HTPC wat zou jij doen?

Started by KILLorBE, June 17, 2013, 21:06:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snelste PC als HTPC gebruiken?

Ja.
2 (28.6%)
Nee.
2 (28.6%)
Koop een PC die zonder problemen 1080P doet met alle games.
3 (42.9%)
Koop 2 PC's die zonder problemen 1080P doen met alle games.
0 (0%)
Overig (Toelichting graag).
0 (0%)
Niet zeuren!
0 (0%)

Total Members Voted: 7

KILLorBE

Als het goed is krijg ik morgen m'n "nieuwe" HTPC behuizing, en dan zal ik moeten kiezen wat ik ga doen met de 2 pc's die nu in de woonkamer staan.

1 (HTPC op het ogenblik):
Asus P5K-E WiFi-AP
Asus 8800 GTS
Q6600
4GB

2:
Gigabyte GA-X48-DQ6
Asus 650Ti
Q6600
8GB

Een van de Q6600 CPU's is een G0, en dus beter over te klokken.

Ik speel bijna geen games meer, maar als ik dat doe dan is het op PC2 of op een van m'n consoles.

Nu twijfel ik of ik de snelste PC (2) als HTPC in moet zetten, de hoogst mogelijke resolutie is uiteraard wel gewenst als ik een game op m'n tv speel, maar met beide pc's lopen games niet vloeiend op heel hoge resoluties.

Beide PC's moeten uit elkaar aangezien de G0 overgezet moet worden op het Gigabyte bord en ik een Mugen 3 heb die voorheen niet in de kast paste, dus ik kan alle kanten op.

Naar stroomgebruik kijk ik niet, idle scheelt het erg weinig (10-20W), en onder volle belasting is het verschil ook niet erg groot (Nog niet gemeten, gok een watt of 30).

Voordeel van de 650Ti is de HDMI aansluiting, maar dan moet ik ook een andere versterker/receiver kopen om daar gebruik van te maken (Was ik al van plan).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Thunder

Eigenlijk is je vraag een retorische. Je geeft zelf al aan dat de bedenkingen die je zou kunnen hebben, voor jou geen probleem zijn. (verbruik)

Enige waar ik zelf over na zou denken: Ga je daadwerkelijk je CPU overklokken? De CPU overklokken zorgt ook voor een sterk stijgend verbruik en dan zit je echt niet meer in de range 10-20W meer. Als je 650Ti een beperking is qua hoge resoluties, wat me sterk lijkt met een TV die max 1920x1080 draait, dan heeft het overklokken van je CPU ook niet zo heel veel nut.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Erik

Neem de stilste pc als htpc eventueel met stille recente (hd ondersteuning in hardware) videokaart zonder fans.

Koop voor je game pc een nieuwe videokaart (rond €200). Heb ik ook gedaan voor mijn bijna 5 jaar oude pc, een AMD 7850, de snelheid in games ging met factor 5 omhoog genoeg om bijna alles op max op 1920x1080P. Videokaart bepaald het grootste deel van de snelheid in games niet de cpu.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Dat is wel erg kort door de bocht genomen, het ligt namelijk ook aan wat voor games je draait. Bij een gemiddelde first person shooter zal de GPU idd het belangrijkst zijn. Speel je echter (MMO)RPG's dat ik het meestal CPU die de performance bepaald van het systeem. Een game als World of Warcraft heeft veel meer baat bij een snelle CPU dan bij een snelle GPU.

KILLorBE

Bedankt voor de reacties!

De HTPC behuizing is al een paar dagen binnen, ik wist dat de behuizing groot was, maar ik stond toch wel even te kijken hoe groot hij in werkelijkheid is :crazy:

Quote from: Thunder on June 18, 2013, 10:05:52
Eigenlijk is je vraag een retorische. Je geeft zelf al aan dat de bedenkingen die je zou kunnen hebben, voor jou geen probleem zijn. (verbruik)
Klopt, maar er zijn weleens dingen waar je niet aan denkt, en in dat geval kunnen reacties helpen...

Quote from: Thunder on June 18, 2013, 10:05:52
Enige waar ik zelf over na zou denken: Ga je daadwerkelijk je CPU overklokken? De CPU overklokken zorgt ook voor een sterk stijgend verbruik en dan zit je echt niet meer in de range 10-20W meer. Als je 650Ti een beperking is qua hoge resoluties, wat me sterk lijkt met een TV die max 1920x1080 draait, dan heeft het overklokken van je CPU ook niet zo heel veel nut.
Als je niet over het overklokken was begonnen dan had ik er hoogstwaarschijnlijk niet aan gedacht dat ik op het Asus bord 2 profielen kan opslaan, dat is dus ideaal om een overklok (gamen) en onderklok (films, muziek e.d.) profiel op te slaan.
Het Asus bord is niet het snelste bord en beschikt slechts over een PCI-e 1.0 slot (16x), maar het zou voldoende moeten zijn voor de 650Ti.

De 650Ti is volgens mij niet de bottleneck, vandaar dat ik de CPU wil overklokken, maar ik zal wat benchmarks draaien om te zien of het overklokken van de CPU zinnig is.

Het geheugen moet ik nog even bekijken, ik heb een stukje uit de Scythe Mugen 2 koeler gehaald omdat het OCZ Reaper geheugen (4x2GB) anders niet paste en in de HTPC komt een Mugen 3 PCGH Edition die 90 graden gedraaid is.... uit de fan kan ik niet zomaar een stukje halen :P, maar op het Asus bord heb ik iets meer ruimte... we zullen zien.

Quote from: Erik on June 19, 2013, 09:27:11
Neem de stilste pc als htpc eventueel met stille recente (hd ondersteuning in hardware) videokaart zonder fans.

Koop voor je game pc een nieuwe videokaart (rond €200). Heb ik ook gedaan voor mijn bijna 5 jaar oude pc, een AMD 7850, de snelheid in games ging met factor 5 omhoog genoeg om bijna alles op max op 1920x1080P. Videokaart bepaald het grootste deel van de snelheid in games niet de cpu.
Beide pc's zijn behoorlijk stil, en ik heb de Asus 650Ti gekocht omdat hij zo stil is, op tweakers.net staat een review waar het geluid op 20cm afstand amper boven het omgevingsgeluid (31 tot 31,5dBA) uitkwam, idle was het 32,7dBA en load 34,1dBA, en aangezien ik vlak bij het centrum en station woon is het hier nooit echt stil, dus ik vraag me af of ik die zal horen als hij in de behuizing zit.

De Scythe Mugen 3 PCGH Edition die in de HTPC komt produceert volgens de doos slechts 10,7dBA, die zal ik zeker niet horen.

Wat voeding betreft is het een kwestie van testen, heb er een stuk of 4 (Corsair HX520, Recom 600W, LCPower Super Silent Series 550W en .....).

De HD 7850 is in de meeste gevallen sneller dan de 650Ti, maar ik kan ook wel af met wat minder eye-candy, zoveel game ik toch niet meer, en als ik dan toch geld uit ga geven bouw ik liever een heel nieuw systeem (Haswell).

Eerlijk gezegd denk ik eraan om een pc uit de woonkamer te verplaatsen naar m'n hobbykamer, scheelt me weer een hoop ruimte (Bureau is 175 breed en 90 tot 120 diep, plus de ruimte voor m'n bureaustoel), maar dat gaat me wel weer geld kosten (goed geluid op m'n hobbykamer), aan de andere kant pakt het waarschijnlijk ook positief uit voor het geluid van m'n surround back speakers.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Erik

Ik heb ook pci1 en gen last van gehad met mn nieuwe kaart 7850 hij werd 5 x sneller dus of pci3 veel had kunnen toevoegen. Heb wel 2gb versie genomen voor probleemloze viervoudige AA op 1980x1080
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Witalik

Misschien ook wel handig om over na te denken is of je ook download en uitpakt op de HTPC zelf. Dan ben je wel blij als je er iets snelleren spullen in heb zitten.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

KILLorBE

Dat is ook een goed punt, en ja dat doe ik.

Ik ben er ondertussen wel uit...

Moederbord: Asus P5K-E WiFi-App
CPU: Q6600 G0
Geheugen: 4x2GB OCZ Reaper (Als het past i.v.m. Mugen 3 PCGH Edition).
Grafische kaart: Asus GTX 650Ti
Geluidskaart: Asus Xonar DX (Later evt. een Asus Xonar D2X of iets dergelijks).
USB3 kaart: MSI Star-USB3

Voeding moet ik even op het gehoor doen (test ze allemaal los).
HDD's moet ik even mee schuiven, maar waarschijnlijk worden het 2 2TB schijven in RAID0 (Mogelijk koop ik 1 of 2 nieuwe) voor OS en programma's, de rest zie ik nog wel (heb iets van 14TB aan schijven, dat was ook de reden voor een grote HTPC, hier kunnen 6 HDD's in).

Ik post nog wel wat foto's van de bouw en wanneer hij klaar is en in m'n rack staat.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Witalik

#8
Ik merk wel omdat ik geen aparte grafische kaart gebruik dat ie met verieferen tijdens film kijken wel gaat stotteren. Ik weet niet of je voor weinig geld een goede i3 processor op de kop kan tikken ? Dan kan je er voorlopig toch wel effe tegenaan.

edit: Heb net gekeken maar die is nog niet zo super oud geloof ik, die processor. Maar 4 x 2gb geheugen kaartjes ? Meestal werkt dat averechts en kan je beter minder kaarten nemen met meer geheugen !
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

KILLorBE

Voor mijn doen is het allemaal "te oud", maar het is zeker geen traag systeem.
Ik heb geen probleem met het kijken van een film terwijl ik aan het downloaden/verifiëren/uitpakken ben (CPU op standaard snelheid 2,4GHz).

2x2GB of 4x2GB zal weinig uitmaken, het Reaper geheugen heeft strakkere timings als het Adata Vitesta geheugen, en dat kan nog strakker met wat extra spanning, en dat is ook wat waard.

Probleem is dat ik van gekkigheid niet meer weet wat ik met de pc's moet, heb in de schuur een soortgelijk systeem staan, oke geen quad core, maar een dual core, en niet zo'n dikke grafische kaart... ik heb nog wel een 8800 GTS 320MB liggen :hehe: (nutteloos voor in de schuur, wat?... de hele pc in de schuur is zwaar bezopen voor de paar keer dat ik wat opzoek, het enigste waarom hij daar staat is de relatief korte opstarttijd en reactietijd als ik iets doe (Muziek opzetten), voor de rest is het een luxeprobleem).
Ik kan nog zo'n soortgelijk systeem ophalen... gratis... voor verleende diensten, en ik moet een knop van hun pc maken, daar weet ik al een koper voor, en die gaat voor een prikkie weg.

Het word hoog tijd dat ik die pc zooi op ga ruimen (verkopen/weggeven/weggooien) want het loopt de spuigaten uit... 15+ pc's of zo van 286 tot ... waar ik niks mee doe, plus de nodige onderdelen :crazy:
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain