Kiwi's HT-zolder -> nieuwe start: Less is more (nieuwe foto's op p4)

Started by mikekiwi, June 16, 2013, 11:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Quote from: clockwork on November 26, 2013, 13:00:38
Wat gaat het worden?
Als er geen heule rare dingen gebeuren wordt het deze glimmende jongen. Centjes liggen klaar, ophaalafspraak is gemaakt...

clockwork

Mooi man! Volgens mij ga je daar een hele goede aankoop mee doen.  :headbanging:

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

quattronl

Quote from: mikekiwi on November 26, 2013, 13:03:49
Als er geen heule rare dingen gebeuren wordt het deze glimmende jongen. Centjes liggen klaar, ophaalafspraak is gemaakt...
Die SR12 is wel erg gaaf hoor!
Veul plezier d'r mee :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

mikekiwi

Quote from: clockwork on November 26, 2013, 13:18:00
Mooi man! Volgens mij ga je daar een hele goede aankoop mee doen.  :headbanging:
Ja, denk dat ik daar erg blij van ga worden. Wel effe spannend, voor mijn doen zoveel geld uitgeven aan zo'n "oud apparaat", maar ik denk zeker te weten dat dit is wat ik zocht...

Quote from: quattronl on November 26, 2013, 13:44:28
Die SR12 is wel erg gaaf hoor!
Veul plezier d'r mee :)
Muchos bedanktos!  :clapping:

donaldk


mikekiwi

Ik wilde dus een stap hoger qua stereo met een beperkt budget. Had eerst een NAD C320BEE aan de SR5004 gehangen, maar vond dat toch te veel gedoe. En toen kwam ik dus een SR12 hier op het forum tegen voor een redelijke prijs.

En dus heb ik nu pijn in mijn rug van het naar boven sjouwen van die kolos...MAAR WAT BEN IK ER BLIJ MEE!!1!!!11

Gisteren de SR12 aangesloten en op werking getest etc., vandaag even een serieus muziekje opgezet en er even voor gaan zitten (Gregory Porter - Liquid Spirit). Man, wat is dit fijn...

Als luidsprekers heb ik nu een geleend setje zelfbouwluidsprekers staan (Paper Hatt van Tony Gee/HumbleHomemadehifi ), ben van plan deze luidsprekers ook zelf te gaan bouwen. Er komt dan ook waarschijnlijk een passende centerspeaker bij.

Kortom: genoeg beweging de afgelopen dagen, de komende maanden volgt nog meer qua luidsprekers...

Voor op de wat langere termijn heb ik nog een upgrade van mediaspeler+bluray-speler voor ogen. Ik denk aan een Dune BD Prime. Daarmee kan ik alsnog de moderne geluidsformaten via de 7.1 in-/uitgang op de SR12 krijgen...

quattronl

Felici!
Mooie bak hoor, een SR12.
Da's toch wel het serieuse werk :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

HTip

Mooie aankoop voor een heel mooi prijsje Mike! Ik geniet al 6 jaar van de SR9600 en zolang die het blijft doen gaat ie niet weg!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

#83
Inmiddels staat de SR-12 hier al even muziek te maken (nou ja, weergeven, maar het klinkt lekker). Ben er zeker erg blij mee. Merk wel dat met mijn luisterruimte van 3x3 meter ik tegen wat akoestische problemen aanloop.

Een behoorlijke laagboost net boven de 80Hz (even op gevoel, kan niet echt goed meten hier) gooit wat roet in het eten bij serieus muziek luisteren in de Source Direct modus. Geeft een onprettige druk op de oren bij een aantal muziekstukken.

Heb wat getest met verschillende luidsprekers met/zonder BR-poort, BR-poort aan voorzijde, etc... maar het probleem blijft. Zit nu erg te twijfelen wat te doen:
- stereo-weergave laten voor wat het is en gewoon met de Mission-set een lekkere 5.1 weergave voor film hebben (en dan een goede hoofdtelefoon voor muziek aanschaffen)
- wellicht toch met Audyssey aan de slag om het een en ander recht te trekken (maar dan moet de SR12 weer plaatsmaken voor een andere receiver)
- de zelfbouwluidsprekers die ik ga bouwen zo af (laten) stemmen dat die het probleemgebied omzeilen
- een equalizert op de SR-12 aansluiten
- de subwoofer op de voorkanalen aansluiten (en dus niet op LFE) zodat de voorluidsprekers op Large kunnen gezet worden en dan het laag met de sub proberen te regelen (maar dat moet dan wel met DSP als een SMS1 of zo)
- akoestiek aanpassen... Ruimte zelf is moeilijk aan te passen en plaatsing ook niet, heb ook weinig ruimte om bass-traps te plaatsen

Lastige materie dus; kritischer luisteren en beter geluid levert dus ook weer meer uitdagingen en hoofdbrekens op...

Wat zouden jullie doen?

morca

Ik zou de sub dan wel op LFE zetten,en de front,s op small,je sub staat uit met muziek toch?
Dan veroorzaken je front,s/plaatsing die bult.

mikekiwi

Quote from: morca on December 29, 2013, 11:50:07
Ik zou de sub dan wel op LFE zetten,en de front,s op small,je sub staat uit met muziek toch?
Dan veroorzaken je front,s/plaatsing die bult.
yep, zo staat het nu dus. Omdat de sub met muziek uitstaat, veroorzaken bij stereo de frontspeakers (die dan dus alle frequenties moeten weergeven) die bult. Plaatsing heb ik mee gespeeld binnen de mogelijke marges van mijn luisterruimte, maar krijg het niet beter. De bult is ook binnen die 3x3 meter overal waarneembaar...

HTip

Dat laagprobleem ga je niet zomaar oplossen. Je ruimte is hier het probleem. Een vierkante ruimte geeft veel staande golven en is zonder extensieve laagabsorptie niet te verbeteren. Kijk maar eens op deze site en vul je lengte, breedte en hoogte in...

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Met een hoogte van 2m50 zit je bijna op een kubus en dan heb je "serieuze" problemen bij 57 en 114Hz. De problemen zijn wat minder bij 69, 90 en 145-150Hz. Al met al een moeilijke situatie om zomaar met plaatsing of EQ/DSP tegen te gaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

ah hij heeft een vierkante kamer.....dat kan goed problemen geven idd.
Met sub al eens geprobeerd op stereo.

Misschien is een multi sub setup de enige oplossing in jouw ruimte,ivm de staande golven.

mikekiwi

Quote from: HTip on December 29, 2013, 12:09:42
Dat laagprobleem ga je niet zomaar oplossen. Je ruimte is hier het probleem. Een vierkante ruimte geeft veel staande golven en is zonder extensieve laagabsorptie niet te verbeteren. Kijk maar eens op deze site en vul je lengte, breedte en hoogte in...

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Met een hoogte van 2m50 zit je bijna op een kubus en dan heb je "serieuze" problemen bij 57 en 114Hz. De problemen zijn wat minder bij 69, 90 en 145-150Hz. Al met al een moeilijke situatie om zomaar met plaatsing of EQ/DSP tegen te gaan.
heb de output op die site bekeken en proberen te begrijpen. Daarnaast heb ik net even een cd met frequentie-toontjes erop losgelaten en daarbij kwamen 55 en 90 Hz eruit als lastige gebieden op het gehoor. 114 lijkt mee te vallen.
Quote from: morca on December 29, 2013, 12:18:19
ah hij heeft een vierkante kamer.....dat kan goed problemen geven idd.
Met sub al eens geprobeerd op stereo.

Misschien is een multi sub setup de enige oplossing in jouw ruimte,ivm de staande golven.
sub op stereo nog niet geprobeerd, kan dan niet de fronts afkappen boven de probleemfrequenties...

HTip

Quote from: mikekiwi on December 29, 2013, 13:21:15
heb de output op die site bekeken en proberen te begrijpen. Daarnaast heb ik net even een cd met frequentie-toontjes erop losgelaten en daarbij kwamen 55 en 90 Hz eruit als lastige gebieden op het gehoor. 114 lijkt mee te vallen.
De kleuren geven aan hoeveel roommodes je hebt bij die specifieke frequentie. Hoe meer modes hoe groter het probleem theoretisch is. Die berekening gaat uit van een kale ruimte zonder inrichting, dus als je al iets van demping hebt, zoals vloerbedekking of stoffen stoelen, dan is dat al anders. Voor de uitleg van room modes zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Room_modes
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Nog bedankt voor de uitleg, mr. Htip! Had het al wel gevolgd en doorgenomen, maar was vergeten even te reageren (heb ik wel vaker last van).

Ik ga mijn zelfbouwluidsprekers uitvoeren  met een variabele reflexpijp waardoor ik met de afstemming kan spelen. Hiermee hoop ik de 55Hz piek te kunnen temmen, daarna even zien hoe we dan varen en wat er nodig is om die 90Hz te lijf te gaan.

Ondertussen zijn er wel weer wat veranderingen doorgevoerd:

- luidsprekers zijn nu Audiolab Forto's en een Audiolab center. Nog steeds tijdelijk, want worden vervangen als mijn zelfbouwers klaar zijn, maar prima geluid...

- meubel is de deur uit, zo kan ik mijn sub beter plaatsen en kan ik de andere apparatuur ook beter kwijt. Ben begonnen aan een Flexy-rack, hoop die ergens deze week af te hebben (dan zal ik wel wat nieuwe foto's maken)

- bioscoopstoelen zijn weg en vervangen door Ikea Poangs en een kringloop hocker om de beentjes op te leggen

Verder heb ik de units in huis voor de zelfbouwspeakers en ook ligt het zaagplan al klaar. Volgende week gaat dat feest beginnen, hoop ze dan binnen een paar maandjes af te hebben...

Zymotic

Straks als je nieuwe reciever er is, is het wel weer tijd voor nieuwe foto's ;-)

mikekiwi

Quote from: Zymotic on November 13, 2014, 18:01:52
Straks als je nieuwe reciever er is, is het wel weer tijd voor nieuwe foto's ;-)
Ja...en niet alleen door de receiver, want ik heb gezien dat ik een paar andere updates ook niet heb gemeld (in woord en beeld)  :-[ :-[ :-[

Nieuwe luidspreker staan er namelijk ook al, een ander meubel, andere stoelen. En ja, ik woon nog wel in hetzelfde huis  :turn:

En dus wordt het na aankomst van de receiver (en wellicht meer) en herinstallatie inderdaad tijd voor een update.

mikekiwi

Als voorbode op de foto's even schetsen wat de acties zijn.

Onder het motto: "Less is more" ben ik een frisse start aan het maken. Minder op twee paarden wedden (surround + stereo), maar volledig riching surround bewegen.
Muziek luisteren deed ik in praktijk altijd beneden in de woonkamer op mijn Arcam-set met Boston A25's.

Dus zo goed als alle apparatuur in de HT gaat weg en wordt vervangen, de luidsprekers blijven.

Wat had ik:
Marantz SR-12S1 surround receiver
Marantz CD-63 MKII KI Signature
Dual 606 platenspeler + Nad PP2i phonovoorversterker
Philips BD-5300 BluRay-speler
Mede8er 400X2 Mediaplayer
WD TV Play  Mediaplayer (Netflix)

Wat wordt het:
Denon AVRX-1100W Surround Receiver
Dune HD Max + 2TB schijf (BluRay + Mediaplayer)
WD TV Play  Mediaplayer (Netflix)

En natuurlijk mijn Optoma beamer+scherm, dat blijft gewoon hangen...

Wellicht sluit ik mijn Sony CD-speler er nog op aan voor als ik toch een cd-tje wil draaien.

Luidsprekers zijn zelfbouw PaperHatts (ontwerp Tony Gee, zie dit topic) . Dat is nu nog een stereo paartje, maar de centerspeaker ga ik op korte termijn maken. Tweeter is al in huis, de rest ga ik binnenkort bestellen.
Achterluidsprekers zijn Mission M30's. Op zich ben ik daar wel tevreden mee. Ik ga daar zeker niet dezelfde luidsprekers voor inzetten als de frontluidsprekers vanwege de kosten, wellicht ga ik nog wel iets anders zelfbouwen. Zit nog steeds een beetje met de plaatsing te hannesen (zie dit topic, daar is het ook wel een beetje van afhankelijk wat ik ga doen.

Verder zijn er ook extra gordijnen aangeschaft, het verduisterende rolgordijn had teveel kieren die toch nog het een ander doorlieten.

Zo, dat zijn de plannen, over een weekje ben ik een heel eind verder. De Dune is er al, de Denon komt medio volgende week...

mikekiwi

Gisteren is de Denon receiver aangekomen. Uitgepakt, kast leeggehaald en samen met wat er gaat blijven weer opgesteld. Vandaag alles aangesloten en Audyssey zijn ding laten doen. Even wat handmatig bijregelen (waarom zet Audyssey de fronts op crossover 250Hz en veel kleinere surrounds op 80Hz ???) en een testritje gemaakt met een aflevering van Lilyhammer.

Bevalt prima zo! Receiver doet wat hij moet doen en is prima in te stellen en te bedienen. De Dune HD Max maakt wat herrie als hij uitstaat (nas-functie staat aan, gaat weer uit als ik de inhoud een beetje op orde heb), verder ook prima.

De WD TV Play werkt perfect met Netflix, alleen kreeg ik bij Lilyhammer geen surround geluid via hdmi. MOet ik nog even naar kijken cq aan sleutelen.

Nu nog de overbodige spullen weg en de kamer wat opruimen en dan ben ik (voorlopig)  weer even klaar wat apparatuur betreft en kan ik eindelijk aan het maken van de centerspeaker beginnen...

En nu dan weer een foto-update: