netwerkkabel cat5e of cat6 van gamma of praxis goed?

Started by Mausman, June 19, 2013, 14:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mausman

hoi,

Ik wil in mijn huis een netwerkaansluiting met een Cat5e of Cat6 netwerkkabel. Deze zou ik dan vanuit de meterkast door een loze leiding trekken naar een aansluiting in de huiskamer. Dit zou gaan om ca. 12 meter.

Kan ik gewoon bij de Gamma of Praxis zo'n kabel en wandcontactdoos kopen of kan ik deze beter ergens anders kopen i.v.m.
de kwaliteit?
Wanneer beter ergens anders, heeft iemand dan tips waar te kijken (evt. via pm).

Alvast bedankt voor de tips/adviezen.


Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

quattronl

Als je een kant-en-klare kabel koopt, dus met connectoren, dan zal je van 1 kant de connector eraf moeten halen omdat ie anders niet door je buis past.
Nou komt dat goed uit omdat ie in je huiskamer aan die wandcontactdoos moet. Neem dan wel een wcd met schroefaansluiting. Als je een wcd hebt met LSA strips (waar je de losse kabels in moet drukken) dan werkt dat niet met flexibele kabel.
Er is ook FTP (foiled twisted pair) en STP (shielded TP), da's opzich al fijner dan UTP (unshielded), helemaal als er achter je meubel ook allerlei analoge datakabels (interlinks) lopen.
Soort connector (afgeschermd of niet) is ook wel belangrijk als ie in een meterkast hangt met al z'n EMI. Maar wellicht zit dat idee tussen mijn oren :D

Kabel van de bouwmarkt zal opzich wel goed zijn hoor. Je hebt maar 12 meter nodig, da's niet zo spannend.
Ik heb mijn netwerkspul online besteld (helaas mag ik de link niet plaatsen). Net even wat mooiere en ruimere keus.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Mausman

Quote from: quattronl on June 19, 2013, 14:54:01
Ik heb mijn netwerkspul online besteld (helaas mag ik de link niet plaatsen). Net even wat mooiere en ruimere keus.

Kun je svp anders die link per pm aan me sturen als je wilt  :D

Alvast bedankt.

dennism

S/F en SFTP is redelijk onzinnig voor een woonhuis, als je dat soort kabels in huis nodig hebt dan zou ik eerder iets aan de electra installatie gaan doen, dan naar netwerk kabels kijken want dan zit er echt iets goed fout in je installatie, of je hele huis is voorzien van krachtstroom apparatuuren bekabeling. Zelfde geldt voor connectors. bouwmarkt kabel is zeker in deze situatie prima, enige wat je verder nodig hebt zijn connectors en een goede kniptank. Vooral de goede kniptang is belangrijker dan al het andere bij elkaar als je maar 12 meter nodig hebt. Kabel trouwens niet met connectors door een PVC buisje trekken, dat is wel vragen om problemen en zorg ook een goede doorvoor, idealiter mag er tijdens het trekken van de kabel geen grote spanning op staan, minimale kracht moet al voldoen.

CZ79

Heb eventueel nog wel voldoende cat5e stp en cat6 utp voor je, pm me ff als je dat wilt overnemen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

quattronl

@dennis: ik gaf meer de verschillende mogelijkheden aan.
Ik heb ook gewoon cat5e in de buizen door m'n huis liggen ;)

Maar als ik soms lees wat voor kabels (in het algemeen) mensen aanschaffen dan is er heel veel onzin en overkill.
Maarja, sommigen geloven daar heilig in. Soms zit het tussen de oren. En soms is het puur voor de looks.
Maakt allemaal weinig uit, zolang men er zich maar goed bij voelt.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW