Kiwi's HT-zolder -> nieuwe start: Less is more (nieuwe foto's op p4)

Started by mikekiwi, June 16, 2013, 11:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Quote from: RalphH on July 21, 2013, 17:49:11Denk dat het met die rears wel mee gaat vallen mits je ze een beetje goed afstelt (dB meter).
Schuif wel de center nog ff een beetje naar voren, die staat nu tegen de bovenkant van het kastje aan te tetteren/reflecteren.
Zet m wat naar het randje, dan tettert ie mooi tegen het kleedje aan en heb je meteen weer een reflectiepunje afgevangen ;D.

Staat r verder netjes bij hoor!
Dank je! Center-tip is een goede, die had ik zelf even over het hoofd gezien

Quote from: HTip on July 21, 2013, 18:48:43
Mooi gedaan! En toch de hitte getrotseerd :worship:

Wat de center betreft heeft Ralph een goed punt, echter dezelfde afstand voor de center en de fronts is ook gewenst, dus gewoon luisteren wat het beste klinkt.
Op zich kunnen de fronts nog wel wat naar voren, alleen heb ik natuurlijk niet zo'n grote ruimte en kom ik zelf dan ook wel wat dichter op de fronts te zitten. Ik ga er dus inderdaad even mee spelen...

donaldk

Heerlijk om te zien dat het met een beperkt budget ook kan. Je dochter boft maar. Gaan ze eigenlijk niet altijd voor/komen ze niet altijd op de eerste plaats...

mikekiwi

Dochterlief heeft weinig reden tot klagen hier...maar dat zal in veel (de meeste ?) andere gezinnen net zo zijn  :wub:

En het was inderdaad de bedoeling om met een laag budget dit toch te realiseren. Heb net even zitten rekenen en de opzet is geslaagd, ik ben in totaal < 1000 € gebleven. Daarmee heb ik wel de goede deal op de mission-speakers meegerekend en het feit dat ik nog een receiver had liggen die nu in de verkoop staat en waarmee ik een upgrade naar de SR5004 kon realiseren. Ook had ik al een mediaplayer. Wel heb ik hierin de meubels (stoelen, tafeltje, kastje, kleed) meegerekend.
Anderzijdsch heb ik best veel meer aan die voorzetwand uitgegeven dan verwacht (ca 400 €).

Door wat andere spulletjes hier in huis te verkopen (fotomeuk), kan ik nu zeggen dat ik met 500 euro investering een fijne zoldertoepassing heb kunnen realiseren. Waarbij film kijken leuk is, maar er kan ook lekker muziek worden geluisterd, muziek worden gemaakt (met minder 'overlast' dan voorheen )en gelezen...

En nee, ik heb niet de illusie dat mijn investering <1000 euro zal blijven, ik heb al een verlanglijstje met upgrades die de komende tijd zullen worden gedaan (in volgorde van prio) :

1. stands voor de surround-speakers
2. sub-kabel en iets langere HDMI-kabels
3. hogere boekenkasten
4. ander kastje (deze is eigenlijk te klein)
5. upgrade mediaspeler

mikekiwi

#53
Puntje 1 van de upgrades hierboven is gerealiseerd, al is het niet definitief (zie onderstaande foto). Heb een setje stands gemaakt die het in ieder geval tijdelijk moeten doen voor de surrounds en kan daarmee gelijk ook even testen of hogere stands idd ook voor de fronts beter zijn dan de 60cm Atacama Nexussen die er nu staan. Want dan moet ik als nog op zoek naar 4 stuks van 80cm hoge stands.

Of er komen heel andere frontspeakers, maar dat is nog even ongewis...

Puntje 4 is ook opgelost; er is een ander kastje. Ook nog niet ideaal, maar biedt wel veel meer ruimte dan mijn vorige kastje (foto komt later). Levert wel weer een plaatsingsprobleempje met de sub op, maar ook dat lossen we wel weer op.

Puntje 5 wordt komende week opgelost. Met mijn huidige Xtreamer kon ik de HSDD-schijf niet goed afspelen en dat kan natuurlijk niet :)  Ben erg tevree met mijn Mede8er 400x2 die in de woonkamer staat, dus heb er nog zoeen aangeschaft voor in de minibios.


mikekiwi

Gisteren zowaar zelf mijn eerste film gekeken (in mijn HT dan) ! Lekker relaxed op de stoelen gaan zitten en The Italian Job laten spelen. En dat was een zeer prettige ervaring, daar kan ik wel aan wennen !

Wel valt mijn centerspeaker uit de toon bij de rest (alhoewel uit dezelfde serie afkomstig) merk ik. Ik heb nu 4 dezelfde front en rearspeakers (Mission M31i) en ga 1 van mijn rearspeakers als center inzetten. Er komen dan andere rearspeakers (Mission M30i) die ook nog eens kunnen worden opgehangen en dichter op de muur kunnen worden geplaatst (want BR-poorten aan voorzijde).

Nieuwe mediaspeler is ook binnen, die ga ik vanavond aansluiten...




RalphH

Je maakt tempo, leuk dat het al bevalt en verbetering kunt vinden en maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mikekiwi

Yep, des te meer plezier ik heb , des te minder geduld er is...  :headbanging:

Kent iemand nog een leuk stuk film om centerspeakers te testen/vergelijken? Op basis van The Italian Job viel mijn centerspeaker door de mand, maar bij de afleveringen van The Pacific die ik de afgelopen dagen heb bekeken valt het wel weer mee. Wil dus even een leuk vergelijkje opzetten, maar mijn filmkennis is niet zo paraat dat ik leuke stukjes op kan hoesten.

Italian Job uiteraard omdat daar het zo opviel bij de huidige M3C1i , maar wil ook een goede overgangen tussen fronts en center testen. Zou bij 3 gelijke speakers (M31i) die ik straks heb 100% goed moeten zijn, kan dan dus aardig testen en vergelijken...


HTip

Je gaat inderdaad lekker! Zelf stands gebouwd, goed hoor :thumbs-up:

De integratie en match van een centerspeaker kan je naar mijn mening het beste testen met surroundmuziek, bijv. een concert. Dan moet de frontstage helemaal homogeen zijn. Film is moeilijk omdat bij veel films alleen dialogen uit de center komt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Quote from: HTip on August  2, 2013, 17:16:02
Je gaat inderdaad lekker! Zelf stands gebouwd, goed hoor :thumbs-up:

De integratie en match van een centerspeaker kan je naar mijn mening het beste testen met surroundmuziek, bijv. een concert. Dan moet de frontstage helemaal homogeen zijn. Film is moeilijk omdat bij veel films alleen dialogen uit de center komt.
Had dit getest en dat viel op zich niet tegen, maar zag het "upgrade-model" voor een aardige prijs voorbijkomen en heb die dus aangeschaft.

exit M3C1i, welkom M3C2i. Oftewel, van

naar



Ook de achterspeakers zijn geupdate, heb de Mission M31i's daar vervangen door M30i's. Deze hebben de BR-poort aan de voorzijde en daarmee zijn ze makkelijker te plaatsen. 1 is er nu opgehangen, de andere staat in de boekenkast.

Geluidstechnisch is deze laatste stap geen verbetering, maar ook geen achteruitgang. Wel een stuk praktischer qua ruimte-verdeling en kunnen de rears wat verder weg staan en dat is dan wel weer wat beter.

Tja, en als je dan toch bezig bent: Gelijk ook maar een andere subwoofer neergezet. De Yamaha YST-SW-45 heeft zijn plekje moeten afstaan aan een Tannoy MSUB-10.

Oftwel van dit:
naar

Kosten van deze upgrades bij elkaar: €20 . En dat in deze barre economische tijden...  :shaun:

En er is nog meer, maar dat komt later. Je moet het een beetje doseren, nietwaar? Hoop de komende dagen wat cosmetische aanpassingen te doen, daarna wordt het weer tijd voor nieuwe foto's!

HTip

Zo dat is knap zeg! Voor €20 zoveel nieuwe spullen :worship:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Quote from: HTip on September 18, 2013, 17:22:16
Zo dat is knap zeg! Voor €20 zoveel nieuwe spullen :worship:
Yep..kwestie van goed inkopen en weer verkopen. Kost af en toe wat gedoe, maar je moet was als je het met een beperkt budget wilt doen...

mikekiwi

Vandaag mijn nieuwe a.b. in gebruik genomen (Harmony One) en ook niet onbelangrijk: een grijze lichtschakelaar geïnstalleerd. Smoelt wat beter op een grijze muur. Ook het scherm definitief opgehangen en dat staat ook wat netter zonder plankjes.

Even mijn ToDo-lijstje erbij gepakt:

1. stands voor de surround-speakers
2. sub-kabel en iets langere HDMI-kabels
3. hogere boekenkasten
4. ander kastje (deze is eigenlijk te klein)
5. upgrade mediaspeler

Dat schiet dus aardig op. Sub moet ik nog even naar kijken. Zit nu met een dropveter in de receiver, maar moet nog een mooie plek vinden voor de sub. Er komt een grote upgrade aan en daarmee kan ik ook de sub weer onder het scherm plaatsen.

Die upgrade is namelijk andere frontspeakers en center. Heb besloten om toch weer een leuk setje vloerstaande luidsprekers te gaan bouwen met bijbehorende center speaker. Voor die center komt er een ander kastje (want is te hoog) en dan maak ik ook gelijk ruimte voor de sub. Dus... genoeg plannen!

Bij deze twee nieuwe plaatjes (1 gewoon, 1 pano) van de situatie op dit moment. Moet nog wat gebeuren om het helemaal netjes te krijgen, maar film kijken is zo leuk dat ik daar niet aan toe kom.

clockwork

Hee, ik had niet gezien dat je een eigen topic had. (of het kwartje was niet gevallen, dat kan ook). ;)

Mooie ruimte zeg. :clapping: Je maakt grote stappen.

Hoe lang is de subwooferkabel die je nodig hebt?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

mikekiwi

Quote from: clockwork on September 22, 2013, 19:55:42
Hee, ik had niet gezien dat je een eigen topic had. (of het kwartje was niet gevallen, dat kan ook). ;)

Mooie ruimte zeg. :clapping: Je maakt grote stappen.

Hoe lang is de subwooferkabel die je nodig hebt?
Tja, het topic was er wel, dus dan was het dat kwartje denk ik. Zal een wat duidelijker verwijziging in mijn sig neerzetten...

De subkabel heeft een nog ongeduide lengte. Beter gezegd, ik weet het niet. Ik weet ook niet waar ik hem wil plaatsen. Uiteindelijk het liefst onder het scherm (1,5 meter is dan genoeg), maar wie weet is een plek naast de stoelen wel beter (dan wordt het minimaal een meter of 7), maar kan dat dus niet uitproberen. Patstellingkje dus...

clockwork

Anyway, ik heb het draadje nu inmddels doorgelezen.

Ik heb hier nog wel een langere QED Subwoofer Kabel liggen die over is. Ik zal het even nameten. Dan kun je die wel even lenen, als je dat wilt, om te proberen wat de optimale plek is.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

mikekiwi


Quote from: clockwork on September 22, 2013, 20:18:01
Ik heb hier nog wel een langere QED Subwoofer Kabel liggen die over is. Ik zal het even nameten. Dan kun je die wel even lenen, als je dat wilt, om te proberen wat de optimale plek is.
ok, ik hoor het graag!

donaldk


clockwork

Quote from: mikekiwi on September 22, 2013, 21:30:40
ok, ik hoor het graag!

ik heb even gemeten. De kabel is 8 meter lang, maar wel wat stug.

pm maar even als je hem wilt lenen.
;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

mikekiwi

Inmiddels hangt de testkabel van clockwork hier aan de receiver en sub en heb ik al wat rondjes in de kamer rondgekropen. Vooralsnog lijkt een plek linksachter naast de stoelen de beste optie te zijn, maar we gaan nog even verder testen...

mikekiwi

Kleine update:

Er is inmiddels een stereo-versterker in de HT bijgekomen, de NAD C320 BEE. Hier hangen de voorkanalen aan van de HT setup en is verder vooral bedoeld om de stereo-weergave  te  verbeteren. Vergelijkend warenonderzoek moet nog gaan plaatsvinden. Ik had een beetje gehoopt dat de stand van de volumeregelaar van de NAD voor stereo en HT ongeveer gelijk zou kunnen staan, maar dat scheelt toch twee streepjes.
M.a.w.: de HT-stand (om de kanalen overal een beetje gelijk te kunnen trekken) is veel luider dan dat ik in stereo aankan. Dus moet ik idd met stickertjes gaan werken of toch de variabele uitgang van mijn cd-speler gaan gebruiken als volumeregeling in stereo, maar daarmee schijn ik dan toch weer een stuk winst van het toevoegen van de stereoversterker teniet te doen.

En dus kan de Dymo-lettertang zijn best gaan doen  :P

Verder ben ik me een beetje aan het bekwamen in het zelfbakken van interlinks, hieronder het eerste resultaat en daar ben ik niet ontevreden over, want: hij doet ut ook nog! Wat wil je nog meer... Klinkt ie beter als andere interlinks? Geen idee, maar hij ziet er leuk uit en vooral 't feit dat je elke gewenste maat kunt maken is erg fijn. Heb Van Damme XKE Pro Grade kabel gebruikt icm Rean (= Neutrik pluggen). En dan wat krimpkous en cablesleeve...


HTip

Begrijp ik nu goed dat de NAD-versterker niet geschakeld kan worden tussen geïntegreerde versterker en eindversterker? Dan wordt het inderdaad lastig om te schakelen tussen stereo en HT. De variabele uitgang van de CD-speler gaat volgens mij dan ook niet werken, want dan verlaag je het signaal zowel in stereo als HT.

Maar sowieso gaat je stereo een grote stap vooruit. Dus gefeliciteerd daarmee!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Inderdaad geen power amp direct in. Kan wel voor-en eindversterker van de NAD splitsen, maar daar heeft mijn cd-speler dan weer niets aan. Zit te denken aan een splittertje tussen die voor-en eindversterkerdelen (zodat ik de htreceiver direct naar de mainamp kan leiden) maar dat zal wel niet zo verstandig zijn....

mikekiwi

Even weer een update, want er is al wel weer wat gebeurd...en er komt ook nog wel wat aan....

Heb een leuke CD-speler gekocht, te weten de CD-50 van Marantz. Met cdm4/19 loopwerk en de TDA1541 als interne dac-chip. Leuk bakbeest uit vroeger tijden, doet het goed en leest alle cd-tjes probleemloos.

De NAD C320BEE en de Marantz SR5004 hebben vanavond het pand verlaten. De samensmelting van beide werkte op zich wel, maar niet ideaal. Qua geluid zeker niet mis, maar volgens mij kan het beter en vooral makkelijker. Heb dus besloten om de receiver te gaan upgraden naar een model met wat minder features, maar meer stereo-kwaliteiten. Ben dus nu even geluidsloos, als het goed is wordt dat euvel donderdag opgelost...


bvermeulen


clockwork

Quote from: mikekiwi on November 25, 2013, 21:59:32
. Heb dus besloten om de receiver te gaan upgraden naar een model met wat minder features, maar meer stereo-kwaliteiten. Ben dus nu even geluidsloos, als het goed is wordt dat euvel donderdag opgelost...

Wat gaat het worden?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling