Shootout Sonos, Magna-Sonos(+Ultimo), G-Sonos en Bluesound Node

Started by Charlemagne, June 26, 2013, 22:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Actionhost

De Magna Sonos staat nu als sinds zaterdag non-stop in te spelen (op de achtergrond). Gisteravond uurtje muziek geluisterd en het verschil was inderdaad hoorbaar. De bassen en de hoge tonen waren beter dan zaterdag.

Het album Diana Krall-Live in Paris kan ik bijna dromen en gister met plezier naar deze stream geluisterd. Zal 'm dit weekend nog eens tov de cd beluisteren (A naar B).

Ben erg benieuwd naar de test vs de standaard Sonos.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Charlemagne

Quote from: Actionhost on August  7, 2013, 09:27:44
Ben erg benieuwd naar de test vs de standaard Sonos.

Gaan we doen! Ga eerst maar eens lekker op vakantie....
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

FWK

Nu zo'n 3 weken geleden ook mede vanwege de goede recensie hier op dit forum mijn Sonos zp90 naar magna opgestuurd voor het laten uitvoeren van de modificatie.

Allereerst even alle lof voor de correcte manier van werken van Magna waarbij eigenlijk alles keurig in overleg uitgevoerd wordt, vanaf het 1e contact via dit forum tot aan het ophalen in Heiloo alles perfect zoals afgesproken was. :clapping:

De sonos dus zelf opgehaald en direct aangesloten bij thuiskomst uiteraard en......ja toen al een hele verbetering t.o.v. de standaard sonos.
Zowel het afspelen van op de NAS opgeslagen Flac bestanden als ook het luisteren naar internet radio is zoveel beter dan de standaard sonos.

Het stereobeeld is breder, de hoge tonen zijn duidelijker en de bassen zijn minder hinderlijk aanwezig dan ze in sommige nummers kunnen zijn.
Rob had al aangegeven dat de sonos nog wel een week inspeeltijd nodig zou hebben en eerlijk gezegd hoor ik elke dag weer meer details uit de sonos klinken en wordt het geluid nog steeds met de dag beter.

Al met al een perfecte upgrade van een in de basis al goed product, maar met deze Magna mod til je de sonos echt naar een hoger niveau.

Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Actionhost

#203
Quote from: FWK on August  7, 2013, 17:50:28

Rob had al aangegeven dat de sonos nog wel een week inspeeltijd nodig zou hebben en eerlijk gezegd hoor ik elke dag weer meer details uit de sonos klinken en wordt het geluid nog steeds met de dag beter.

Dat herken ik ook!

Goed om te lezen dat we weer een tevreden gebruiker hebben!

Wat anders: hoe bevalt de Dac Magic plus? Heb je een Sa15s1 of 2? Als je s2 hebt ben ik benieuwd hoe je DAC zich verhoudt tot de DAC Mode van de S2.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

FWK

De dac magic plus bevalt uitstekend, ik heb eerder metrum dac gehad maar eerlijk gezegd gaat de dac magic net een stap verder.
De Marantz SA 15 was een S1 maar eerlijk gezegd was die onvoldoende sterk om de dynaudios aan te sturen, de Denon heeft toch net wat meer power zodat op elk luisterniveau alles goed tot zijn recht komt.
Ik moet nog wel de Marantz vervangen, tekstueel, zie ik naar de PM 15 s1 die is wel gehandhaafd in de set.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Actionhost

#205
Quote from: FWK on August  7, 2013, 19:58:14
De Marantz SA 15 was een S1 maar eerlijk gezegd was die onvoldoende sterk om de dynaudios aan te sturen

De CD speler was onvoldoende sterk om de luidsprekers aan te sturen?? Wonderlijk, ik dacht dat de versterker dat deed  ::). Of bedoel je nu de PM?

En de Dac bevalt goed dus? Lees ik vaker over deze DAC!

(in je handtekening is SA15 inmiddels vervangen door PM15s1 zie ik......)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

FWK

Uiteraard bedoelde ik de PM-15s1  :hehe:, de SA-15s1 heb ik nog draaien en die voldoet uitstekend.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Actionhost

Quote from: FWK on August  7, 2013, 21:04:18
Uiteraard bedoelde ik de PM-15s1  :hehe:, de SA-15s1 heb ik nog draaien en die voldoet uitstekend.

Haha....Kan gebeuren!

(en handtekening weer terug naar SA  ;D)

Veel plezier met je Magna Mod!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

#208
Zou een modificatie van mijn SA-15s2 mogelijk zijn met inbouwen van een coax in?  (nu alleen een optical in helaas).
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

razorr

Mooie shootout !

Nog een vraag  , heb niet alles gelezen in deze topic .

Ik heb nu / net een Sonos connect , en ben van plan om er van de week nog 1 te nemen voor de tuin

De connect die ik nu heb draai ik in de woonkamer , dit via een Musical Fidelity M1 DAC . klinkt niet verkeerd.

Ga ik nu nog verschil horen als ik de bluesound node op mijn Musical Fidelity M1 DAC dac aansluit, zoja wat zijn de verschillen ? , als hij een stuk beter is dan de standaard sonos connect icm  de Musical Fidelity M1 DAC . Dan kan ik mooi de sonos voor mijn tuin gebruiken.


Gr

Actionhost

#210
Topic doorlezen had toch wel handig geweest hoor  ::). Pagina 4:

"Conclusies van de shootout:

1) als geld geen rol speelt koop je een Devialet.   
2) de Sonos mods (Magna en/of Duits) zijn betaalbare upgrades die de streamer naar een flink hoger niveau tillen. Je moet wel over een knappe DAC beschikken om het te kunnen horen. En ook niet zeuren dat de garantie op de Sonos is verlopen, zodra het apparaat open is geweest. Ik denk en verwacht dat de upgraders enige nazorg zullen bieden, mocht er wat kapot gaan aan de Sonos. Ik zou het wel aan ze vragen, voor de zekerheid. Tweaken met digitale interlinks heeft waarschijnlijk ook nog zin. Niet in extenso getest, maar wel geconstateerd.
3) de Bluesound Node is een betere streamer dan de niet gemodde Sonos. De ingebouwde DAC van de Node klinkt overtuigend beter. Het bedieningsgemak van de Sonos is onovertroffen. Dat van de Node valt mee te leven, en wordt ook nog doorontwikkeld. Muziekservices zijn zeer beperkt in aanbod momenteel bij de Node, maar Spotify komt eraan. Als je niet op zoek bent naar een upgrade en externe Dac en dure optische interlink, maar je beperkt tot de analoge weergave heb je een alleraardigste speler thuis, die beslist beter klinkt van de standaard Sonos. En hij doet highres, niet vergeten. Koop voor de zekerheid wel een witte
4) de Node valt misschien ook te modden, met een betere voeding, betere Tentlabs Clock en een RCA s/pdif in plaats van de optische uitgang. Een mooie uitdaging voor de upgraders"



Maar let op de Bleunode heeft alleen optical out! Is echt wel een nadeel vind ik. En de kwaliteit van de optische kabel speelde een belangrijke rol bij de Bluenode! De dure optilink 3 klonk beduidend beter dan de Optilink 1(iets wat zowel ik als Charlemagne ontdekte). Dus kan je nog eens 200-300 euro bij je investering optellen voor een dure Toslink, daar waar de Sonos (Mod) aan redelijke coax genoeg heeft.

Maar de Sonos Magna Mod is wel beter:

"Node-digitaal haalt ook niet de kwaliteit van de Sonos-mods digitaal. Die waren met moeite te onderscheiden van de Airstreamer"

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

#211
Ben nu muziek via Spotify (Premium 320kbps) aan het luisteren via de Sonos Magna.

Echt duidelijk beter dan de standaard Sonos! Dat hoor ik meteen. Nummers die ik vaker beluister via deze weg klonken opvallend beter. Meer detail vooral, ruimtelijker. Zelfs Missus Actionhost hoorde het meteen. Inspelen nu echt een factor aan het worden (want nog steeds met de standaard optische kabel) of is het voordeel bij Spotify nog groter dan met Flacs? Of beide natuurlijk  ;D.

Het blijft nog steeds MP3 320kbps hoor maar best prima zo!



Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

razorr

Bedankt voor je info  ;) dat had ik ook gelezen

Het is alleen zo dat ik zo ie zo mijn externe dac gebruikt

Dus sonos of de node via de optische uitgang naar de ingang van de externe dac, en van uit de externe dac analoog ( tulp kabel ) naar de ingang van mijn versterker


Of maakt het dan niet uit of ik een node of een sonos heb , omdat ik de externe dac gebruikt die het geluid dus al anders / beter maakt.

Mijn gedachten hierover waren dat als het geluid al beter optisch aangeboden word dat het alleen maar beter kan worden , of klopt dit niet helemaal  ?


Actionhost

#213
Quote from: razorr on August  8, 2013, 22:42:23
Bedankt voor je info  ;) dat had ik ook gelezen

Het is alleen zo dat ik zo ie zo mijn externe dac gebruikt

Dus sonos of de node via de optische uitgang naar de ingang van de externe dac, en van uit de externe dac analoog ( tulp kabel ) naar de ingang van mijn versterker


Of maakt het dan niet uit of ik een node of een sonos heb , omdat ik de externe dac gebruikt die het geluid dus al anders / beter maakt.

Mijn gedachten hierover waren dat als het geluid al beter optisch aangeboden word dat het alleen maar beter kan worden , of klopt dit niet helemaal  ?

Ja de Sonos via een externe DAC gebruiken doen we hier eigenlijk allemaal.

Inderdaad schrijf Charlemagne in punt 3 dat de interne DAC van de Node beter klinkt dat de interne DAC van de standaard Sonos. Dus als je het via een externe DAC gebruikt vervalt dat pro-argument van de Node.

Maar de streamer maakt ook dan uit voor de geluidskwaliteit (voeding, clock etc), niet alleen je externe DAC. Alle positieve reacties in dit topic met de Sonos Magna is met gebruik van dezelfde externe DAC voor en na!

Maar tussen een Node en een standaard Sonos via dezelfde externe DAC en met dezelfde optische kabel (Node kan alleen via optisch) verwacht ik niet veel verschil.

Eigenlijk zou je gewoon zelf moeten luisteren naar de Node en de standaard Sonos naast elkaar en zo je voorkeur bepalen (neem in die test dan meteen een ingespeelde Sonos Magna mee!!  8)).
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Kerkhoffd

Quote from: Actionhost on August  8, 2013, 22:57:27
Maar tussen een Node en een standaard Sonos via dezelfde externe DAC en met dezelfde optische kabel (Node kan alleen via optisch) verwacht ik niet veel verschil.

Eigenlijk zou je gewoon zelf moeten luisteren naar de Node en de standaard Sonos naast elkaar en zo je voorkeur bepalen (neem in die test dan meteen een ingespeelde Sonos Magna mee!!  8)).

De standaard Sonos en Node geven via een externe DAC met dezelfde optische kabel wel degelijk beiden een verdere verbetering ten opzichte van de eigen interne dac, mits de externe DAC van goed niveau is. En dat is al hoorbaar met een eenvoudige MF V-DAC. De Node is in mijn set op dezelfde externe DAC duidelijk ruimtelijker en de hoge tonen zijn sprankelender dan de Sonos die in verhouding met de Node vrij vlak blijft weergeven. De Sonos heeft een wat ronder karakter en is daarmee ook wat vergevingsgezinder.

Het overige advies omarm ik volledig. Zelf luisteren in jouw set is de beste oplossing. Dat de modificaties een grote verbetering zijn is goed nieuws. Het is nu wachten op een Magna Node...
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Actionhost

#215
Quote from: Kerkhoffd on August  9, 2013, 20:14:42
De standaard Sonos en Node geven via een externe DAC met dezelfde optische kabel wel degelijk beiden een verdere verbetering ten opzichte van de eigen interne dac, mits de externe DAC van goed niveau is. En dat is al hoorbaar met een eenvoudige MF V-DAC.

Ben het helemaal met je eens hoor dat de Sonos en de Node een verbetering geven met een goede externe DAC!! Absoluut. Zoals ik ook schreef doen we dat toch bijna allemaal om die reden? Is eigenlijk een no-brainer ;D. Bij mij loopt de Magna Sonos dan ook via de Marantz SA15S2 Limited Edition in DAC Mode.

Wat ik schreef was :"Maar tussen een Node en een standaard Sonos via dezelfde externe DAC en met dezelfde optische kabel verwacht ik niet veel verschil"

Dus ik bedoelde echt alleen het verschil tussen die twee beide draaiend met dezelfde externe DAC en kabel. Nou ja ik bedoelde het zoals ik het dus schreef eigenlijk  ;).

Nogmaals, dat beide streamers afzonderlijk beter klinken met een goede externe DAC t.o.v. de interne DAC is duidelijk.


Quote from: Kerkhoffd on August  9, 2013, 20:14:42De Node is in mijn set op dezelfde externe DAC duidelijk ruimtelijker en de hoge tonen zijn sprankelender dan de Sonos die in verhouding met de Node vrij vlak blijft weergeven. De Sonos heeft een wat ronder karakter en is daarmee ook wat vergevingsgezinder..

Maar jij geeft hieraan dat er dus wel degelijk een verschil zit tussen de Node en de standaard Sonos (met dezelfde externe DAC). Had ik niet verwacht. Een goede tip voor toekomstige kopers!

En als je de Sonos via Coax doet en de Node nog steeds via Optical, ook dan de Node beter?
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

i2Paq

Vandaag de Coax en Analoge kabels van HifiSupply binnen gehad.

Goed, hier dus geen aanhanger van het "verschil in kabels kun je horen", maar; ik hoor verschil!

Deze muziek:


  • Yello - You better hide
  • Kate Bush - Moving

Met de oude kabels hadden deze nummers nogal last van een harde S, deze sssst nogal aan het eind.
Ook waren bij sommige nummers bepaalde tonen / stukjes "schel".

Nu was dat al velen malen verbeterd met de overgang van de Metrum NOS Dac naar de Cambridge DacMagic 100, maar nu met deze kabels klinkt het wederom beter.
Eigenlijk "perfect".

Het wachten is op de TEAC UD-H01, op het burenforum heb ik daar een topic over lopen: Teac UD-H01.
Als deze de Cambridge topped dan gaan we hem modden  :notify:


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kerkhoffd

Quote from: Actionhost on August  9, 2013, 22:54:36
Maar jij geeft hieraan dat er dus wel degelijk een verschil zit tussen de Node en de standaard Sonos (met dezelfde externe DAC). Had ik niet verwacht. Een goede tip voor toekomstige kopers!

En als je de Sonos via Coax doet en de Node nog steeds via Optical, ook dan de Node beter?

Klopt inderdaad. Ik heb beiden in huis. Zowel de Sonos als de Node. Via dezelfde DAC en met dezelfde optische kabel klinkt de standaard Node duidelijk beter dan de standaard Sonos. Helaas heb ik geen coax kabel van voldoende kwaliteit in huis om te vergelijken tussen Node optisch en Sonos coax. Anders had ik het graag even laten weten. Ik merk overigens ook een groter effect bij het wisselen van interconnects tussen DAC en versterker als ik de Node aansluit. Wie weet dat Magna nog een keer een Node onderhandel neemt. Volgens mij heeft dat apparaatje heel veel potentie...
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

bottlekiss

Quote from: i2Paq on August 10, 2013, 14:02:41
Vandaag de Coax en Analoge kabels van HifiSupply binnen gehad.

Goed, hier dus geen aanhanger van het "verschil in kabels kun je horen", maar; ik hoor verschil!

<knip>

Met de oude kabels hadden deze nummers nogal last van een harde S, deze sssst nogal aan het eind.
Ook waren bij sommige nummers bepaalde tonen / stukjes "schel".

Ben eigenlijk wel benieuwd om welke kabels het gaat. Heb in mijn set ook last van een harde S :(
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

i2Paq

Quote from: bottlekiss on August 11, 2013, 13:12:40
Ben eigenlijk wel benieuwd om welke kabels het gaat. Heb in mijn set ook last van een harde S :(

Ik heb een 1,0m HS Cable analoge interlink.
Daarbij een 1,0m Canare coaxial cable.

Voor alle zekerheid zou ik even contact opnemen met peter van HifiSupply, hij weet exact wat ik gehad heb.

Hij heeft mij erg goed geholpen en rekening gehouden met mijn budget.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

razorr

De node met externe dac , of de sonos met externe dac.

Welke geeft een beter laag  ( strakker, dieper )

Wil een van de 2 erbij bestellen .

Of geeft de node met extere dac alleen een beter / opener hoog gebied

Actionhost

#221
Quote from: razorr on August 13, 2013, 17:53:25
De node met externe dac , of de sonos met externe dac.

Welke geeft een beter laag  ( strakker, dieper )

Wil een van de 2 erbij bestellen .

Of geeft de node met extere dac alleen een beter / opener hoog gebied

Houd er rekening mee dat de Node alleen via optisch kan! Sonos ook via Coax. Optische kabels gevoelig voor jitter. In mijn test bleek dat met de Sonos, via een externe DAC, een dure jitter-arme optische kabel het verschil maakte. Bij de test van Charlemagne bleek hetzelfde maar dan met Node.

Dus houd rekening met een mogelijke aanschaf van een dure optische kabel (Optilink 3 in beide testen).

En de Sonos kan je modden :-) (de Node vast ook binnenkort hoor....)

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

razorr

Oké


Ik heb nu de sonos aangesloten met een optische kabel, dus optisch uit van de sonos naar optisch in van de externe DAC

Had ik beter de digitale coaxiale in en uitgang kunnen gebruiken?

Hoor geen jitter


Actionhost

#223
Quote from: razorr on August 13, 2013, 21:16:55
Oké


Ik heb nu de sonos aangesloten met een optische kabel, dus optisch uit van de sonos naar optisch in van de externe DAC

Had ik beter de digitale coaxiale in en uitgang kunnen gebruiken?

Hoor geen jitter

De consensus is toch wel dat je beter een coax kan gebruiken.

Jitter kenmerkt zich vaak door scherpe s-klanken en het ontbreken van echt laag. Maar luisteren en zeggen 'he dit is jitter' is lastig. Eigenlijk zou je gewoon moeten vergelijken tussen coax en optisch en luisteren of je verschil hoort. En welke beter is doe je!

Dus dat vraagt om een luistertest! Zelf hoorde ik een relatief groot verschil tussen een standaard jittergevoelige optische kabel een goede jitter-arme optische kabel (jitter-arm voor zo ver mogelijk met een Toslink). Maar dan heb je het wel over een optische kabel van 300 euro.

Een goede niet al te dure coax (of zelfs een standaard coaxkabel) zou beter moeten zijn dan een standaard optische kabel en waarschijnlijk ook beter dan de dure optische kabel. Of je het verschil gaat horen kan alleen jij bepalen.


Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

machinist

#224
Quote from: razorr on August 13, 2013, 21:16:55
Oké


Ik heb nu de sonos aangesloten met een optische kabel, dus optisch uit van de sonos naar optisch in van de externe DAC

Had ik beter de digitale coaxiale in en uitgang kunnen gebruiken?

Hoor geen jitter

Digitaal is digitaal. Een optische of coaxiale kabel geeft hetzelfde resultaat kwa geluid. Ook zijn er geen verschillen in coaxiale of optische kabels kwa kwaliteit. Ze doen het allemaal even goed.
Hier zijn veel verschillende meningen over (geen enkel probleem overigens) en dit is de mijne.