Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Quote from: bmateijsen on June 29, 2013, 23:03:28
Is de vergelijking ook gedaan versus de air streamer van Devialet?
Ja! In beperkte mate! Verslag volgt zodra ik tijd heb. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Jaime

Als je een coax kabel gebruikt om de Connect te verbinden met de versterker en dus de DAC gebruikt van de versterker, heeft het dan nog nut om de Connect te modden? Ik gebruik mijn connect dagelijks om muziek af te spelen vanaf mijn NAS en ook via Spotify luister ik erg veel.

En wat zijn dan precies de voordelen?

Magna Hifi

Beste Charlemagne,

Allereerst nogmaals hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van je huis en prachtset om deze shootout te faciliteren :worship:
Ik heb ervan genoten :thumbs-up:
Door de kwaliteit en veelzijdigheid van de Devialet hebben we meerdere paralelle A-B tests tussen de Node (16bit/24bit), G-Sonos, onze Sonos Magna en Devialet, kunnen uitvoeren.
Grote en kleine verschillen werden zo vrij snel en genadeloos blootgelegd.

Als organisator van de shootout laat ik natuurlijk het bekendmaken van de testresultaten met begeleidende plaatjes aan Charlemagne over.
Een paar conclusies zullen voor de hand liggen, enkele iets minder. Denk dat we het gisteren allemaal heel behoorlijk met elkaar eens waren.

@Bones: Brilliant. Op de valreep toch nog een G-Sonos en Node kunnen toevoegen aan de opstelling. Zonder dat waren we snel thuis geweest  ;D . Hoop dat je je trein nog gehaald hebt? :bigsmile:
@Wifimedia: Super dat, ondanks de wilde Post.nl staking, we toch nog over de Bluesound Node konden beschikken. Geweldige service om er dus niet 1, maar 2(!) beschikbaar te stellen :pompom:

Wij kijken uit naar je verslag en volgen de reacties op deze post op de voet.

Groeten, Rob (Magna)

Quote from: Charlemagne on June 29, 2013, 22:58:04
Even een kort bericht over de shootout. Tot onze verrassing deed forumgenoot "bones" op de valreep mee met zijn G-Sonos. De Node is bij de post blijven steken. Nu wilde het toeval dat bones uit Arnhem komt. Dus ik dacht "kan ie mooi een andere Node meenemen". Een telefoontje met Wifimedia was voldoende om een ander apparaat mee te krijgen. Kijk dat noem ik nog eens service van Wifimedia. Hulde!  :headbanging: :clapping: :worship:

Vanaf een uur of vier zijn we nu aan het luisteren. Met echte A-B-vergelijkingen paarsgewijs. Er zijn duidelijk hoorbare verschillen. We zijn nog verder aan het testen en onze mind aan het opmaken. Een tipje van de sluier vast oplichten: upgraden heeft zin. En een goede DAC ook! Verder verslag volgt, zodra ik meer tijd heb. En dat duurt nog even.

Magna Hifi

Beste Charlemagne,

Allereerst nogmaals hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van je huis en prachtset om deze shootout te faciliteren :worship:
Ik heb ervan genoten :thumbs-up:
Door de kwaliteit en veelzijdigheid van de Devialet hebben we meerdere paralelle A-B tests tussen de Node (16bit/24bit), G-Sonos, onze Sonos Magna en Devialet, kunnen uitvoeren.
Grote en kleine verschillen werden zo vrij snel en genadeloos blootgelegd.

Als organisator van de shootout laat ik natuurlijk het bekendmaken van de testresultaten met begeleidende plaatjes aan Charlemagne over.
Een paar conclusies zullen voor de hand liggen, enkele iets minder. Denk dat we het gisteren allemaal heel behoorlijk met elkaar eens waren.

@Bones: Brilliant. Op de valreep toch nog een G-Sonos en Node kunnen toevoegen aan de opstelling. Zonder dat waren we snel thuis geweest  ;D . Hoop dat je je trein nog gehaald hebt? :bigsmile:
@Wifimedia: Super dat, ondanks de wilde Post.nl staking, we toch nog over de Bluesound Node konden beschikken. Geweldige service om er dus niet 1, maar 2(!) beschikbaar te stellen :pompom:

Wij kijken uit naar je verslag en volgen de reacties op deze post op de voet.

Groeten, Rob (Magna)

Quote from: Charlemagne on June 29, 2013, 22:58:04
Even een kort bericht over de shootout. Tot onze verrassing deed forumgenoot "bones" op de valreep mee met zijn G-Sonos. De Node is bij de post blijven steken. Nu wilde het toeval dat bones uit Arnhem komt. Dus ik dacht "kan ie mooi een andere Node meenemen". Een telefoontje met Wifimedia was voldoende om een ander apparaat mee te krijgen. Kijk dat noem ik nog eens service van Wifimedia. Hulde!  :headbanging: :clapping: :worship:

Vanaf een uur of vier zijn we nu aan het luisteren. Met echte A-B-vergelijkingen paarsgewijs. Er zijn duidelijk hoorbare verschillen. We zijn nog verder aan het testen en onze mind aan het opmaken. Een tipje van de sluier vast oplichten: upgraden heeft zin. En een goede DAC ook! Verder verslag volgt, zodra ik meer tijd heb. En dat duurt nog even.

Charlemagne

Geen dank Rob,

Het was leuk met hobbyisten en muziekliefhebbers de passie te delen. Zodra ik meer tijd heb zal ik een verslag maken. Dat duurt nog even vanwege sociale verplichtingen, vandaag en morgen. Als scheids in de wedstrijd Nederland-Duitsland moet ik nog even de mind opmaken. Ik vrees dat de wedstrijd beslist gaat worden met penalties.  :)

@Jaime: jouw vraag zal ik in het verslag beantwoorden. Het gaat juist over de crux van het modden en het effect op de weergave, die overduidelijk hoorbaar was.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Kijk enorm uit naar het verslag. Eigenlijk doodzonde dat er niet ook een gemodificeerde Node was. Dan was het effect van modificeren op beide standaardproducten (Sonos en BlueSound) meteen duidelijk geweest.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Jaime

Quote@Jaime: jouw vraag zal ik in het verslag beantwoorden. Het gaat juist over de crux van het modden en het effect op de weergave, die overduidelijk hoorbaar was.

Ik ben benieuwd!

Rusher

Quote from: Kerkhoffd on June 30, 2013, 12:58:31
Eigenlijk doodzonde dat er niet ook een gemodificeerde Node was.

Bestaat dat al?

Charlemagne

Quote from: Rusher on June 30, 2013, 20:10:05
Bestaat dat al?
Van forumgenoot "bones" hoorde ik dat daar iemand mee bezig is. Via bones hebben we geprobeerd hem uit te nodigen voor de shootout, maar hij heeft niet op de uitnodiging gereageerd. Geen tijd of nog te druk met modificeren of zo;we weten het niet. Het zou leuk zijn geweest.

@Ruscher: ik heb nog bij Wifimedia geïnformeerd naar Spotify toen ik de tweede Node op proef vroeg. De Node kan nu nog geen Spotify afspelen. Het is inderdaad zoals Kerkhoffd vertelde: er moet nog een Spotify geschikte laag voor de afspeelsoftware worden ingebouwd. Men verwacht dat dat een kwestie van weken is eer Spotify de nieuw ontwikkelde codes vrij geeft om de playerlaag in te kunnen bouwen in hun firmware. Na een update zou het dan moeten werken. Er zijn wel al enkele andere muziekservices beschikbaar op het moment op de Node. De tijd ontbrak om die uit te testen. En daar lag natuurlijk ook niet de prioriteit gisteren. Bij Wifimedia zeiden ze me nog nadrukkelijk dat je hen altijd kan bellen met dit soort vragen. Ik zei al eerder: zij zijn heel servicegericht. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

Vanmorgen de Node nummer 2 dan toch aangekomen. Ik heb even flink gemopperd op de postbezorger, maar die had niet gestaakt, zei hij. "Het waren de ZZP'ers".

Ik ga het apparaat nog een paar dagen hier houden om nog wat aanvullend testwerk te doen en dan gaat ie terug naar Wifimedia, met heel veel dank voor de geboden service.  :worship:

Vandaag echt nog geen tijd voor het uitgebreide verslag. Daar wil ik eens goed voor gaan zitten, want het wordt een heel lang verhaal. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Magna Hifi

Gelukkig dus geen beslissing in de laatste minuut van de reguliere speeltijd volgens de aloude traditie NL-DLD. ;D
We wachten rustig af... :sigh:

Ben benieuwd of Node nr2 nog extra informatie gaat opleveren.

Groet,
Rob

Quote from: Charlemagne on June 30, 2013, 12:51:40
Geen dank Rob,

Het was leuk met hobbyisten en muziekliefhebbers de passie te delen. Zodra ik meer tijd heb zal ik een verslag maken. Dat duurt nog even vanwege sociale verplichtingen, vandaag en morgen. Als scheids in de wedstrijd Nederland-Duitsland moet ik nog even de mind opmaken. Ik vrees dat de wedstrijd beslist gaat worden met penalties.  :)

@Jaime: jouw vraag zal ik in het verslag beantwoorden. Het gaat juist over de crux van het modden en het effect op de weergave, die overduidelijk hoorbaar was.

Charlemagne

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Sailor Jan

Dit wordt gewoon bijna een 'report to moderator' voor het onnodig spannend te maken...

Ben heel benieuwd naar de uitkomsten mbt Magna Sonos. Misschien te overwegen waard...zeker om eventueel zelf te testen...
Wees lief voor jezelf

dre73

de mijne staat nu bij magna......
dus ik ben nog veel nieuwsgieriger! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Sailor Jan

Voor 300 Euro wil ik eerst wel even testen, ben al vaker niet overtuigd geweest. Dat kan schijnbaar ook, helaas weinig tijd.
Wees lief voor jezelf

dre73

ik ben zeer nieuwsgierig!
maar de toegepaste mods moeten wel een verbetering geven,dat kan niet anders.
je krijgt gewoon minder vervorming.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Buell

#41
Ik heb de Magna Sonos al een maand of twee, je hebt gelijk Andre  :clapping: :clapping: :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging: het is een goed gelukte modificatie.

;D ;D ;D ;D ;D ;D :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :smile: :smile: :inlove: :inlove: :inlove:
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Buell

Quote from: dre73 on July  1, 2013, 21:48:06
eerst zelf horen. ;)

Natuurlijk, heb ik ook gedaan..ik heb de Magna naast de standaard thuis gehad,..was geen moeilijke beslissing  ;D
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Charlemagne

Vanmorgen de tweede Bluesound Node geïnstalleerd en ook redelijk vlot aan de praat gekregen. Het is een gloednieuw apparaat, een witte deze keer.

Ik wilde nog een aantal aanvullende tests doen, vooral op het gebied van de 24 bits weergave in vergelijk met de Airstreamer van Devialet. Dat punt was wat onderbelicht gebleven bij de shootout, gewoon, omdat we daar te weinig tijd voor hadden.

Ik houd jullie nog even in spanning. Vooral jou, Sailor Jan! De nieuwe Node moet ook nog wat inspelen. Ik beloof: het wordt een lang en genuanceerd verslag, compleet met foto's. En  daar heb ik wel even werk aan. Nog even geduld dus.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Charlemagne

Quote from: dre73 on July  2, 2013, 13:10:26
je begint vervelend te worden! :D
Ja, dat weet ik!  ;) Sommigen hebben hun oordeel al klaar hier, lees ik, maar ik nog niet helemaal. Het penalties schieten is nog steeds bezig.....
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Quote from: Sailor Jan on July  1, 2013, 21:24:23
Voor 300 Euro wil ik eerst wel even testen, ben al vaker niet overtuigd geweest. Dat kan schijnbaar ook, helaas weinig tijd.
Hoe verloopt de studie, wil het een beetje lukken?
Af en toe relaxen hier op het forum is best te verantwoorden hoor, ook al ben je druk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Charlemagne

#49
Sorry voor het lange wachten, maar hier is dan eindelijk het verslag. Ga er maar even goed voor zitten, want het wordt een lang verhaal.

Allereerst een plaatje van de luisterruimte waarin de shootout plaatsvond.



Detail van Dynaudio Sapphire, zonder frontdoek:



Voor meer details verwijs ik naar de openingspost en mijn signature.

Zaterdag arriveerde Rob ("Magna Hifi") als eerste met zijn gemodificeerde Sonos. Hij werkt in een zeer hightech-bedrijf. Zijn bevriende collega collega Jos kon er helaas niet bij zijn, zeer tot zijn spijt. Samen hebben zij de modificatie van de Sonos ontwikkeld. Rob begon enthousiast over de modificatie te vertellen en peuterde meteen zijn Magna-Sonos open om met veel geduld aan zijn niet zo technisch onderlegde gastheer te verduidelijken hoe een en ander er van binnen uitziet en wat er allemaal ten opzichte van de normale Sonos is veranderd. Hier zijn de plaatjes voor de techneuten onder jullie:







Onderin zie je de voedingscomponenten die zijn gewijzigd. Verder is de klok vervangen en is er een nieuwe vergulde s/pdif connector aangebracht, zichtbaar op het tweede en derde plaatje. Eerder liet ik over de modificatie al de volgende quote zien:

QuoteOmschrijving : SONOS MAGNA MODIFICATIE

- Nieuwe Low Jitter Clock module ter vervanging van huidige Sonos Oscillator.
- Verbetering van geïntegreerde voeding voor optimale prestatie. Uitgevoerd als extra voedingsprint (inwendig) met hoogwaardige Panasonic FC en MKT condensatoren. Lage rimpelspanning ten gunste van afgeleide voedingen.
- Gebruik van de onvolprezen Clock Oscillator van Tentlabs, met zeer lage jitter. Beste in zijn soort.
- Nieuwe vergulde SPDIF uitgang, met re-clock en zeer lage jitter wordt gemonteerd op de achterkant van de Sonos Connect (of ZP90).
- Modificatie wordt uitgevoerd op de coaxiale SPDIF uitgang, de originele SPDIFen optische uitgang worden `disabled`.

Het gebruiksgemak van de Sonos is onovertroffen, echter klankmatig zijn er zeker verbeteringen mogelijk.
De `winst` van de upgrade/modificatie is te omschrijven als verbetering van:
- Muzikaliteit, rust, ruimtelijkheid en detaillering. Het kenmerkende `rafelige` (digitale) geluid, wat veroorzaakt wordt door jitter, behoort na upgrade tot het verleden.

Ik heb niet alles onthouden (en zeker ook niet alles begrepen  ;) ) maar de wijzigingen zitten dus in de voeding, altijd heel belangrijk, en in het digitale domein. De bedoeling van de nieuwe Clock Oscillator van Tentlabs is dat die de minderwaardige klok van de Sonos vervangt waardoor een nauwkeuriger signaal in de digitale interlink wordt gestuurd naar de externe DAC. Daar wordt het signaal dan weer met de interne klok van de DAC uitgelezen en wordt de analoge signaalcurve nauwkeuriger hersteld. Tenminste als de DAC ook zo'n goede klok bevat. Bij mijn Devialet is dat wel op orde, geloof ik. De bedoeling is dus dat er een digitaal signaal wordt uitgestuurd dat uiterst jitterarm is.

In de modificatie van Magna Hifi (Rob en Jos) blijft de interne DAC van de Sonos ongewijzigd. Je kunt dus nog gewoon een analoog signaal uitsturen. De originele RCA s/pdif en de optische uitgang van de Sonos zijn bij hen 'disabled' en sturen dus geen signaal meer uit. Alleen een fraai vergulde en hoogwaardige RCA connector stuurt het signaal uit naar de hopelijk hoogwaardige externe DAC.

Rob vertelde dat hij de gemodde Sonos al in meerdere sets had beluisterd. Hij was wel uiterst benieuwd, want hij had de mod nog niet gehoord in een echte highend-set.

In afwachting van de iets verlate komst van"bones", de tweede gast met de G-Sonos, en hopelijk ook met de Bluesound Node onder zijn arm, zijn we vast de setup in orde gaan maken. Ik had een aparte share op mijn NAS, die leeg was, en waarop we beide een selectie van onze favoriete muziek hebben neergezet. Op die manier hoefde de te testen apparaten niet mijn hele bibliotheek in te laden en ging de setup ook sneller en was alles ook overzichtelijker in het gebruik.

Met behulp van de reuze handige online-configurator van de Devialet had ik de namen van de te onderscheiden ingangen vast ingevoerd. Verder ook het defaultsignaal van de ingangen flink hoger gezet naar een stevig, maar prettig en onderscheidend luisterniveau. Op die manier waren er echte A-B-vergelijkingen mogelijk. De Devialet schakelt zeer snel en de luisterniveaus waren dus op alle ingangen precies gelijk. Onverbiddelijk en alles onthullend op die manier.

Schakelen tussen de ingangen van de Devialet is mogelijk met de sexy AB, maar nog handiger met de iPad app van de amp.



Rob en ik begonnen vast een luistersessie tussen de Sonos ZP90 (nu 'Connect' geheten, technisch gelijk aan de ZP90) en de Magna-Sonos.

De eerste shootout tussen de Sonos analoog, en digitaal via de DAC van de Devialet, en de Magna-Sonos, digitaal:
Eerst werd er eens geluisterd naar de analoge uitgang van de gewone Sonos, in beide apparaten uiteraard gelijk. Het geluid wilde niet los komen, er was geen diepte in de stage en het hoog klonk wat gruizig. Het geluid bleef erg tussen de speakers plakken. Verder viel me op dat de bassen wat een tikje heviger klonken, dan ik gewend was, maar zonder focus en contour.

De ongemodde Sonos digitaal op de Dac van de Devialet:onmiddelijk kwam er meer diepte in het geluid, klonk de bas met meer contour en werd het hoog een tik doorzichtiger. Een zekere scherpte en gruizigheid in het hoog werd minder. Het klonk een stuk prettiger, maar zeker nog niet optimaal. Dat is dus het effect van een top-DAC op een goedkope Sonos, digitaal aangesloten.

De gemodde Magna-Sonos op de DAC van de Devialet: tjee! Wat een verschil! ineens was er diepte en focus, het restje gruizigheid was als bij toverslag weg, en het werd ineens veel muzikaler. Er klonk 'muziek', kortom. Ik was een beetje flabbergasted dat zo'n relatief goedkope upgrade zoveel doet met het digitale signaal en zo'n overtuigend effect heeft op de weergave. Nu ben ik wel 'muziek' gewend, want mijn Devialet met zijn Air-streamer kan er ook wat van. En ik ben dus gewend aan een hoog kwaliteitsniveau te luisteren, ook in de vele live-concerten die ik beluister. De Magna-Sonos kwam ineens heel dicht bij de topkwaliteit die ik gewend was. Zo had mijn oude Sonos nog nooit geklonken.

Een voorlopige conclusie was al duidelijk: de claims van de Magna modificatie worden waargemaakt, luisterend in mijn set.

Na een ruime poos arriveerde "bones" met - jawel! - twee apparaten onder zijn arm. De langverwachte Bluesound Node en de G-Sonos. "bones" heeft geen hoogtechnologische achtergrond maar heeft meer een 'hoogwaardige baan in de juridische dienstverlening', om het lekker vaag te houden  ;) Wel wist hij verrassend veel af van techniek en hifi-zaken. Thuis heeft hij een topset staan, met een 'Cost-No-Object'-buizenversterker, die hij heeft aangeschaft na een lange zoektocht door Hi-end-land (Pass Labs, Krell en Mark Levinson, allemaal zeer prijzige probeersels). Hij liet foto's zien van zijn laatste lieveling, de CAT JL-2 MK 2 SE. Een giga apparaat met 16 KT 120 eindbuizen. Het ding vult de 'halve woonkamer", en houdt die meteen warm. En zijn vrouw is toch niet bij hem weggelopen. Kortom "bones" is wel gewend op highend-niveau te luisteren. Zijn huis staat vol Sonossen (vijf, dacht ik). Die van de echte luisterset heeft hij laten modificeren bij de Duitse 'Dr. Gert Volk'. (Bij de Duitsers zet je de titel er altijd netjes bij  ;) ). Over het effect daarvan heeft hij een topic gestart: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131664.0

Hier een plaatje van de G-Sonos:



Op het oog hetzelfde als de gewone Sonos; alleen zit dat plakplaatje er op. De modificatie lijkt heel erg op die van de Magna-Sonos, met verbeteringen aan de voeding en dezelfde Tentlabsclock. Bij de G-Sonos is de oorspronkelijke coax digitale uitgang nog in gebruik, uiteraard voorzien van het jitterarme signaal, na de modding.

Na een poosje kennis maken en bijpraten , hebben we met "bones" de eerste shootout nog eens dunnetjes overgedaan. Hij was het roerend met ons eens over de gehoorde effecten op de weergave bij de Magna-Sonos ten opzichte van Sonos digitaal en analoog.

Terwijl ik de afhaal rijsttafel ging halen in de toko hebben Rob en "bones" de setup van de G-Sonos in orde gemaakt. De gewone Sonos werd rigoreus afgekoppeld. Was ook een beetje afgeserveerd.

Het werd een drukke boel op mijn hifi-altaar, kijk maar:



Na de maaltijd, die goed in de smaak viel, zijn we de shootout G-Sonos en Magna-Sonos gaan doen.

Onmiddelijk was duidelijk dat beide spelers met hun modificaties in dezelfde league speelden. Verschillen, voor zover ze er waren, waren zo subtiel dat je ze na omschakeling na een seconde of tien helemaal vergeten was, tenminste daar had ik last van. En dat is een goed teken vind ik. Soms dacht ik de G-Sonos een tikkeltje beter te horen klinken en was het weer de Magna-Sonos. Kortom voor mij 'To-Close-To-Call'. Beide zetten een prachtig geluidsbeeld neer op hoogwaardig niveau. Upgraden van de Sonos is dus uiterst zinvol, dat werd wel duidelijk.

Om de aandachtig luisterende heren in verwarring te brengen bracht ik, al schakelend en voor hun ongemerkt, mijn Devialet Air-streamer af en toe in de strijd. Ik had dan namelijk stiekem dezelfde track opgestart, vanaf mijn Remote app en zorgde dat die mooi synchroon liep. Ik verwachtte "nu zullen ze wel opveren, nu ze die Airstreamer horen", maar dat gebeurde niet. Ze dachten dat ik gewoon naar de andere Sonos schakelde en na een paar keer heen en weer herkenden ze de eigen Sonos niet meer, en onderscheidden ook niet niet de Air-streamer. Voor hen leek die ook To-Close-To-Call. Ikzelf meende wel nog de Air-streamer te herkennen. Die vond ik subtiel beter met net een pietsje meer rust en ruimtelijkheid in de weergave. Nu moet ik wel aanmerken dat ik een thuiswedstrijd speelde. Je kent je eigen set met zijn eigen geluid het best en hoort dan kleine verschillen misschien net iets beter. Maar voor hetzelfde geld heeft deze opmerking een hoog 'Wij-van-WC-eend-gehalte'. In elk geval bleef ik onder de indruk van de geluidskwaliteit van de beide gemodde Sonossen. Upgraden van de Sonos heeft veel zin, het kost je de kop niet, en het heeft veel effect op de weergave, mits je er een goede DAC op aansluit, zoveel is wel duidelijk geworden.

Of ik uiteindelijk een voorkeur heb tussen beide mods? Na drie dagen weet ik nog niet. Voor mij is het een 'gelijkspel' Af en toe (dus zeker niet altijd) vond ik de G-Sonos een vleugje meer 'prettig laidback' en de Magna ietsje levendiger. Nooit andersom, moet ik erbij zeggen. En vervolgens was dan het effect weer niet waar te nemen. Voor zover ik ze waarnam, vond ik de verschillen tussen de twee te subtiel om er belang aan te hechten, zo kan ik het het beste formuleren. En mijn Air-streamer dan? Die speelde de twee niet weg, en daar heb ik veel geld voor betaald, slik!

Tijd voor de Bluesound Node! Die stond intussen te nixen en had nog geen Nodenoot laten horen. Het was voor drie, toch bepaald niet domme, heren wel even puzzelen om die aan de praat te krijgen, (zonder in de f*cking manual te kijken, want die zat er niet bij). Het lukte zonder in paniek te raken of naar de helpdesk van Wifimedia te hoeven bellen, gelukkig wel. De setup is beslist minder intuïtief dan bij de Sonos en dat geldt ook voor de app waarmee je de muziek vanaf je iDevice laat horen. Maar wennen doet het wel. De Albumart in de app is lekker groot, waardoor je albums goed herkent, maar wel veel moet scrollen. De meeste functionaliteit van de app laat zich wel uitvinden door trial and error. Mijn net driejarige oppaspeuter ziet ik hem nog niet gebruiken, zoals ie dat wel doet bij de Sonos-app. Over gebruiksvriendelijkheid gesproken. Het is trouwens geen domme jongen, die peuter :)

Shootout Magna-Sonos en Bluesound Node

Om het overzichtelijk te houden lieten we de G-Sonos even buiten beschouwing.
De Node analoog: het geluid vanuit de eigen Node-DAC viel meteen tegen na alle weelde die we eerder hadden gehoord. Net als bij de Sonos analoog was het geluid 'plat' en bleef het tussen de boxen plakken met een irritante gruizigheid in het hoog. Ruimtelijke informatie, focus en contouren van de solo-instrumenten waren weg. De bas was wel een ietsje beter dan bij de gewone Sonos analoog, minder opgepompt. Het was even schrikken! En gezien alle reviews daarover ook wat onverwacht, maar ik kan het niet leuker maken.
De Node digitaal op de Dac van de Devialet: iets meer ruimtelijk dan analoog, maar erg muzikaal werd het niet. Het hoog leek hier nog steeds wat gruizig, zij het minder dan analoog aangesloten met een iets opgepept hoog leek het wel, dat bij mij een gevoel van irritatie opwekte en luistermoe maakte. De Node viel  - ook digitaal op een topDAC aangesloten - tegen.
Terug naar de Magna-Sonos en/of de Airstreamer: viel het allemaal weer op zijn plek en was het weer genieten.

Shootout Node 24 bits tegen Magna-Sonos 16 bits

Die Node zou het toch wel beter doen met een 24 bits opname tegenover de Magna-Sonos? Nou neen, helemaal niet. Rob had een fraai muziek-fragment bij zich van een live-registratie van - ik meen - Patricia Barber - zowel in 24 bits highres versie als in 16 bits versie in flac. De Node klonk in mijn oren nog steeds wat irritant en onmuzikaal en ik kon wel genieten van de 16 bits versie op de Magna. Die liet horen dat het een mooie live registratie was. Het gevoel dat je erbij bent, bedoel ik ook.

We waren een beetje verbijsterd over de tegenvallende Node. De Node is volgens Rob gebouwd rond dezelfde chipset als bij de Sonos; daar ligt het niet aan. De enige verklaring die we konden bedenken dat het moest liggen aan de optische verbinding met de DAC. Er is alleen een optische, een coax s/pdif ontbreekt gewoon. Daar zou het aan kunnen liggen en natuurlijk aan de eeuwige voeding. Rob is er van overtuigd dat de Node door modding een stuk beter moet kunnen klinken en zijn handen begonnen al te jeuken. Het is alleen heel veel werk om een goede modding uit te vogelen, zei hij.

[EDIT]: van de Bluesound Node heb ik een tweede (witte) exemplaar ontvangen. Dat heb ik nog uitvoerig aan de tand gevoeld. Die blijkt het aanzienlijk beter te doen dan de hierboven geteste (zwarte) Node. Het verslag staat op blz. 4 van dit topic. ChM

Tot slot hebben we nog eens gespeeld met de digitale interlinks tussen de gemodde Sonos-varianten. Het werd duidelijk dat daar enige effecten ten positieve of ten negatieve waren. We kwamen er niet meer zo aan toe om dat in extenso te testen. Maar daar valt, na modding, ook nog mogelijk enige winst te behalen die conclusie staat. Datzelfde zei "bones", voor ie wegholde naar de trein, ook nog over de kabelbende achter mijn audio-tv-meubel. Gelijk heeft ie! Maar alles op zijn tijd. Hij zei er ook nog bij dat zijn vrouwlief maar beter geen weet kon hebben van het bestaan van een WAF-vriendelijke versterker als de Devialet.  ;D

Laat op de avond werd het nog hollen naar de laatst vertrekkende trein.

Heren, Rob en "bones", jullie waren zeer welkome gasten; ik vond het een heel leuke exercitie, zeker voor herhaling vatbaar. Misschien na een upgrade van de Node? Het is erg leuk de passie voor goed geluid en muziek te delen met echte muziekliefhebbers; en als je dan ook een flink deel van de muzieksmaak gemeen hebt, dan is het dubbel genieten. Laat vooral ook jullie indrukken hier achter in deze topic, zonder blikken of blozen. we hoéven het niet eens te zijn met elkaar....

@Wifimedia: heel hartelijk dank voor de geweldige geboden service en de toezending van liefst twee Nodes. Jammer dat de eerste Node een beetje door het ijs zakte in mijn niets verbloemende set. Gelukkig verkopen jullie ook de Sonos en veel andere fraaie streaming devices. Die Sonos kan eventueel gemod worden, maar vertel er dan wel de klanten bij dat ze hun garantie kwijt zijn, vanaf het moment dat het apparaat door 'onbevoegden' is geopend. Die 'onbevoegden' hebben wel verstand van zake, zoveel is me duidelijk geworden. Geef maar het advies aan Sonos dat het hoogtijd wordt dat ze hun apparaat zelf eens gaan modden, want daar is veel winst te halen. Een betere voeding, een Tentlabs Clock, een vergulde Coax-digitaal-uit, de prijs nog wat omhoog, met graag een beetje meer winst voor de dealer, en klaar is Sonos. De klanten zullen tevreden zijn. :D

@allen: excuses voor het lange wachten op het verslag! Druk, druk, druk en sociale verplichtingen, je weet wel. Er staat nog een tweede gloednieuwe Node in te spelen. Die ga ik ook nog aan de tand voelen om exemplarische missers uit te sluiten, het zou zo maar kunnen dat de eerste Node een maandagmorgenmodel was. Hij was gebruikt, dat was wel duidelijke; en daarmee ook ingespeeld, neem ik aan. Node twee direct met de gemodde Sonos vergelijken zal niet gaan, maar gelukkig heb ik nog mijn Air-streamer. Kan ik mooi wat meer testen met 24 bits. Dat bleef nu wat onderbelicht. Wordt vervolgd, maar wel weer in mijn eigen tempo!  ;) ;D

Charlemagne


[EDIT]: van de Bluesound Node heb ik een tweede (witte) exemplaar ontvangen. Dat heb ik nog uitvoerig aan de tand gevoeld. Die blijkt het aanzienlijk beter te doen dan de hierboven geteste (zwarte) Node. Het verslag staat op blz. 4 van dit topic. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■