Nieuwe iMac

Started by TheSpeedSkater, June 26, 2013, 15:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheSpeedSkater

Heren,

Ben opzoek naar een nieuwe computer voor thuis. Het zal de eerste 'echte' computer worden na 10+ jaren alleen maar laptops gehad te hebben.

Voorkeur gaat uit naar 27inch scherm. Welke configuratie raden jullie aan? Zal voornamelijk gebruikt worden voor standaard werkzaamheden. Heb wel enorm veel foto's (Nikon D700, FF) die ik ook regelmatig bewerk.

Bedankt voor alle input.

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

VlisChris

Kan leuk worden dit ;)
Werk zelf met een Late 2009/Early 2010 27" iMac en die bevalt me nog steeds. Bewerkt er voldoende beelden van een 5DII mee. Je merkt dat die wat intern geheugen tekort komt, maar dat is doodeeenvoudig te verhelpen (2 schroeven en je bent bij het geheugen). Maar voldoende mensen zullen van mening zijn dat je een turbuultrasupersixteencore 275" moet hebben om mee te doen ;)

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

raindog

Ik zou de eenvoudigste iMac 27" met fusion drive. Daarna zelf het werkgeheugen uitbreiden met 2x een 8Gb kaartje (kosten zijn 70,- per stuk). Mocht je later behoefte hebben aan nog meer dan zet je er nog eens 2x 8 Gb bij.   
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

denoontje

Quote from: Christiaan S on June 26, 2013, 16:49:43
Kan leuk worden dit ;)
Werk zelf met een Late 2009/Early 2010 27" iMac en die bevalt me nog steeds. Bewerkt er voldoende beelden van een 5DII mee. Je merkt dat die wat intern geheugen tekort komt, maar dat is doodeeenvoudig te verhelpen (2 schroeven en je bent bij het geheugen). Maar voldoende mensen zullen van mening zijn dat je een turbuultrasupersixteencore 275" moet hebben om mee te doen ;)

Even kapen..

Waarmee bewerk je...ik vindt aperture niet echt fijn werken, maar Photoshop op de Mac gaat goed (Raw bewerking).

Valkyrie

Interresant topic. Bij mij speelt ook het plan een Imac te gaan kopen. :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

CineSmurf

iMac is geweldig. Ik heb er thuis eentje uit 2011 staan (i8 processor, 24gb geheugen). Enige nadeel is de prijs...

Voor kantoor heb ik een 27 inch Dell gekocht met een i5 en 4GB geheugen. Kostte net geen 1000 euro. Om heel eerlijk te zijn. Enige voordeel is de prijs...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

#6
nooit meer Windhoos hier, 2 x imac, 1 met 3,06 dc en 1 met i5 !!!!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Audiofiel

Een gewone iMac 27" is al snel genoeg. Extra geheugen kan soms helpen, maar eerlijk gezegd zie ik bij mij met Photoshop CS5.5 het totale gebruikte geheugen zelden boven de 6Gb gaan. Ik zou zeggen dat je ook met 8 Gb kunt volstaan.

Meer van belang is om te kiezen voor de i7 Quad Core processor en de snellere videokaart (2Gb videogeheugen). Dat kost niet zo veel extra en levert flinke winst op.

Een fusion drive is leuk, maar wat betreft de levensduur moeten we nog afwachten wat ze doen. En er zijn ook berichten dat het voordeel sterk afhangt van de toepassing. Kleinere of grotere bestanden maken veel verschil en in sommige gevallen is de fusion drive bijna continu bezig met het verschuiven van bestanden (de meest gebruikte probeert hij steeds op de SSD te zetten). Ik heb een beetje twijfels bij de efficiëntie daarvan voor de gemiddelde gebruiker. Dat hij snel uit testen komt, geloof ik wel. Maar in real-world?

Quote from: CineSmurf on June 26, 2013, 18:02:06
iMac is geweldig. Ik heb er thuis eentje uit 2011 staan (i8 processor, 24gb geheugen). Enige nadeel is de prijs...

Dan ben je de eerste met die uitvoering! ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

 ;D bijzondere uitvoering.

i7 natuurlijk...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosoforos

Ik weet niet hoe professioneel je foto's bewerkt? Overweeg indien Photoshop wellicht overkill voor je is eens enkele andere opties in de Mac App Store. Photoshop is schreeuwend duur (tenzij mensen het 'ergens' vandaan halen natuurlijk), terwijl er goedkope alternatieve zijn die heel veel van de opties hebben die voor veel gebruikers meer dan voldoende zijn. Bijvoorbeeld Pixelmator of Acorn.

TheSpeedSkater

Leuk, een hoop goede reacties!

- 27" heeft inderdaad mijn voorkeur.
- Geheugen zelf bijprikken is een goed(koper) plan! Welk merk? Type? Linkje?
- Tot nu toe gebruik ik CS5 voor het bewerken van de foto's, ben absoluut geen pro en zit vol in de leer fase. Andere input welkom!
Schiet met Nikon en heb trial van CaptureNX2 gebruikt maar daar heb ik eigenlijk te weinig gebruik van gemaakt om het werkelijk goed te leren kennen. Is dit programma beter dan CS5? Is het de aanschaf waard?
- Heb nu een MacBook Air met 256GB flash en dat werkt erg fijn. De stap 'terug' naar een HDD voelt niet helemaal goed, maar anders gaan de kosten zo ver omhoog. Mijn keuze is dan de 3TB schijf, goed plan?


Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

CineSmurf

Kingston heeft "compatible geheugen" voor wat het waard is. Kost niet veel meer dan het goedkoopste geheugen. Ik heb dat indertijd bijgeprikt en functioneert zonder probleem.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Ik raad Kingston machine-specifiek aan. Die beginnen met de typenummering KTA.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

VlisChris

Quote from: denoontje on June 26, 2013, 17:45:01
Even kapen..

Waarmee bewerk je...ik vindt aperture niet echt fijn werken, maar Photoshop op de Mac gaat goed (Raw bewerking).

Photoshop.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

-madison-

Quote from: TheSpeedSkater on June 26, 2013, 22:26:12
Leuk, een hoop goede reacties!

- 27" heeft inderdaad mijn voorkeur.
- Geheugen zelf bijprikken is een goed(koper) plan! Welk merk? Type? Linkje?
- Tot nu toe gebruik ik CS5 voor het bewerken van de foto's, ben absoluut geen pro en zit vol in de leer fase. Andere input welkom!
Schiet met Nikon en heb trial van CaptureNX2 gebruikt maar daar heb ik eigenlijk te weinig gebruik van gemaakt om het werkelijk goed te leren kennen. Is dit programma beter dan CS5? Is het de aanschaf waard?
- Heb nu een MacBook Air met 256GB flash en dat werkt erg fijn. De stap 'terug' naar een HDD voelt niet helemaal goed, maar anders gaan de kosten zo ver omhoog. Mijn keuze is dan de 3TB schijf, goed plan?

Ik zou dan toch, wanneer mogelijk, gaan voor een iMac met een SSD of een FusionDrive. Laatst moest ik noodgedwongen op de Macbook pro van een maatje van me werken die er gewoon nog een HDD in heeft zitten en dat scheelt toch echt een heleboel in performance! Of in ieder geval hoe snel je systeem aanvoelt..
(Helemaal als je bedenkt dat m'n eigen Macbook pro van eind 2008 met SSD sneller aanvoelt dan zijn 2011 model met een HDD)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

AnubisNefer

Quote from: TheSpeedSkater on June 26, 2013, 22:26:12
Leuk, een hoop goede reacties!
- Geheugen zelf bijprikken is een goed(koper) plan! Welk merk? Type? Linkje?

http://www.crucial.com/eu/

Bestel er al jaren, scherp geprijsd, betrouwbaar en snel binnen ondanks dat het uit engeland komt. Vaak binnen 3 werkdagen.
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

XanaduNL


TheSpeedSkater

Quote from: AnubisNefer on June 27, 2013, 18:43:07
http://www.crucial.com/eu/

Bestel er al jaren, scherp geprijsd, betrouwbaar en snel binnen ondanks dat het uit engeland komt. Vaak binnen 3 werkdagen.
Thanks!

Hoeveel sloten voor werkgeheugen heeft een iMac?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

VlisChris

Quote from: TheSpeedSkater on June 27, 2013, 21:59:37
Thanks!

Hoeveel sloten voor werkgeheugen heeft een iMac?

Zo uit mijn hoofd vier.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Inderdaad 4 sloten, waarvan standaard 2 bezet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beetle99

Hoi,

Recent een Imac mini met Thunderbolt 27inch scherm gekocht. MM met 256GB SSD, verbaas me nog steeds over de razendsnelle startup. Wat een verschil met Windows.

Gekozen voor Mac Mini ipv Imac, makkelijker upgraden, je koopt maar 1 keer een scherm en ruilt je MacMini in.

gr
Stefan

dennism

#22
Quote from: beetle99 on June 28, 2013, 08:51:47
Hoi,

Recent een Imac mini met Thunderbolt 27inch scherm gekocht. MM met 256GB SSD, verbaas me nog steeds over de razendsnelle startup. Wat een verschil met Windows.

Gekozen voor Mac Mini ipv Imac, makkelijker upgraden, je koopt maar 1 keer een scherm en ruilt je MacMini in.

gr
Stefan

Niet om te stoken, maar heb je ook Windows gedraait vanuit Bootcamp op deze deze zelfde Mac met UEFI en SSD of op een soort gelijke setup met UEFI en een SSD, Of stond je windows installatie op je voorgaande PC van ws enkele jaren oud (Zonder Uefi, zonder SSD e.d. (Dat zou namelijk Appels ;-) met peren vergelijken zijn, waar mogelijk testen op gelijke hardware, anders is het geen eerlijke test :-) ). Uit mijn ervaring zit er namelijk weinig tot geen verschil tussen de boottijden van een gelijk geconfigureerde Windows 8 machine met Uefi  en SSD en een 2012 model IMac met Uefi met SSD.

beetle99

#23
Geen idee waar je het over hebt.

Deelde alleen maar mijn ervaring mee t.ov. mijn oude windows Vista pc. Ik heb net als de TS na enkele jaren ook weer een andere PC genomen.

gr
Stefan

dennism

#24
Daar doelde ik juist op je maakt een kromme vergelijking door een nieuwe Mac snel te noemen ten opzichte van een PC van minimaal 3 jaar oud, je noemt OSX snel met booten (wat het ook doet, daar niet van trouwens) maar je vergelijkt deze bootsnelheid met een paar jaar oude Windows Vista PC. Dan kan ik ook roepen "Hee wat is OSX snel met booten een enorm verschil met windows!". Echter als je 2 PC's van nu pakt, een nieuwe IMac bijv en een Windows PC met dezelfde configuratie zal dat snelheids verschil nihil zijn. 

Iemand dit topic leest en niet erg geïnformeerd is zou uit jouw post verkeerde conclusies kunnen trekken omdat het niet duidelijk is dat jij een zeer oude PC vervangen hebt en bijv geen vergelijking maakt tussen 2 recente modellen.