Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charlemagne

Komende zaterdag 29 juni ga ik thuis een shootout organiseren tussen de Sonos ZP90/Connect, een Magna-Sonos en de Bluesound Node.

Ik volg al enige tijd met interesse de topic waarin sprake is van een upgrade van de Sonos naar de zogenaamde G-Sonos, een modificatie de Duitse Dr. Gert Volk. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131664.0

In deze topic dook ook een Nederlandse modificatie op, de zogenaamde Magna-Sonos. Dat is een modificatie van twee enthousiaste hobbyisten, Rob en Jos genaamd (forumnaam "Magna Hifi"). Zij claimen dat hun modificatie gelijkwaardig is aan de Duitse. In deze topic is het idee ontstaan om een shootout te organiseren, waarbij een standaard Sonos wordt vergeleken met een gemodificeerde Sonos.

Verder betrekken we er nog een Bluesound Node bij. Over dit apparaat gaat ook al een topic met een enthousiaste review van forumgenoot Kerkhoffd. Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132390.0
De Bluesound Node kost €449,-, iets duurder dan de standaard Sonos Connect (voorheen de ZP90, die technisch gelijk is). Die kost € 350,-.

Aan de forumsponsor Wifimedia heb ik gevraagd om een Bluesound Node ter beschikking te stellen voor de shootout en ze waren meteen enthousiast en zeer welwillend en hebben me beloofd er een toe te sturen. Ze vertelden erbij dat ze zelf ook heel benieuwd waren naar onze bevindingen. Meer info over de diverse modellen van de Bluesound Node vind je op de website van forumsponsor Wifimedia: www.wifimedia.eu te vinden onder "Streaming Audio Players".

De Node kan ook 24 bits bestanden streamen. Dat gaan we natuurlijk ook testen.

Luisteromgeving:

De shootout gaat bij mij thuis plaatsvinden op mijn eigen set, met de Devialet D-Premier als versterker en de Dynaudio Sapphires als weergevers. Deze Dynaudio speakers zijn in 2007, als ik het goed heb, in een limited edition (1000 paar) op de markt gebracht door Dynaudio als jubileummodel. Heel goed beoordeeld (zie o.a. review in Stereophile) en inmiddels uitverkocht.

De Devialet heeft zelf een cliënt-streamer aan boord. Die kan mooi als referentie dienen. Over de Devialet loopt een goed gelezen topic, opgestart door forumgenoot Antoine: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128497.0 De versterker heeft wereldwijd zeer goede reviews en is momenteel de best verkopende geïntegreerde Highend-versterker. En wat voor ons belangrijk is: een zeer goede ingebouwde DAC en een veelheid aan digitale en ook twee paar analoge ingangen. Zo kunnen we gemakkelijk de diverse apparaten aansluiten. De Devialet is bovendien zeer goed te configureren door middel van een online configurator. Voor de Devialetkenners: ik speel hem met de 'oude' firmware 5.7.1 en de Air-streamer software 1.5. Dit omdat de nieuwste releases van de firmware nog niet stabiel zijn met streamen over wifi. Maar daar wordt hard aan gewerkt om die stabiel te krijgen (o.a. door - inmiddels beta-tester - Antoine). Bij mij geen hiccups via de wifi (en dat moet vooral zo blijven!).

De clientstreamer van Devialet kan niet rechtstreeks streamen van een NAS, maar is afhankelijk van streaming software op een htpc of laptop. Ik stream met iTunes van Apple met Apple lossless (alac's) Dat kan ook in highres. De op de laptop geïnstalleerde software "Air" van Devialet pikt de digitale data weg van iTunes (voor dat programma de muziek vernaggelt) en stuurt de data over wifi naar de cliëntstreamer. En die maakt er dan fraaie muziek van.  :inlove:

De luisterruimte is 6.25 bij 7.50 mtr met enkele verspringende wanden. De speakers staan mooi vrij opgesteld in een vrij gedempte ruimte met vaste vloerbedekking. Aan het plafond 384 jaar oude forse pakhuisbalken die mooi als diffusers werken. Hier geen betonnen flutterecho's. Er is gewoon geen beton, dat helpt! :bigsmile:

De shootout staat gepland voor zaterdag 29 juni om 16.00 uur.

Over de precies opzet van de shootout gaan we zaterdag eerst brainstormen. Het lijkt me zeker interessant de apparaten ook analoog aangesloten te beluisteren, om een indruk te krijgen hoe de interne DAC presteert. De upgrade(s) claimen verbeteringen in de voeding en een lagere jitter via de s/pdif. En dat horen we dan weer via de ingebouwde DAC van de Devialet. We gaan het allemaal horen.

De deelnemers Jos en Rob nemen hun favoriete flac's mee. Mogelijk ook enkele in highres. Mijn muziekbibliotheek kan vanaf mijn Qnap-Nas benaderd worden, alles zelf geript met dbPowerAmp (AcurateRip), zowel in flac's als in alac's. Verder heb ik een bescheiden highres bibliotheek met zo'n 300 tracks.

We hopen dat er nog een G-Sonos gaat meedoen, maar daar wordt achter de schermen nog hard aan gewerkt. De G-Sonos is de door Herr Dr. Gert Volk gemodificeerde Sonos (bij ons heten ze gewoon "Jos en Rob"). Dat zou een mooie Nederland-Duitsland worden met Magna- tegen G-Sonos, met de Devialet als scheids en de Node als grensrechter.  ;D

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

twani


Charlemagne

Quote from: twani on June 26, 2013, 23:02:07
Mooi gebaar van Wifimedia :clapping:

Inderdaad! Alle lof. Ze zijn daar duidelijk heel service gericht. Ze waren meteen enthousiast en als het goed is krijg ik de Node gauw binnen, samen met een goede optische interlink. Dan heb ik even de tijd hem aan de praat te krijgen en aan de app en bediening te wennen. Ook Jos en Rob zijn heel benieuwd naar de Node, hebben ze al laten weten.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar nu de Node er wel is (met dank aan Wifimedia) zie ik des te meer uit naar jullie bevindingen. Heel veel plezier zaterdag.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

Hieronder nog enige technische informatie over de modificatie aan de Sonos Connect/ZP90 die hem tot een echte "Magna-Sonos" maakt:

QuoteOmschrijving : SONOS MAGNA MODIFICATIE

- Nieuwe Low Jitter Clock module ter vervanging van huidige Sonos Oscillator.
- Verbetering van geïntegreerde voeding voor optimale prestatie. Uitgevoerd als extra voedingsprint (inwendig) met hoogwaardige Panasonic FC en MKT condensatoren. Lage rimpelspanning ten gunste van afgeleide voedingen.
- Gebruik van de onvolprezen Clock Oscillator van Tentlabs, met zeer lage jitter. Beste in zijn soort.
- Nieuwe vergulde SPDIF uitgang, met re-clock en zeer lage jitter wordt gemonteerd op de achterkant van de Sonos Connect (of ZP90).
- Modificatie wordt uitgevoerd op de coaxiale SPDIF uitgang, de originele SPDIFen optische uitgang worden `disabled`.

Het gebruiksgemak van de Sonos is onovertroffen, echter klankmatig zijn er zeker verbeteringen mogelijk.
De `winst` van de upgrade/modificatie is te omschrijven als verbetering van:
- Muzikaliteit, rust, ruimtelijkheid en detaillering. Het kenmerkende `rafelige` (digitale) geluid, wat veroorzaakt wordt door jitter, behoort na upgrade tot het verleden.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Roeru117

#5
Ik ben heel erg benieuwd naar de bevindingen.

Zelf vind ik de Bluesound beter klinken als de Sonos, ook wanneer de Sonos via een Emotiva XDA-1 gekoppeld was. Maar goed, dat is mijn smaak, mijn set en in mijn ruimte  ;D
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Peerless Monster

Rigoreuse shoot out! En een prachtige omschrijving van de test omgeving en apparatuur!
Verheug me nu al op de verslagen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Charlemagne

Quote from: Roeru117 on June 27, 2013, 09:18:14
Ik ben heel erg benieuwd naar de bevindingen.

Zelf vind ik de Bluesound beter klinken als de Sonos, ook wanneer de Sonos via een Emotiva XDA-1 gekoppeld was. Maar goed, dat is mijn smaak, mijn set en in mijn ruimte  ;D

@Roeru117: Dat gaan we hier zaterdag uitvinden. Ben benieuwd naar de ingebouwde DAC van de Bluesound Node analoog aangesloten, versus de weergave via de DAC van de Devialet ;daarbij is de Node via een optische kabel aangesloten. Er zit geen cinch s/pdif uitgang op, zoals bij de Sonos.

Ook de Sonos zelf kunnen we analoog en digitaal aansluiten. De winst van de gemodificeerde Sonos zitten hem dan in het digitale domein en ook de voeding. Minder jitter, meer muzikaliteit, meer rust, ruimtelijkheid en detaillering is de claim. Als dat er is laat de Devialet het horen, daar ben ik van overtuigd.

Quote from: Peerless Monster on June 27, 2013, 10:22:33
Rigoreuse shoot out! En een prachtige omschrijving van de test omgeving en apparatuur!
Verheug me nu al op de verslagen.

@Peerless Monster: thanx! Ik verheug me ook al op de meet and greet en de discussies over de smaken die gaan verschillen. Het blijft mensenwerk. Maar we gaan er een mooi verslag van maken.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Buell

Hallo HT forumgenoten,

ik lees hier dat er een shoot out komt, ik ben heel benieuwd !
ik speel zelf al  een tijdje met de Magna Sonos en ben hier heel tevreden over.
ik heb mijn  bevindingen al eens op het audiofreak forum gepost, onder digitale bronnen, topic:" is een  Sonos connect met een aparte DAC audiofiel"

Bij deze mijn post, voor hen die het op voorhand interesseerd. ;D


Mijn bevindingen na de Magna Sonos modificatie.

Voor mijn bevindingen heb ik de cd speler als referentie gebruikt, hier is al langs niets aan verandert ( buizenbezetting/bekabeling), deze setting ken ik goed.

Met de standaard Sonos hield ik ook mijn speler als referentie tijdens andere testen.
Zo heb ik verschillende externe DAC,s, interlinks en voedingskabels geprobeerd, maar ook geluisterd of het zin had om de Sonos via een scheidingstrafo te laten spelen. Voor alle testen neem ik ruim de tijd,  door zo nu en dan terug te switchen naar cd kan ik uitsluiten dat ik mezelf iets wil laten horen.

Mijn werkwijze is in eerste instantie globaal luisteren op willekeurige momenten van de dag. Tussentijds ben ik dan gewoon met andere zaken bezig.
Als dit geen ergernissen oplevert ga ik intensiever luisteren en schrijf opvallende details op.
Na ongeveer een week ga ik echt intensief luisteren en vergelijken met eerdere bevindingen.

Ik heb een riedeltje van nummers welke ik al jaren gebruik om veranderingen te beluisteren en te beoordelen.
Hierdoor ken ik ook het geluid met de standaard Sonos goed, ik ken de details, diepte e.d bij deze nummers.
Ik heb de Magna Sonos ruim laten inspelen, bijna een week steeds met de zelfde nummers ( stuk of 10)

Standaard moest hij het afleggen tegen de cd-speler en dan met name op stage, natuurlijkheid en plaatsing.
Wat me na modificatie als eerste opviel was de toegenomen diepte, ruimte info en betere plaatsing, alles is veel beter omlijnt en in proportie( direct al), na het inspelen is er ook meer rust bijgekomen.

Waar voorheen de piano bij Pastorale in C van "Jacques Loussier" ergens links leek te zweven, staat hij nu op een podium en heeft ook duidelijke afmetingen.
De soms ergerlijke agressie van deze piano (jitter?)bij de stnd Sonos is verandert in een natuurlijke klank.
Het zelfde bij het nummer De wedstrijd van "Bram Vermeulen", ook hier meer focus en de instrumenten staan veel meer op hun plek.

Bij "Patricia Barber" hebben de te scherpe S-en in het nummer Let it Rain plaats gemaakt voor realiteit, de s-en zijn er op een natuurlijke manier, de ergernis is weg.
De gitaar staat strak schuin achter de zangeres en geeft alle details weer.
Het applaus is zoveel realistischer dan voorheen, een goede graadmeter !

Herman van Veen staat Liefde van later echt in "mijn zaaltje" te zingen, het gaat nu toch echt mijn
cd-speler voorbij !!
Het voorheen "digitale" geluid is weg, de onnatuurlijke scherpte is na inspelen weg, monden van zangeressen groter dan  ,..... weg.

Met name het nummer High Life van "Jazz at the Pawnshop" laat duidelijk de verbeteringen horen, meer detail van de tamboerijn,
strakkere bas (kan nog beter, maar dat ligt aan mijn buizenbakken) de ruimte ervaar ik meer dan ooit, gelaagdheid geweldig, ook het applaus is echt.

Kortom, ik vind het een grote sprong voorwaarts, mijn cd-speler zal steeds vaker werkloos zijn.

Gr Fred
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Charlemagne

De Bluesound Node is keurig verstuurd door Wifimedia, zoals beloofd.  :worship:  :clapping:

Hij is alleen nog niet binnen. Dat wordt spannend. De track and trace code zegt dat ie nog in het sorteerproces zit en nog niet is verwerkt. Nu lees ik net in de krant dat er wilde stakingen zijn bij PostNL. Dat wordt spannend of ik de Node op tijd binnen heb, voor morgenmiddag. Ik ga maar duimen en theedrinken..... :coffee:

Weet iemand toevallig of PostNL ook op zaterdag bezorgt? Dat zou dan nog hoop geven dat ie er op tijd is.

Het wordt kort dag, want ik moet hem ook nog aan de praat krijgen. Gelukkig schreef Kerkhoffd in zijn enthousiaste review dat dat een fluitje van een cent is. Zoiets als bij de Sonos, hoop ik dan maar, want daar ging de setup ook van een leien dakje. De Buesound App staat al op mijn iPad. Maar die vindt geen Node, zegt ie.  :-[
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Deleted member

Hoi Charlemagne, leuke shootout en mooie intropost. Ik hoop dat 't meezit en PostNL de Bluesound Node morgen bij je bezorgt! Bezorgen op zaterdag doen ze normaal gesproken zeker.  :)

Alvast veel plezier!  :thumbs-up:

Rusher

Dit ga ik volgen!

Succes en plezier toegewenst!

Rusher

Hebben de testers ook tijd/zin/mogelijkheid om te controleren hoe (gemakkelijk) Spotify werkt via de Bluesound? Ik lees het volgende op de website van Bluesound:

In the Bluesound App, select Settings, then select Configure Player, then select Configure Music Services. Select the desired music streaming service that you already have a subscription for. When prompted, enter your account ID, password and if necessary geographic region and select Update. Once you are returned to the Configure Player Menu, close the menu. Select the Home Menu Icon to return to the Music Sources main menu of the Bluesound app and select your desired music service provider to browse their extensive catalogue. Pick and choose tracks to add to your playlist as you would your local library.

Mijn vraag is (1) werkt Spotify uberhaupt via Bluesound en (2) als 1 waar is, werkt het net zo prettig als via Sonos?

Charlemagne

@Rusher: of Spotify werkt via de Node zal ik proberen uit te vinden. Ik heb een Premium abonnement van Spotify, met alle streams ingesteld op de hoogst geleverde resolutie. Dus ik kan zo inloggen met mijn gegevens. Spotify beluister ik nu al via mijn Sonos. Dus ik denk dat ik al je vragen ga kunnen beantwoorden.

Of we daar morgen aan toe komen weet ik niet. Ik kan dat later ook op mijn gemak doen. In eerste instantie gaan we luisteren naar lossless muziek op de diverse apparaten. Bij de Node zeker ook naar highres.

Ik zelf ook ben benieuwd hoe Spotify klinkt via de gemodificeerde Magna-Sonos. Of daar ook winst is te halen. Dat hoop ik morgen wel even te testen. Bij de Node wordt het even puzzelen om het aan de praat te krijgen; dat doe ik liever op mijn gemak. Ik ben er zelf zeker ook benieuwd naar. Dus even geduld.

@Antoine: dank voor de info en de complimenten! De T&T meldt nog steeds "aangemeld in distributiecentrum" en  "zending niet verwerkt" en er wordt her en der wild gestaakt. Ik houd de vinger aan de pols.

Ik zal vanavond even bellen met de genodigden over wat we doen mocht de Node niet op tijd arriveren. Ik houd jullie op de hoogte. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rusher

Super, echt top dat je zoveel wilt testen, morgen of een andere keer.

Dank je wel alvast!

Charlemagne

Ik hoop maar dat ze bij PostNl vannacht een beetje doorwerken en dat de Node morgen wordt bezorgd.

Zojuist met forumlid "Magna Hifi", in de persoon van Rob gesproken. We gaan in elk geval vast de shootout Sonos/Magna-Sonos doen als de Node er onverhoopt niet is. De test wordt dan hopelijk op korte termijn vervolgd met de Node erbij. Ik zal Wifimedia vragen of ik de Bluesound Node wat langer hier mag houden voor dat doel. Ik heb inmiddels via telefonische en/of email-contacten met Wifimedia van diverse kanten gehoord dat ze de shootout met grote interesse volgen. Dus het zal wel goed komen.

Intussen kan ik dan mooi de vragen van Rusher beantwoorden over Spotify op de Node.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

whoknows

#16
Hi,

Leuk initiatief, is er niet iemand die een SB touch beschikbaar heeft om mee te laten doen. Over het algemeen is bekend dat deze toch wel beter klinkt dan een standaard Sonos. Persoonlijk heb ik alleen een SB duet. Denk wel dat uiteindelijk een blinde test het beste zou zijn om het helemaal betrouwbaar te maken.

Daarnaast vraag ik me af hoe je de devialet gaat gebruiken, ga je de Dac die hier inzit gebruiken? In dat geval zal er alleen verschil zitten in het transport, en denk dat er dan minder verschil zal gaan optreden. Ook zou ik dezelfde type kabels gebruiken, toslink/spdif/usb er zit verschil in.

Persoonlijk denk ik dat een computer/htpc/laptop met een usb-->spdifconverter en een asynchrone dac waarschijnlijk de beste kwaliteit gaat opleveren, maar duurder is.

Anyway ik ga dit volgen want ik ben geïnteresseerd.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

twani

[quote author=whoknows link=topic=134681.msg2448362#msg2448362 date=

Persoonlijk denk ik dat een computer/htpc/laptop met een usb-->spdifconverter en een asynchrone dac waarschijnlijk de beste kwaliteit gaat opleveren, maar duurder is.

[/quote]
Mits de juiste voorwaarden geschapen weet ik dat wel zeker ;)

Charlemagne

@whoknows: neen, er is geen SB Touch opgetrommeld. We beginnen met een shootout tussen de Sonos en de gemodificeerde Magna-Sonos.

Beide gaan we met dezelfde kabels, zowel analoog als digitaal beluisteren, om invloeden van kabels te elimineren. In het laatste geval uiteraard via de DAC van de Devialet. We vergelijken dan beide versies van de Sonos via de cinch s/pdif aangesloten aan de Devialet.

Als referentie gebruiken we de ingebouwde clientstreamer van de Devialet. Die werkt - zoals jij hoopt - met asynchrone protocollen (en vooral ook zonder s/pdif converter) vanaf de laptop en via de wifi. De versterker presteert op highend niveau. De ingebouwde streamer van de Devialet eveneens. Hij wordt in diverse gebruikersfora op het niveau geplaatst van de duurste Linn streamers. Trouwens ook in de vele reviews van vakbladen. Het enige wat mij echt interesseert: er komt mooie muziek uit.

De opzet is om een betaalbare en uiterst gebruiksvriendelijk streamer als de Sonos te beoordelen op de kwaliteit van weergave op een hoogwaardige set en te zien wat modificaties in deze goedkope streamer daar aan kwaliteit aan toevoegen.

Ondanks dat ik beter in huis heb gebruik ik de Sonos nog steeds met veel plezier. Vooral vanwege de onovertroffen gebruiksvriendelijkheid. Met een betaalbare update wordt het niveau hopelijk naar een wat hoger plan getild.

De Bluesound Node is een streamer uit ongeveer dezelfde prijsklasse. Die gaan we ook in de shootout betrekken en op gebruiksvriendelijkheid beoordelen. Of dat vandaag al lukt is de grote vraag. Ik vrees van niet, want de track-and-trace-code van PostNL zegt dat ie nog steeds in het distributiecentrum hangt.

Maar als de Node vandaag niet tijdig arriveert gaan we de Shootout vervolgen op een andere dag.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Charlemagne

Zojuist ben ik gebeld door forumgenoot "bones". Hij was in het buitenland en verder druk, druk, druk. En hij moest delibereren met het thuisfront. Ik schreef al hierboven dat er achter de schermen aan werd gewerkt om hem erbij te vragen.

Zojuist belde hij op: hij komt op de valreep toch met zijn G-Sonos. Dat is de Duitse modificatie van Dr. Gert Volk.

We krijgen dus toch de wedstrijd Nederland-Duitsland, met Frankrijk als scheids. Het wordt leuk!

De Node hangt nog in de distributie.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

i2Paq

Zelf ben ik ook benieuwd naar de bevindingen.

Heb 2x een Sonos, 2x een goede Dac maar twijfel over de Magna-update.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kerkhoffd

Quote from: Rusher on June 28, 2013, 17:45:42
Mijn vraag is (1) werkt Spotify uberhaupt via Bluesound en (2) als 1 waar is, werkt het net zo prettig als via Sonos?

Helaas Rusher. Ik zit hier ook met smart op te wachten. BlueSound zegt hard te werken aan integratie van Spotify en wacht daarmee op de nieuwe Spotify API. Deze zou op korte termijn vrijgegeven worden.

Mijn ervaring is dat de app van BlueSound, net als de installatieprocedure overigens, goed is, maar net even iets minder 'for dummies' dan de Sonos. De app is recent geüpdate. Daarmee is hij er qua gebruikersgemak en mogelijkheden (genre search) op vooruit gegaan, maar ook iets trager geworden.

Ik wacht met spanning de shootout af.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

Even een kort bericht over de shootout. Tot onze verrassing deed forumgenoot "bones" op de valreep mee met zijn G-Sonos. De Node is bij de post blijven steken. Nu wilde het toeval dat bones uit Arnhem komt. Dus ik dacht "kan ie mooi een andere Node meenemen". Een telefoontje met Wifimedia was voldoende om een ander apparaat mee te krijgen. Kijk dat noem ik nog eens service van Wifimedia. Hulde!  :headbanging: :clapping: :worship:

Vanaf een uur of vier zijn we nu aan het luisteren. Met echte A-B-vergelijkingen paarsgewijs. Er zijn duidelijk hoorbare verschillen. We zijn nog verder aan het testen en onze mind aan het opmaken. Een tipje van de sluier vast oplichten: upgraden heeft zin. En een goede DAC ook! Verder verslag volgt, zodra ik meer tijd heb. En dat duurt nog even.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bmateijsen

Is de vergelijking ook gedaan versus de air streamer van Devialet?