uur nadat de laatste klanken van Eefje uitgestorven zijn sta ik in mijn woonkamer met Karel en Fred. Karel heeft in zijn bagage mijn G-Sonos en een demo exemplaar van de Magna Sonos in de Ultimo uitvoering.

Voor degene die de moeite niet heeft genomen om mijn andere postings op deze site te lezen, een korte beschrijving van de set up. Met name omdat Karel erg benieuwd was wat ik op het vlak van stroom en andere tweaks heb gedaan, een korte beschrijving. Om te beginnen heb ik twee groepen voor de geluidsapparatuur gereserveerd. De zekeringsmodules zijn van AHP, en geleiden de elektriciteit door kabels van Belden (twee verschillende diameters, een dikke voor de eindversterker en een dunne voor de elektronica) naar Furutech wandcontactdozen. Vanaf de wandcontactdoos is de CAT JL2 mk2 SE middels het bijgeleverde kabel van Virtual Dynamics aangesloten. De versterker staat op schuurblokjes (Praxis, mijn goedkoopste tweak) en masterbase. De andere furutechcontactdoos is aangesloten middels een kabel van Belden met Furutech stekkers aangesloten op een PS PowerPlant Premier (PPP). Aan de PPP is de Audio Aero Capitol Reference aangesloten. De Audio Aero staat op een hifi meubel op Masterbase, het meubel zelf staat ook op Masterbase. De Sonossen worden beide op hetzelfde stroomkabel (XLO & Furutech) aangesloten en gebruiken beide een Virtual Dynamics Master digitale interlink. Ook de PPP is ontkoppeld middels drie metalen conussen en masterbase. De Cat is middels Virtual Dynamics Master 3.0 Bi-Wire speakercable verbonden aan de Usher Be-10 met D tweeters. De interlink tussen CAT en Audio Aero is van HayEnd. Alle kabels zijn van de grond ontkoppeld doormiddel van kurk (schuurblokjes van de Praxis).

De hele set staat in de keuken. Dat betekent veel harde materialen (steen, glas, houten vloer). Een akoestische uitdaging die ik doormiddel van een akoestisch plafond met akoestische pleisterpoets onder controle heb gekregen. Mijn gasten waren dan ook verbaasd dat de ogenschijnlijk hard klinkende ruimte toch zo aangenaam klonk...
Fred luistert zelf ook naar buizen, Karel luistert naar een Devialet (klasse D in combinatie met klasse A). Om een beetje te acclimatiseren drinken we eerst een kopje koffie en luisteren naar CD-muziek. Aangezien dit geen bespreking van mijn set is, zal ik niet ingaan op het karakter van de set. De beide heren geven echter overtuigend aan dat ze van mening zijn dat we met deze set een prima basis hebben om een vergelijkingstest tussen G en Ultimo uit te voeren.

Uitgangspunt is dat beide Sonossen de gelijke uitgangssituatie moeten krijgen. Dat betekent dat we geen snelle A-B vergelijkingen gaan doen, maar dat we eerst naar de G-Sonos luisteren en daarna naar de Ultimo.

G-Sonos

Over de prestaties van de G-Sonos heb ik in dit forum al een aantal keer bericht. Toch een korte samenvatting. De G-Sonos heeft een sterk verbeterde digitale uitgang. Met name dankzij onze vrienden van Tent-Labs heeft de G-Sonos in vergelijking met de gewone Sonos een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Over de verschillen hoef ik niet in detail te treden als je bedenkt dat ik de 'gewone' Sonos niet gebruikte omdat hij zo ver achterbleef bij de CD. De G-Sonos speelt bij mij vaker dan de CD-speler. Dat zegt genoeg.

Toen we, enige tijd geleden, de G-Sonos hebben vergeleken met de Magna-Sonos heeft Karel de uitkomst samengevat in de woorden "to close to call". De Magna en de G-Sonos zitten dicht bij elkaar. Maar niet zo dicht bij elkaar dat het verschil niet hoorbaar is. Ondanks een aantal wisseltrucjes van Karel was altijd duidelijk wanneer de G-Sonos en wanneer de Magna aan het spelen was. De G-Sonos was net iets gedetailleerder, ruimtelijker en laid back. To close to call, maar als we op dat moment tot aankoop waren overgegaan hadden we alletwee een G-Sonos gekocht...

Dat zat Rob van Magna niet lekker. Tijdens de test begon hij al te mompelen ... als ik dat kabeltje nou eens vervang met... die condensatoren met .... Etcetera. Ik wist gewoon dat er een vervolg zou komen.

Magna Sonos Ultimo

Rob heeft niets met half werk, laat zoveel duidelijk zijn. Dat zie je niet alleen aan het feit dat bij de Ultimo het witte ledje is vervangen met een blauw ledje, maar dat de hoeveelheid licht van het ledje precies goed is. Het schreeuwt niet om aandacht, maar maakt wel een duidelijk statement: hier is de Ultimo aan het werk...

Maar het zijn ook de dingen die niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Wie een Ultimo bestelt dient zich te realiseren dat de Sonos niet in een uurtje tijd is omgebouwd en zich weer onderweg naar een trotse eigenaar bevindt. Zo gaat het wel bij de G-Sonos, niet bij de Ultimo. Het ombouwen naar de Ultimo is een behoorlijke inspanning. Er worden niet alleen componenten vervangen, maar er worden ook de nodige maatregelen getroffen om componenten tegen elkaar af te schermen. Pas nadat de Ultimo de nodige uren test heeft gedraaid wordt hij verpakt om te worden verzonden.

Luisteren

Na intensief, ongeveer een uur, naar de G-Sonos te hebben geluisterd, is het tijd om de Magna aan te sluiten. Dat behoeft natuurlijk de nodige aanmeld perikelen zodat er even wat tijd overheen gaat waarin de oren tijd hebben om even tot rust te komen.

We beginnen met het laatste nummer dat we op de G-Sonos hebben geluisterd: uit de Rapsodie Espagnol van Maurice Ravel, Feria. Meteen wordt duidelijk: het podium is breder geworden, de detaillering neemt iets toe. Er is meer rust in de muziek. Vervolgens luisteren we naar de live versie van San Andreas Fault van Natalie Merchant. Opvallend is dat het laag bij de Ultimo minder krachtig is als bij de G-Sonos, daarvoor zijn stemmen duidelijker en zijn de backing-vocals aan het einde van het nummer duidelijk een stap verder naar voren gekomen. Iets wat ik later ook hoor in het nummer We are unhappy van Bonny 'Prince' Billy.

Misschien het belangrijkste wat wij merken is dat de Ultimo minder digitaal klinkt dan de G-Sonos. To close to call? I don't think so! Het zat Rob niet lekker na die vergelijking tussen de Magna en de G-Sonos. Groot compliment, hij heeft er zeker voor gezorgd dat de Ultimo een sprint inzet die de G-Sonos in de huidige versie niet kan bijhouden. Wie de digitale uitgang van zijn digitale uitgang van zijn Sonos wil laten upgraden kan niet meer om de Ultimo heen, vergeet de Magna en de G-Sonos!

Tot slot: stroom!

Op het forum zijn de nodige discussies over de zin en onzin van kabels, goede stroom en tweaks. Mijn mening daarover is dat het absoluut geen zin heeft om hier geld in te investeren als je het niet kan horen. Wat heeft het per slot van rekening voor zin om een HD televisie te kopen als je kleurenblind bent en een brilsterkte van -7 of iets dergelijks hebt. Als je het wel hoort, dan begrijp je dat de geluidsverbetering kan opwegen tegen de betrekkelijke investeringen .

Karel wil het evenwel weten dus wordt de Ultimo tot slot ontdaan van het XLO stroomkabel en aangesloten op een achtje (u weet wel,dat kabel dat aan uw scheerapparaat hangt) op een gewoon stekkercontact. Na ongeveer drie minuten zijn we daar wel klaar mee. Het laag is verdwenen, midden en hoog worden onnatuurlijk, schelle tonen klinken door de kamer. Automatisch draaien we het volume omlaag en al gauw daarna wordt het XLO stroomkabel weer aangesloten, niet op de PPP maar ook op het gewone stekkercontact. Het verschil is hoorbaar, het laag is beter onder controle en het rommelige geluidsbeeld wordt beter geordend. Desondanks bevinden we ons nog steeds in een andere klasse in vergelijking met een stroomverzorging uit de PPP.

Wordt het voor Karel toch nog een dure dag: sparen voor een PPP of andere regenerator.

En nu?

De Ultimo haalt volgens mij het maximaal haalbare uit de Sonos. Maar hoe verhoudt de Ultimo zich ten opzichte van een High-End streamer? Dit roept om een vervolg. Rob heeft al toegezegd dat ik op de Ultimo kan rekenen als ik de vergelijking wil gaan maken. Wordt vervolgd...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

@bones: een prachtige beschrijving van de muzikale belevenissen in jouw gastvrije huis van afgelopen zaterdag. De conclusie staat als een huis. De Sonos Magna Ultimo is de onbetwiste winnaar van de shootout van het afgelopen weekend.

Op het moment dat we die gingen beluisteren op jouw fraaie set was het 'feest'. Wat een ruimte en wat een stage wist de Ultimo tevoorschijn te toveren op jouw prachtige 100 watt klasse A buizenset en jouw fraai klinkende Ushers met Diamond tweeters. Alles met topstroomkabels en speakerkabels gebiwired aangesloten, dedicated stroomgroepen en een PS Audio Premier Premier voor de buizenvoorversterker en de muziekbronnen. Alles tot in de puntjes getweakt, tot een akoestisch plafond aan toe. In optimaler condities konden we de shootout fase twee niet houden.

Over de stroomvoorziening mompelde je vorige keer bij mij thuis dat dat wel een punt van aandacht kon zijn. Welnu, je hebt me overtuigd. Ook dat zulke tweaks op een voor highend begrippen goedkope Sonosmod heel zinvol zijn. Eigenlijk vind ik nu dat de Ultimo niet kan worden uitgeleverd zonder deugdelijke Powerplant erbij en zonder deugdelijke stroomkabel erbij. Weg met die scheerapparaatsnoertjes! Het bezoek gaat me geld kosten, dat weet ik wel. ;)

Over de impressie van de luistersessies van vrijdag bij mij en de indrukken die ik bij jou heb opgedaan zal ik uitgebreid gaan posten, zodra ik wat meer tijd heb. Morgen eerst een lezing geven over Oman. Als die achter de rug is heb ik meer tijd voor een verslag.

De conclusie staat vast. De Sonos Magna Ultimo is een zeer fraaie doorontwikkeling van de gewone Magna mod. Die laatste moeten we gewoon vergeten, en helaas voor jou, ook de G-Sonos.

Je hebt gelijk dat je je breder wilt oriënteren op streamergebied, nu het duidelijk is dat streaming op jouw fraaie highendset zo goed kan klinken. Maar ik vrees dat het je veel geld gaat kosten als je het echt nog beter wilt dan de Magna Ultimo mod.

Mijn Sonos is nu ook al weg voor een Ultimo mod. Kan niet wachten tot ik hem terug heb. De Magna boys gaan het nog veel drukker krijgen vrees ik. ;)

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Magna Hifi

Ha Bones,

Mooi verslag van een mooie dag. Eefje life en op een top set op 1 dag.... 2x jaloers.
Volgende keer proberen we erbij te zijn. Gemiste kans... voor ons welteverstaan.
Jouw set is duidelijk geen half werk en moeten we zeker eens aan het werk horen.

We zijn erg trots op zoveel lovende woorden en stellen natuurlijk de demo Ultimo graag aan je beschikbaar voor vervolg vergelijkingen. Laat maar weten.

Intussen wachten we ook nog geduldig op de verslaglegging van Charlemagne.
Mijn eigen Magna die tot de shootout Magna is gebleven, is intussen onder narcose en alvast van een deel van zijn ingewanden ontdaan. Hoop hem morgen als Ultimo naar de verkoever te kunnen brengen.

Natuurlijk moeten we ook niet vergeten mijn partner in crime Jos te noemen, zonder wie dit hele project nooit gerealiseerd zou zijn.

We beschouwen de Sonos upgrade in Ultimo uitvoering voorlopig wel als afgerond.
Mogelijk gaan we nog eens testen met externe voeding, maar we gaan onze pijlen nu ook richten op nieuwe projecten als de Bluesound Node.
Toekomstige mods leggen we weer graag aan jullie voor ter beoordeling.
We houden je/jullie op de hoogte.

Groeten Jos en Rob

Magna Hifi

Mijn Sonos is nu ook al weg voor een Ultimo mod. Kan niet wachten tot ik hem terug heb. De Magna boys gaan het nog veel drukker krijgen vrees ik.

Charlemagne

--------------

Het schiet op hoor  ;D

Hij ligt nu knus zij aan zij naast mijn eigen Magna te wachten op de transplantatie van de cruciale donor onderdelen. De oude 'rommel' is er al uit.
Ik doe mijn best om jouw Ultimo morgen aan zijn duurproef te laten beginnen.
Als bonus zal ik de Toslink ook meenemen in de upgrade voor eventuele toekomstige shootouts/reviews  ;)
Ik denk dat we met jouw en Bones' systemen wel heel mooie omgevingen hebben voor tests/shootouts/reviews.

We kijken uit naar het eindverslag van de sessie bij jou thuis.
Moeten we de toko ook nog van een beoordeling voorzien?
Gelukkig ging het daar om voedsel, want er zaten integenstelling tot de Ultimo wel scherpe randjes aan... heerlijk  :clapping:

Gr Rob

Christof_G

Leuk om te lezen dat de Ultimo het zo goed doet, had ook niets anders verwacht en daarom sta ik ook al op de planning (als eerste Belg blijkbaar) :pompom:
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Actionhost

Leuk geschreven verslag! En erg goed om te horen dat de Ultimo er zo positief uitkomt.

Dit weekend is mijn Sonos Magna aan de beurt voor de Ultimo upgrade. Ze zal vandaag richting Maga verzonden worden. Grappig hoe een speledingetje bijna een high-end streamer aan het worden is  :).
Nog een vraag over de voeding. Specifiek welke stroom-upgrades zijn een optie voor de Sonos? Ik gebruik nu nog het "achtje".

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Quote from: Actionhost on October 16, 2013, 09:53:01
Nog een vraag over de voeding. Specifiek welke stroom-upgrades zijn een optie voor de Sonos? Ik gebruik nu nog het “achtje”.
De stroomkabel bij Bones is een XFO-kabel met Furutech-steker. Die eindigt ook in een 'achtje' aan de Sonos kant, anders past hij niet in het apparaat. Bij dat 'achtje' moet de spanning op de onderste pool staan trouwens voor de beste weergave. Bij de shootout hebben we gemerkt dat dat heel belangrijk is. Als de fase niet goed staat heeft dat dramatische effecten op de weergave.

Als je het over stroom-upgrades hebt: de Powerplant doet ook wonderen op de Sonos, en niet alleen op de Sonos trouwens. Dat wordt dan wel even doorsparen.

Verder kun je denken aan een dedicated stroomgroep voor je luisterset (b.v. met Belden-kabels en het liefst smeltzekeringen)




De fase van de stroom moet op de onderste pool komen van de stroomingang van de Sonos. Je kunt dat eenvoudig checken met een spanningzoeker, zo'n schroevendraaier met een lampje erin.

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

Dat is een goede tip! Ga ik meteen controleren zodra de Ultimo terug is.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Buell

Hallo,

Ik ben een geluksvogel, en wel om twee reden.

De eerste omdat ik al een aantal weken in het bezit ben van de Ultimo, en alles herken wat er door Bones over is vermeld.
De tweede dat ik door Charlemagne, Bones en Magna hifi in de gelegenheid ben gesteld om naar twee sublieme sets te kunnen luisteren en daarop het vergelijk tussen de Ultimo, Magna en G- Sonos heb mogen ervaren.

Charlemagne en Bones, allereerst bedankt dat ik in de gelegenheid ben geweest om naar jullie sublieme sets te luisteren !
Voor mij het bewijst dat er niet 1 waarheid is, 2 sets zo verschillend en toch zo ontzettend goed.

Charlemagnes set duidelijk op klassieke leest geschoeid, zo echt, zo snel en realistisch geweldig !
Bones set met een mooie vloeiende realistische sound, zo goed heb ik het met een buizenversterker nog niet eerder gehoord, en ik heb er veel gehoord !

Het was voor mij leuk, gezellig en leerzaam, de verschillen tussen de bronnen, netkabels, het gebruik van een powerplant, wat een akoestisch plafond bijdraagt, hoe goed een toko kan zijn, tot hoe een goede Rioja wijn kan smaken.

Voor degene die toch wat willen met de voeding van de Sonos, gebruik eens een c7 verloop aan een beter netsnoer!
http://www.jouwhifi.com/a-19226897/connectors/c7-figure-8-scheerapparaatstekker-verloop/

En ter aanvulling, mijn Ultimo was vanaf plaatsing al direct beter dan de Magna (had al de nodige uurtjes gemaakt bij de Magna hifi duurtest)
Toch is hij in mijn oren nog verder verbetert sinds hij hier speeld, mooi meegenomen !

Gr. Fred

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp