(Oudere) DSLR eruit, systeemcamera erin, maar welke?

Started by Martijn76, June 26, 2013, 09:43:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

Beste mensen,

Ik heb al enige tijd een Nikon D70s (ja, ja, een oudje) met alles erop en eraan waar ik eigenlijk niets mee doe.

Nu gaan we binnenkort een aantal weken naar China, waar ik 'goede' foto's belangrijk vind (ook veel binnenfotografie), maar ik de gehele D70s-setup veel te groot vind.

Eerste reactie was gewoon even een (zeer) kleine compactcamera te halen voor 100-150 euro en daarmee lekker aanschieten, maar ik heb het idee dat ik daar toch spijt van ga krijgen (vwb kwaliteit van foto's).

Heb nu dan eigenlijk ook besloten om m'n gehele D70s-verhaal op marktplaats te zetten en voor de 'middenweg' te gaan met een systeemcamera.

Heb een aantal dingen bekeken nu, maar vind 't lastig... de Nikons zijn natuurlijk wel sexy, maar de Sony's (NEX-3NL / 5N / 5RL?) zijn qua foto's weer niet gek, what to do, what to do...

Iemand obv bovenstaande tips, adviezen, ervaringen?

Budget is zo 300-600 euro voor de camera met alvast een kitlensje.

J.A.F._Doorhof

FujiFilm X-E1
Schiet er zelf mee, enorm mooie camera EN Fujifilm blijft updates uit brengen waardoor hij sneller word en beter, waar bij andere je vaak nieuwe lenzen moet kopen voor snellere AF, brengt FujiFilm dat gewoon als gratis update uit, en binnenkort ook een focus peaking optie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Sorry zag je prijs niet.
De X-E1 is wel wat duurder.

In dat segment zou ik gewoon de Nikon gehouden hebben om eerlijk te zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Is een RX100 niks voor je? Maakt standaard erg goede foto's. Ongeveer 4 x zoom, grootste sensor in een compact en erg goede en heel lichtgevoelige lenzen. En je neemt hem makkelijk overal mee naartoe door kleine formaat. Maar die kost wel wat 5 a 6 honderd betaal je daarvoor maar dan heb je ook wat.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martijn76

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2013, 12:56:25
Sorry zag je prijs niet.
De X-E1 is wel wat duurder.

In dat segment zou ik gewoon de Nikon gehouden hebben om eerlijk te zijn.

Ziet er wel echt goed uit die X-E1!  :wub:

De D70s is niet echt een optie om mee te nemen vanwege het formaat van alles, vandaar m'n eerste 'greep' naar compactcamera's... Heb alleen het idee dat ik met bijv. zo'n NEX 5RL wel een wat 'betere' camera heb toch?

Martijn76

Quote from: Erik on June 26, 2013, 13:11:50
Is een RX100 niks voor je? Maakt standaard erg goede foto's. Ongeveer 4 x zoom, grootste sensor in een compact en erg goede en heel lichtgevoelige lenzen. En je neemt hem makkelijk overal mee naartoe door kleine formaat. Maar die kost wel wat 5 a 6 honderd betaal je daarvoor maar dan heb je ook wat.

Op zich  ook nog een optie, wil eigenlijk gewoon 'goede' foto's uit een klein apparaat. Valt op zich binnen budget.

Erik

http://www.stevehuffphoto.com/2012/07/26/the-sony-rx100-digital-camera-review/

Krijg je een beetje een beeld wat hij kan vergeleken met een DSLR en kun je kijken of hij wel genoeg kwaliteit biedt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Panasonic Lumix DMC-GX1 +14-42, prima systeemcamera,  te koop voor €349

Starred


Martijn76


Erik

Toch vraag ik me af of je wel zin hebt om in de China de hele dag met zo'n zware camera te zeulen. Zo'n RX100 steek je in je broekzak en merk je niet eens op waar je ook naar toe gaat en kun je de hele dag bij je hebben maar ik denk dat je je systeemcamera al snel thuis zal laten en dan mis je net die foto's die je zo graag had willen maken. Het is op tweakers niet voor niets de camera van het jaar geworden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martijn76

Quote from: Erik on June 29, 2013, 17:28:39
Toch vraag ik me af of je wel zin hebt om in de China de hele dag met zo'n zware camera te zeulen. Zo'n RX100 steek je in je broekzak en merk je niet eens op waar je ook naar toe gaat en kun je de hele dag bij je hebben maar ik denk dat je je systeemcamera al snel thuis zal laten en dan mis je net die foto's die je zo graag had willen maken. Het is op tweakers niet voor niets de camera van het jaar geworden.

Het hele gesleep heb ik inderdaad geen zin in, en hoewel de systeemcamera's al een stuk kleiner zijn dan de DSLRs, zal je ze wel 'bewust'  mee moeten nemen.

Ben ook serieus aan het overwegen of het niet die RX100 moet worden, nu met de komst van de RX100 II zal die ook nog wel wat in prijs dalen, we vertrekken pas over een paar maanden dus even wachten kan ik nog wel :)

Het is voor ons wel een belangrijke reis (we gaan ons adoptiekindje ophalen), dus de foto's zijn zeker voor later voor de kleine wel erg leuk om te hebben.

Erik

Nou vergeet het dalen maar, de mk2 gaat 100 a 150 meer kosten. Die dingen erg gewild en niet aan te slepen vertelde iemand bij MM me eergisteren, ze hadden er eindelijk weer eens 4 ontvangen. Concurrentie is de verste verte niet te bekennen (helaas) dus waarom zou Sony de prijzen verlagen?
Ze verkopen nu ook al en wie onder de prijs verkoopt krijgt ook niks meer.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill