Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marino

Bedankt voor deze leuke test, nu weet ik in ieder geval dat de upgrade een prima vooruitzicht is. Eerst maar op zoek naar een leuke dac... 
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Sailor Jan

Nice!

Klinkt goed"

Magna Sonos gaat dus erg populair worden!
Wees lief voor jezelf

AbZ

Quote from: whoknows on July  3, 2013, 20:46:32
Hi Charlemagne,

Daar zeg je wat. Ik heb nog wat extra research gedaan http://thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/USB_SPDIF.htm . Zeer goede uitleg op die site

Inderdaad is een verschil tussen synchrone en asynchrone overdracht. Bij synchrone overdracht moet de dac z'n timing aanpassen aan de andere kant (dit zou dus leiden tot verschillen in  timing--> jitter), een voorbeeld is spdif waarbij de clocking van de sender/transport afhankelijk is (dus vandaar de modding van de Sonos). Bij asynchrone usb overdracht is er sprake van een clocking die gedaan word ergens bij de dac (hierbij is het zelfs beter het galvanisch of fysiek af te scheiden van de dac) Daarnaast kan er veel verschil in resolutie zijn; het beste is  zgn Asynchronous USB Audio Class 2.0(24 bit/192KHZ) hoewel DSD 384kHz al furore maakt.

Ik was een beetje in de war :-X in het verschil tussen usb en spdif. En dacht dat bij SPDIF de clocking bepaald zou worden door de dac  kant wat dus niet zo is. Mooie van USb is dat, als er dus als er sprake is van asynchrone overdracht, je veel minder afhankelijk bent van de jitter in de source/transport vandaar dat een HTPC zo goed kan zijn.  Schijnt wel zo te zijn dat zowel bij SPDIF als bij USB goede jitterarme implementaties mogelijk zijn. Daarnaast is een "schone" voeding ook van belang(galvanische scheiding lineaire voeding)

Overigens zijn er een hoop dure dacs die geen goede USb implementatie hebben......
Het is niet per se beter om op hogere sample rates te werken (24/192 of DSD).
Je was idd in de war over asynchroon; dat is niet aan de hand met s/pdif.
Een s/pdif signaal kan niet bepalen wat de dac ermee doet, qua herclocken/upsampling/enz.
Gezien de verschillen in de review is de Devialet niet goed in herclocken
of het gebeurt helemaal niet.  Gaan we er wel ff vanuit de verschillen er zijn ;)

Deleted member

Quote from: AbZ on July  4, 2013, 00:40:04
<knip>
Gezien de verschillen in de review is de Devialet niet goed in herclocken
of het gebeurt helemaal niet.  Gaan we er wel ff vanuit de verschillen er zijn ;)

De Devialet doet dat wel (incl. upsampling). Dat is dus een knappe conclusie die je daar maakt AbZ want die suggereert: dat met goede buffering, reclocking en/of (A)SRC in het ontvangende apparaat je altijd hetzelfde resultaat haalt ongeacht de input. Een modificatie van 't device dat de S/PDIF output heeft zou dan ook niet nodig zijn want zolang de bitjes netjes overkomen is 't resultaat 't zelfde. Wat je zegt is een beetje vergelijkbaar met de oude discussie: "de kwaliteit van 't CD transport/CD speler met S/PDIF output maakt niet uit zolang deze de bitjes van 't CD'tje foutloos uitleest".

Duidelijk mag zijn dat ik dit niet met je eens ben (de kwaliteit van het 'transport' doet er m.i. zeker toe) máár ik wil er zelf ook niet verder over in discussie gaan. Ik ervaar namelijk anders ondanks dat ik je met m'n kennis van de theorie 'op papier' gelijk moet geven.

Edit: De Devialet beschikt over een zeer goede DAC implementatie. Echt beter vind je eigenlijk pas bij merken als bijvoorbeeld een MSB of dCS (http://www.msbtech.com/ of http://www.dcsltd.co.uk/) en wellicht de high-end van Wadia.

AbZ

Quote from: Antoine on July  4, 2013, 13:33:55Dat is dus een knappe conclusie die je daar maakt AbZ want die suggereert: dat met goede buffering, reclocking en/of (A)SRC in het ontvangende apparaat je altijd hetzelfde resultaat haalt ongeacht de input. Een modificatie van 't device dat de S/PDIF output heeft zou dan ook niet nodig zijn want zolang de bitjes netjes overkomen is 't resultaat 't zelfde. Wat je zegt is een beetje vergelijkbaar met de oude discussie: "de kwaliteit van 't CD transport/CD speler met S/PDIF output maakt niet uit zolang deze de bitjes van 't CD'tje foutloos uitleest".
Als het reclocken succesvol is dan zou het idd niet uit moeten maken.
(Bij SRC kan het anders liggen.)

Quote from: Antoine on July  4, 2013, 13:33:55Duidelijk mag zijn dat ik dit niet met je eens ben (de kwaliteit van het 'transport' doet er m.i. zeker toe) máár ik wil er zelf ook niet verder over in discussie gaan. Ik ervaar namelijk anders ondanks dat ik je met m'n kennis van de theorie 'op papier' gelijk moet geven.
Fair enough.  Wat je ervaart staat ook niet ter discussie.

Charlemagne

In mijn eerste reviewverslag schreef ik dat Bluesound Node zo tegenviel en dat we daar helemaal niets van begrepen. Ik sloot een exemplarische misser niet uit.

Gisteren al even de tweede Bluesound Node aan de tand gevoeld. Een witte deze keer. Maandag heb ik hem geïnstalleerd en al even beluisterd. Het is een gloednieuw apparaat met alle bijverpakte snoeren nog keurig in gesealde verpakkingen. Direct, koud uit de doos, had ik het gevoel dat die een stuk beter klonk dan de zwarte maar verder identieke Node die we hier in de shootout hadden gehoord. Maar ik dacht laat hem eerst maar eens een paar dagen lekker inspelen in de repeat.



Via een PM kreeg ik een verzoek van forumgenoot "Kerkhoffd" de Node nog in een shootout te testen tegen de standaard Sonos, zowel analoog en digitaal aangesloten. Dat heb ik hem beloofd. Verder zijn de 24 bits kwaliteiten van de Node niet echt aan de orde gekomen in de review. Die kan ik natuurlijk mooi in een shootout testen tegen de 24 bits kwaliteiten van de Air-streamer die in de Devialet is aangesloten.

Ik heb aan Wifimedia gevraagd of de tweede Node nog een aantal dagen mag houden voor verder testwerk. Weer waren ze meteen akkoord. Echt toffe lui daar. Uit dankbaarheid nog maar even een linkje naar de forumsponsor: http://www.wifimedia.eu/

De eerste indrukken zijn dat de tweede Node (die toevallig maandagmorgen arriveerde) een stuk beter klinkt dan de zwarte die er zaterdag was. Waarom? Geen idee. Er zit een peperdure Audioquest Optilink 3 bij (€ 300,-). De zwarte (het echte 'maandagmorgenmodel'?) had de Audioquest Optilink 1 (€ 89,-). Dat is dus op zich al een hele upgrade. Ik zal hem in een shootout ook testen met de huis-tuin-en-keuken optische kabel die ik huis heb. Misschien hoor ik verschillen tussen de twee.

Ik heb dus - in mijn eentje deze keer - heel wat testwerk te doen. Wel met muziek die ik heel goed ken, dat scheelt. Het verhaal wordt vervolgd. Niet gaan zeuren als het weer een aantal dagen gaat duren.   ;)  Het is mooi weer, en er is ook Tour de France de Dopage en Wimbledon en zo. Dus alles op zijn tijd. Het komt eraan, dat beloof ik, want ik wil de Bluesound Node recht doen.

Een tipje van de sluier licht ik vast op: de mensen die een Sonos-upgrade onderweg hebben (Nederlands "Magna Hifi" of Duits van "Herr Dr. Gert Volk") hoeven bij voorbaat geen spijt te hebben. Het wordt ook meer een wedstrijd tussen de standaard Node en de Standaard Sonos deze keer. Verder zal ik nog wat aandacht geven aan de gebruiksvriendelijkheid van de Node.

Wordt vervolgd! En geniet vooral ook van het mooie weer en zo!  ;) ;D

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Wederom kijk ik reikhalzend uit naar je bevindingen...
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

i2Paq

Netjes dat je de Node een 2de kans geeft.

Zou inderdaad jammer zijn als er een vertekend beeld zou ontstaan.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Charlemagne

#83
De Bluesound Node heeft even een kleine week de tijd gehad om in te spelen. Inmiddels heb ik lange luistersessies achter de rug. Gelukkig was er ook nog tijd om te genieten van het mooie weer en fraaie sport. Hier na zorgvuldig testen de aanvulling op de shootout. Hierbij wordt de kwaliteiten van de Bluesound Node en niet geupgrade Sonos vergeleken met elkaar en hun prestaties t.o.v. de ingebouwde Air-streamer van de Devialet. Verder test ik nog de highreskwaliteiten van de Node in relatie tot de Airstreamer. De Sonos doet - zoals bekend - niet aan highres; de chipset en ook de DAC zouden dat wel kunnen, maar de afspeelsoftware ondersteunt dat niet. En bij Sonos bestaat geen enkele interesse om dat te ontwikkelen. Zij richten zich duidelijk op de bulkmarkt, waar men met een mp3'tje al dik tevreden is.

De nieuwe Node heeft deze keer een dure Audioquest Optilink 3 meegekregen. Een fraaie kabel om te zien, maar ook flink aan de prijs (€ 309,-). Bij Node 1, die nogal tegenviel, zat een Optilink 1 (€ 89,-).

 

Links de rode Optilink-3 en rechts de blauwe Optilink-1 die in de eerste test is gebruikt.


Eerst maar eens testen of het überhaupt enig verschil maakt welke toslink-kabel je gebruikt om de Node met de DAC van de Devialet te verbinden. Ik schreef al: de Node heeft alleen een optische aansluiting. Nu was de Optilink-1 al mee terug naar Wifimedia, samen met de Node 1. Ik kon hen alleen vergelijken t.o.v. een El Cheapo toslinkkabeltje die ik in huis heb. De test kon ik alleen uitvoeren door de optische kabels te verwisselen, en de weergave kwaliteit te vergelijken t.o.v. de Air-streamer. Meteen dan ook maar met een highres muziek fragment (met veel detail). Nou, geen twijfel: de dure Optilink 3 laat meer detail horen dan de El Cheapo. Duidelijk meer diepte en focus in de weergave. De El Cheapo klinkt duidelijk wat platter en het hoog is wat versmeerd, met verlies aan ruimtelijke informatie. De verdere tests heb ik dus uitgevoerd met de Optilink 3. Dat is meteen een flinke upgrade (toevallig van het prijsniveau van de upgrade van beide Sonos-mods). De Optilink-3 claimt jitterarmer te zijn door het gebruik van vele paralel lopende optische micro-vezels. Die zouden strooiing van het licht in de kabel inperken en daarmee het digitale signaal met en grotere precisie overbrengen. Het lijkt erop.

Testprocedure:

Tijd voor de shootout. De procedure lijkt precies op de eerste shootout. Ik heb weer een aangepaste config gemaakt in de geniale online Devialet Configurator. De default opstartvolumes van diverse ingangen lekker omhoog gezet naar een stevige luisterniveau. De buren waren er weer niet, dat treft.

         


Eerst maar een playlist aangemaakt voor de drie verschillende streamers en de fragmenten in dezelfde volgorde gezet in elke app. De muziekkeuze bestond uit diverse klassieke muziekfragmenten, instrumentaal, maar ook met koor en zang; verder jazz in diverse bezettingen, en singer songerwriter tracks, liefst live opgenomen, met een fraaie stage, van alles wat dus). En met kunst en vliegwerk de beide afspeellijsten gelijktijdig starten. Lastig, als je alleen bent, maar het lukt wonderwel de streams te synchroniseren. Op die manier was het mogelijk echte A-B-vergelijkingen te doen en de verschillen genadeloos aan de dag te leggen tussen de analoge en digitale weergave van de beide rivalen via de Devialet, met de Air-streamer telkens als referentie.


Shootout Sonos en Bluesound Node, analoog aangesloten:


Eerst maar eens de kwaliteit van de DAC van de Sonos en de Node met elkaar vergelijken. Beide apparaten werden aangesloten met identieke interlinks (van de Hul The First, koolstofkabels) op de analoge ingangen van de Devialet amp.

Sonos analoog: hierover had ik in het eerste verslag al het volgende geschreven:
QuoteHet geluid wilde niet los komen, er was geen diepte in de stage en het hoog klonk wat gruizig. Het geluid bleef erg tussen de speakers plakken. Verder viel me op dat de bassen wat een tikje heviger klonken, dan ik gewend was, maar zonder focus en contour.
Daar is natuurlijk niets aan veranderd. Dat van de bassen vond ik telkens terug in de meest uiteenlopende opnames. Ik luisterde nu meer naar mijzelf goed bekende muziek en het valt me nu nog veel meer op, die baslift en het gebrek aan focus in de opname.
Node analoog: de tweede Node presteert nu duidelijk beter dan de eerste keer. En duidelijk ook een stuk beter dan de Sonos. Er is meer stage en staffeling in de opname, de bas is wat precieser en niet opgepompt. Het hoog klinkt minder gruizig dan bij de Sonos. Het geluid is minder plat. Ik kan me voorstellen dat in een niet te dure set deze streamer aardig voldoet, als je hem analoog aansluit. De ingebouwde DAC is duidelijk beter dan die van de Sonos. Hij haalt niet het niveau van de Airstreamer in de Devalet, en ook niet het niveau van de eerder geteste Sonos-mods die digitaal werden aangesloten op de DAC van de Devialet. Maar in principe is de Bluesound Node een leuk machientje als je verder geen pretenties hebt en hem analoog aansluit en niet voelt voor de aanschaf van een DAC en een dure toslink. Over gebruiksgemak en mogelijkheden van de Node zal ik verderop nog wat schrijven.

Shootout Sonos en Bluesound Node, digitaal aangesloten aan de DAC van de Devialet:

Sonos digitaal via coax s/pdif:Eerder schreef ik dat de ongemodde Sonos wel wat wint aan kwaliteit door de DAC van de Devialet. Maar het houdt niet over. Er is wel wat meer stage en focus in de opname, maar het geluid blijft vrij plat en wat gruizig in het hoog. Ik ben nu zelfs geneigd te zeggen dat ik de Node analoog aangesloten beter vond klinken dan de gewone Sonos digitaal op de dure DAC van de Devialet. Met de gemodde Sonossen wordt dat verhaal precies andersom. Daar winnen de mods duidelijk van de analoog aangesloten Node.

Node digitaal via Optilink-3:Eerder schreef ik over de Node 1 (verbonden met de Optilink-1 aan de DAC):
Quoteiets meer ruimtelijk dan analoog, maar erg muzikaal werd het niet. Het hoog leek hier nog steeds wat gruizig, zij het minder dan analoog aangesloten met een iets opgepept hoog leek het wel, dat bij mij een gevoel van irritatie opwekte en luistermoe maakte. De Node viel  - ook digitaal op een topDAC aangesloten - tegen.
Nu moet ik toch echt wat anders neerschrijven over de Node 2 (de witte). Digitaal aangesloten wint de Node nog aan focus en precisie. De bassen hebben duidelijk meer contour, zonder opgeblazen te klinken. Ik ben nu geneigd hem telkens meer te vergelijken met de Airstreamer. Neen, hij haalt niet de kwaliteit van de Airstreamer; als ik daar naar overschakel komt er een weldadige rust in de opname. Meer het echte live gevoel. Dan valt alles op zijn plek. Dat weet de Node digitaal me niet te geven. Maar het komt een eind in de richting. Node-digitaal haalt ook niet de kwaliteit van de Sonos-mods digitaal. Die waren met moeite te onderscheiden van de Airstreamer. Eigenlijk kon ik dat als enige, daarover schreef ik; waarschijnlijk omdat ik mijn set zo goed ken. Over de Node 2 digitaal aangesloten moet ik nog kwijt dat ik ook nu het gevoel bleef houden dat het hoog wat klonk opgetild ten opzichte van de Airstreamer en trouwens ook alle andere analoog en digitaal beluisterde bronnen. Het was subtiel, maar in alle opnames te horen. Het hoog verloor iets van zijn natuurlijkheid daardoor. Deze keer geen sprake van luistermoeheid hierdoor, maar ik kan het effect niet onvermeld laten. Hoe het komt? Ik weet het niet goed, maar ik ben geneigd het aan de optische verbinding te wijten.

Het is me duidelijk geworden dat de Bluesound Node een leuk machientje is, dat in wezen een betere DAC aan boord heeft dan de Sonos, en een stuk muzikaler is; maar om onbegrijpelijke redenen met een optische digital out werkt. Ik denk dat een modificatie (betere voeding, betere klok en liefst een vergulde RCA s/pdif) op papier een mooier resultaat moet kunnen geven dan de Sonos mod. Dus Magna-boys en Herr Dr. Gert Volk: werk aan de winkel!

Tijd voor de shootout op highres niveau.

De Sonos valt af natuurlijk. Die speelt niet meer mee op dat level. Weer identieke playlists aangemaakt met 24 bits muziek, zowel voor de Airstreamer in iTunes en voor de Bluesound Node. En gelijktijdig opstarten. Weer lang geluisterd en nu geswitcht tussen Node analoog, digitaal via de Optilink en met als referentie de Airstreamer. Ik beperk me tot het gebruik van 24/96 geluidsbestanden. De optische ingangen laten geen 24/192 toe. De huidige firmware van mijn Devialet kan ook geen hogere resoluties weergeven. (Met de nieuwste firmware en software van Devialet kan dat wel; alleen blijft de limiet op de optische ingang bestaan, dus 24/96). De Node stuurt 24/192 wel uit over de optische uitgang volgens de spec's van de Node, maar mijn Devialet kan daar dus niets mee. Hij ziet de 24/192 wel - zie ik de display - maar laat niets horen.

Node highres analoog: duidelijk dat de Node deze kan weergeven. Het geluidsbeeld dat wordt neergezet is helemaal niet slecht en zeer het aanhoren waard. Highres is echt een schepje bovenop wat ik eerder waarnam met 16 bits flac's.

Node highres digitaal via de DAC van de Devialet: ja, nu hoor ik toch goed wat een externe DAC doet met de highres: duidelijk meer diepte en rust in de weergave. Het nog genoemde scherpe randje in het hoog is er helaas nog wel, maar lijkt met highres wat minder hinderlijk. Waarom? Geen flauw idee, maar dat is wat mijn oren horen. Het geluidsbeeld staat met duidelijk meer autoriteit en staffeling in de diepte en met een sprankeling in het hoog, dat kan de analoge DAC van de Node toch niet zo.

Airstreamer: als ik omschakel krijg ik weer het gevoel "ik ben weer thuis". Meer rust en diepte in de weergave en met een glans op de strijkers zoals ik die alleen van live opnames ken. Alles valt op zijn plek, lijkt het wel. Stemmen staan prachtig geprojecteerd in de ruimte, met een overtuigend natuurlijke adem. Maar ja, nu luister ik wel weer op Highend-niveau (met overeenkomstig prijskaartje)

Over Spotify en internetradio op de Bluesound Node en de Sonos

Forumlid Rusher vroeg me te testen hoe Spotify klonk op de Node t.o.v. de Sonos. Welnu: op de Node klinkt die helemaal niet, want Spotify wordt nog niet ondersteund. Dat ligt op het ogenblik nog aan Spotify. Die zijn bezig een nieuwe player te ontwikkelen voor inbouw in diverse streamersoftware. De codes van de playerlaag zijn nog niet vrijgegeven door Spotify. Naar verwachting gebeurt dat binnen enkele weken. Wat ik natuurlijk wel kan testen is een muziekstream via de TuneIn Radio. Beide apparaten ondersteunen TuneIn radio. Ik heb getest met de radio NRK Klassisk. Dat is een Noorse zender die een relatief hoogwaardige 192 kbps op het net zet. Ze hebben geen reclame, praten weinig (Noors), en hebben een prettige programmering. Kortom een zender die ik graag beluister. Ze hebben ook een mooie jazz-zender. Die zal wel NRK Jazz heten of zo. Zelfde verhaal. Mooie muziek en weinig gel*l. Precies wat we moeten hebben.

De 192 kbps stream klinkt op de Node beduidend beter dan op de Sonos. Eigenlijk komen de bevindingen overeen met die bij het afspelen van de flac's. Alleen kun je niet verwachten dat de 192 kbps-stream dezelfde kwaliteit geeft als bij 16 bits-flac's, om over highres maar helemaal te zwijgen.

Daarna dezelfde test nog eens overgedaan met de internetradio-zender Linn Classical die een 320 kbps op het net zet, vergelijkbaar met de kwalitatief beste stream, die Spotify op het net zet (alleen bij Spotify Premium en vermits je de settings goed hebt staan). Beluistering geeft eenzelfde uitslag.


Linn Classical praat helemaal niet ;) Hun muziekbibliotheek is beperkt; na verloop van tijd ken je die uit je hoofd.

Dat wekt bij mij de verwachting dat Spotify in de Node, zodra de spelersoftware dat gaat ondersteunen, beduidend beter zal klinken dan bij de niet gemodde Sonos. Bij de gemodde Sonos gaat die weer winnen verwacht ik.

Nog wat over de bediening en gebruiksvriendelijkheid van de Node:

Na een weekje spelen, merk ik dat er wel mee uit de voeten kan. De meeste functionaliteit is wel. Niet helemaal alles. Zo mis ik de optie om een track tussendoor te laten horen. Als je een enkele track van een ander album tussendoor wilt laten horen, komt die onverbiddelijk onderop aan de playlist. Bij de Sonos app kan dat wel. De tracks in een andere volgorde slepen is er ook niet bij. Wat dat betreft ligt Sonos mijlen voor. Maar ik kan er mee uit de voeten. De app heeft ook een leuke vondst: in de 'albumart-mode' zie je onderin meteen ook de albumart van de volgende nummers:



Dat heeft Sonos dan weer niet. Leuk gevonden. De bedieningsapp zal vast nog wel doorontwikkeld worden. Zo komt Spotify eraan. De online services zijn nu nog beperkt tot "Rdio" en "Aupio" en natuurlijk de genoemde "TuneIn Radio". Bij de Sonos zijn er inmiddels legio online services.

Conclusies van de shootout:

1) als geld geen rol speelt koop je een Devialet. ;)  ;D
2) de Sonos mods (Magna en/of Duits) zijn betaalbare upgrades die de streamer naar een flink hoger niveau tillen. Je moet wel over een knappe DAC beschikken om het te kunnen horen. En ook niet zeuren dat de garantie op de Sonos is verlopen, zodra het apparaat open is geweest. Ik denk en verwacht dat de upgraders enige nazorg zullen bieden, mocht er wat kapot gaan aan de Sonos. Ik zou het wel aan ze vragen, voor de zekerheid. Tweaken met digitale interlinks heeft waarschijnlijk ook nog zin. Niet in extenso getest, maar wel geconstateerd.
3) de Bluesound Node is een betere streamer dan de niet gemodde Sonos. De ingebouwde DAC van de Node klinkt overtuigend beter. Het bedieningsgemak van de Sonos is onovertroffen. Dat van de Node valt mee te leven, en wordt ook nog doorontwikkeld. Muziekservices zijn zeer beperkt in aanbod momenteel bij de Node, maar Spotify komt eraan. Als je niet op zoek bent naar een upgrade en externe Dac en dure optische interlink, maar je beperkt tot de analoge weergave heb je een alleraardigste speler thuis, die beslist beter klinkt van de standaard Sonos. En hij doet highres, niet vergeten. Koop voor de zekerheid wel een witte ;)
4) de Node valt misschien ook te modden, met een betere voeding, betere Tentlabs Clock en een RCA s/pdif in plaats van de optische uitgang. Een mooie uitdaging voor de upgraders.  ;)

Nogmaals hartelijke dank voor de bereidwillige medewerking van forumsponsor Wifimedia.  :worship: :clapping: http://www.wifimedia.eu/

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Dirk

Quote from: Charlemagne on July  8, 2013, 18:33:31
...
Testprocedure:

Tijd voor de shootout. De procedure lijkt precies op de eerste shootout. Ik heb weer een aangepaste config gemaakt in de geniale online Devialet Configurator. De default opstartvolumes van diverse ingangen lekker omhoog gezet naar een stevige luisterniveau. De buren waren er weer niet, dat treft.
...

heb je de volumes verder ook gelijk getrokken (dmv meting) tussen de verschillende spelers in je vergelijk?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Charlemagne

#85
Quote from: Dynky on July  8, 2013, 18:48:05
heb je de volumes verder ook gelijk getrokken (dmv meting) tussen de verschillende spelers in je vergelijk?
Neen! Ik heb niet gemeten, dat niet. Op gehoor klonken ze even luid. Dus ik zag er geen aanleiding toe. Het ging om een echte A-B-vergelijking met een superkorte schakeltijd. Wat mij betreft onthullend genoeg. De switchvolumes waren exact gelijk. Dat kun je in de configuratie van de Devialet zo instellen. De display van de amp gaf telkens -20 dB aan. In mijn situatie een prettig, maar stevig en onderscheidend luisterniveau. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Magna Hifi

#86
Het is weer een mooi verhaal geworden :headbanging:
Je bent je roeping als recencent mis gelopen.

Vraag blijft een beetje of het de interlink was of dat de eerste een 'maandag ochtend modelletje was'.
Feit blijft dat de interlink dus ook hier duidelijk van belang is.
Hulde aan WifiMedia voor de service.
Het was de moeite waard, want in de herkansing ging het duidelijk beter.

WifiMedia heeft voorgesteld om mee te werken aan een onderzoekje door een Node 'ter beschikking van de wetenschap te stellen'.
Zal na de vakantieperiode worden, maar die slaan we niet af natuurlijk.
We houden jullie op de hoogte.

Mbt tot vervallen van Sonos fabrieks garantie bij openen, klopt inderdaad.
Als we modificatie of reparatie uitvoeren, geven we daar wel 3 maanden garantie op (we willen niet tot aan onze tip-toes afgebrand worden als er wat mis zou gaan).
De defect rate van Sonos is verder erg klein. Minder dan 1% volgens betrouwbare bron, dus het lijkt een overkomelijk risico om garantie te laten vervallen, maar dat is een afweging die eenieder voor zich zelf moet maken.

Keep up the good work!

Groeten,
Rob

bones

 Zoals toegezegd, hierbij mijn reactie op de shoot-out. Voordat ik echter van wal steek:

Waarde Charlemagne, dank voor jouw gastvrijheid, ik heb een fantastische avond gehad, immens genoten van spijs, drank en uiteraard hoogwaardig weergegeven goede muziek.

Wifimedia, super dat jullie op korte termijn, zonder ingewikkeld te doen niet een, maar twee Nodes ter beschikking wilden stellen. Service met een hoofdletter. Veel dank daarvoor.

Tot slot wil ik natuurlijk ook Rob even bedanken. Zonder bijdrage van Magna Hifi zou deze shoot-out niet mogelijk geweest zijn. Dank voor jouw bijdrage en met name jouw kritische opstelling ten opzichte van jullie product.

Zo na deze oprecht gemeende dankzegging, de shoot-out.

Het was weer een van de zaterdagen dat het goed raak was. Op tijd uit bed (6:45 uur) en aan de slag, tuin, boodschappen en bij een vriend geholpen om een beuk van ongeveer 20m om te zagen en in stukken naar mijn houtopslagplaats te verplaatsen. Tussen de bedrijven door contact met Charlemagne: ik kom eraan en neem mijn G-Sonos mee. Van Charlemagne begrepen dat hij geen Node heeft ontvangen ten gevolge van stakingen bij een posttoeleverancier (reliek uit vervlogen tijden dat niet blijkt te werken). Even snel bij Wifimedia langs gegaan en een andere Node opgehaald en weer terug naar de boom...

Het zal duidelijk zijn dat het niet haalbaar was om op tijd bij Charlemagne aan te komen, uiteindelijk 2,5 uur later (18.30 uur) stond ik bij Charlemagne op de stoep met een G-Sonos en een Node onder de arm. Na een hartelijk ontvangst, een koel glas bier en een plaats in het midden van de bank begon het luisteren....

De omstandigheden
Over de prachtige set van Charlemagne en de ruimte waarin deze zich bevindt is in al het een en ander gezegd. Twee punten zou ik voor wat de luidsprekers betreft willen toevoegen.
Ten eerste zijn de speakers in een near field opstelling geplaatst. Voordeel is dat je daarmee de  invloed van de ruimte zo veel mogelijk inperkt. Nadeel is een smallere sweat spot, de stage was minder op het moment dat je niet midden op de bank zat.
Ten tweede zaten we op de bank strak tegen de muur. Gevolg is dat je meer laag hebt wanneer je achterover leunt, dan wanneer je naar voren gebogen zit. Ik heb gedurende de test met name voorovergebogen gezeten (meer dan 30cm van de muur) om een zo zuiver mogelijk laag te horen.
Voor de meeste grote luidsprekers geldt dat ze een hekel hebben aan wanden in hun directe omgeving. De opstelling bij Charlemagne was zeker ruim genoeg van alle wanden, minimaal 1,5m. in elk opzicht (ik heb het niet nagemeten, maar het was meer dan genoeg).

Over andere aspecten zoals bekabeling en stroom is al het een en ander gezegd. Ik volsta met de constatering dat er op het vlak van stroom nog wel wat te winnen valt.

De ruimte waarin wij ons bevonden was wat mij betreft prima. Niet overdempt, niet te helder, gewoon goed.

Vermeldenswaardig vind ik ook dat Charlemagne al volledig om is naar het digitale. Bij hem staat nog wel een CD-Speler in een hoek vol te stoffen. Maar die staat er alleen maar voor het geval bezoek een CD bij zich heeft!

Wat heb ik getest en waarom?
Om met die laatste vraag te beginnen. Een aantal jaren geleden ben ik de wereld van de Sonos ingestapt omdat ik voor de kinderen, de studeerkamer en de woonkamer iets 'eenvoudigs' naast de gewone set wilde hebben. Dat streamen naast langspeelplaten de toekomst had was voor mij wel duidelijk, dus leek mij de Sonos een mooi experiment. Op de grote set heb ik meteen een ZP-90 aangesloten, uiteraard met een degelijk digitaal coax-kabel op de DAC van mijn Audio Aero. Gevolg? Ik gebruikte hem bij tijd en wijle om op Spotify muziek te leren kennen, maar serieus naar muziek luisteren via streamen? Nee! Overigens, de interne dac van de Sonos maakte het alleen maar erger.

Na een bezoek op de VAD viel mij op dat er een Nederlandse aanbieder was die een apparaat aanbood dat een perfect digitaal signaal naar de externe dac kon versturen. Wat mij betreft het apparaat waar ik op zat te wachten. Wel een behoorlijk prijskaartje aan verbonden, maar serieus streamen lijkt plotseling mogelijk. Een maal thuis aangekomen begon ik mij af te vragen waarom serieus streamen niet met een Sonos mogelijk zou zijn. Dus ik druk op Google. Op een Engels forum werd de mod van Herr Dr. Gert Volk aangeprezen, deze zou Linn apparatuur op de digitale uitgang (!) eruit spelen. Dus ik in de Duitse Fora verder zoeken. En inderdaad, een aantal Shoot-outs waren tot de conclusie gekomen dat de G-Sonos op de digitale uitgang de apparatuur van Linn eruit speelde. Het klonk mij als muziek in de oren, dus mijn ZP-90 in een doos naar D en binnen een week terug. Voor een nadere beschouwing verwijs ik naar mijn thread hier op het forum.

Om terug te komen op de eerste vraag. Bij Charlemagne heb ik mij gefocust op de Magna en de G-Sonos. In het eerste luisteruurtje heeft Charlemagne een aantal keer zijn Air-Streamer erdoor gegooid om te kijken of wij die konden plaatsen. Daar was ik met mijn hoofd niet bij en, aangezien ik a-b vergelijkingen op korte termijn altijd lastig vind, werd ik er alleen door verward. Mijn test heeft zich derhalve beperkt tussen G-Sonos vs. Magna-Sonos en Magna-Sonos vs. Node.

G-Sonos vs. Magna-Sonos
Het is niet hetzelfde. Hoe het kan, ik weet het niet. Wel is mij duidelijk geworden dat ik met mijn ogen dicht kan vertellen naar welke van de twee ik luister. De verschillen zijn subtiel en als je een set hebt die, zeg een vierde, van de set van Charlemagne kost, dan kan het zijn dat de verschillen niet waarneembaar zijn. Allemaal waar.

Bij binnenkomst werd ik verwend op de gewone Sonos (digitale uitgang op de dac) in vergelijking met Magna en het was meteen duidelijk, forget de gewone Sonos. Hier ga ik niet lang bij stil staan.

Daarna G vs. Magna. We gingen plotseling echt naar muziek luisteren. Helaas was het mij niet mogelijk om eigen testnummers mee te nemen, maar Rob en ik bleken enkele parallelle voorkeuren te hebben. Zo is Patricia Barber (Companion) in ieder geval een aantal keren langs gekomen. Het is altijd prettig om bekende muziek op een onbekende set te horen. Dan heb je in ieder geval een aantal ankerpunten.

Het luisteren gebeurde overwegend A-B, dat wil zeggen dat de muziek op beide apparaten tegelijk werd opgestart (niet als groep, want dan neemt de klok van een van de twee de overhand, wat we nu juist niet wilden). Daarnaast hebben we ook een nummer op de een geluisterd, twee minuten rusten en daarna op de ander.

De verschillen
Als ik het kort door de bocht mag weergeven:
- Beide apparaten ontnemen het typische elektronische geluid dat de standaard Sonos heeft.
- Beide apparaten zorgen voor een toename in Stage, detaillering en muzikaliteit.

De Magna geeft een detail meer warmte aan het geluid dan de G-Sonos. Als Patricia Barber "Use Me" van Bill Withers in een intieme kelder live ten gehore geeft, dan bijt de sigarettenrook in mijn ogen en staat ze dicht voor mij, ik kan haar parfum bijna ruiken. Op de G-Sonos wordt de intimiteit van de opname geëvenaard, is alleen de ruimte plotseling groter. Ik ruik de parfum niet meer want Patricia staat niet meer voor mij, maar op het podium en hoor ik duidelijk de contrabass naast haar en kan ook de anderen plaatsen. De kelder is ook groter geworden, ik merk dat ik er niet meer alleen zit.

Met andere woorden. Ben je op zoek naar een serieuse upgrade van jouw Sonos dan dicht ik de Magna een warmer geluid toe. De G-Sonos zet een bredere stage met meer diepte en iets meer detail neer. Daar moet je van houden. Gevolg van een grote ruimtelijke beleving wat voor menigeen wordt gezien als een afname van de dynamiek, anderen noemen dat een meer lay back geluid. Het hangt van jouw set, ruimte en muzieksmaak af welke van de twee oplossingen de meest optimale voor jou is...

Tot slot, Magna vs. Node
Om misverstanden te vermijden. Ik ken alleen de eerste Node en alleen in vergelijking met Magna Sonos. In de vergelijking met de Magna-Sonos heeft de Node een belangrijk nadeel. Zowel de Magna als de "G" bouwen op een goede stroom voorziening en een inperking van jitter(1). De Node heeft alleen een optische uitgang. Daarmee is een jittervrij signaal praktisch niet haalbaar. Mischien dat het 300 Euro kabel iets uithaalt, maar ook dan is het een beperking van de door het kabel veroorzaakte jitter.
Om een lang verhaal kort te maken. Op het moment dat de node in 24 bit speelde brak ten opzichte van de Magna de complete stage in elkaar. Het laag was niet meer onder controle en het hoog begon weer digitaal te klinken.
We hebben er ons niet lang mee bezig gehouden...

Wat zou ik kopen?
In mijn beleving ben ik een nogal technische luisteraar. Het is misschien wel zo dat ik alleen maar met buizen en niet met transistoren luister, maar mijn buizen zijn van het niveau dat behoorlijk analytisch is. Ik luister geregeld naar klassieke muziek en waardeer het gevoel in de concertzaal te zitten. Gezien mijn set denk ik goed te zitten met mijn G-Sonos. Uiteraard ben ik de G-Sonos ook gewend, dat voelt vertrouwd. Wellicht dat ik Rob bereid vind om eens een Magna voor een maandje langs te sturen zodat ik een volledig en weloverwogen beeld kan vormen.

Zowel Magna als Sonos zijn serieuze verbeteringen voor de gewone Sonos. Als je een DAC hebt die beter is dan de DAC van de Sonos, dan ontkom je naar mijn mening niet aan een upgrade. De G-Sonos speelt het Philips CD-Pro2 loopwerk van mijn Audio Aero eruit, ik denk dat de Magna dat ook doet. Als je dan naar de prijs van een dergelijk loopwerk kijkt, dan ben je een dief van eigen portemonnee als je de upgrade niet laat uitvoeren.

De Node? Afwachten wat de mod activiteiten gaan opleveren!
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Kerkhoffd

Beste Karel. Weer genoten van je bevindingen. Je beschrijft op zeer luisterrijke wijze wat ik ook thuis ervaar met mijn ongemodde Sonos en Node. Ook ik experimenteer nog door met de effecten van verschillende interconnects en ben er nog niet uit welke ik nu prefereer.

Hartelijk dank voor al de moeite die je je hebt getroost om dit met ons te delen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

#89
@bones: mooie en zinvolle aanvulling op de review. Jouw ervaring en beschrijving van de verschillen tussen de Magna- en de G-Sonos, daar kan ik me wel in vinden; ik schreef daar ook al iets dergelijks over. Ik hoorde die verschillen zeker niet in alle opnames, het verschil tussen 'levendig' en 'layed back en een wat grotere stage' bedoel ik. Maar je hebt wel een punt.

De Node 1, de zwarte, stelde teleur. Die moeten we vergeten en je moet van me aannemen dat de tweede, de witte, echt veel beter klonk. Niet op het niveau van de fraaie Sonos-mods, dat wel. En ook daar heb je denk ik een punt. Blame it on the Toslink!  ;D

@Kerkhoffd: geen dank! Graag gedaan! Succes met de zoektocht. Of laat meteen je Sonos modden, hihi. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Misschien laat ik mijn Node wel modden... 😉
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

i2Paq

Mijn 1ste Sonos gaat deze week naar de buren voor de Magna-Mod.

Wordt tevens "proefkonijn" om de s/pdif connector op de plaats van de huidige s/pdif connector te krijgen.

brrrr, spannend  :popcorn:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Magna Hifi

We doen ons best...

Gelukkig heb je er 2  :laugh:
Ik ga mezelf alvast wat moed indrinken en mijn haakse slijper opzoeken.

Gr Rob
Quote from: i2Paq on July 10, 2013, 12:26:09
Mijn 1ste Sonos gaat deze week naar de buren voor de Magna-Mod.

Wordt tevens "proefkonijn" om de s/pdif connector op de plaats van de huidige s/pdif connector te krijgen.

brrrr, spannend  :popcorn:

i2Paq

Quote from: Magna Hifi on July 10, 2013, 12:44:02
We doen ons best...

Gelukkig heb je er 2  :laugh:
Ik ga mezelf alvast wat moed indrinken en mijn haakse slijper opzoeken.

Gr Rob

:unsure:

:tongue2:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Charlemagne

Quote from: i2Paq on July 10, 2013, 12:26:09
Mijn 1ste Sonos gaat deze week naar de buren voor de Magna-Mod.

Wordt tevens "proefkonijn" om de s/pdif connector op de plaats van de huidige s/pdif connector te krijgen.

brrrr, spannend  :popcorn:

@i2Paq: sterkte in deze spannende tijden! Theedrinken  :coffee: en afwachten maar! We verwachten hier wel een review... ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

i2Paq

Quote from: Charlemagne on July 10, 2013, 15:26:55
@i2Paq: sterkte in deze spannende tijden! Theedrinken  :coffee: en afwachten maar! We verwachten hier wel een review... ChM

Dat gaan we zeker doen.

De Sonos zojuist overgedragen in de handen van Magna-Rob.

Gelukkig heb ik er 2, anders zat ik mooi zonder  :music:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Striven

Heb afgelopen vrijdag mijn Sonos naar Magna Hifi opgestuurd en kreeg deze dinsdag alweer terug.  ;D

Even mijn eerste bevindingen:

Op de extra coax aansluiting na, is er optisch geen verschil met de "originele" Connect.

Heb hem toen direct aangesloten naast een tweede Connect en ben een A/B vergelijkingstest gestart.

Klankmatig is er direct verschil hoorbaar. De Magna klinkt heel open en ruimtelijk. Stemmen komen meer tot zijn recht. De lage tonen zijn veel strakker en heel helder maar geven toch een goede punch. De midden/hoge tonen komen beter naar voren en zijn gedetailleerder. Als je naar de gewone Sonos wisselt is alles op elkaar gedrukt en plat en modderig.
Heb van Rob begrepen dat de Connect 24 uur een test/inspeel tijd heeft gehad na de modificatie echter moet hij zeker een week gespeeld hebben voor het beste resultaat.

Dit was overigens niet op mijn eigen installatie maar eentje uit de winkel waar ik werk. De Connect heb ik de afgelopen 4 dagen op repeat laten spelen en neem deze vandaag mee naar huis om hem in volle glorie op mijn eigen, vertrouwde set te gaan testen.

Ik zal na dit weekend laten weten hoe hij bevalt.. :music:



Rotel RC-1570 | Rotel RB-1552 MkII | B&W CM6 S2 | B&W ASW CM10 S2 | OPPO BDP-103EU | Sonos ZP90 Magna Ultimo | PS4 | Intel NUC(KODI) | Panasonic TX-P65VT60 | AudioQuest | Asustor AS-5008T

Magna Hifi

#99
Goed nieuws!

Het is gelukt !!!  :headbanging:
Was een mooie puzzel.
Haakse slijper is onverrichterzake retour gereedschaphok.

Originele connector is vervangen door de nieuwe.
Nog kortere bedrading, verder van de wifi antennes af en geen gat.

Hij staat inmiddels te spelen....
Zie fotootje hieronder.

Gr Rob

Quote from: i2Paq on July 12, 2013, 13:06:15
Dat gaan we zeker doen.

De Sonos zojuist overgedragen in de handen van Magna-Rob.

Gelukkig heb ik er 2, anders zat ik mooi zonder  :music: