Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marino

Net de optische kabel omgeruild voor een coax en het verschil is wel groot! Nog even wat sparen en dan gaat mijn Sonos ook voor een upgrade.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Actionhost

Quote from: Xander32 on July 30, 2013, 19:42:42
Jouw gehoor, jouw gemoedstoestand, het omgevingsgeluid, ...

Eens.

Dat zijn idd ook invloeden ja. Helemaal 100% krijg je zo'n test nooit.

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Xander32

Quote from: Actionhost on July 30, 2013, 20:42:03
Eens.

Dat zijn idd ook invloeden ja. Helemaal 100% krijg je zo'n test nooit.
Wel bijzonder dat eenzelfde track vanaf een CD en als Flac/vanaf de NAS zo'n verschil geeft he. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn van de geupgrade Sonos.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Actionhost

#153
Quote from: Xander32 on July 30, 2013, 20:50:10
Wel bijzonder dat eenzelfde track vanaf een CD en als Flac/vanaf de NAS zo'n verschil geeft he. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn van de geupgrade Sonos

Het blijft natuurlijk dezelfde versterker, DAC, luidsprekers, interlink en akoestiek. Dus zoals vaak met HIFI is het natuurlijk niet het verschil tussen dag en nacht. Ja ik hoorde verschillen, die waren er echt. Was overigens geen verrassing want ik wist al dat de CD's mij meer konden bekoren met mijn huidige set-up. Maar het is nu ook weer niet zo dat via de Sonos niet om aan te horen was hoor, zeker niet. Vaak met plezier naar FLAC's geluisterd met de standaard Sonos. Maar vanaf CD klinkt nu wel beter, dat wel.

Ben zeker ook benieuwd wat de mod gaat brengen. Ik houd jullie op de hoogte!

Helaas (nog) geen antwoord gehad van Wifimedia over het beschikbaar stellen van kabels voor mijn shoot-out.

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

bones

Quote from: Actionhost on July 30, 2013, 14:47:47
Sonos is verzonden naar Magna!


Als ik de Magna-Sonos heb weer dezelfde test met dezelfde albums. De enige variabele die dan anders is de Sonos, dus......

... en een optische verbinding tussen de streamer en de dac in tegenstelling tot een directe verbinding via de printplaat, dus...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Actionhost

#155
Quote from: bones on July 30, 2013, 22:52:09
... en een optische verbinding tussen de streamer en de dac in tegenstelling tot een directe verbinding via de printplaat, dus...
Doel je op de printplaat van de cd-speler?

Ik bedoel de enige variabele die anders is dan mijn oude set (met de standaard sonos dus).De standaard sonos zat ook met een optische kabel naar mijn DAC (mijn SA15s2 dus). Dus dan is de Sonos de enige hardware variabele die anders is in mijn set.

Ik geloof ook best dat FLAC's even goed (of misschien zelfs beter?) kunnen klinken dan CD's. Gaat er alleen om dat ze ook in mijn set even goed gaan klinken met de DAC die ik nu (en voorlopig) in gebruik heb. En idd houdt de cd-speler het voordeel van de direkte verbinding met de dac via de printplaat.

Kan je uitsluiten door zowel de cd-speler als de streamer op dezelfde externe dac aan te sluiten en met dezelfde kabels. Zou ook zeker een interessante test zijn als je probeert uit vinden welk media beter klinkt. Mijn doel is echter alleen mijn huidige streaming set-up met de Sonos te verbeteren.

Trouwens email van Wifimedia dat ze willen meewerken aan het beschikbaar stellen van diverse toslinks in de diverse prijsklassen (waarvoor dank!). Ben benieuwd!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Xander32

Quote from: Actionhost on July 31, 2013, 08:09:37
....

Trouwens email van Wifimedia dat ze willen meewerken aan het beschikbaar stellen van diverse toslinks in de diverse prijsklassen (waarvoor dank!). Ben benieuwd!
Ook ik ben benieuwd, ga je jouw bevindingen hier posten?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Quote from: Actionhost on July 31, 2013, 08:09:37
<knip>
Trouwens email van Wifimedia dat ze willen meewerken aan het beschikbaar stellen van diverse toslinks in de diverse prijsklassen (waarvoor dank!). Ben benieuwd!

Mooi van Wifimedia dat ze weer mee willen werken.  :worship:
Welke optische kabels wil je gaan testen?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

#159
Quote from: Charlemagne on July 31, 2013, 14:27:37
Mooi van Wifimedia dat ze weer mee willen werken.  :worship:
Welke optische kabels wil je gaan testen?

Ben natuurlijk gebonden aan de voorraad van Wifimedia. Met name Audioquest en een Oehlbach zal het worden. En dan een goede mix tussen de wat goedkopere en high-end kabels. Zoals:

AudioQuest Cinnamon Optilink
AudioQuest Optilink 1
AudioQuest Optilink 3
AudioQuest Optilink 5
AudioQuest Vodka
Oehlbach Opto Star

En natuurlijk de Ru Connected optische kabel die ik nu heb als beginpunt. Die kunnen we met de lage prijs van 14,95 wel als een basis kabel beschouwen.

Dus wel veel van hetzelfde merk. Echter wel een goede mix tussen de diverse prijsklassen.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

#160
Net een mail gehad van Wifimedia dat het de volgende kabels worden:

AudioQuest Cinnamon Optilink (€ 65,00)
AudioQuest Optilink 1    (€ 89,00)
AudioQuest Optilink 3    (€ 309,00)
AudioQuest Optilink 5    (€ 645,00)
Oehlbach Opto Star      (€ 33,00)

Op de site van Wifimedia zijn de beschrijvingen van de diverse kabels te vinden.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

evilniek

Ik gebruik zelf een Oehlbach XXL series 80 toslink, de reden was simpel, ik had gewoon een nieuwe nodig, geen idee of het echt zoveel beter is als een standaard kabeltje. Maar ik vind het wel interessant, zo'n testje.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Charlemagne

@Actionhost: dat ziet er interessant uit, je test. Ik zat me nog af te vragen of bij jouw mod de modificatie alleen van toepassing is op de toslink-uitgang. Of profiteert de RCA S/PDIF uitgang ook van de jitterarme clock?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

#163
Quote from: Charlemagne on July 31, 2013, 15:54:16
@Actionhost: dat ziet er interessant uit, je test. Ik zat me nog af te vragen of bij jouw mod de modificatie alleen van toepassing is op de toslink-uitgang. Of profiteert de RCA S/PDIF uitgang ook van de jitterarme clock?

Ja inclusief RCA S/PDIF

Ze gaan de upgrade uitvoeren zoals ze altijd doen, met een coaxiale spdif. En voor mij ook een optische uitgang met dezelfde modificatie eigenschappen (voeding, reclock, nieuwe clock, etc...)

Dus ik kan altijd de RCA S/PDIF gebruiken in de toekomst (als ik ooit nog een andere externe DAC koop).

En.....jaja.....met hun nieuwe stickertje!  ;D
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Dat zou het interessant maken de test ook te doen met een DAC die ook een S/PDIF ingang heeft. Dan kan die mooi als referentie dienen bij het uitproberen van de diverse optische kabels. Jij en de boyz van Magna zijn welkom om het op mijn Devialet set uit te komen testen.

Het helpt reuze bij Rob van Magna als je erbij vertelt dat er een lekkere Toko in de buurt is.  :D
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

#165
Quote from: Charlemagne on July 31, 2013, 16:50:30
Dat zou het interessant maken de test ook te doen met een DAC die ook een S/PDIF ingang heeft. Dan kan die mooi als referentie dienen bij het uitproberen van de diverse optische kabels. Jij en de boyz van Magna zijn welkom om het op mijn Devialet set uit te komen testen.

Het helpt reuze bij Rob van Magna als je erbij vertelt dat er een lekkere Toko in de buurt is.  :D

Als referentie gebruik ik de weergave via mijn cd-speler. Welke het meest dichtbij die weergave komt (of wellicht beter). Wil het ook echt op mijn eigen set doen.

Als ik de optische kabel heb gekozen (of wellicht gewoon die ik al heb als de test dat uitwijst), dan wil ik zeker wel naar jou toe komen met mijn Magna Mod en kabel (beetje afhankelijk van waar je woont). Lijkt me leuk!

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

#166
.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

Sonos Mod is klaar! Magna is erg tevreden over het resultaat!

Wordt waarschijnlijk morgen verzonden en dan verwacht ik 'm zaterdag in huis te hebben. Wordt vervolgd......
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Ze laten er geen gras over groeien bij Magna. Ben benieuwd naar je ervaringen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Quote from: Actionhost on July 31, 2013, 08:09:37
Doel je op de printplaat van de cd-speler?

Ik bedoel de enige variabele die anders is dan mijn oude set (met de standaard sonos dus).De standaard sonos zat ook met een optische kabel naar mijn DAC (mijn SA15s2 dus). Dus dan is de Sonos de enige hardware variabele die anders is in mijn set.


Dat klopt wel, maar de cd heeft het voordeel dat hij zijn signaal niet door een bron van jitter hoeft te leveren. Een optisch kabel veroorzaakt jitter. Dus staat de Sonos van meet af aan op 1-0 achterstand.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Actionhost

Quote from: bones on August  1, 2013, 23:21:15
Dat klopt wel, maar de cd heeft het voordeel dat hij zijn signaal niet door een bron van jitter hoeft te leveren. Een optisch kabel veroorzaakt jitter. Dus staat de Sonos van meet af aan op 1-0 achterstand.

Ja dat is geen nieuws natuurijk. Ik ben bekend met het fenomeen jitter en de optische kabel etc etc (een goede kwaliteit optische kabel kan het overigens een stuk verminderen, maar dit zal ik gaan ik testen met diverse toslinks).

Gelukkig is ook de S/PDIF gewoon gemod (naast natuurlijk de voeding), dus ik kan altijd nog over naar een andere externe DAC die wel een S/PDIF ingang heeft als ik dat wil. Sluit ik ook zeker niet uit in de toekomst (Antelope Zodiac heb ik al een tijdje een oogje op).

Ik hoop dat met deze mod het verschil tussen streamen en CD met mijn huidige set kleiner wordt dan het was, that's all.

We gaan het zien.....(horen vooral).

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

@Actionhost: je mag bij mij komen testen wat het verschil is tussen toslink en RCA S/PDIF. Mijn Devialet heeft beide aansluitingen en een fantastische DAC ingebouwd.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Actionhost

#172
Yes! Zoals ik al schreef:

Als ik de optische kabel heb gekozen (of wellicht gewoon die ik al heb als de test dat uitwijst), dan wil ik zeker wel naar jou toe komen met mijn Magna Mod en kabel (beetje afhankelijk van waar je woont). Lijkt me leuk!

Test lijkt me dus leuk Charlemagne, maar eerst wil ik gewoon testen hoe de Sonos klinkt op mijn huidige set (en dus DAC) via optical (en de diverse Toslink kabels van Wifimedia).

Magna mailde mij gister: "het verschil tussen optisch of coxiaal kon ik zo op het eerste gehoor niet ontdekken om eerlijk te zijn. Ook heb ik een goedkope optische kabel, dat is al geen eerlijk vergelijk. Het verschil tussen de oude Sonos optisch en de Magna is wel weer duidelijk hoorbaar. Ik nog een een ongemodificeerde Sonos liggen dus was makkelijk te vergelijken".

Huidige externe DAC trouwens best een goed ding, alleen erg jammer van de ingang!

Altijd gevaarlijk om een review als bron te posten (want hoe objectief zijn sommige reviews?). Maar dan toch een review van de SA-15s2 LE en op deze pagina in het bijzonder over zijn externe DAC functie:

http://www.avrev.com/home-theater-audio-sources/dvd-audio-sacd-players/marantz-sa-15s2b-limited-edition-sacd-player-review-3-2.html
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

Zit even te googlen naar jouw Devialet. Mooi ding hoor!! WOW. Dat klinkt vast als een zonnetje!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Magna Hifi

#174
Was even te druk met modificeren, had nog even geen tijd gehad om het topic bij te werken. Maar iedereen is al op de hoogte  ;D
De optische uitgang werkt inderdaad ook nu, middels dezelfde Magna re-clock modificatie natuurlijk.
Mijn set is niet de meest geschikte om een vergelijk tussen coax en toslink te doen en uiteraard laat ik dit liever aan onze luisteraars over  :headbanging:
Het enige wat ik wel over wil melden is dat de stap tussen Sonos Coax vs. Magna Coax  - in mijn set en met mijn oren - net zo groot is als die van Sonos Toslink vs. Magna Toslink.
Beslissing is aan de luisteraars......