2 versterkers overleden

Started by Larsv, June 17, 2013, 15:06:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Larsv

Bedankt allemaal, zal de speakers is gaan doormeten met de multimeter en zal beide oplossingen eens proberen te meten.

Zal de speaker kabel wel te koop zetten, heeft voor deze methode toch geen zin, zonde van het geld

Larsv

Gemeten en als volgt:

Zowel hoog en laag schommelen beide rond de 5 ohm, speakers zijn 4 ohm. Volgens mij goed dus.

De audio kabels blijven op 1 staan ook goed.

Maar het linker boven kanaal blijft ook op 1 staan, geeft geen kick.

Heb nu ook geen versterker om te testen. Zo die kapot zijn?

Grt Lars

erik s.

wat meet je bij de kabels?
de weerstand van een luidsprekerkabel is bijna nul.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

KILLorBE

Quote from: Larsv on June 17, 2013, 20:55:56
Maar het linker boven kanaal blijft ook op 1 staan, geeft geen kick.
Je bedoeld dat je 1 Ohm meet (of de multimeter niks doet) over de 2 bovenste terminals (mid/hoog) van de luidspreker?

Als dat zo is, dan is er sowieso iets niet goed.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Larsv

#29
Kabels blijven op 1 staan, dat is goed toch rond de nul is kortsluiting?

Beide speakers geven nu netjes 4 ohm aan. Alleen de onderste waar het laag op aangesloten moet worden kan ik meten. De boven ingang blijven op beide kanalen op 1 staan( niet meetbaar).

Wanneer de filter instelling gebruikte zoals in afbeelding 1 was de weerstand 0,09.
Nu volgens afbeelding 2 schommelt die rond de 4,5 maar goed kan de meter alleen niet stabiel houden, dus zal wel 4 zijn.

Heeft het wellicht toch aan de aansluiting gelegen.

erik s.

als je kabels meet, meet je de beiden uiteinden van 1 ader. dan moet je vrijwel nul meten. tussen de aders moet de weerstand oneindig groot zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Duck Twacy

Wat een slordig soldeerwerk zeg.

martin778

Bah, daarom koop ik ook geen zelfbouw spullen  :-X

Misschien kun je het ook nog op het Zelfbouwaudio forum vragen, wie weet zit er iemand in de buurt die de filters voor je kan nameten.

Larsv

#33
Mja is ook je weet natuurlijk niet goed wat ke koopt. Teminste als je een leek bent.
Toen ik de set ging luisteren klonk het wel febominaal goed.

Toen ik het thuis had aangesloten op de marantz 5003 klink het een beetje schel, had het gevoel dat het midden erg schreewerig was, dit zal wel reden zijn geweest van de verkeerde aansluiting.
Hopelijk gaat de pathos en de nieuwe aansluiting hier verandering in brengen
Ik laat het weten zodrag ik de versterker retour heb.
De filters laat ik nog even door meten.

Bijgaand trouwens de opstelling

Wat ik nog wel vreemd vind is dat de kabel die van het filter naar de versterker loopt 4,8 ohm weergeeft:s

erik s.

dan meet je de kabel terwijl hij niet is aangesloten aan filter en luidspreker?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

VlisChris

Ik ben zo vrij geweest om de topic titel even te fatsoeneren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SpeedyAndré

Quote from: Christiaan S on June 18, 2013, 18:16:56
Ik ben zo vrij geweest om de topic titel even te fatsoeneren.

Nu nog de rest van de posts  :D
En misschien 'naar' weghalen.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Larsv

#37
 Sorry Christiaan :yin-yang:

Als ik de meter aansluit rechtstreeks op de speaker dan meet ik exact 4 ohm.
Wanneer ik er die goede luidsprekerkabel op aansluit meet ik 4,3 ohm, dus zonder filter.
Wanneer ik er het filter tussenstop, dus uitgang filter op de speaker en meten op de draad van de ingang, dan meet ik 4,8 ohm.

Beide kabels die op het filter zitten zijn gewoon goedkopere speakerdraad van de rol. Zou het daar aan kunnen liggen en is dit erg? Van origine was de kabel die naar de speaker liep een dikke koperen draad van 20 cm nu is dit die speakerdraad van 1 m zodat het filter in de tvkast staat.

erik s.

hieraan zie ik niets ongewoons
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Larsv

Mooi dan ga ik hier niet verder aan klooien dacht dat het altijd exact 4 ohm moest zijn.

KILLorBE

Nee, je hebt elektrische weerstand en impedantie (weerstand afhankelijk van frequentie), de impedantie is de gemiddelde weerstand van de luidspreker over het hele bereik, de elektrische weerstand ligt afhankelijk van de luidspreker meestal rond 4, 6, 8 of 16 Ohm, maar het is zelden exact.

Quote from: Larsv on June 17, 2013, 21:32:45
Wanneer de filter instelling gebruikte zoals in afbeelding 1 was de weerstand 0,09.
Dan ligt daar het probleem, wat ik al verwachte.
Ik zou wel iemand naar de filters laten kijken, zowel voor het laag als mid/hoog, als dat niet goed zit zal het nooit zo goed klinken als het kan.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Larsv

Ja dat ga ik zo ie zo doen bij die zaak waar de versterker nu staat ter reparatie.

Exxar

Quote from: KILLorBE on June 18, 2013, 19:02:03

Ik zou wel iemand naar de filters laten kijken, zowel voor het laag als mid/hoog, als dat niet goed zit zal het nooit zo goed klinken als het kan.

+1
Het ziet er nogal rommelig uit, en het soldeerwerk is verre van mooi gedaan. En die blote koperdraden vragen om valse contacten.

Larsv

Vandaag de Pathos opgehaald en hij doet het perfect! Komt nu echt een heerlijke sound uit.
Strakke diepe bassen en sprankelijkend warm hoog.

Bedankt voor jullie aanbevelingen, zeker Erik ik ga lekker even genieten. Die filter ga ik nog wel laten checken.