Artikel over schermen en keuzes

Started by J.A.F._Doorhof, June 20, 2013, 11:54:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Op onze facebook pagina https://www.facebook.com/ItcHomeTheater?ref=hl kun je nu een artikel vinden over schermen.
Like de pagina voor aanbiedingen, nieuws etc.

Rechtstreekse link naar het artikel :
http://www.hometheater.nl/site/scherm-keuze-makkelijk-of-toch-niet/

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zaagstra

Gave link Frank, bedankt! DIe ga ik thuis eens rustig doorlezen. Ik heb zelf nog steeds een InFocus "leuk voor presentaties maar niet voor HT" scherm (zo ongeveer een broertje van die KingPin) en ben er - omdat ik (gelukkig) nog niet beter weet - nog steeds heel blij mee.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Hellbeast

Dit is zeker een informatief artikel. Het vervelende is alleen dat mensen in de regel een bepaald budget hebben. Ook ik heb een electrisch scherm van 199 euro gekocht waar nu bobbels in komen en tuurlijk zou ik het liefst een scherm van 2000 euro willen kopen om die te vervangen, maar je bent gewoon gebonden aan wat je uit kunt geven. Wel leuk om een goede uitleg van de Gain te zien. Ook al is het maar om te zien dat je het toch wel goed had begrepen.  ;D
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

MTouch

Is er een link naar de elektrische/spanversie(s) van de Black Diamond?
Ik wist niet beter dan dat die BD schermen vaste schermen waren.

J.A.F._Doorhof

We kunnen de gemotoriseerde versies van de BD gewoon leveren, beste is even te mailen met verkoop@hometheater.nl

Even over budget, tabtensioned is al lang geen 2000,00 meer ;)
Spanschermen beginnen al rond de 400.00 voor een goed scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marc

Het scherm is 1 van de belangrijkste componenten in je HT. Indien goed gekozen denk ik dat niet veel in je HT langer meegaat dan je scherm. Dus iets om heeeeeel goed over na te denken.
Er zijn zeer veel (goede) schermfabrikanten, maar wat ik nog niet ben tegengekomen is een soort calculator die rekening houdt met alles wat hiermee volgens mij te maken heeft:

1) de projector: resolutie (meestal nog geen 4K), lichtopbrengst, throw ratio, zoom ratio
2) de gezichtsscherpte
3) gain van het doek
4) afmetingen van HT ruimte
5) kijkafstand
6) grootte van het scherm

Als je een pj gekozen hebt en als je de afmetingen van je HT ruimte kent zou je een heel eind moeten komen, maar dan zijn er toch nog moeilijke vragen: Speakers voor of achter het scherm? Hoeveel lever je in qua beeldscherpte en qua geluid bij een akoustisch permeabel scherm?



J.A.F._Doorhof

Dat is waar een goede dealer je helpt.
Je hoeft niet alles zelf te doen, vaak is het een zeer persoonlijke keuze (soms ook niet, verschilt per klant)
We zijn soms uren bezig met iemand via mail en persoonlijke "visits" in onze showroom om het perfecte scherm te vinden, en soms komt er een mail binnen met de vraag "doe maar wat, dit zijn de maten". We zullen echter altijd proberen om het juiste scherm te vinden, want zoals je aangeeft... het is enorm belangrijk maar in 99% van de gevallen onderschat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


wolfkampf

Heren even een vraagje,
Ik heb Op dit moment een ivisions 100" scherm met een us draper doek.
Nu heb ik op mijn kijkafstand iets last van de schitteringen van de kristallen die in het doek verwerkt zitten ( niet heel extreem maar genoeg om me er aan te ergeren.)
Nu bied de dealer mij een andere doek aan.: matgrijs gain 0.8
Is dit wat? En voor 3D?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Ik zou zelf niet meer voor lagere gains gaan.
Er zijn genoeg alternatieven zonder de "kristallen"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2015, 09:53:18
Ik zou zelf niet meer voor lagere gains gaan.
Er zijn genoeg alternatieven zonder de "kristallen"

het probleem is dat ik al een scherm heb en dus moet roeien met de riemen die mijn dealer mij aanbied.
ik ben niet van plan om een heel nieuw scherm te kopen.
maar om wat voor reden zou je niet voor de matgrijze 0.8 gaan?
ik heb hier totaal geen verstand van dus ben zeer benieuwd ook qua 3d.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

wolfkampf

ik heb met mijn huidige scherm last van licht reflectie van mijn eigen beamer.want als ik ga staan ben ik de reflectie kwijt.
overigens kan ik de ruimte compleet verduisteren. hopelijk helpt deze info
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

De 0.8 gain zou ik echt aan me voorbij laten gaan.
Welk scherm gaat het trouwens om ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2015, 00:23:33
De 0.8 gain zou ik echt aan me voorbij laten gaan.
Welk scherm gaat het trouwens om ?
Ivisions met een us draper doek
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Vooral met 3D hou je gewoon veel te weinig over ben ik bang.
En de moderne projectoren hebben ook weinig baat bij negatieve gains in mijn opinie, de zwart levels zijn zo goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: wolfkampf on February  7, 2015, 20:58:02
ik heb met mijn huidige scherm last van licht reflectie van mijn eigen beamer.want als ik ga staan ben ik de reflectie kwijt.
overigens kan ik de ruimte compleet verduisteren. hopelijk helpt deze info
Wat bedoel je hiermee ?
Als je iets tussen de projector en het scherm houdt, is het beeld in de schaduw dan zwarter dan de rest ?
Dat heeft niets met reflectie te maken, dat is gewoon zwart wat je projector niet kan projecteren.
Lekkage in de projector, of hoe je het wilt noemen.
Reflectie is meer dat licht van projector naar scherm gaat, terug komt een spiegel raakt en dan weer op het scherm valt. Het lijkt me sterk dan een lichtstraal terug kaatst via scherm op projector en dan weer het scherm raakt.

wolfkampf

#16
Wat ik bedoel is dat ik de lichtbron te duidelijk zie of noemen ze dat Hot spot? Als ik ga staan ben ik het kwijt, ga ik zitten zie ik het weer en wat ik zie zijn de kristallen die in het doek verwerkt zitten. Bij 3d bijna geen last omdat ik dan een 'zonnebril' opheb. Dus als ik de hoek van de beamer kon wijzigen op ooghoogte dan zou ik het probleem denk ik niet hebben maar dat is onmogelijk in mijn situatie. Vandaar of een andere doek soort of een compleet nieuw scherm (ander merk)
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

De hotspot en structuur mag je in een goed scherm eigenlijk niet of nauwelijks zien, tenzij je boven de 1.4 gain komt en zelfs dan mag het eigenlijk niet opvallen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

broodro0ster

Quote from: wolfkampf on February  4, 2015, 19:06:57
Heren even een vraagje,
Ik heb Op dit moment een ivisions 100" scherm met een us draper doek.
Nu heb ik op mijn kijkafstand iets last van de schitteringen van de kristallen die in het doek verwerkt zitten ( niet heel extreem maar genoeg om me er aan te ergeren.)
Nu bied de dealer mij een andere doek aan.: matgrijs gain 0.8
Is dit wat? En voor 3D?

Kan jouw dealer ook Kingpin leveren?
Ik heb zelf de VFS-240 hangen en zit er maar 3m van. Ik zie helemaal niks van structuur ook geen hotspot.
Zelfs al ga je er 2m van zitten zie je nog niks. Het structuur van het scherm is echt zeer fijn waardoor het niet opvalt.
En die is gewoon mat wit met 1.0 gain en gaat prima om 3D op te kijken.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

wolfkampf

Konden ze dat maar dan deed ik het wel.  Helaas is dit niet mogelijk.  :(
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0